Geen ontvangst, en spanning op het chassis (Techniek Radio/TV)
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 08:20 (3936 dagen geleden)
Ik ben een beginnend liefhebber en ben bezig een familiestuk: Fridor 513 op te knappen. De storing was, na ca. 20 minuten spelen ging het geluid vervormen.
Na alle teerknollen vervangen (incl. C42, oorzaak storing) te hebben en de elco's C1, 2 en 3 heb ik totaal geen ontvangst meer en meet ik spanning op het chassis 110 v en na omdraaien fase ongeveer 20 volt.
Vraag: is het meten van spanning op het chassis van een dergelijk toestel (geen U toestel) normaal? Staat overigens ook spanning op de antennedraad. Hoe kan het zijn dat ik nu helemaal geen ont vangst meer heb.
Hoor graag van een gevorderde liefhebber.
Groet,
Martin
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door P. de Koning , Castricum, 16.02.2014, 08:26 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
graag een schema om e.e.a.te beoordelen
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 08:44 (3936 dagen geleden) @ P. de Koning
het schema is in pdf. en kan ik niet uploaden. ligt dat aan mij?
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door P. de Koning , Castricum, 16.02.2014, 08:54 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
stuur je pdf rechtstreeks naar mijn @adres, envelopje achter mijn naam.
Waar meet je overigens mee? Met een spanningszoeker? Die zal altijd spanning aan geven. Meet met een degelijk meetinstrument t.o.v. randaarde.
m vr gr
Peter de Koning
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 09:17 (3936 dagen geleden) @ P. de Koning
ik meet met een multimeter. de plus op het chassis en de min op een willekeurige aarde niet aan de radio.
als ik op het envelopje druk kan ik geen bijlage bijsluiten. Sorry een echte beginner op dit forum
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martina , Almere, 16.02.2014, 08:33 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Ben bang dat je bij het vervangen van C-1 en C-2 de aansluiting hebt verwisseld.
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 08:39 (3936 dagen geleden) @ Martina
IK heb twee vervangende elcos in de originele behuizing geplaatst. De minnen aan elkaar en aan de ring waar de behuizing op rust. de eene plus voor de c1 (rode draden) en de andere plus op c2 de blauwe draad.
bedankt voor de snelle reactie overigens
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Laurens , Zaandam, 16.02.2014, 08:47 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Die spanning... Belast 'm eens. Grote kans dat ie compleet inzakt en dat 't alleen maar een capacitief lekstroompje is. Als ik zoeits meet, meet ik met een analoge multimeter tussen chassis en randaarde. Meestal blijft er hooguit 5v over.
Verder: ga te werk als bij normaal foutzoeken. Controleer eindtrap, injecteer een MF signaal in de mf trap, enzovoorts enzovoorts.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 08:52 (3936 dagen geleden) @ Laurens
Spanning: daar heb ik ook aan gedacht. Ben een beginner hoe doe je dat belasten en hoe weet je dan dat het lekspanning is. Durf het chassis niet aan te raken.
Zit verder uitgebreid te studeren op het stappenplan om problemen aan te pakken, dat injecteren begrijp ik niet. Kunt u dat uitleggen?
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 08:56 (3936 dagen geleden) @ Laurens
Kan dat meten niet met een digitale meter? Dan meet ik nl. Ca. 110 volt. Tussen chassis en een willekeurig aardpunt. Of doe ik dan iets niet goed?
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door huub.jak , 16.02.2014, 09:04 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Ik weet niet of jij wat ervaren bent
Zoo niet blijf er dan vanaf
Steek eerst wat op bij anderen repperateurs
Vooral met U. toestellen zeer gevaarlijk zoo
.huub
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 09:07 (3936 dagen geleden) @ huub.jak
Dank voor de zorg. Ik doe bij mijn weten zeer voorzichtig en raak onder spanning niet aan met mijn handen. Het betreft overigens geen u toestel. Vandaar dat ik de spanning op het chassis zo vreemd vind.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Maurice , Dordrecht, 16.02.2014, 10:08 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Martin, die scheidings trafo zit al in je toestel.
Hooguit oppassen met aanraking schakelaar en zekering.
De fout die je meet is dat 110V -neem ik aan wisselspanning.
Neem aan dat je geen antenne gebruikt hebt, of hooguit een draadje.
Indien je antenne gebruikt hebt van je kabel met aarde kan het zomaar eens zijn dat het
via die hoek binnen komt, zal niet de eerste keer zijn dat er spanning op de CAI staat.
Stekker er uitstopcontact en met de OHM meting voer je even een test uit.
Toestel op aan zetten.
Pen 1 stekker en chassis Ohm meten
Pen 2 stekker en chasis Ohm meten.
Kijk naar schema geheel links onder , zie je de nettrafo staan.
Zie je ook door de scheiding getekend in de spoelen dat er geen verbinding is
tussen net en radio.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 10:13 (3936 dagen geleden) @ Maurice
Dank voor de reactie.
