Sonolor Concorde- vreemde brom (Techniek Radio/TV)
door peetey , Lanaken, Belgie, 05.09.2013, 18:07 (4099 dagen geleden)
Beste allemaal,
Ben bezig met revisie van een Sonolor Concorde en zit met een brom waarvan ik niet goed snap waar die vandaan komt.
Van deze radio zijn de bekende condensatoren reeds vernieuwd evenals de HS-elko's.
Op de scope kan ik zien dat er meteen al iets veranderd aan het signaal (1KHz via PU) zodra ik de steker in mn variac duw. De sinus krijgt er een soort schaduw sinus bij. Dit meet ik op de loper van de potmeter. Als vervolgens de radio op spanning wordt gebracht zie ik een duidelijk mee-gemoduleerde brom op de sinus en dit blijft zo het hele toestel door t/m rooster 6BQ5.
Kan het zijn dat er een soort sluiting in de gecombineerde potmeter/volume pot zit? Ik meet bij ingeprikte steker met de variac op 0 al 11VAC tussen loper en schakelaar 220V op de potmeter..
groeten,
Peter
Sonolor Concorde- vreemde brom
door Paul Brouwer , Haarlem, 05.09.2013, 18:28 (4099 dagen geleden) @ peetey
Het lijkt op een U-toestel met trafo t.b.v. netspanningaanpassing. Via R12 (als ik het goed gelezen heb) ligt het lichtnet aan massa.
Je zou het eens kunnen proberen de voeding/stekker tussen variac en radio om te draaien. Wat ook wel eens wil helpen is de gelijkrichter te vervangen.
Groeten,
Paul
--
Sonolor Concorde- vreemde brom
door peetey , Lanaken, Belgie, 05.09.2013, 18:38 (4099 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Paul,
lichtnet ligt idd via R12 aan massa. Omdraaien netsteker maakt niets uit, ik blijf 11VAC meten op loper volumepot zonder ook maar iets te doen aan mn variac.
groet,
Peter
Sonolor Concorde- vreemde brom
door Peter1952 , 05.09.2013, 18:48 (4099 dagen geleden) @ peetey
Of het aan de netschakelaar ligt is eenvoudig te controleren: Neem de draden naar de netschakelaar los en verbind die door ( netschakelaar is dus nu vrij). Controleer dan of de brom weg is.
De voeding is nogal vreemd getekend. In serie met de - van de voeding is een weerstand van 180 Ohm aangebracht. Hierover ontstaat een negatieve spanning t.o.v. massa, die als negatief voor de eindbuis wordt gebruikt. Het kan geen kwaad een elco over deze weerstand te zetten (+ aan massa!).
Groeten,
Peter
Sonolor Concorde- vreemde brom
door Paul Brouwer , Haarlem, 06.09.2013, 10:23 (4099 dagen geleden) @ peetey
C14 staat ook geïsoleerd t.o.v. het chassis gemonteerd?
Groeten,
Paul
--
Sonolor Concorde- vreemde brom
door Henk Sanders , Nuenen, 05.09.2013, 19:55 (4099 dagen geleden) @ peetey
Als eerste oorzaak zou ik 50Hz aardstromen tussen je 1kHz generator
en de ontvanger verdenken.
Die generator is netgevoed, neem ik aan? Dan is de aardzijde van je
generatorsignaal waarschijnlijk via een interne ontstoorcondensator
met het lichtnet verbonden. De aardzijde van de ontvanger hangt ook
aan het lichtnet en dus kan daar iets fout gaan.
De simpelste oplossing is dan om de generator via een scheidingstrafo
te voeden. De mooiste oplossing is dat je een batterijgevoede LF generator
gebruikt, die bestaan ook.
Succes!
Henk
Sonolor Concorde- vreemde brom
door PE9ZZ, 06.09.2013, 03:33 (4099 dagen geleden) @ Henk Sanders
Ik zou eerder die radio via een scheidingstrafo voeden. Levensgevaarlijk zo.
