vraagje over voeding b8x44a (Techniek Radio/TV)
door peerlinck , Lint Belgie, 08.12.2013, 08:02 (4006 dagen geleden)
Hallo,Ik krijg op de driedubelle voedingselco slechts op 1 pen 290 volt
wat veel te veel is volgens de gegevens
dit is de pen die van de gelijkrichter komt
zijn de elco's onderling verbonden??
hoe kan dit dan werken de massa liggen aan elkaar ok
hij doet dus niks
vraagje over voeding b8x44a
door Maurice , Dordrecht, 08.12.2013, 08:59 (4006 dagen geleden) @ peerlinck
Bewerkt door Maurice, 08.12.2013, 09:09
De +1 betekend dat je verder in het schema moet zoeken naar die +1 punten.
Kom je uit op de trafo S50-51-52-53 en S54-55-56-57
Op S51 komt +1 binnen en gaat door S51 dan door R89(1k8 Ohm) terug naar punt +2.
Zo ook S55 en R90.
Tevens zit daar tussen een zekering Z3.
Pas op met vervangen Z3 als deze stuk is is er mogelijk iets mis met die dubbele elko.
Doe je dit niet goed gaan je uitgangs trafo's kapot, of zijn het al.
Pak 50kOhm weerstand en zet die op de middelste elko.
Draden er af halen .
Pak dan een losse voeding en zet spanning op die elko.
Na een minuut of 2 3 meet je de spanning over die R van 50k.
Stroom = spanning delen door de weerstand.
I = U / R.
Laat maar eens horen wat je gemeten hebt.
Je mag ook vanaf R1 die test uitvoeren in het eigen toestel.
Wel Z3 er uit laten, en draden van de midden elko af halen.
vraagje over voeding b8x44a
door peerlinck , Lint Belgie, 08.12.2013, 09:56 (4006 dagen geleden) @ Maurice
Op S51 komt +1 binnen en gaat door S51 dan door R89(1k8 Ohm) terug naar punt +2.
Zo ook S55 en R90.
Had ook al aan de UGT gedacht dat daar iets mis mee zou zijn maar het +2 pijltje gaat daar naar binnen
ze zitten op een zeer moeilijke plaats en er is geen onderdelenschema van dus das wat moeilijk voor een beginner
maar we gaan toch al een op deze ugt,meten en eerst de zekeringhouder eens proper maken
corrosie
vraagje over voeding b8x44a
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 08.12.2013, 09:49 (4006 dagen geleden) @ peerlinck
Het komt mij voor dat de zekering Z3 doorgeslagen zou zijn
De punten +1 en +2 zitten respectievelijk aan de aftakking en via een weerstand van 1K8 aan het ònder- einde van elke UGT. Die schakeling staat bekend als de brom- compensatie balans:
De verhouding tussen de Ri van de eindbuis en die 1K8 is zo gekozen dat er samen met de delen van de UGT- primaire een brugschakeling ontstaat. De rimpelspanning op +1 laat in die delen van de UGT- primaire tegengestelde wisselstroompjes lopen. Die compenseren elkaar zodat in de secundaire geen 100 Hz geïnduceerd wordt
Nico