km1 overleden (Algemeen)
door Gert Wouters, 02.09.2008, 16:15 (5927 dagen geleden)
Er waren mij al een paar berichtjes gestuurd van sterke vermoedens dat uiteindelijk de lijntrafo zou stuk zijn.
Zoals Maurice nog vroeg heb ik alle voedingsspanningen nagemeten welke één na één ok waren. Volgens schema kregen de hoogspanningsbuizen al hun spanningen en pulsen zoals het hoort. Afbuigspoelen dan eens losgemaakt (doorverbinding in de stekker wel terug aangelegd), nog steeds gloeien. Blijft er natuurlijk niet veel meer over dan die lijntrafo (waar telkens geen, of veel de kleine pulsen uitkwamen).
Toen de tv nog werkte zat er dat probleem met het Y signaal in. De emissie van de beeldbuis was ook niet meer wat het ooit geweest is (aan het beeld gezien en bevestigd door de regenerator). De ooit zo mooie blinkende kast was langs één kant helemaal gekrast en her en der langs de andere kanten bezaaid met putjes. Er ontbrak een pootje onderaan. Enfin, nu mocht ik nog een goede trafo hebben, dan zou er nog vanalles extra mis geweest zijn. Dan zat ik zo te denken, als ik hem sloop heb ik een chassis dat op de trafo na redelijk goed werkt. Een kennis van mij werkt op het containerpark. Hij wou voor mij wel eens uitzien als er zo een KM1 of iets dergerlijks werd binnen gebracht. Als die er dan nog netjes uitziet ga ik veeeeel meer plezier beleven aan dat chassis denk ik.
Alleszinds heb ik enorm veel bijgeleerd over de buizenkleurentv. Das toch ook al veel waart.
Het erge is dat het nu de derde keer is denk ik dat ik in mijn leven zo'n oude kleuren bak van philips probeer op te lappen waar (schijnbaar ook de vorige twee keren, toen ie van een vochtige zolder kwam, nu wist ik het niet) na even spelen die trafo begeeft. Stel dat ik weer aan zulke jongen kom, is er een manier om het sneuvelen der trafo te voorkomen? Vroeg of laat heb ik daar een prachtig toestel waar ik het dan weer mee zitten heb...
Groetjes en bedankt voor de talloze tips!
Gert
km1 overleden
door Maurice , Dordrecht, 02.09.2008, 16:50 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Tja is niet anders, soms gaat het niet.
Vergeet niet die CRT te bewaren.
Die delta buizen liggen ook niet meer voor het oprapen.
Ik heb er ook al jaren nog altijd 1 liggen voor mijn K8
VOOR opstart eerst alles nalopen en echt de HV buizen kontroleren en de condensatoren.
VOOR opstart die elko's reformeren.
Bij opstart ontstaan anders hoge rimpelspanningen.
alle buizen controleren op gloei kathode lek.
Direct die booster vervangen voor ook maar 1 poging tot opstarten.
Voor opstart alle gloei ontkoppel C's nalopen.
Dan ben je een beetje ingedekt.
Verder die lijntrafo;s die hebben het gewoon zwaar.
Er is een truuk om direct vanaf de PL509 een cascade aan te sluiten.
Maar dan ben je wel op het randje aan het prutsen.
Voor je hem sloopt zou ik in ieder geval de foto's willen zien van de KM1.
Zet ik hem ook in de database als bekend zijnde type met mooie detail foto's.
km1 overleden
door Hans van der Marel , Hilversum, 02.09.2008, 17:45 (5927 dagen geleden) @ Maurice
Voor alle tips van Maurice :
Zorg ervoor dat de tv droog is, zet hem minimaal enkele weken in huis op een droge verwarmde plek.
