C120 in 208 Chassis (Techniek Radio/TV)
door Fons Vendrik , Ter Aar, 17.08.2013, 07:20 (4119 dagen geleden)
Beste radiovrienden,
In het schema van mijn 208-chassis (NSF H54U) is over C2 condensator C120 geplaatst.
In mijn toestel zit hij er echter niet in, terwijl hij ook niet staat opgegeven in de onderdelenlijst bij de beschrijving.
(Het schema heb ik uit de schematheek)
Maar in sommige andere typen 208-chassis zit hij wel en dan is de waarde 0,1 uF.
De vraag is nu: waarom ziet hij wel in het ene chassis en in het andere weer niet?
Groeten, Fons
C120 in 208 Chassis
door Martina , Almere, 17.08.2013, 08:09 (4119 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Beste radiovrienden,
In het schema van mijn 208-chassis (NSF H54U) is over C2 condensator C120 geplaatst.
In mijn toestel zit hij er echter niet in, terwijl hij ook niet staat opgegeven in de onderdelenlijst bij de beschrijving.
(Het schema heb ik uit de schematheek)
Maar in sommige andere typen 208-chassis zit hij wel en dan is de waarde 0,1 uF.
De vraag is nu: waarom ziet hij wel in het ene chassis en in het andere weer niet?Groeten, Fons
Die C2 is m.i een elco... en die andere is schijnbaar een afvlak-C?
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
C120 in 208 Chassis
door Antoine , Diepenbeek, 17.08.2013, 08:23 (4119 dagen geleden) @ Martina
Op hogere frekwenties gedraagt een elco zich meer en meer inductief. Om de hierbij horende problemen tegen te gaan wordt er een condensator parallel geplaatst: O,1µF of 0,01µF.
C120 in 208 Chassis
door Pieter Vos , 17.08.2013, 08:24 (4119 dagen geleden) @ Martina
Beste radiovrienden,
In het schema van mijn 208-chassis (NSF H54U) is over C2 condensator C120 geplaatst.
In mijn toestel zit hij er echter niet in, terwijl hij ook niet staat opgegeven in de onderdelenlijst bij de beschrijving.
(Het schema heb ik uit de schematheek)
Maar in sommige andere typen 208-chassis zit hij wel en dan is de waarde 0,1 uF.
De vraag is nu: waarom ziet hij wel in het ene chassis en in het andere weer niet?Groeten, Fons
Die C2 is m.i een elco... en die andere is schijnbaar een afvlak-C?
C2 is de afvlak elco voor het wegwerken van de 50Hz brom uit het lichtnet. Elko's zijn echter minder goed als het gaat om kortsluiten van HF. Daarom C120, ter ontkoppeling van HF en MF signalen op de voedingslijn. Ook in andere radio's (bijvoorbeeld de BX560a) zit er zo een papier condensator parallel aan de elko geschakeld, ter kortsluiting van HF en MF op de voedingslijn.
Waarom deze C soms wel en soms niet in de radio zit... vraag het Philips.
mvg, Pieter.
C120 in 208 Chassis
door Fons Vendrik , Ter Aar, 17.08.2013, 08:45 (4119 dagen geleden) @ Pieter Vos
Beste radiovrienden,
Bedankt voor het meedenken, maar hier schiet ik weinig mee op.
Dat de zaak waarschijnlijk bedoeld is voor het ontkoppelen van HF dat weet ik ook wel. Sorry!
De vraag blijft dus: waarom in het ene toestel wel en in het andere niet en waarom staat hij niet in het schema?
(Verder ben ik bang dat men zich bij Philips hier niet meer druk overgaat maken.)
Helaas....
Groeten, Fons
C120 in 208 Chassis
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 17.08.2013, 09:11 (4119 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Er zijn diverse mogelijkheden. Voor bepaalde exportmarkten kan zo'n ding vereist zijn geweest, of het is een productiewijziging zodat hij pas in latere modellen is toegepast.
C120 in 208 Chassis
door Paul Brouwer , Haarlem, 17.08.2013, 11:13 (4118 dagen geleden) @ Fons Vendrik
C120 (100nF) zit in 208U-toestellen met C1 (27uF) en C2 (2x 2,5uF) of C2 (2,5uF) en C3 (2,5uF).
