Rokende pertinax buisvoeten B5X84A (Techniek Radio/TV)
door Bapaktua , Haarlem, 30.11.2013, 09:57 (4014 dagen geleden)
Bewerkt door Bapaktua, 30.11.2013, 10:03
Tijdens het proefspelen van een door mij opgeknapte B5X84A (zoek nog steeds een zo goed als nieuwe kast) hoorde ik zo nu en dan knisperen. Ook rook ik een raar luchtje.
Chassis weer uit de kast en de oorzaak zoeken. Was eenvoudig.
Hoewel ik de "verkleurde" buisvoeten van beide eindbuizen goed had schoongemaakt bleken ze toch veranderd te zijn in een aantal "koolweerstanden".
Dus eruit met die voeten.
Foto's maken van de bestaande situatie, holnieten verwijderen en daarna met een z.g. kopkniptang de buisvoet pootjes met bedrading bij de voet los knippen.
Het pertinax verkruimmelde tijdens deze handelingen. Was door de hitte geheel verkoold. Nu de afgeknipte buisvoet pootjes losmaken van de onderdelen en bedrading. Opzoek naar stenen buisvoeten en daarna monteren.
Waarschuwing dus, bij deze radio's goed opletten, er kan zo brand ontstaan.
De andere buisvoeten ga ik nu ook bekijken. Misschien de EZ80 voet vervangen, de rest valt misschien nog wel mee.
ruud
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 30.11.2013, 10:18 (4014 dagen geleden) @ Bapaktua
Bekende kwaal.....
Ik heb weleens de indruk gekregen dat sommige eindbuizen uit de noval serie heter werden dan andere van hetzelfde type en op dezelfde plek. Nooit uitgezocht of de anode- ruststroom ook verschilde.
Nico
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Hans van Kampen , Voorhout, 30.11.2013, 10:22 (4014 dagen geleden) @ Bapaktua
Hallo Ruud,
Ik snap trouwens toch niet waarom er destijds meer degelijke porcelijnen buisvoeten werden gebruikt zoals ik in de Philips GM meetapparaten heb zitten.
Zal wel te maken hebben met het kostenplaatje, pertinax als buisvoet.....hoe verzin je het, idd veranderd het bij hitte in zoals je schrijft een koolweerstand.
Succes met opknappen Ruud.
Hans
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Leo Snoeren , Dongen, 30.11.2013, 10:47 (4014 dagen geleden) @ Bapaktua
Hallo Ruud,
Het komt vaker voor. Het vervelende van Pertinax is, dat wanneer het oververhit raakt er kool ontstaat en dat is geleidend. Vaak is het hoorbaar als een soort "knisperend haardvuur" geluid, zachtjes op de achtergrond. Het is het meest duidelijk als de radio op de stand "pick-up" staat. Omdat het optreed in de eindversterker, maakt de stand van de volumeregelaar niets uit.
Vervangen door porseleinen voetjes is de beste oplossing, maar pertinax voetjes mag ook: het kan dan weer een jaar of 30 mee.....
Mocht je geen porseleinen voetjes hebben dan kan ik je er wel aan helpen....
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Bapaktua , Haarlem, 30.11.2013, 11:11 (4014 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hallo Leo,
gelukkig heb ik nog wel twee gelijke buisvoeten van steen.
Ik moet ze alleen nog ontdoen van wat draadjes en oud soldeertin.
Is van een project geweest uit mijn begintijd als Radiomonteur.
Ik heb ook nog een aantal bruine en zwarte kunststof buisvoeten.
Gesloopt uit oude leger apparatuur. Van het merk Mc Murdo (Engels).
Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Maar bedankt voor het aanbod, ruud
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door huub.jak , 30.11.2013, 12:36 (4014 dagen geleden) @ Bapaktua
In de Philips versterkers daar word ook veelal
kerramiche voeten gebruikt . Huub
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 30.11.2013, 13:00 (4014 dagen geleden) @ Bapaktua
Herkenbaar probleem en inderdaad gevaarlijk. Zo heb ik eens een radiogrammafoonmeubel moeten voor zien van twee keramische EZ80 of EZ81 buisvoeten. De vonken sprongen uit de pertinax. Er is dan maar een remedie eruitslopen en vervangen. Ook ik heb toen van te voren fotos gemaakt. De holnieten vervangen door boutjes en moetjes om de nieuwe buisvoeten vast te zetten.
Succes met de reparatie.