Daarna kun je overwegen de lijntrafo in de oxan oid te zetten http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum71.html
Tijdens dat in de oxan zetten kun je de tips van Maurice uitvoeren.
km1 overleden
door Gert Wouters, 02.09.2008, 18:05 (5927 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Dat van die oxan lijkt me inderdaad een goed idee, maar als je bij marcel zijn truuks gaat kijken stelt hij wel dat die trafo eerst eens goed warm moet geweest zijn vooraleer de procedure te doorlopen. Maar je moet hem al eerst warm krijgen:-| Had hier nooit gelukt. Ik denk dat hij al bij al hoogstens een half uur gespeeld heeft.
km1 overleden
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.09.2008, 18:14 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Warm stoken kan ook op de kachel, in het CV hok, of langdurig op 50 graden in een heteluchtoven ofzo.
km1 overleden
door Gert Wouters, 02.09.2008, 18:19 (5927 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Warm stoken kan ook op de kachel, in het CV hok, of langdurig op 50 graden in een heteluchtoven ofzo.
en dan met die oxanbehandeling. Zou je zo de trafo kunnen sparen van doorslaan?
km1 overleden
door Hans van der Marel , Hilversum, 02.09.2008, 18:21 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Maarten was me net voor met de warmtetips....
De oxan zal de trafo luchtdicht en daarmee ook vochtdicht maken.
Eventueel al opgetreden scheurtjes worden opgevuld waardoor het doorslaan wordt voorkomen.
km1 overleden
door Hans van der Marel , Hilversum, 02.09.2008, 18:17 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
De lijntrafo in een doos en de fohn van je vrouw een tijdje in diezelfde doos maakt de trafo warm genoeg.
Een paar weken op de cv-plaat ( als die tenminste af en toe warm wordt ) doet het ook wel.
Marcel geeft die aanwijzing om zeker te zijn dat er geen vocht in de oxan wordt ingesloten, als dat dan gaat uitzetten en niet weg kan scheurt de trafo alsnog kapot. Dit is wat waarschijnlijk ook in het toestel gebeurt als hij tijdens het spelen warm wordt, de kunststof barst, de isolatie vermindert waardoor overslag kan optreden of er breekt een winding.
km1 overleden
door Gert Wouters, 02.09.2008, 18:25 (5927 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Stel ik krijg dan zulk toestel binnen, ziet er netjes uit, alles op eerste zicht ok. Alle gebruikelijke blabla om zo'n oude jongen op te starten. zou het dan te doen zijn om hem toch eventjes eens met hoogspanning op te starten, om te zien of de trafo al van vroeger niet stuk is. Of kan een half minuutje hoogspanning maken al voldoende zijn om de pijp aan maarten te geven? Het is natuurlijk stom om speciaal naar de doe het zelver een pot oxan te gaan kopen om dan later teweten te komen dat die trafo al kapot was. Het gaat me niet om die ene pot, maar wie weet hoe lang gaat het duren eer ik zulk toestel vind. Zoals eerder gezegd, ze lopen niet dik meer hé.
km1 overleden
door Hans van der Marel , Hilversum, 02.09.2008, 18:48 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Een lijntrafo is redelijk te testen.
Meet eerst iedere wikkeling ohms door op onderbrekingen.
Als dat in orde lijkt dan testen met een toongenerator, een weerstand en een scope/wisselspanningsmeter ( eigenlijk impedantiemeting ).
Sluit de toongenerator met een weerstand van 1k of zo in serie met 1 van de wikkelingen uit het stuurgedeelte ( liefst die met de hoogste weerstand). Stel een relatief lage uitgangsspanning van enkele volts en een frequentie tussen 50 en 1000 Hz ( afhankelijk wat je meter nog snapt, bij scoop liever die 1000 Hz ).
Meet de uitgangsspanning van de toongenerator voor en na de weerstand, hier mag vrijwel geen verschil in zitten. Valt de spanning wel in elkaar ( meer dan 10% ) dan zit er ergens een sluiting in 1 van de wikkelingen en is de trafo defect.
Let op, de spanningen op andere wikkelingen kunnen aanzienlijk hoger zijn dan de toongenerator spanning ( zeker op de hoogspanningsspoel ), zorg ervoor dat je die niet per ongeluk aanraakt of kortsluit. Er zal echter nooit kilovolts ontstaan over de hoogspanningsspoel als je met hooguit enkele volts test.