Alle varianten waar C1 en C2 40 tot 50uF is, kent deze C120 niet.
Het zal dus met afvlakking en/of ontstoring te maken hebben.
Groeten,
Paul
--
C120 in 208 Chassis
door John Hupse † , Schoonhoven, 17.08.2013, 13:46 (4118 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Het zal dus met afvlakking en/of ontstoring te maken hebben.
het heeft alleen te maken met de elektrische eigenschappen van C2. Hiervoor gebruikte Philips tijdens en vlak na de oorlog een type met een vrij hoge impedantie voor de hogere frequenties. Om toch voldoende h.f. ontkoppeling te verkrijgen zette men een papiercondensator parallel.
Bij de wat latere toestellen had men al weer de beschikking over betere elco's, zodat C120 niet meer nodig was. Onvoldoende ontkoppeling op deze plek uit zich in "motorboten" en/of hoogfrequente oscillaties.
C120 in 208 Chassis
door Hans Op den Camp , Leusden, 17.08.2013, 12:10 (4118 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Beste Fons,
Misschien een leuk experiment en neem de proef op de som: soldeer de C in het chassis van je NSF H54U en luister
of je enig verschil hoort, met en zonder de C120.
In het geval het geen verschil maakt is de C120 niet nodig en kost het de fabriek slechts onnodige centjes.
Maar ik denk dat het door medehobbyisten al voldoende is uitgelegd.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
C120 in 208 Chassis
door Fons Vendrik , Ter Aar, 17.08.2013, 13:38 (4118 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
In het geval het geen verschil maakt is de C120 niet nodig en kost het de fabriek slechts onnodige centjes.
Hoi Hans,
De elco is bij mij 2 x 50 uF en volgens Paul moet hij er dan niet inzitten.
Welnu, dat klopt.
Blijft de vraag waarom hij dan wel in het schema is opgenomen en ten tweede waarom wordt hij C120 genoemd, terwijl de lijst in de documentatie ophoudt bij C111.
(rare jongens daar in Eindhoven....)
Maar goed, misschien moet ik er maar niet meer om zeuren, zo belangrijk is het nu ook weer niet.
Iedereen hartelijk bedankt.
Groeten, Fons
C120 in 208 Chassis
door Hans Op den Camp , Leusden, 17.08.2013, 15:09 (4118 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Hoi Fons,
Het heeft niet met zeuren te maken vind ik maar met belangstelling hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ik merk dat jij er belangstelling voor hebt.
Zoals je weet is de 208U in vele uitvoeringen op de markt geweest en moet je bij het gebruiken van een schema altijd rekening houden met
het uitvoerings nummer achter de streep.
Dus heb je volgens het typeplaatje een 208U-05, dan moet je DAT schema gebruiken en heb je een 208U-08, dan pak je het 208U-08 schema
er bij, enzovoorts. De 208U-XX bestaat er in wel 40 uitvoeringen met ieder zijn eigen schema en uitvoerings verschillen.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
C120 in 208 Chassis
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 17.08.2013, 17:20 (4118 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hoi Hans,
Als de uitleg van John Hupse klopt (klinkt me opzich plausibel), dan zou de aanwezigheid van C120 eerder samenhangen met de productiestand, het revisienummer, dat vaak op het chassis gestempeld is en de productiedatum. Ik bedoel de nummers zoals E01 enz.
Er kan wel correlatie zijn met uitvoeringsnummers, maar dat hangt in dat geval eerder samen met de fabriek en de productiedata die eventueel met dat uitvoeringsnummer samengaan (min of meer willekeurig maar niet helemaal toevallig dus).
C120 in 208 Chassis
door Paul Brouwer , Haarlem, 18.08.2013, 18:14 (4117 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Van alle 208U-tjes die ik tegengekomen ben (dit zijn er beslist niet weinig), ben ik er maar eentje tegengekomen die een C1 van 27uF had en C2 van 2x 2,5uF.
De overige hadden allemaal een bekerelco van 2x 40uF of 2x 50uF. Zelfs mijn 204U-HN uit 1944 heeft een bekerelco van 2x 50uF.
