Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86 (Algemeen)
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 27.01.2014, 19:00 (3956 dagen geleden)
Een tijdje geleden was ik bezig met een Blaupunkt die een lichte brom liet horen als het volume zacht stond. Wanneer je de volumeknop meer open draaide was de brom niet meer te horen doordat de muziek harder speelde.
Uiteindelijk bleek de oorzaak in de ECL86 te zitten, meer bepaald in het pentodegedeelte. Na een nieuwe ECL86 geplaatst te hebben speelde de radio weer zoals het hoorde.
Ik dacht in eerste instantie dat er een lek zou zijn tussen gloeidraad en kathode maar meting toont aan dat er een lek is (ongeveer 2MΩ) tussen gloeidraad en stuurrooster.
Eigenaardig nietwaar ?
Groeten .... Hugo Sneyers
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 27.01.2014, 19:26 (3956 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Bewerkt door S.Leunissen, 27.01.2014, 19:33
Mij verbaast dit niks. Ik heb onlangs een vergelijkbaar probleem gezien bij een UBC41 zie http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=161928 (de meetwaarden zijn in die topic later bijgesteld naar 1000 keer zo groot maar dan nog een overgangsweerstand van 377Kohm).
Ook was hier vervangen de enige oplossing.
--
groet Sander
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 28.01.2014, 07:37 (3956 dagen geleden) @ S.Leunissen
Mij verbaast dit niks. Ik heb onlangs een vergelijkbaar probleem gezien bij een UBC41 zie http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=161928 (de meetwaarden zijn in die topic later bijgesteld naar 1000 keer zo groot maar dan nog een overgangsweerstand van 377Kohm).
Ook was hier vervangen de enige oplossing.
Hallo Sander ..... inderdaad, ik heb dat in het verleden ook eens gehad met een UBC41 en had toen de buis opengemaakt uit nieuwsgierigheid maar toen de buis open was bleek het lek verdwenen te zijn.
Ik heb dat destijds gepost op het forum samen met de foto's maar dat zal VOOR 2007 geweest zijn, dus nog op het oude forum.
Groeten ..... Hugo Sneyers
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 28.01.2014, 10:14 (3956 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Dan moet dat aan geioniseerde gas in de buis liggen dat dan ontsnapt?
--
groet Sander
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Henk Sanders , Nuenen, 27.01.2014, 19:28 (3956 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hugo, dat is niet zó onmogelijk. Als ik de foto goed zie,
dan zit er behoorlijk wat zwarte aanslag op het onderste
deel van de ballon en waarschijnlijk dus ook op de bodem.
Zo'n zwarte aanslag is grotendeels puur nikkel en vooral
afkomstig van het katode-"staartje".
Je zou het niet verwachten maar dat verdampt echt.
Je krijgt dan een keurige geleidende laag tussen de pennen
van de buis.
Dat betekent wel dat die buis al een zwaar stuk levensduur
achter de rug heeft, eventueel nog geholpen door overspanning
op de gloeidraad. Het loont dan ook om de gloeispanning van
je apparaten te checken op die 6,3 Volt.
Grtz, Henk
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 28.01.2014, 07:23 (3956 dagen geleden) @ Henk Sanders
Hugo, dat is niet zó onmogelijk. Als ik de foto goed zie,
dan zit er behoorlijk wat zwarte aanslag op het onderste
deel van de ballon en waarschijnlijk dus ook op de bodem.
Zo'n zwarte aanslag is grotendeels puur nikkel en vooral
afkomstig van het katode-"staartje".
Je zou het niet verwachten maar dat verdampt echt.
Je krijgt dan een keurige geleidende laag tussen de pennen
van de buis.
Dat betekent wel dat die buis al een zwaar stuk levensduur
achter de rug heeft, eventueel nog geholpen door overspanning
op de gloeidraad. Het loont dan ook om de gloeispanning van
je apparaten te checken op die 6,3 Volt.
Grtz, Henk
Hallo Henk ..... ik snap wat je bedoelt maar ik zou dan eerder verwachten dat er een lek zou zijn naar de pennen die het dichtst bij g1 (pen 8) liggen, in dit geval is er een lek van pen 8 naar pen 4-5 terwijl er naar de pennen 7 en 9 geen lek is.