De hoogspanning ontstaat tijdens gebruik pas tijdens een terugslag in het stuurcircuit als de lijntrafo wordt "uitgeschakeld".
km1 overleden
door Rene Daemen, 02.09.2008, 19:06 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hallo Gert
het zal heel moeilijk zijn om een redelijke KM1 te vinden
vaak verhuisden ze naar zolder waar het dak lekte en daar 30 jaar te staan
beeld buizen zijn ook vaak ver heen om nog goede kleuren uit te krijgen
kleuren hebben de neiging om te verlopen dus dan aan het convergentie paneel te zitten te regelen om alles in het gareel te krijgen met die delta buizen
Je zal nog mazzel kunnen hebben bij iemand die het toestel gekocht heeft
en zeer weinig gebruikt heeft en nog heden ten dagen ongebruikt in de warme woonkamer staat dan is wel evengoed de booster c vervangen enz
Wil je toch een retro KTV kijk dan voor een K9 chassis is wel een Torrenbak
de eerste wel te verstaan maar geeft weinig problemen lijntrafo's gaan zelden stuk open trafo's met goede dikke folie er tussen
zwakkepunt kan de kaskade zijn is nog aan te komen
Die van mij komt uit een inboedel van iemand die overleden was had het toestel gekocht in 1975 en gebruikt tot 1983 vervangen door een matchline en de oude tv stond gewoon in het wandmeubel achter de tv deur kinderen dachten dat de kast leeg was en vonden de tv nog heb hem voor €10,00 meegenomen
en voorzichtig uitgeprobeerd eerst ging ie hikken maar daarna kwam er leven in
heb de booster condensator vervangen die gaf wel de geest 1 tikje hoorde ik meteen uitgezet anders kost het de beeldbuis toestel staat regelmatig te draaien met digitenne en best nog aardig beeld mee toch al 34 jaar oud
die tv de moderne tv halen dat niet eens dvd's afspelen gaat via de video
gaat ook perfect dus toch bruikbaar ondanks geen scart
misschien ook een leuke optie
De witte TV heb ik in het bezit
succes met de verdere zoektocht
MVG Rene Daemen
km1 overleden
door Maurice , Dordrecht, 02.09.2008, 21:43 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
zou het dan te doen zijn om hem toch eventjes eens met hoogspanning op te starten
Over dom gesproken,
Ja je moet om te testen of die trafo nog goed is de tv minstens een 1/2 uur laten spelen.
Geeft in ieder geval aan dat je goed opgelet hebt.
OOk snap je dan precies wat oude apparatuur is en met welke specifieke problemen je te maken hebt.
Een oud apparaat zeker zo complex als een oude KTV die rammelt werkelijk van de niet door ontwikkelde technieken.
Vol zit met trukjes en oplossingen.
Een condensator een chemisch dingetje is wat gewoon niet de eeuwigheid heeft al wordt deze niet gebruikt.
Je hebt ook goed notie genomen van de door mij uitgezochte werkwijze van die hele hoogspannings gebeuren met ballast en shunt, de gevaren en risico's die daar bij opspelen.
De truken die uitgehaald zijn om toch aan die 25kV stabiel te komen en wat als 1 onderdeeltje in die keten slecht is.
km1 overleden
door Marcel van Grinsven , Rosmalen, 02.09.2008, 18:24 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hallo Gert,
Jammer dat het niet gelukt is met je KM1. Vroeg of laat kom je wel weer iets tegen, zeker in Belgie. Een paar jaar geleden heb een KM1 opgehaald in je dorp.
De andere heb ik opgehaald in de omgeving van Gent. De derde komt uit Zwitserland, deze heeft ook een trafo probleem.
