Het even met beelden uitleggen... (Techniek Radio/TV)

door Francesco, 17.01.2008, 11:57 (6153 dagen geleden)

Beste lezers,

voor de nieuwsgierigen wat betreft de bliksem in mijn 21TX250A,
zoal Ton heeft doen bevestigen, is de hoogspanning te hoog.
Wat geeft nu de doorslag (hahaha) om tot dat besluit te komen?
Namelijk het volgende: het feit dat de beeldhoogte zijn max niet bereikt!
En dit is te verklaren als volgt: door de verhoogde hoogspanning is de snelheid waarmede de electronen het scherm treffen veel hoger, terwijl het magnetisch veld van de afbuigspoelen in verticale richting dezelfde blijft.
Vergelijk het met een steen die je snel of langzaam horizontaal werpt, en het zwaartekracht veld is in beide gevallen constant, dus te vergelijken met het veld van de verticale afbuiging.
Om de steen bij hoge snelheid op dezelfde plaats te laten vallen als de steen met lage snelheid, zou het zwaartrekrachtveld dus groter moeten zijn.
Even wat serv. doc doorgespit, aangezien ik twijfelachtig ben over de aansluitwijze van mijn lijntrafo, met stomme losse kabeltjes in plaats van een deftige plug.
Dus, steeds dezelfde trafo, maar toch enkele verschillen. Kijkt u zelf maar:

[image]

[image]

[image]

Het zal nog even uitzoeken worden, maar ik verwed er mijn hoofd op dat hier de oorzaak schuilt!!!

Groeten,

Francesco

Het even met beelden uitleggen...

door Ton Mijnster, 17.01.2008, 13:40 (6153 dagen geleden) @ Francesco

Fransesco.

Ik denk dat je iets over het hoofd ziet!

Als de HSP te hoog is,is het beeld zowel hor.en vert. te klein.

HSP te laag totale beeld te groot.

De timing blijft voor het totale beeld het zelfde!

Of je hebt het beeld breder ingesteld?

Groet Ton

Het even met beelden uitleggen...

door Francesco, 17.01.2008, 13:44 (6153 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hallo Ton,

dat denk ik niet, want de afbuigspoelen voor de horizontale afbuiging worden toch ook uit de lijntrafo gevoedt! En daar is alles in verhouding te hoog!
Dus het magnetische veld van de afbuigspoelen neemt ook toe, omdat ze uit de lijntrafo gevoed worden.
Aan de lijnafbuiging verandert dus niets, de verhoudingen blijven, maar de absolute waarden zijn fout.

Vanavond eens wat stekkercombinaties proberen, en zien of de juiste ertussen zit...

Maar eerst regeltechniek studeren, morgen examens...

Groeten,

Francesco

Het even met beelden uitleggen...

door ruud, 17.01.2008, 13:53 (6153 dagen geleden) @ Francesco

Zoals ik dus al zei, hoogspanning te hoog, en behoorlijk ook.

Maar heb je al aan de regeling gedraaid?
ruud

Het even met beelden uitleggen...

door Francesco, 17.01.2008, 14:57 (6153 dagen geleden) @ ruud

Hallo Ruud,

jah als je bedoelt de boosterspanning (trimcondensator), dan heb ik deze proberen bij te regelen, en ik heb letterlijk gevoeld dat het geen resultaat heeft.

Ik blijf erbij dat er een aansluiting van de lijntrafo fout is, tot hier geen duidelijkheid in komt, beschouw ik dit als de fout.
Als dit in orde is zoals het zou moeten, en het doet zich nog voor, ga ik pas aan een andere fout denken.

Groeten,

Francesco

Het even met beelden uitleggen...

door ruud, 17.01.2008, 15:47 (6153 dagen geleden) @ Francesco

De Hoogspanningsregeling is een instelpotje, meestal van hoge waarde.
Als deze niet werkt kan het goed zijn dat de regeling vast staat op de hoogste waarde, en dat is vaak te veel van het goede.