Groeten .... Hugo Sneyers
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Eduard , 27.01.2014, 20:32 (3956 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
dag Hugo,
Ben je zeker dat de lek inwendig zit? Sommige buizen vertonen aan de onderkant en tussen de pinnen een aanslag die bij schuine lichtinval een beetje kleurt zoals een olievlek op water. Die kan je wegnemen met een hard borsteltje en zeepsop.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 28.01.2014, 07:26 (3956 dagen geleden) @ Eduard
dag Hugo,
Ben je zeker dat de lek inwendig zit? Sommige buizen vertonen aan de onderkant en tussen de pinnen een aanslag die bij schuine lichtinval een beetje kleurt zoals een olievlek op water. Die kan je wegnemen met een hard borsteltje en zeepsop.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Hallo Eduard .... neen er is geen vuil te bespeuren aan de onderkant:
Groeten .... Hugo Sneyers
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Roland Huisman , Zwolle, 27.01.2014, 20:45 (3956 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Bij beeldbuizen treden dit soort effecten ook wel eens op.
Soms kun je zo'n lek wegbranden door een hoge spanning aan te leggen.
(Op sommige beeldbuis testers zit ook een knop remove shorts)
Hier bij deze ECL86 buis zal dat misschien ook mogelijk zijn. Hoewel je wel
een hoge spanning nodig hebt wil een normale 2Mohm weerstand daarvan
onder de indruk zijn. Geen idee hoe een opgedampte laag zal reageren.
Feit is wel dat de buis zijn beste tijd alsnog wel gehad heeft in deze.
Misschien een testje waard voordat de buis in de prullenbak gaat.
Even een beste spanning aanleggen over deze pennen als de buis koud is.
Wie weet kom je eens een buis tegen die lastiger verkrijgbaar
is met dezelfde kwaal.
Groeten, Roland
Lek tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 28.01.2014, 07:29 (3956 dagen geleden) @ Roland Huisman
Bij beeldbuizen treden dit soort effecten ook wel eens op.
Soms kun je zo'n lek wegbranden door een hoge spanning aan te leggen.
(Op sommige beeldbuis testers zit ook een knop remove shorts)Hier bij deze ECL86 buis zal dat misschien ook mogelijk zijn. Hoewel je wel
een hoge spanning nodig hebt wil een normale 2Mohm weerstand daarvan
onder de indruk zijn. Geen idee hoe een opgedampte laag zal reageren.
Feit is wel dat de buis zijn beste tijd alsnog wel gehad heeft in deze.
Misschien een testje waard voordat de buis in de prullenbak gaat.
Even een beste spanning aanleggen over deze pennen als de buis koud is.
Wie weet kom je eens een buis tegen die lastiger verkrijgbaar
is met dezelfde kwaal.Groeten, Roland
Hallo Roland ..... dat idee met de hoge spanning had ik ook al in mijn achterhoofd en ga ik zeker een dezer dagen eens proberen, ik laat het resultaat hier zeker weten !
Groeten .... Hugo Sneyers
Lek VERDWENEN tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 29.01.2014, 18:44 (3954 dagen geleden) @ Roland Huisman
Hallo Roland ...... ik heb daarstraks een 10-tal minuten 850 V aangelegd tussen gloeidraad en stuurrooster en het lek is verdwenen !
Ben wel benieuwd of het snel terug gaat komen als de buis terug gebruikt wordt.
Groeten .... Hugo Sneyers
Lek VERDWENEN tussen g1 en gloeidraad ECL86
door Roland Huisman , Zwolle, 30.01.2014, 07:25 (3954 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Hallo Roland ...... ik heb daarstraks een 10-tal minuten 850 V aangelegd tussen gloeidraad en stuurrooster en het lek is verdwenen !
Ben wel benieuwd of het snel terug gaat komen als de buis terug gebruikt wordt.Groeten .... Hugo Sneyers
Hoi Hugo,
Nou dat is toch leuk nieuws! Wellicht handig te weten
voor mensen met lastigere buizen met deze kwalen.
Bedankt voor de terugkoppeling!
Groeten, Roland