--
groet Sander
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Paul Brouwer , Haarlem, 30.11.2013, 21:16 (4013 dagen geleden) @ Bapaktua
Die pertinax buishouders zijn bij voorbaat al "link" te noemen, zeker als er een buis ingaat die erg heet wordt (eindbuis of gelijkrichter). Dit geldt niet alleen voor novalbuizen maar ook voor rimlickbuizen. Een tweede nadeel van deze buishouders is het feit dat de contacten makkelijk teveel ruimte krijgen waardoor slecht contact maken ook al aan de orde van de dag zijn.
Mijn advies in deze is indien mogelijk deze te vervangen door porceleine buishouders.
Groeten,
Paul
--
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Bapaktua , Haarlem, 03.12.2013, 18:29 (4010 dagen geleden) @ Bapaktua
Ik heb twee Phlips buisvoeten gemonteerd en ben begonnen om de originele bedrading weer aan de buisvoeten aan te sluiten.
Ik merkte echter dat sommige draden iets waren gekrompen en andere draden langer waren geworden??
De oorzaak bleek de andere uitvoering van de door mij gebruikte buisvoeten t.o.v. de originele pertinax voeten.
Er blijkt zelfs verschil in buisvoetopstelling te zijn tussen de buisvoeten van de eindtrap en het afstemoog.
Ik vermoed dat de opstelling van de originele pertinax buisvoeten tot stand is gekomen vanwege de directe, met korte draadstukjes, verbindingen van de gloeidraden aansluitpennen.
Als voorbeeld hieronder drie Philips buisvoeten.
Links buisvoet afstemoog, midden originele voet en rechts de "nieuwe" buisvoet.
met groet, ruud PA0ROJ
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 03.12.2013, 18:42 (4010 dagen geleden) @ Bapaktua
Als daar ruimte voor is
Zou je nieuwe gaatjes kunnen boren voor de bevestiging van de houder.
Maar in een bestaand toestel is dat natuurlijk een heikel karweitje
Nico
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Boudewijn , 03.12.2013, 19:05 (4010 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
2 drupjes secondelijm aan de voet
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Bapaktua , Haarlem, 03.12.2013, 19:40 (4010 dagen geleden) @ Boudewijn
Hallo Nico en Boudewijn.
Extra gaten boren wil ik niet.
Secondelijm heb ik helemaal niet aan gedacht.
Hoewel, de voetjes worden erg heet, ik weet niet hoe secondelijm daarop reageert.
Ik ben gewoon begonnen met de voeten vast te zetten met 2 keer 2 Philips boutjes (uit een sloop toestel) en toen gaan "bedraden". Toen pas merkte ik dat de voetjes een andere indeling hadden.
Ik heb het opgelost door de te korte draden dmv zelfgemaakte soldeerspiraaltjes en een stukje extra draad te verlengen.
Ik heb het probleempje dus opgelost, maar was verbaasd dat in 1 het zelfde toestel 2 soorten pertinax noval voetjes waren gebruikt.
Ga daar dus een volgende keer (ik ga het leuk vinden om aan plano's te knutselen ) op letten.
iedereen bedankt, ruud PA0ROJ
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 03.12.2013, 23:38 (4010 dagen geleden) @ Bapaktua
Ik ben dat ook wel tegengekomen in Philips radio's dat het oog voetje verschilde
met de andere voetjes. De gaatjes in een oog voetje uit een sloop chassis kwamen
niet overeen met die op het chassis zat.Net als op de foto iets verdraaid.
Als het voetje OP het chassis zat, dan kun je i.v.m de wat te kort geworden
draadjes het vervangende voetje ONDER het chassis plaatsen.
Is vaak net genoeg om de draadjes te kunnen monteren, zonder ze te verlengen.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Bapaktua , Haarlem, 08.12.2013, 09:16 (4006 dagen geleden) @ Bapaktua
Zo, buisvoeten vervangen.
Bedrading aangepast.
Gekeken of ik geen aansluitfouten heb gemaakt of verbindingen ben vergeten.
Dit gebeurt wel eens. Voor al wanneer ik halverwege de werkzaamheden iets anders moet doen en dan de volgende dag verder ga met de werkzaamheden.
Ondanks mijn bedradings lijstje.
Vaak maak ik een foto van de oude situatie en vergelijk die dan met een foto van de nieuwe situatie.
Alles goed, variac en lamp er tussen en spanning er op.
Gelukkig speelt de radio nu weer prima.
Zonder het knisperend haardvuur geluid wat wel bij deze tijd hoort .
Ook nu weer het gemak van een zelfgemaakt montage frame waarmee ik het toestel in elke benodigde stand kan zetten.
Was een leuk klusje, ruud PA0ROJ
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Fredo , Nootdorp(ZH), 08.12.2013, 11:48 (4006 dagen geleden) @ Bapaktua
Hallo Ruud
Ook nu weer het gemak van een zelfgemaakt montage frame waarmee ik het toestel in elke benodigde stand kan zetten.