Als die niet meer regelt zit daar zeker een fout in, waarschijnlijk zelfs DE fout.
ruud

Het even met beelden uitleggen...

door Ton Mijnster, 17.01.2008, 13:56 (6153 dagen geleden) @ Francesco

Zeker nooit een K9 gezien met te hoge HSP?

Het even met beelden uitleggen...

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17.01.2008, 21:02 (6153 dagen geleden) @ Francesco

Als alleen de hoogspanning te hoog is is het beeld in zijn geheel te klein.

Net zoals te laag het beeld gaat groeien in zijn geheel.

Met een bepaald type apparaat welke ik veel vuldig op tafel heb staan is dit een bekend euvel van een gebrekkige aansturing HV-Blok,waarbij de voeding niet meer stabiel is.
Je ziet dan het gehele beeld groeien en weer kleiner worden.

Dus nog even verder bekijken.

HEBBES!

door Francesco, 17.01.2008, 22:03 (6153 dagen geleden) @ Francesco

Whiiiiiiiiiiiiii :-D!!

Geen bliksem meer!
Als ik de blauwe draad van de lijntrafo weglaat, en ik steek de rode in de plaats, dan is er geen bliksem meer!
Ook geen blauwe gloed meer in de PY buis!

De blauwe draad kan dan in een gat van de plug wat niet gebruikt wordt, nl 6.
Dan komt het overeen met de kleuren op de foto van Marcel.

Nu is wel de beeldhoogte heel klein, en het beeld heel flets, en niet aangenaam te krijgen met de helderheidsregelaar, maar ik verwacht dat dit fouten zijn t.g.v. verlopen composietweerstanden.
Misschien een versleten rastereindbuis, ofwel is de amplitude van de zaagtand te laag...moet ik nog uitzoeken.

Groeten dan maar!

Francesco

HEBBES!

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17.01.2008, 23:45 (6153 dagen geleden) @ Francesco

Oh ja klopt dat dan met de pen volgorde van je trafo?

In de schema's staat keurig de pen nummers van de trafo's.
Kijk dat eens na??

Ben benieuwd of nu met de gewijzigde posities de zaak klopt betreft nummering.

Probeer ook even de spoelen uit te piepen of het klopt.

HEBBES!

door ruud, 18.01.2008, 15:05 (6152 dagen geleden) @ Francesco

Waarschijnlijk heb je nu te weinig hoogspanning.

Nog één klein dingetje...

door Francesco, 18.01.2008, 19:39 (6152 dagen geleden) @ ruud

Hallo Ruud en Maurice en de rest van de TV techniekers,

ik dacht aanvankelijk ook aan toch weer een fout aangesloten lijntrafo, omdat de rasteroscillator PF 86 uit de lijntrafo wordt gevoedt.
Maar neen, even de PF 86 uitwisselen, en het scherm was weer mooi gevuld!!
Toen na 3 keer de rastereindbuis PCL 82 te verwisselen, er telkens een witte lijn op het scherm verscheen, begon ik de PF86 te verdenken, want drie PCL 82 buizen achter elkaar uit de doos halen die alledrie defect zijn, is toch wel groot toeval.

Helderheid en contrast zijn weer netjes, het beeld is aangenaam, maar moeilijk scherp te krijgen met de fijnregeling.

Als laatste schoonheidsfoutje, heb ik een lage brom in het geluid.
Ik verdacht eerst de elco die aan g2 van de onderste audio- eindbuis zit, omdat deze buis gevoelig is voor brom.
Maar bij het dichtdraaien van de volumeregelaar, was er geen brom meer, dus het komt van vóór de volumeregelaar, waarschijnlijk dus de geluids M.F. buizen.
Misschien dat daar de afvlakking van de anodespanning niet helemaal katholiek meer is, dit is nog uit te zoeken. Kathode-gloeidraad sluiting misschien...

Ben toch al blij dat ik zover ben geraakt met dit prachttoestel (ik ga de kast laten herstellen/politoeren), en zeker met de goede lijntrafo die erin zit.
Als de trafo zulke beproevingen heeft doorstaan, moet het wel een goed exemplaar zijn!!

En nu een K4 zoeken!:-D


Groeten!

Francesco:-D

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum