Hete EL84 (Techniek Radio/TV)
Beste Remco,
Normaal gesproken wordt een EL84 erg warm, omdat het nu eenmaal een eindbuis is.
Je kunt in elk geval alle spanningen controleren. Controleer in elk geval de anodestroom en de negatieve roosterspanning.
De anodestroom kun je meten door je stroommeter (op het 100 mA bereik) over de primaire van de uitgangstrafo te schakelen, mits er geen signaal wordt toegevoerd (volumeregelaar op 0). De + van de meter komt aan de kant waar de voeding op zit. Die stroom moet zo ongeveer tussen de 30 en 40 mA bedragen.
Deze methode is goed, omdat de weerstand van de meter veel lager is dan die van de primaire van de uitgangstrafo. De anodespanning wordt bij het meten wel iets hoger maar dat maakt bij een penthode niets uit.
Is de stroom te hoog, controleer dan de kathodeweerstand + elco. Meet ook de spanning over de kathodeweerstand. Terwijl je dat doet, sluit je met een schroevendraaier het stuurrooster (pen 2) kort tegen het chassis. Dit mag geen verschil uitmaken. Wordt nu de spanning lager dan komt er toch nog ergens een positieve spanning door via een lekke condensator.
Zijn al deze zaken in orde, dan hoef je je in feite geen zorgen te maken.
Groeten,
Peter
Berichten in deze thread:
- Hete EL84 -
Remko Brugman,
17.09.2013, 14:51
- Hete EL84 - Peter1952, 17.09.2013, 15:45
- Hete EL84 - huub.jak, 21.09.2013, 14:29