Mijn vermoeden bestaat dat het oorspronkelijke ontwerp wel met kleine elco's was maar dat men daar heel snel vanaf gestapt is.
Groeten,
Paul
--
C120 in 208 Chassis
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.08.2013, 07:34 (4117 dagen geleden) @ Paul Brouwer
het oorspronkelijke ontwerp van de Philetta (uit 1941) heeft een dubbele bekerelco van 2x 50 uF. Deze elco is van een zeer goede kwaliteit en is na 72 jaar gebruik vaak nog in een prima conditie.
Naarmate de oorlog vorderde werd het kennelijk lastiger om een dergelijke elco te produceren. Men stapte over op een soort bekerelco die veel primitiever in elkaar steekt. Een van de in het oog lopende verschillen is de manier waarop de afdichting wordt gerealiseerd. Bij de oorspronkelijke elco bestaat deze uit een ingeklemde rubberen ring, bij de "oorlogsversie" wordt het binnenwerk vastgezet en afgedicht met behulp van een relatief grote hoeveelheid teer. De "oorlogselco" is dan ook een stuk zwaarder, terwijl de capaciteit van deze elco aanzienlijk lager is.
Dergelijke elco's vindt je niet alleen in vroege Philips 208U toestellen, maar b.v. ook in het Luistervinkje. In Duitsland werd de "oorlogselco" zelfs in 1950 nog toegepast door Philips. Ik trof er eentje aan in mijn Philips 7455 FM-voorzetapparaat. In tegenstelling tot de elco die werd gebruikt in het oorspronkelijke Philetta ontwerp is de "oorlogselco" altijd defect (uitgedroogd).
C120 in 208 Chassis
door Paul Brouwer , Haarlem, 19.08.2013, 20:14 (4116 dagen geleden) @ John Hupse †
Hallo John,
Dit wist ik weer niet en dit zou zomaar de verklaring kunnen zijn voor de switch nat de 2x 50uF bekerelco's.
Groeten,
Paul
--
C120 in 208 Chassis
door Fons Vendrik , Ter Aar, 20.08.2013, 05:32 (4116 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Paul,
Zou de elco uit mijn chassis dan origineel zijn?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er al in 1946 Amroh elco's waren met een zeskantige plastic moer aan de onderzijde.
Toch past hij precies in het chassis en is hij nog in goede conditie.
(de ratelcondensator is duidelijk aan vervanging toe)
Groeten, Fons
C120 in 208 Chassis
door John Hupse † , Schoonhoven, 20.08.2013, 06:15 (4116 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Hallo Fons,
deze bekerelco is van Duits fabrikaat, en heeft een datumstempel (1985, week 10). Lijkt me dus niet helemaal origineel...
C120 in 208 Chassis
door Fons Vendrik , Ter Aar, 17.08.2013, 20:14 (4118 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Dus heb je volgens het typeplaatje een 208U-05, dan moet je DAT schema gebruiken en heb je een 208U-08, dan pak je het 208U-08 schema
er bij, enzovoorts.
Hallo Hans,
En daarmee denk ik dat ik eruit ben.
Ik heb nog eens op het typeplaatje gekeken op de achterwand van mijn NSFH54U.
Daar staat H54U/05. Dat schema heb ik erbij gezocht en die hoort (in de schematheek) bij een Philetta. In dat schema is C120 niet opgenomen. Overigens heeft John Hupse mij daar al eens eerder op gewezen, kan ik mij herinneren.
Het schema dat ik dus heb gehaald uit de schematheek behorend bij de NSF H54U is gewoon niet het juiste, tenzij deze radio ook in diverse chassisuitvoeringen is gemaakt. Dat laatste weet je gewoon niet.
Kortom ik ben nu in het bezit van het juiste schema en dat is van belang voor het restauratieverslag.
Bedankt voor de tip! ook naar Paul Brouwer en John Hupse en alle anderen.
Groeten, Fons
C120 in 208 Chassis
door Paul Brouwer , Haarlem, 18.08.2013, 18:01 (4117 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Waarom heet elco C1/C2 en een ratel-C doorgaans C130? Ik denk dat dit te maken heeft met identificatie van een C naar plaats in het (Philips-)schema.
Groeten,
Paul
--