Sonolor Concorde- vreemde brom (Techniek Radio/TV)

door Piet Kralt @, Rotterdam, 06.09.2013, 12:31 (4098 dagen geleden) @ peetey

Het kan de moeite lonen eerst even de omgeving te verkennen. Een brombron kan instraling zijn. Nu niet direct Jomanda de schuld geven. Een TL-lamp boven de werkplek of een schakelende PC-voeding zijn reële verdachten. Ik heb beide meegemaakt. In een ander extreem geval was de scoop de schuldige. Ook (meet)snoeren geven wel eens problemen. Het verleggen er van heeft soms verrassende gevolgen.

In het schema ontbreekt de voeding van de gloeidraden. Gezien de opbouw van de schakeling worden die waarschijnlijk direct van uit de netspanning gevoed. Met als gevolg hoge spanningen tussen gloeidraden en kathoden en dus een dikke kans op lek tussen die twee. (Leo wees er ook al op.) In de werkplaats werden dit soort fouten meestal gevonden door de buizen één voor één te vervangen. Als je die buizen - of equivalente E-typen - niet hebt, wordt het lastiger.

Het minste wat je kunt doen is de spanningen en stromen controleren. Daarna kun je de gloeidraden provisorisch uit een DC bron voeden. (Uiteraard wel de bestaande voeding losmaken.) Aannemende dat de gloeidraden in serie staan, heb je 31,5V/300mA nodig en dat heb je waarschijnlijk niet in huis. Maar als je de gloeidraad van de EM85 even kortsluit heb je aan ongeveer 25V genoeg. Een laptopvoeding of een 24V accu bijvoorbeeld. Blijft de kwalijke kans dat juist die EM85 de schuldige is.

Een uitgeputte gelijkrichter is ook al genoemd. Ook hier is vervangen de snelste manier. Verder kun je verwachten dat de rimpelspanning op de DC-voeding te hoog zal zijn. Je kunt de buis wel even vervangen door een 1N4007 maar dan is het middel erger dan de kwaal want de voedingsspanning van de buizen wordt wel tot 100V hoger. Een weerstand van 1k/10W in serie lost dat voor je op maar waar had je die weerstand ook al weer gelaten?

Nog weer een manier om de bron te lokaliseren het helemaal open zetten of juist dichtdoen van een buis. Zo'n buis versterkt dan niet meer dus ook de brom niet. Als bij deze actie de brom ophoudt, ligt de oorzaak derhalve (vrijwel zeker) bij die buis of er voor. Openzetten van een buis doe je door de kathode met het stuurrooster te verbinden. Nadeel is dat de stroom dan maximaal wordt en dat kan te veel van het goede zijn. Dichtzetten gaat met een negatieve spanning op het rooster. Vaak is een 9V batterijtje al genoeg. Plus aan de kathode, min aan het rooster.

Pieter Kralt


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum