Hallo allemaal
De Rimlockbuis AZ41 is een „vreemde eend“ met zijn abnormale aansluitingen op de pennen 7 & 8. Dat geeft problemen bij buizentesters die een vaste bedrading voor de gloeidraad op de pennen 1 & 8 hebben.
Funke, met zijn W19, heeft getracht dit op te lossen door pen 7 met pen 1 te verbinden d.m.v. stekker 24, helemaal rechts boven op kaart 920.
Dat werkt goed alleen voor de AZ41’s waar pen 1 ook werkelijk intern NIET gebruikt wordt. Bij mijn TELEFUNKEN AZ41 met kenmerk B.rg.00 is dat het geval. Men heeft de veertjes voor het strak houden van de gloeidraad aan de bovendste micaschijf vast gemaakt.
Bij de AZ41 van Philips, VALVO, SIEMENS is dat anders. Hier dient een staafje aan pen 1 als steun voor het genoemde veertje. Dit geld trouwens ook voor pen 5.
Wij zien dat maar de helft van de gloeidraad in anode 2 wordt verhit, dus is ook de emissie veel minder voor deze sectie. Wie een W19 heeft kan dit verschijnsel in het donker met een loep bekijken...
Nu zou je kunnen zeggen: het waren toch geen domme jongens bij Funke....?
Op kaart 920 is het schema (met de vraagtekens) ook fout. Zo’n buis was er nooit! Men heeft gewoon het eveneens foute schema uit de Duitse tabel van de Franzis- Verlag (Röhren-Taschen-Tabelle, Ri6) overgenomen.
Helemaal fout loopt het met AZ41’s waar pen 1 met pen 2 intern is doorverbonden, b. v. TUNGSRAM. De anodespanning wordt naar de gloeidraad kortgesloten.
Nog een aanbeveling:
Om al het gedoe te ontgaan heb ik mij toen een adapter van Rimlockvoet naar P-huls gemaakt. Alleen de noodzakelijke 4 draden worden doorverbonden en de AZ41 als AZ1 getest.
M.v.g. Wolfgang
De AZ41 en sommige buizentesters
door huub.jak , 14.07.2013, 14:46 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
met mijn Ital buizentester geeft het geen probleem daar mee
Ginigla buluno. Huub
De AZ41 en sommige buizentesters
door Wolfgang , 14.07.2013, 15:54 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
Bewerkt door Wolfgang, 14.07.2013, 16:14
Hallo
Deze beelden heb ik van het Internet gehaald:
Hier gaat het om een nieuwere uitvoering van Philips, zonder veertjes. Vraag: wie heeft zoiets en kan kijken of pen 1 helemaal vrij is? Deze zal dan geen problemen bij het testen geven.
Dit is de meest voorkomende uitvoering, met de steunen verbonden met pen 1 en pen 5. Een goede buis zal voor de bijde anodes sterk verschillende resultaten op de W19 laten zien.
Groeten, Wolfgang
De AZ41 en sommige buizentesters
door Jac Janssen , Eindhoven, 14.07.2013, 17:11 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
Wolfgang,
Bij de AZ41's die ik heb zonder de spanveertjes, zit de anode aan pen 1:
Jac
De AZ41 en sommige buizentesters
door Wolfgang , 14.07.2013, 18:41 (4152 dagen geleden) @ Jac Janssen
Wolfgang,
Bij de AZ41's die ik heb zonder de spanveertjes, zit de anode aan pen 1:
Jac
Dank je wel, Jac!
Dat betekend pen 1 met pen 2 (één anode) is verbonden! Niet goed voor de Funke W19. Kortsluiting!
Ik kan mij niet voorstellen dat pen 2 bij deze uitvoering dan vrij is. Of toch...?
Groetjes, Wolfgang
De AZ41 en sommige buizentesters
door John Hupse † , Schoonhoven, 14.07.2013, 19:24 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
Dat betekend pen 1 met pen 2 (één anode) is verbonden! Niet goed voor de Funke W19. Kortsluiting!
ja, een kortsluiting, pen 1 is bij een AZ41 nu eenmaal geen vrije pen maar "internal connected". Je kan deze pen dus niet zomaar ergens mee verbinden.
Ik kan mij niet voorstellen dat pen 2 bij deze uitvoering dan vrij is. Of toch...?
Pen 2 is geen vrije pen bij een AZ41, deze pen is immers met een anode verbonden.
