Ik ben mijn Mignon platenspeler aan het opknappen.
Het oude vet en de olie resten heb ik verwijderd, het frame schoongemaakt en nu wil ik weer het geheel op de juiste manier "smeren".
De in de documentatie genoemde middelen ken ik niet.
Alleen grafietvet heb ik nog wel ergens.
Maar Ossenpootolie en de twee andere vetten?, ik heb geen idee.
Voor smeervet zou ik misschien kogellagervet kunnen gebruiken en ipv hydraulische olie, fijne naaimachine olie.
Iemand ervaring met het smeren en oliën van de Mignon?
ruud PA0ROJ
bijgevoegd stukje tekst uit de documentatie.
Mignon smeerschema
door freddy vercruyce , 18.12.2013, 20:15 (3996 dagen geleden) @ Bapaktua
Ossenpootolie of klauwolie is een dierlijke olie die wordt verkregen door het in water uitkoken van de voetbeentjes van paarden, schapen of runderen.
Klauwolie wordt gebruikt voor de smering van fijne mechanismen. Daarnaast wordt het gebruikt voor het onderhoud van leer.
Mijn gedacht zal fijne machiene (naaimachiene olie ) ook wel voldoen Groeten Freddy
Mignon smeerschema
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 18.12.2013, 20:21 (3996 dagen geleden) @ Bapaktua
Hallo Ruud , ik heb begrepen dat ossenpootolie met het soepel houden van leer te maken heeft . De meeste motorlagers smeer ik met sinterlagerolie .
Groet , Henk
--
It is de boer allike folle oft de ko skyt of de bolle !
Mignon smeerschema
door K. van Hulsen , Leeuwarden, 18.12.2013, 21:51 (3996 dagen geleden) @ Bapaktua
Hydraulische olie is ongeveer hetzelfde als remvloeistof.
Het is hygroscopisch d.w.z. het trekt water aan uit de lucht.
Dit is dan ook de reden dat de motortjes van de Philips hoedendozen altijd muurvast gaan zitten.
Gebruik dit dus maar niet !
Mignon smeerschema
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 19.12.2013, 00:00 (3996 dagen geleden) @ K. van Hulsen
LHM (liquide hydreaulique minerale, groene hydraulische olie) is niet hygroscopisch.
Ik meen dat ATF (automatic transmission fluid, rode hydraulische olie) ook niet hygroscopisch is, en tenslotte is er ook nog een professionele soort blauwe vermoedelijk synthetische hydraulische olie (ook wel smurfenolie genoemd in autokringen).
Welke olie de beste of best overeenkomende eigenschappen heeft durf ik zo niet te zeggen, ik zou groen of misschien blauw denken.
In elk geval keus genoeg in autoland, en van remvloeistof zou ik inderdaad ver weg blijven.
Mignon smeerschema
door K. van Hulsen , Leeuwarden, 19.12.2013, 01:12 (3996 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Okee Maarten,
Heel goed mogelijk, maar zoveel keuze was er vroeger niet.
Wel is het een feit dat in veel Philips platenspelers erg onderbemeten motortjes zitten, smeer je dezen met te dikke olie dan duurt het een half uur voor zo'n apparaat op toeren komt. Vandaar dat men destijds de waterdunne hydraulische olie voorschreef.
Mignon smeerschema
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 21.12.2013, 21:59 (3993 dagen geleden) @ K. van Hulsen
Okee Maarten,
Heel goed mogelijk, maar zoveel keuze was er vroeger niet.
Wel is het een feit dat in veel Philips platenspelers erg onderbemeten motortjes zitten, smeer je dezen met te dikke olie dan duurt het een half uur voor zo'n apparaat op toeren komt. Vandaar dat men destijds de waterdunne hydraulische olie voorschreef.
Daar zou je dan eventueel ook PTFE olie van Kroon voor kunnen gebruiken.
Je kunt het kopen bij Halffords.Het zit in een op een spuitbus gelijkend pompje.
Ik smeerde daar vroeger de lachertjes van mijn inline scates mee en dan
leek het daarna als of ik de wind mee had gekregen.
Suc6 Cees.