Wat de oxan betreft, dit kan je het beste doen bij een trafo die zeker goed is. Zelf gebruik ik een tv een half jaar voor dat ik deze in de oxan doe, dan weet ik zeker dat er geen vocht meer in zit. Trafo's die al vochtschade hebben gaan toch meestal stuk met of zonder oxan. Het probleem is dat de afscherming van het koperdraad gaat scheuren door oxidatie van het koper. Ik heb trafo's gezien met groene aansluitingen, deze trafo's zijn dan echt verloren. In het verleden trafo's afgewikkeld, meestal een zwarte plekje inwendig met sluiting door kool afzetting. De HS spoel kan je niet afwikkelen, deze zijn ingegoten met een taaie afscherming.
Groet, Marcel
km1 overleden
door Gert Wouters, 02.09.2008, 18:17 (5927 dagen geleden) @ Maurice
Om eerlijk te zijn ligt op het chassis na heel die handel al op het containerpark. Als ik van mijn hart dan eindelijk een steen kan maken, dan doe ik het liever direct en goed, dan dat ik er later nog spijt van kan krijgen. Als je foto's van het chassis wil, die kan ik je nog wel bezorgen...
km1 overleden
door Maurice , Dordrecht, 02.09.2008, 21:37 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Laat maar,
Dergelijk domme actie kan ik niet waarderen.
Je had nog kunnen over wegen of een ander nog brood in zag.
Maar goed,
smijt zo'n zeldzaam ding maar weg ook.
km1 overleden
door Gert Wouters, 03.09.2008, 20:09 (5926 dagen geleden) @ Maurice
wat ins hemelsnaam kan je nog doen met een lege kast die van boven tot beneden beschadigd is,waar poten aan ontbreken en waar een doodop versleten beeldbuis inzit??
Voor alle duidelijkheid,het complete chassis heb ik bewaard!
km1 overleden
door Jampie, 04.09.2008, 13:25 (5925 dagen geleden) @ Gert Wouters
Een vissenkom van maken!
km1 overleden
door Ton Mijnster, 02.09.2008, 18:02 (5927 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hallo Gert,
Op een gegeven moment moet je besluiten er mee te stoppen!
Het zat er dik in dat de lyntrafo defect is.
Mogenlijk kom je ooit een ander buizen ktv tegen die wel herstelbaar is.
Een advies laat dan een K8 links liggen,hier kan veel meer ellende in voorkomen dan in K6 of K7.
Groet Ton
km1 overleden
door Gert Wouters, 02.09.2008, 18:16 (5927 dagen geleden) @ Ton Mijnster
Tsja, twee lijntrafo's enzo. Het spijtige (of eerder positieve), van een K8 heb ik zowel de hoofd als de hulptrafo nog liggen. Nooit gebruikt. Echter dateren ze wel van beginjaren '80.
Nu wil ik absoluut jouw tips niet in de wind slaan, maar K8en heb ik destijds nog het meeste spelend gezien. Zolang het bvb van het containerpark komt en het me geen euro kost kan er in mijn ogen met geen enkel toestel iets mis gaan. Wat goed spelend raakt komt over een jaartje in de retrokamer terecht en wat niet inorde geraakt tsja, slopen, maar toch weer wat erover geleerd.
En slopen zal ik heel binnen kort nog doen. Ik heb nog twee 21TXen 143 staan. Eén ligt half dooreen, de ander weet ik nog niet. Maar ik heb al jaren zulk toestel spelend staan. Ik zal hout vasthouden, maar het is de énige van mijn minicollectie die geregeld wel eens speelt en die nog nooit terug kapot gegaan is. Het lijkt me wel leuk om daar wat reservestukken van te hebben. Verder nog een Prisma tv met defecte kanaalkiezer en compleet beschadigde kast. Heb ik weer net dezelfde waar de draden naar de voet van de DY87 krikkel zijn en zodoende de vonken uitvliegen bij iet of wat vochtig weer. Verder is de kast redelijk netjes en geeft die een mooi helder beeld. Dus hetzelfde: de één slopen om de andere 100% te krijgen en nog wat reserveonderdelen op de koop toe. Blijf ik tevens ook plaats houden om lekker nog wat andere toestellen later erbij te plaatsen.
km1 overleden
door Nico den Haak, 03.09.2008, 05:16 (5926 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hallo Gert,
Even gelet op de uiterlijke beschadigingen, denk ik dat je er verstandig aan deed deze tv naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Oude KTV's kom je nog regelmatig tegen, vooral een kwestie van geduld. Het chassis kan straks evt nog goede diensten bewijzen, en neemt ook niet zoveel plek in. Je moet realistisch zijn. Uiterlijke staat matig, en mankeert er teveel aan?