In feite bestaat er maar één type AZ41, met de volgende aansluitingen:
De enige veilige manier om deze buis te testen is door de pennen 7 en 8 te verbinden met een spanningsbron van 4 volt, en pen 2 resp. pen 6 te verbinden met een stroombron van maximaal 70 mA. Je meet vervolgens de spanning tussen de kathode en de anode. Alle andere pennen zijn geen vrije pennen, en mogen dus niet met iets anders worden doorverbonden.
De AZ41 en sommige buizentesters
door Jac Janssen , Eindhoven, 15.07.2013, 04:33 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
Hallo Wolfgang,
Nee, pen 2 is ook gewoon aan de anode (zoals het ook hoort natuurlijk).
Pen 1 en pen 2 zitten via het anodeblik dus aan elkaar.
Als je het weet, is het op de foto ook te zien.
Jac
De AZ41 en sommige buizentesters
door John Hupse † , Schoonhoven, 14.07.2013, 16:47 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
De Rimlockbuis AZ41 is een „vreemde eend“ met zijn abnormale aansluitingen op de pennen 7 & 8. Dat geeft problemen bij buizentesters die een vaste bedrading voor de gloeidraad op de pennen 1 & 8 hebben.
Een buizentester van na de oorlog (de Funke W19 is uit de jaren '50) mag geen vaste bedrading voor de gloeispanning hebben. De standaard is immers dat parallelbuizen met een afwijkende gloeispanning (zoals de AZ41) anders worden aangesloten dan parallelbuizen met een normale 6,3 volts gloeidraad.
Deze standaard werd overigens al toegepast bij de octalbuizen, en zou bij de ontwerpers van de Funke W19 dus bekend moeten zijn geweest.
Je kan inderdaad het beste een apart meetvoetje gebruiken om dergelijke buizen te kunnen testen op een Funke tester.
Karl-Friedrich Müller heeft indertijd vele honderden fouten in de Funke testkaarten gevonden. Bij de AZ41 kaart plaatst hij in 2004 al de volgende opmerkingen:
Deze enkele Funke kaart vertoont dus al 3 tekortkomingen.
De AZ41 en sommige buizentesters
door Roland Huisman , Zwolle, 14.07.2013, 16:51 (4152 dagen geleden) @ John Hupse †
John,
Ik vraag me werkelijk wel eens af of er details zijn
van deze hobby waar jij niet op de hoogte bent
Bij AVO zitten er ook al zoveel fouten in de boeken.
Ik pak er een buizenboek bij om ze in te stellen.
Die lijsten kosten je nog eens een buis of je tester...
Groeten, Roland
De AZ41 en sommige buizentesters
door John Hupse † , Schoonhoven, 14.07.2013, 17:07 (4152 dagen geleden) @ Roland Huisman
Vast wel!
Over Funke testers heb ik het volgende opgestoken: voordat je een buis gaat testen op een Funke tester kan je het beste eerst even checken welke fouten er in de testkaart voor die buis zitten.
Voor de liefhebbers zijn de verbeterde kaarten hier te downloaden: Funke kaarten
De AZ41 en sommige buizentesters
door Wolfgang , 14.07.2013, 19:05 (4152 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Wolfgang, 14.07.2013, 19:30
Hallo John
Je schrijft:
"...Een buizentester van na de oorlog (de Funke W19 is uit de jaren '50) mag geen vaste bedrading voor de gloeispanning hebben......"
Feit is dat vele buizentesters wél een vaste bedrading hebben voor de gloeispanning op de div. testvoeten. Dat is om de kosten laag te houden.
Bij de Internatial-Octal heeft Funke bij de W19 het dilemma erkend en drie(!) verschillende octalvoeten gemonteerd om de varianten betrefend de gloeidraad optevangen.
Karl-Friederich Müller heeft met zijn opmerkingen niet de fout met pen 1 aan het midden van één gloeidraad herkend !! Ik schreef al, de i.v. 1, 3, 4 en 5 hebben bij vele AZ41's verbinding met de twee gloeidraden. Dat is hem niet opgevallen.
Groeten, Wolfgang
De AZ41 en sommige buizentesters
door huub.jak , 15.07.2013, 06:00 (4151 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door huub.jak, 15.07.2013, 06:10
Ik dacht dat een FUNKE zoo goed was ?
Maar nu blijkt 3xniks de Funke en meerderen testers
Waarom is dat niet vermeld op het Forum
Dan weten teminste de bezitter of aankopers
Of ze een goede tester kopen .En of de geteste buizen
De status van goed hebben dus er zijn nog wel meerderen Flut testers ?