Tjerk, 9ZZ
Sonolor Concorde- vreemde brom
door peetey , Lanaken, Belgie, 06.09.2013, 08:14 (4099 dagen geleden) @ PE9ZZ
Hoi Tjerk, valt wel mee hoor, mijn variac is gescheiden van lichtnet. En desondanks ben ik altijd super voorzichtig met dit soort toestellen, 1 hand op de rug en steker eruit als je in het toestel aan het spitten bent
grtz,
Peter
Sonolor Concorde- vreemde brom
door PE9ZZ, 06.09.2013, 15:38 (4098 dagen geleden) @ peetey
Oh, gelukkig maar. De variakkes van mij niet... :-/
Tjerk, 9ZZ
Sonolor Concorde- vreemde brom
door Leo Snoeren , Dongen, 06.09.2013, 06:15 (4099 dagen geleden) @ peetey
Hallo Peter,
Brom kan vele oorzaken hebben en kan soms erg hardnekkig zijn. Van de andere kant; het toestel bromde waarschijnlijk niet toen het uit de fabriek kwam, dus er is iets veranderd in de loop van de tijd....
Bromt de radio als er verder niets op is aangesloten (geen meetapparaten of zo)?
Heb je, met het vervangen van onderdelen, deze op exact dezelfde plaats terug aangesloten, of gedacht "massa is massa, maakt niet uit"? Het kan zomaar een aardlus zijn.
Weet je zeker dat er niet een buis in de schakeling zit met een kathode/gloeidraad lek?
Komt de brom uit de voeding, laagfrequent, middenfrequent of hoogfrequent? Je kan dit eenvoudig zien op de scoop, of door het stuurrooster van de trappen even met massa te verbinden.
Nou ja, mogelijkheden te over dus,
Succes met de reparatie!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Sonolor Concorde- vreemde brom
door Emile van de Kerkhof , Waspik NBr., 06.09.2013, 09:52 (4099 dagen geleden) @ peetey
Peter,
Zou het kunnen zijn dat je niet t.o.v. de massa meet?
De "massa" vind je bijvoorbeeld aan de "min" van C13.
Wil je misschien wat meetwaarden doorgeven?
Plaats de brug "massa" > 13.
Meet de spanning: 1,2,3 & 4 en over C13.
Meet de stroom: gemeten over de ugt primair (je hoeft de draden niet los te nemen voor deze "serie-meting".
LET OP:
- gebruik een scheidingstrafo,
- voor de stroommeting het meetinstrument eerst op een hoog (te zwaar) bereik zetten en dan pas lager (bijvoorbeeld 1A, 500mA, 100mA).
Met vriendelijke groet,
Emile
Sonolor Concorde- vreemde brom
door Piet Kralt , Rotterdam, 06.09.2013, 12:31 (4099 dagen geleden) @ peetey
Het kan de moeite lonen eerst even de omgeving te verkennen. Een brombron kan instraling zijn. Nu niet direct Jomanda de schuld geven. Een TL-lamp boven de werkplek of een schakelende PC-voeding zijn reële verdachten. Ik heb beide meegemaakt. In een ander extreem geval was de scoop de schuldige. Ook (meet)snoeren geven wel eens problemen. Het verleggen er van heeft soms verrassende gevolgen.
In het schema ontbreekt de voeding van de gloeidraden. Gezien de opbouw van de schakeling worden die waarschijnlijk direct van uit de netspanning gevoed. Met als gevolg hoge spanningen tussen gloeidraden en kathoden en dus een dikke kans op lek tussen die twee. (Leo wees er ook al op.) In de werkplaats werden dit soort fouten meestal gevonden door de buizen één voor één te vervangen. Als je die buizen - of equivalente E-typen - niet hebt, wordt het lastiger.
Het minste wat je kunt doen is de spanningen en stromen controleren. Daarna kun je de gloeidraden provisorisch uit een DC bron voeden. (Uiteraard wel de bestaande voeding losmaken.) Aannemende dat de gloeidraden in serie staan, heb je 31,5V/300mA nodig en dat heb je waarschijnlijk niet in huis. Maar als je de gloeidraad van de EM85 even kortsluit heb je aan ongeveer 25V genoeg. Een laptopvoeding of een 24V accu bijvoorbeeld. Blijft de kwalijke kans dat juist die EM85 de schuldige is.
Een uitgeputte gelijkrichter is ook al genoemd. Ook hier is vervangen de snelste manier. Verder kun je verwachten dat de rimpelspanning op de DC-voeding te hoog zal zijn. Je kunt de buis wel even vervangen door een 1N4007 maar dan is het middel erger dan de kwaal want de voedingsspanning van de buizen wordt wel tot 100V hoger. Een weerstand van 1k/10W in serie lost dat voor je op maar waar had je die weerstand ook al weer gelaten?