Mooi voor onderdelen
Wat je zelf ook al opmerkte, van twee matige kan je dan prachtig één nette maken.
Stond in Waver bij jullie toevallig een TV zender? Kan me vaag zoiets herrinderen. Kon de lokale bevolking mooi de zender op een stukje draad ontvangen. Verder zal de conditie van de trafo ook sterk afhankelijk zijn van de plek waar de tv opgeslagen heeft gestaan. Het valt mij op dat de Belgen best veel bewaren. Op zich goed. Wel valt het me ook op dat daarvoor nogal eens een ongunstige plek werd gekozen. Een vochtige zolder in een oud huis, of erger nog: een tochtig schuurtje. Liefst met een wat lekkend dak, dan is het helemaal af
Daar staat het arme apparaat decennia lang dan opgeslagen, men had het beter direct kunnen weggooien. Wat betreft radio's bijvoorbeeld, moeten de toestellen uit Belgie en ook Frankrijk altijd extra scherp op houtworm gecontroleerd worden. Die komt dan veel vaker voor als bij een toestel wat uit Nederland zelf komt. Volgens mij ook een direct gevolg van vochtige opslag.
Of heeft men in Belgie en Frankrijk gewoon véél meer oudere woningen die nog weinig isolatie en zo hebben. Zodra in Nederland een huis boven de 40/50 jaar komt, staat de projectontwikkelaar, aannemer en gemeente likkebaardend langs de kant met de rekenmachine en de shofel. Hier mag geen gebouw blijkbaar te oud worden. En op de plek van de oude woningen bouwt men er meteen een paar extra terug. Kassa
Soms goed, soms schiet men ook té ver door.
Groet,
Nico den Haak.
km1 overleden
door Gert Wouters, 04.09.2008, 17:31 (5925 dagen geleden) @ Nico den Haak
Stond in Waver bij jullie toevallig een TV zender? Kan me vaag zoiets herrinderen. Kon de lokale bevolking mooi de zender op een stukje draad ontvangen.
Geen flauw idee van eigenlijk. Mijn moeder is hier wel geboren en getogen, maar ze heeft er me nooit iets van verteld. Let wel op met die "Wavers" hier in België hé. Waar ik nu woon heet het Sint-Katelijne-Waver. Deze heeft een deelgemeente Onze-Lieve-Vrouw-Waver (naar waar als het goed loopt ik tegen november naar verhuis). Maar "veel" verder naar het zuiden, in Wallonië, is er nog een Wavre (wat in het Nederlands vertaald ook Waver tout court heet). Misschien heeft die zender daar ooit gestaan, want daar herinner ik me zeer vaag geruchten over.
Of heeft men in Belgie en Frankrijk gewoon véél meer oudere woningen die nog weinig isolatie en zo hebben. Zodra in Nederland een huis boven de 40/50 jaar komt, staat de projectontwikkelaar, aannemer en gemeente likkebaardend langs de kant met de rekenmachine en de shofel. Hier mag geen gebouw blijkbaar te oud worden. En op de plek van de oude woningen bouwt men er meteen een paar extra terug. Kassa
Mja dat gaat hier wel net iets anders. Eer men hier aan een restauratie begint is het omdat de stokoude oma of opa die er dan liefst al een jaar of 70 in woont overleden is en de boel aan jongere mensen wordt doorverkocht. Die maken er dan wel onmiddellijk een prachtig renovatieproject van. Maar van zulke woningen met dito zolder komt nu 50% van mijn zwart/witjes
Ga in zulk geval even het plaatselijke containerpark bezoeken en hup, je hebt prijs