--
CornelisBB
Mignon smeerschema
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 19.12.2013, 19:10 (3995 dagen geleden) @ Maarten Bakker
LHM is een inderdaad een verouderde naam voor ATF en deze "automaten-olie" zoals hij in de wandeling heet heeft NIETS met remvloeistof te maken. Het is een uitstekend smeermiddel voor sinterlagers. Oosepoot-olie of beenderolie is heel goed te vervangen door dun siliconenvet of -olie, het is in kleine tubetjes te koop in de doe-het-zelf winkel.
Mignon smeerschema
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 19.12.2013, 19:16 (3995 dagen geleden) @ castafiore2010
Groene LHM en Rode ATF mag je volgens de fabrikant absoluut niet doorelkaar gebruiken, dus kan je er gevoegelijk van uitgaan dat de eigenschappen ook verschillen. Het een is nadrukkelijk geen verouderde versie van het ander.
Op dit moment is LHM+ de actuele groene olie en volop verkrijgbaar. In bepaalde modellen van Citroen, Rolls-Royce en Mercedes wordt deze voorgeschreven in (een deel van) het hydraulische systeem.
Mignon smeerschema
door huub.jak , 19.12.2013, 07:44 (3996 dagen geleden) @ K. van Hulsen
Bewerkt door huub.jak, 19.12.2013, 08:15
Nou dat is toch nog even anders met rem vloeistof
Daar om heet het ook rem VLOEISTOF
Dat is namelijk Glyseriene met een sterk soort rieniger tetra
Het bijt ook de lak van de auto,s af Het is geen olie
Hydral olie is een olie met een hogen smeer cappicietijd
Voor de Hydral pomp gelijk te smeren en antie schuum zit er in
Omede de dat de werk maschiene strek beweegt tegen lucht bellen .
En hydral is ook dun . Maar WD 40 voldoet ook wel goed .
En anders naaimaschiene olie . En een soepel lager vet .
Ik heb velen jaren van doen gehad met smeer middelen .
Maar gebruik dus NOOIT en te NIMMER geen REMVLOEISTOF voor degelijk soort .
Smeer gebruik . Motor olie bvb multigrade bevat zelfs een vollen doop rieniger .Huub
Mignon smeerschema
door K. van Hulsen , Leeuwarden, 19.12.2013, 01:43 (3996 dagen geleden) @ Bapaktua
Voor ossenpootolie gewoon motorolie SAE 10W50 nemen,
Voor smeervet inderdaad niet te dik kogellagervet nemen,
Een betere vervanger voor grafietvet (wat bij veroudering hard wordt) is molybdeenvet,
Voor hydraulische olie: Zie de andere berichten in deze thread, de sinterlager olie zou het hier ook wel eens heel goed kunnen doen
Mignon smeerschema
door Bapaktua , Haarlem, 19.12.2013, 08:28 (3996 dagen geleden) @ Bapaktua
OK, iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik ga op zoek naar een beetje molybdeen vet voor de druk-trekstang.
Vraag aan mijn schoonzoon wat SAE 10W50 maar heb zelf ook nog naaimachine olie.
Voor de schuifdelen ga ik mijn kogellagervet doosje opzoeken.
En voor de motorlagers vraag ik aan mijn schoonzoon wat hydr olie.
Blauw of rood. misschien heeft hij ook nog sinterlager olie.
iedereen bedankt, ik hou jullie op de hoogte.
groet, ruud PA0ROJ
Mignon smeerschema
door Bapaktua , Haarlem, 25.12.2013, 12:08 (3990 dagen geleden) @ Bapaktua
Zo, mijn Mignon van vuil en oud vet ontdaan.
Ik ga hem daarna volgens het smeerschema behandelen.
Bij het nauwkeurig inspecteren van alle mechanische delen viel mij op dat er een ring "teveel" inzit.
Onder en boven de gaffel zitten er volgens de tekening twee sluitringetjes.
Bij mijn Mignon zit er nog een losse metalen ring die er een beetje bij bungelt.
Deze zit boven het bovenste sluitringetje en het lager.
Iemand een idee waarom en/of waarvoor???
Met belangstelling ruud PA0ROJ