Zaterdag in Rotterdam nog een verweesd radiootje gekocht voor € 10.
Op de niet originele achter wand stond met potlood BX75/4
Zat ook nog een stickertje op met de tekst: "Made by Dirk"
Maar volgens mij moet dat zijn B1X75/ xxxx.
Het viel mij op dat er tussen de buizen een U-buisje tussen stond.....
De buizenbezeting is: EL 84- UBF 80- ECH81 en een onbekend buisje waarvan de tekst niet meer leesbaar is.
Wat is nu de originele buizen bezetting en wie o wie heeft het juiste schema?
De uiterst rechtse buis op de foto is de onbekende buis.
De tweede van links is dat U-buisje.
Het is de bedoeling het toestelletje weer origineel te maken, herstellen, schuren, opnieuw lak spuiten enz......
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
B1X75/4 vragen
door johan van wijngaarden , omgeving raamsdonk (noord brabant), 26.01.2014, 11:53 (3957 dagen geleden) @ Martina
Bewerkt door johan van wijngaarden, 26.01.2014, 12:01
hoi
de buizenbezetting van een b1x75u is normaal
uch81-ubf80-ucl82-uy42
schema kun je hier downloaden
http://www.nvhr.nl/frameset.htm?schema.asp&ContentFrame
in het midden van de plaat waar de buizen op bevestigd zijn
zitten normaal ook 2 stickers
daar staat normaal het type nr dan ook op
misschien is dat nog leesbaar
een b1x65u is ook nog een mogelijkheid
mvg johan van wijngaarden
B1X75/4 vragen
door Fons Vendrik , Ter Aar, 26.01.2014, 12:13 (3957 dagen geleden) @ Martina
Hallo Martine,
Leuke radio
Weet je misschien of het toestelletje ook speelt met deze merkwaardige buisbezetting?
Ben wel benieuwd.
Groet, Fons
B1X75/4 vragen
door Martina , Almere, 26.01.2014, 16:25 (3957 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Hallo Martine,
Leuke radio
Weet je misschien of het toestelletje ook speelt met deze merkwaardige buisbezetting?
Ben wel benieuwd.Groet, Fons
Hi Fons,
Neen, ik weet niet of t speelt, ik neem het woensdag mee naar Haarlem naar de radioles van de nvhr; we hebben dan toevallig een reparatie-avond en dan starten we hem voorzichtig op met een variac.
In de schematheek staat het juiste schema niet, temeer er de aanduiding /4 achterstaat zijn er waarschijnlijk meerdere typen uitvoeringen.
Als ik het weer aan de praat heb , ga ik er een kek toestelletje van maken, de behuizing wordt dan brandweer-rood evenals de knoppen en t frontje laat ik zwart.
Nu heeft de vorige eigenaar ook al de verfkwast ter hand genomen dus ik maak het helemaal schoon en krijgt t een nieuw jasje
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
B1X75/4 vragen
door johan van wijngaarden , omgeving raamsdonk (noord brabant), 26.01.2014, 18:30 (3957 dagen geleden) @ Martina
Bewerkt door johan van wijngaarden, 26.01.2014, 18:47
Hallo Martine,
Leuke radio
Weet je misschien of het toestelletje ook speelt met deze merkwaardige buisbezetting?
Ben wel benieuwd.Groet, Fons
Hi Fons,Neen, ik weet niet of t speelt, ik neem het woensdag mee naar Haarlem naar de radioles van de nvhr; we hebben dan toevallig een reparatie-avond en dan starten we hem voorzichtig op met een variac.
In de schematheek staat het juiste schema niet, temeer er de aanduiding /4 achterstaat zijn er waarschijnlijk meerdere typen uitvoeringen.
Als ik het weer aan de praat heb , ga ik er een kek toestelletje van maken, de behuizing wordt dan brandweer-rood evenals de knoppen en t frontje laat ik zwart.