Zoo zijn er ook veel gebruikte buizen verkocht
Met Testing op de FUNKE .Dus een misser buis .
Huub
De AZ41 en sommige buizentesters
door Peter1952 , 16.07.2013, 16:15 (4150 dagen geleden) @ huub.jak
Nou Huub, zo kan ie wel weer. Meneer driekeerniks weer aan het woord..... Flut tester.... toe maar. Alleen maar omdat één buisje er niet op getest kan worden? Bestond de AZ41 misschien nog niet toen de Funke werd gemaakt?
Misschien is er wel ooit een verloopvoetje voor geweest?
Groeten,
Peter
De AZ41 en sommige buizentesters
door huub.jak , 16.07.2013, 16:45 (4150 dagen geleden) @ Peter1952
Bewerkt door huub.jak, 16.07.2013, 16:52
Peter is lees zoo nog wel wat meer Mis punten
Als ik zoo de bevindingen HIER lees op dit Forum ook
Van Karl Fridrich MULLER .Dat liegt er niet om ??
Is de rest dan ook bedenkelijk ? Huub
De AZ41 en sommige buizentesters
door Paul Brouwer , Haarlem, 14.07.2013, 19:06 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
I weet dat er enkele inwendige verbindingrn zijn in een AY41, maar aangesloten op pen 7 en 8 de gloeipanning enop pen 2 en 6 de anodespanning heeft bij mij een enkel probleem opgeleverd.
Groet.
Paul
--
De AZ41 en sommige buizentesters
door Wolfgang , 14.07.2013, 19:13 (4152 dagen geleden) @ Paul Brouwer
I weet dat er enkele inwendige verbindingrn zijn in een AZ41, maar aangesloten op pen 7 en 8 de gloeipanning enop pen 2 en 6 de anodespanning heeft bij mij een enkel probleem opgeleverd.
Groet.
Paul
Hallo Paul
Fijn, als je een buizentester in je bezit hebt waar de twee gloeidraad aansluitingen invidueel selecteerbaar zijn.
Groeten, Wolfgang
De AZ41 en sommige buizentesters
door John Hupse † , Schoonhoven, 14.07.2013, 19:35 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
Fijn, als je een buizentester in je bezit hebt waar de twee gloeidraad aansluitingen invidueel selecteerbaar zijn.
bij mijn weten is dat het geval bij vrijwel alle na-oorlogse buizentesters.
Alleen bij een aantal Amerikaanse B&K testers (waar je sowieso geen rimlock buizen op kunt testen) en bij de Funke testers is dit helaas niet het geval.
Deze praktijk leidde in de jaren '60 tot B&K testers met zeer veel meetvoeten:
Het enige voordeel hiervan is dat het aantal schakelaars vrij gering is.
De AZ41 en sommige buizentesters
door Florick Wibier , Schaijk Noord Brabant, 14.07.2013, 19:43 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
Je kan een redelijk eenvoudige buizentester maken van het stroom meet principe. dan kan je de aansluitingen zo kiezen als je zelf wil.
heb ik zelf ook gedaan http://www.nfor.nl/archief/index.php?mode=thread&id=139467
mvg.
Florick
De AZ41 en sommige buizentesters
door Jac Janssen , Eindhoven, 15.07.2013, 04:39 (4152 dagen geleden) @ Florick Wibier
Florick,
We drijven wat van het oorspronkelijk onderwerp af, maar het meten van de gloeistroom is zeer zeker interessant.
Gloeidraad onderbroken, gedeeltelijk kortgesloten of lucht in de buis is meteen te zien.
Opvallend is dat bijvoorbeeld Philips buizen ook qua stroom erg goed overeen komen met de specificatie.
Mijn ervaring is dat dat in veel mindere mate geldt voor Tungsram en voormalige-oostblok buizen.
Ook om een onbekende buis te determineren, kan meting van de gloeistroom meehelpen.
Jac
De AZ41 en sommige buizentesters
door PE9ZZ, 15.07.2013, 04:34 (4152 dagen geleden) @ Wolfgang
Bewerkt door PE9ZZ, 15.07.2013, 04:41
Mijn twee cent: ik heb maar één AZ41 in mijn verzameling met de twee veertjes voor de gloeidraden naar de respectievelijke pin 1 en 5, een oudere Pope. De vijf andere (alle Philips, waaronder een 95104) hadden A1 op pin 1 en 2, A2 op 5 en 6, pin 3 en 4 het midden van de gloeidraden en 7 en 8 de eigenlijke 4 volt voor de gloeidraden.