Hoe zet je het chassis aan het frame vast, ik zie van die lange schroeven.
Kun je een schets of foto van het frame(s) plaatsen.
Wellicht iets om na te bouwen.
Met vriendelijk groet,
Fred
--
F.K.Bakker
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Bapaktua , Haarlem, 08.12.2013, 12:48 (4006 dagen geleden) @ Fredo
Bewerkt door Bapaktua, 08.12.2013, 12:55
Hallo Fredo,
allereerst, op dit forum staan verschillende ontwerpen om zo'n frame te maken.
Ik ben echter lui en gebruik spullen die ik heb liggen.
Het frame bestaat uit twee stukken alum. strip van 25 mm breed en een dikte van 4 mm.
In een U- gebogen en aan beide einden een stuk alum. staf gemonteerd van 10 mm doorsnede.
In de uiteinden van de staf gaten geboord en draad getapt, vastgezet.
Dus twee stevige U-vormen.
Om het schassis van de radio op het frame te monteren boor ik gaten in beide strips en schroef met boutjes het chassis vast. Ik gebruik de schroefgaten waarmee het chassis ook in de kast zit gemonteerd.
Ik gebruik in dit geval bouten met een afstandsbusje omdat anders beide toonregeling knoppen op de tafel rusten en afbreken.
Om te voorkomen dat beide U-helften gaan bewegen monteer ik een strip russen beide U-delen.
De rare aluminiumdelen die naar buiten steken gebruik om het toestel in een 45 graden stand te zetten. Ik had toevallig die stukken in de rommelbak liggen maar elke hoekstrip is bruikbaar.
Voor een ander toestel boor ik gewoon nieuwe gaten in de "bodemstrips" en ook de verbindings strip tussen beide U-delen pas ik dan aan.
Al het materiaal ik bij de bouwmarkten te koop.
Hierbij nog wat foto's.
succes, ruud
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Fredo , Nootdorp(ZH), 08.12.2013, 13:35 (4006 dagen geleden) @ Bapaktua
Bedankt Ruud, is helemaal duidelijk. Dat van die 45 gr. vermoedde ik al.
Fred
--
F.K.Bakker
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 08.12.2013, 23:52 (4005 dagen geleden) @ Fredo
Bedankt Ruud, is helemaal duidelijk. Dat van die 45 gr. vermoedde ik al.
Fred
In de bouwmarkt kun je ook kant en klare stukken plat gegalvaniseerd ijzer dat
al in een hoek van 90 graden in het midden is omgebogen.
Zitten aan de uiteinden al gaten in, dus maak je van 4 van deze hoek stukken
m.b.v bouten zo'n standaard. Is 5mm dik en wiebelt dus niet.
De gaten voor de bevestiging van het chassis moet je dan zelf even boren.
Maar dat gaat goed met de handboormachine, voor het boren een putje er in
tikken en de boor kun je koelen m.b.v wat WD40.
Een centerponsje kun je gemakkelijk maken door aan een gebroken boor een punt
te slijpen.
Ook is er strip te koop waar al veel gaatjes inzitten, maar die moet je dan wel
zelf omzetten in b.v een bankschroef, maar die strip wiebelt dan wel wat en
moet je dus wat verstevigen.
Cees.
--
CornelisBB
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Fredo , Nootdorp(ZH), 09.12.2013, 08:53 (4005 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
In de bouwmarkt kun je ook kant en klare stukken plat gegalvaniseerd ijzer dat
al in een hoek van 90 graden in het midden is omgebogen.
Hallo Cees,
Bedoel je hiermee omgezette strips van 5mm dik, die bijv. als plankdrager dienen?
Groet, Fred
--
F.K.Bakker
Rokende pertinax buisvoeten B5X84A
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 10.12.2013, 17:06 (4003 dagen geleden) @ Fredo
In de bouwmarkt kun je ook kant en klare stukken plat gegalvaniseerd ijzer dat
al in een hoek van 90 graden in het midden is omgebogen.
Hallo Cees,
Bedoel je hiermee omgezette strips van 5mm dik, die bijv. als plankdrager dienen?Groet, Fred
Fred,
Dat is óók een goed idee. Ik bedoel van plat gegalvaniseerd ijzer.
Kun je zelf buigen in een grote U vorm, 2x en je hebt al een standaard
waar je het chassis op vast kan schroeven.
Zelf heb ik de U iets verder door gebogen, zo dat het chassis enig sinds
schuin staat. Vind ik prettiger werken.
Succes Cees.
--
CornelisBB