Nu heeft de vorige eigenaar ook al de verfkwast ter hand genomen dus ik maak het helemaal schoon en krijgt t een nieuw jasje
hoi martina
het schema wat ik hier heb staat de 04 als toevoeging wel gewoon bij
mocht je er wat aan hebben hoor ik het wel
mvg johan van wijngaarden
ps
het schema van de nvhr staat ook de 04 gewoon bij
dus ik snap het niet helemaal wat je nu gedownload hebt
de 04 is electrisch gelijk aan de 00 versie volgens het schema
er is ook maar 1 soort schema
daar staan alle versie,s die er zijn in vermeld
kijk maar eens op bladzijde 3 van het schema
B1X75/4 vragen
door Ed van der Weele † , Zeist, 26.01.2014, 19:01 (3956 dagen geleden) @ johan van wijngaarden
Inderdaad, de wijzingsnummers staan allemaal op het voorblad van de documentatie.
Op pagina 3 staat wat de afwijking is van nummer 04; de kast. Elektrisch is het gelijk aan de 00 uitvoering.
B1X75/4 vragen
door P. de Koning , Castricum, 26.01.2014, 13:24 (3957 dagen geleden) @ Martina
De buizenbezeting is: EL 84- UBF 80- ECH81 en een onbekend buisje waarvan de tekst niet meer leesbaar is.
dit lijkt op een uy 41 of uy 42
B1X75/4 vragen
door huub.jak , 26.01.2014, 13:49 (3957 dagen geleden) @ Martina
Zal het gelijkricht buisje wel zijn .
Huub
B1X75/4 vragen
door Ed van der Weele † , Zeist, 26.01.2014, 16:47 (3957 dagen geleden) @ Martina
Bewerkt door Ed van der Weele †, 26.01.2014, 16:53
De buizenbezetting kan onmogelijk kloppen.
ECH81 gloeistroom 300 mA
EL84 gloeistroom 760 mA
UBF80 gloeistroom 100 mA
Bij het aansluiten op de netspanning brandt er onmiddellijk iets door.
Tenzij er zoveel aan de radio is verbouwd dat die buizen er wel in passen. Maar dat zou wel uitzonderlijk zijn.
B1X75/4 vragen
door Martina , Almere, 26.01.2014, 17:26 (3957 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
De buizenbezetting kan onmogelijk kloppen.
ECH81 gloeistroom 300 mA
EL84 gloeistroom 760 mA
UBF80 gloeistroom 100 mABij het aansluiten op de netspanning brandt er onmiddellijk iets door.
Tenzij er zoveel aan de radio is verbouwd dat die buizen er wel in passen. Maar dat zou wel uitzonderlijk zijn.
Daar heb ik ook mijn twijfel..... zou de vorige eigenaar "er zo maar voor t gezicht" een paar buizen ingezet hebben?
Ik heb t toestelletje ook zomaar vanaf de verkoopttafel meegenomen...
En nogmaals de aanduiding B1X75/4 geeft geen uitsluitsel m.b.t. het juiste schema....
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
B1X75/4 vragen
door Ed van der Weele † , Zeist, 26.01.2014, 17:39 (3957 dagen geleden) @ Martina
Ik heb t toestelletje ook zomaar vanaf de verkoopttafel meegenomen...
Het is toch een leuk toestelletje? Altijd de moeite waard om op te knappen.
Er horen sowieso 4 seriebuizen in voor 100 mA gloeistroom. Door het gloeistroomcircuit te volgen kom je er heel snel achter of daarin iets is gemodificeerd of niet.
Voor andere gloeidraden moeten er parallel- en/of serieweerstanden zijn bijgezet.
Ik gok echter dat de vorige "reparateur" er zomaar iets heeft ingeprikt. En misschien wel heeft aangesloten. Dan is er in elk geval iets kapot.
Dat /4 nummer heeft altijd te maken met kleine wijzigingen. Dat kan de kleur van de kast zijn, het materiaal van de kast, de verschillende netspanningen waarvoor het apparaat geschikt is.... Zulke futiliteiten. Maar er zal geen enorme afwijking zijn in het principeschema.