Tjerk, 9ZZ
De AZ41 en sommige buizentesters
door Wolfgang , 15.07.2013, 12:57 (4151 dagen geleden) @ PE9ZZ
Hallo Jac en Tjerk
Bedankt voor de aanvullende informatie over de i.c. van bepaalde Philips AZ41 zonder spanveertjes.
Ik heb dit nu voor kaart 920 (W19) aangepast.
Het komt er op neer dat eigenlijk alleen AZ41 met de interne bedrading volgens het schema rechts onder zonder problemen op de W19 getest kunnen worden. Bovendien is het nog onzeker of werkelijk in het verleden alle(!) TELEFUNKEN AZ41 zo zijn gemaakt. Ik heb da zo mijn twijfels.....
M.v.g. Wolfgang
De AZ41 en sommige buizentesters
door Jac Janssen , Eindhoven, 15.07.2013, 13:32 (4151 dagen geleden) @ Wolfgang
Wolfgang,
Ik ben niet op de hoogte met Funke testers, maar wat is het probleem om alleen de pennen 7 en 8 (gloeidraad) en 2 en 6 (anodes) te gebruiken?
Dat doe ik uiteraard bij mijn AVO ook en of er verder wel of niet iets intern aangesloten of doorverbonden is, is dan egaal.
Ook maar meteen de gloeispanning 4V op de kaart zetten.
Groetjes,
Jac
De AZ41 en sommige buizentesters
door electronenbuizen , Hellevoetsluis, 15.07.2013, 14:56 (4151 dagen geleden) @ Jac Janssen
Ik heb hier ook een Funke kast die ik gebruik in combinatie met mijn AVO tester en het probleem is dat de gloeispannings bedrading vast aangesloten is op de buisvoeten en dubbel uitgevoerd is. Je kunt niet kiezen waar je ze aangesloten wilt hebben
De AZ41 en sommige buizentesters
door Jac Janssen , Eindhoven, 15.07.2013, 15:18 (4151 dagen geleden) @ electronenbuizen
OK Wim, bedankt. Dat wist ik niet.
Dan helpt alleen een verloopvoet...
Jac
De AZ41 en sommige buizentesters
door electronenbuizen , Hellevoetsluis, 15.07.2013, 15:21 (4151 dagen geleden) @ Jac Janssen
Of meerdere dezelfde buisvoeten anders aangesloten
De AZ41 en sommige buizentesters
door Wolfgang , 15.07.2013, 15:06 (4151 dagen geleden) @ Jac Janssen
Ik ben niet op de hoogte met Funke testers, maar wat is het probleem om alleen de pennen 7 en 8 (gloeidraad) en 2 en 6 (anodes) te gebruiken?
Hi Jac
Dat kan niet bij deze (en andere) Funke Testers omdat er een vaste verbinding is naar de Rimlockvoet voor de pennen 1 & 8. Men dacht, van de +- 25 verschillende aansluitschemas in de Rimlockreeks is er maar één die uit de rij danst, de AZ41.
Dat doe ik uiteraard bij mijn AVO ook en of er verder wel of niet iets intern aangesloten of doorverbonden is, is dan egaal.
Ik ken de interne bedrading van de AVO's niet, maar zo te zien zijn alle acht(!) pennen vrij in de keuze wat voor'n potential je op zet. Dat is natuurlijk een groot voordeel.
Als je jou AZ41 (met pen 1 & 2 als ook 5 & 6 intern doorverbonden van Philips of TUNGSRAM) op een W19 zet herkend het aparaat een kortsluiting!
Niet goed, alhoewel aan de buis niets mankeerd.
Groeten, Wolfgang
De AZ41 en sommige buizentesters
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 15.07.2013, 16:22 (4151 dagen geleden) @ Wolfgang
Schade, dass auf einem so teuren röhrenprüfgerät so wenig Gedanken ist.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
De AZ41 en sommige buizentesters
door doeve , Borgercompagnie, 15.07.2013, 19:37 (4151 dagen geleden) @ Wolfgang
Nou Nou Ik heb wel de geest uit de fles laten komen met de vraag over deze buis in de GM..
Niet verwacht dat er zich zo'n discussie zou gaan ontwikkelen. Maar wel nuttig lijkt mij.
Bij alle AZ41 die ik heb klopt het met 7-8 gloei en 2-6 anode dus hou ik dat toch maar als standaard aan.
Henk
--
HJD