Nog weer een manier om de bron te lokaliseren het helemaal open zetten of juist dichtdoen van een buis. Zo'n buis versterkt dan niet meer dus ook de brom niet. Als bij deze actie de brom ophoudt, ligt de oorzaak derhalve (vrijwel zeker) bij die buis of er voor. Openzetten van een buis doe je door de kathode met het stuurrooster te verbinden. Nadeel is dat de stroom dan maximaal wordt en dat kan te veel van het goede zijn. Dichtzetten gaat met een negatieve spanning op het rooster. Vaak is een 9V batterijtje al genoeg. Plus aan de kathode, min aan het rooster.
Pieter Kralt
Sonolor Concorde- vreemde brom
door peetey , Lanaken, Belgie, 06.09.2013, 12:48 (4099 dagen geleden) @ Piet Kralt
Iedereen reuze bedankt voor de hulp, laat ik dat even zeggen op de 1e plaats.
De brom dan: werd toch veroorzaakt door mijn toonfiets die uit het lichtnet wordt gevoed.
Suffe is dat ik een LF-versterker eigenlijk nooit zo opstart maar meestal gewoon even de bekende vinger tegen ingang PU of loper volume pot.
De spanningen zoals op de tekening stonden voor de volledigheid:
1- -4,92
2- -5,18
3- 31,5
4- het schema is van een sonolor concorde, de radio waar ik aan werk is een Reela Marignan en die heeft dat terugkoppelingscircuit niet, de uitgang van de potmeter ligt rechtstreeks aan massa.
5- prim. UGT is 22mA
Mijn TL-loeplamp geeft idd een flinke storing op bepaalde frequenties op middengolf gebied. En als mijn buurman 's-avonds zijn Led verlichting in de kamer hiernaast aandoet weet je helemaal niet wat je hoort!
Waar nou uiteindelijk die -11VAC vandaan komt die ik meet over de loper van de volumepot naar de aan/uit schakelaar is me nog wel een raadsel..
merci allemaal,
Peter
Sonolor Concorde- vreemde brom
door ronnie van dalen , Hoogeveen, 06.09.2013, 13:23 (4098 dagen geleden) @ peetey
ik kan het niet goed uitleggen maar...
Door de stoom van de - leiding van de voeding via r13 naar massa te leiden, wordt de negatieve voorspanning voor de eindlamp gecreëerd
Meestal gaat dit met een kathodeweerstand, maar in dit geval hangt die aan massa.
Deze constructie werd veel door Philips gebruikt tot ongeveer begin jaren 50. deze negatieve spanning meet je ook tussen je volume potmeter en de netschakelaar.
als het goed is, is de - van de groen omcircelde condensator geïsoleerd t.o.v. het chassis
Sonolor Concorde- vreemde brom
door peetey , Lanaken, Belgie, 06.09.2013, 13:32 (4098 dagen geleden) @ ronnie van dalen
hey Ronnie, ja dat is het natuurlijk, die spanning over R12 en R6.
dankjewel, groet,
Peter
Sonolor Concorde- vreemde brom
door peetey , Lanaken, Belgie, 07.09.2013, 12:27 (4098 dagen geleden) @ peetey
voor iedereen die nu graag wil weten hoe dit toestel eruit ziet een paar foto's. De letters 'Sonolor' ontbreken op het frontje helaas..
Sonolor Concorde- vreemde brom
door John Hupse † , Schoonhoven, 07.09.2013, 18:25 (4097 dagen geleden) @ peetey
Ben bezig met revisie van een Sonolor Concorde
de radio waar ik aan werk is een Reela Marignan
Het toestel op de foto is een Sonolor Marignan, je zit in de buurt
Sonolor Concorde- vreemde brom
door peetey , Lanaken, Belgie, 07.09.2013, 20:43 (4097 dagen geleden) @ John Hupse †
Je hebt helemaal gelijk John, staat zelfs met koeien letters op de achterwand, komt omdat ik met 3 radio's tegelijk bezig benEn ook omdat ik dus het schema gebruikte van de concorde die bijna identiek is aan de marignan...
grtz,
Peter