Zie je wel afwijkingen ten opzichte van het schema dat je hebt en is het andere schema niet te vinden, bouw je de radio gewoon om naar het het voorhanden schema.
Je moet toch wat, nietwaar?
B1X75/4 vragen
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 26.01.2014, 21:43 (3956 dagen geleden) @ Martina
Als er letterlijk B1X75/4 staat, is dat geen valide aanduiding van Philips (die gebruiken altijd 2 cijfers) maar een beetje geklieder van degene die het toestel heeft "opgeknapt" en is er ook geen 'juiste' schemavariant bij te vinden.
Staat er op het chassis nog enige aanduiding? Ik denk de twee bestofte witte stickertjes midden bovenop langs de rand van het chassis.
Daar zouden type, eventueel uitvoeringsnummer, fabriek en datum op moeten staan.
B1X75/4 vragen
door Paul Brouwer , Haarlem, 28.01.2014, 20:31 (3954 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Het is de B1X75 - 04 waar het hier om gaat. Electrisch gelijk aan versie -00 (= 220V lichtnet) maar met een iets andere kast. Verschil in kast weet ik niet.
Groeten,
Paul
--
B1X75/4 vragen
door Paul Brouwer , Haarlem, 26.01.2014, 20:04 (3956 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
De buizenbezetting kan onmogelijk kloppen.
ECH81 gloeistroom 300 mA
EL84 gloeistroom 760 mA
UBF80 gloeistroom 100 mABij het aansluiten op de netspanning brandt er onmiddellijk iets door.
Tenzij er zoveel aan de radio is verbouwd dat die buizen er wel in passen. Maar dat zou wel uitzonderlijk zijn.
Uitzonderlijk mag jij deze buizenbezetting zeker noemen. Zo kijkend naar de foto van het chassis doet mij toch vermoeden dat hier U-buizen in horen te staan en zeker geen E-buizen.
@Martina
Kijk eerst eens of de gloeidraden is serie staan. Als dat het geval is, maak dan eens een tekening van de gloeidraadvoeding. Ik meen toch een serieweerstand te zien.
Groeten,
Paul
--
B1X75/4 vragen
door doeve , Borgercompagnie, 26.01.2014, 20:21 (3956 dagen geleden) @ Martina
Er is geen transformator te zien. waar zou dan de 6,3 volt vandaan moeten komen?
Het kan niet anders dan dat er U buizen in horen.
Henk
--
HJD
B1X75/4 vragen
door Boudewijn , 26.01.2014, 20:34 (3956 dagen geleden) @ Martina
ik zie toch een ucl 82 naast de uy 42 staan.dat is zeker geen el84.en kijk dan ook nog maar eens goed naar de ()ch buis
B1X75/4 vragen
door Martina , Almere, 26.01.2014, 20:56 (3956 dagen geleden) @ Boudewijn
Heb die beuzen er ff uitgetrokken.....
Ik ga woensdag op de radioles gewoon de originele u buizen erin zetten en met de variac opstarten
Denk dat ze gewoon die buizen er lukraak in gepropt hebben
Zie ook geen modificatie's aan t toestel
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
B1X75/4 vragen
door Boudewijn , 26.01.2014, 21:08 (3956 dagen geleden) @ Martina
het is geen el 84 maar e of ucl82 er zit een dubbel binnenwerk in.
B1X75/4 vragen
door huub.jak , 26.01.2014, 22:13 (3956 dagen geleden) @ Boudewijn
Op de buizen tester nazien
Of het U.buizen er tussen zitten ?
Huub
B1X75/4 vragen
door Fons Vendrik , Ter Aar, 26.01.2014, 22:29 (3956 dagen geleden) @ huub.jak
Juist Huub,
Je zou toch zeggen dat je met een voeding al heel snel kunt bepalen of je met een E- of U-type te maken hebt.
Alleen al door te kijken bij welke spanning de buizen gaan gloeien?
Ik denk dat ik dat zou doen.
B1X75/4 vragen
door Tonmeister Henk † , Leeuwarden, 26.01.2014, 22:38 (3956 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Met een multimeter kom je in dit geval ook al een stuk verder .
Mvg , Henk
--
It is de boer allike folle oft de ko skyt of de bolle !
B1X75/4 vragen
door Fons Vendrik , Ter Aar, 26.01.2014, 22:45 (3956 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Verhip!
Daar had ik nog niet eens aan gedacht. ('t is al laat)
Gewoon de weerstand van de gloeidraad vergelijken met een bekende buis.
Bedankt, Fons
B1X75/4 vragen
door Ed van der Weele † , Zeist, 27.01.2014, 00:35 (3956 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Vaak is het nog eenvoudiger om even te zoeken naar het ingeëtste codenummer op de bodem van de buis of onder aan de ballon.
Dat codenummer kan je dan opzoeken bij http://members.casema.nl/putz/electr02.htm
of bij Frank Philipse http://frank.pocnet.net/other/Philips/PhilipsCodeList.pdf
B1X75/4 vragen
door John Hupse † , Schoonhoven, 27.01.2014, 08:19 (3956 dagen geleden) @ Martina
Denk dat ze gewoon die buizen er lukraak in gepropt hebben
het toestel is een Philips B1X75U-04. De -04 staat voor een zwart frontje en een wit kastje. Schema staat gewoon in de schematheek.
De buizen kunnen best correct zijn, meet de gloeidraden even koud door met een ohmmeter. Je ziet dan direct of het E- dan wel U-buizen zijn. U-buizen hebben immers een veel hogere weerstand. De buis met het zwarte vraagteken op het glas is een UY42.
B1X75/4 vragen
door Hans Op den Camp , Leusden, 26.01.2014, 23:02 (3956 dagen geleden) @ Martina
Beste Martina,
Blijf nu eens bij de les en lees het typenummer gewoon af van de sticker op de achterwand! Wat iemand er met potlood heeft opgeschreven zegt niks.
Of zit er soms geen achterwand meer bij jouw radio? Dat zegt meer iets over die uitverkoop in Rotterdam waar je voor een dubbeltje ...........
Op bijgaande foto's zie je hoe een Philips B1X75U er origineel hoort uit te zien. Met de originele buisbezetting en prima spelend zoals vanouds.
Zo zie je maar dat door simpele feiten heel veel vaagheden over Philips radio's die ik zo vaak zie op dit forum kunnen worden voorkomen..... Want Philips
radio's zijn in principe beslist niet vaag, dat maken de nabestaande hobbyisten er wel van
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
B1X75/4 vragen
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 27.01.2014, 02:16 (3956 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Ik verwacht dat er geen sticker (meer) op de achterwand zit, vandaar mijn advies om even op de chassisstickertjes te kijken.
B1X75/4 vragen
door huub.jak , 27.01.2014, 07:36 (3956 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door huub.jak, 27.01.2014, 07:48
Hans ik zie nu dat ik het zelfde radio,tje heb
Speelt goed voedings weerstand destijds vernieuwt
En de Ratel C. .Die ik heb is de .B1X85U90.
Huub
B1X75/4 vragen
door Martina , Almere, 27.01.2014, 08:20 (3956 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hi Hans,
Neen er is wel een achterwand bij, maar die is ook niet origineel.Ook nagemaakt.
Typestickertje lag in de radio. inderdaad B1X75U/04
Woensdag gaat ie aan de variac met de originele buizen.
Uitslag volgt dan.
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
B1X75/4 vragen
door Hans Op den Camp , Leusden, 27.01.2014, 18:40 (3956 dagen geleden) @ Martina
Hoi Martina,
Het wordt vast weer een mooi radiootje. Nu nog een chroomkleurig PHILIPS embleem
en een goud/rood Philips logo zien te vinden en je hebt er weer een leuk toestelletje bij.
Het valt mij op dat er voor zo'n klein uutje nog een erg goed geluid uit komt
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
B1X75/4 vragen
door Martina , Almere, 29.01.2014, 13:16 (3954 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hi Hans,
Jazeker op de komende beurs even m'n speurneus opzetten
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