Klopt wisselstroom.
Heb de antenne inderdaad met een draadje gemeten.
Die ohmtest ga ik doen. Wat moet de uitslag zijn en wat betekend dat dan?
Nogmaals dank voor de duidelijke uitleg. Althans voor een beginner zoals ik
Groet,
Martin
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 16.02.2014, 10:13 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
ohm zonder spanning meten!!!!!
--
groet Sander
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 10:16 (3936 dagen geleden) @ S.Leunissen
Geen spanning. Maar dat kan toch ook niet als ik aan de stekker moet meten. Of snap ik het nu niet? Hoeveel ohm moet ik dan meten?
Groet,
Martin
Sorry , een echte beginner
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 16.02.2014, 10:25 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Stekker uit stopkontakt halen en proberen wat is voorgesteld door Maurice
--
groet Sander
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 16.02.2014, 10:29 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Hoeveel ohm moet ik dan meten?
Je mag helemaal niets meten, oneindig dus, net hetzelfde als je je rode en zwarte pennen van de meter gewoon op tafel laat liggen.
Groeten .... Hugo Sneyers
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 16.02.2014, 10:24 (3936 dagen geleden) @ Maurice
Shema is hier toegevoegd echter niet optimaal van kwaliteit. Maar bruikbaar.
--
groet Sander
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martina , Almere, 16.02.2014, 09:08 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
In navolging wat Huub Jak zegt: schaf voor alle veiligheid eens een scheidingstrafo aan....zeker als je in de toekomst aan een U-toestel wil werken is een scheidingstrafo een must!
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 09:19 (3936 dagen geleden) @ Martina
ga ik doen. wat is de essentie van zo een scheidingstrafo. of is dat hetzelfde als een variac?
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martina , Almere, 16.02.2014, 09:25 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Bewerkt door Martina, 16.02.2014, 09:54
ga ik doen. wat is de essentie van zo een scheidingstrafo. of is dat hetzelfde als een variac?
Bij een scheidingstrafo ben je galvanisch afgekoppeld van het net, je kan dus geen gesloten kring met aarde maken, dat houd niet in dat het geheel ongevaarlijk wordt , want als je de uitgang van de scheidingstrafo beide polen aanraakt krijg je wel degelijk een oplawaai.
Een variac is eigenlijk een regelbare trafo waarmee je de gewenste spanning kunt maken.... echter er zijn geavanceerde variacs in de handel die ook een scheidingstrafo aan boord hebben, echter de meeste hebben dit niet.
// Sorry een echte beginner op dit forum//
ja ben ik ook......... heb in t begin ook stomme fouten gemaakt,heb ook wel eens een speakertje aan de hoogspanning gesoldeerd... we zijn hobby-isten, toch?
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 09:31 (3936 dagen geleden) @ Martina
Helder, bedankt.
Zou het, wat jou betreft in dit geval ook lekspanning kunnen zijn en kan ik dat meten met een multimeter. Ik met nu aan het chassis en willekeurige aarde niet aan het toestel.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door François01 , 16.02.2014, 09:25 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Een scheidingstransfo is geer variac , bij een scheidingstransfo zijn soals het woord het zegt, wikkelingen die niet met elkaar verbonden zijn .Ingang en uitgand zijn dus electrisch niet verbonden waardoor het een beetje veiliger werken is aan de radiozijde.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 09:33 (3936 dagen geleden) @ François01
Dankjewel.
Kan ik er in mijn geval achter komen of het lekstroom is?
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Laurens , Zaandam, 16.02.2014, 10:00 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Een digitale meter heeft een erg hoge ingangsweerstand. Ieder lekstroompje, hoe gering ook, laat de meter al reageren. Dat probleem heb je ook met die spanningszoeker-schroevendraaiers.
Analoge passieve meters belasten de spanningsbron een stuk meer waardoor in dit soort gevallen een betere indicatie wordt verkregen van de aanraakveiligheid.
Sluit eens een 40 of 60w gloeilamp aan tussen chassis en aarde. Aardlekschakelaar mag er niet uitgaan, lamp mag niet oplichten - ook niet een beetje.
Vervolgens meet je de lekstroom - niet de spanning. Die moet vrijwel afwezig zijn. Meer dan een halve mA zou ik griezelig vinden als er geen condensator tussen fase en chassis zit.
Signaal injecteren - de eindtrap kan je testen met een schroevendraaier of draadje op het rooster van de eindbuis of voorversterkbuis.
Dan moet je brom horen.
MF trappen kan je van signaal voorzien met een meetzender. Voer een gemoduleerd signaaltje toe aan de mf trappen.
Bij gebrek aan een meetzender kan je een 2e radio gebruiken die dezelfde MF heeft. Het signaal tak je dan af van bijvoorbeeld de laaste MF trafo, via een <100pf condensatortje, en dat voer je naar de verdachte MF trap van de defecte radio.
--
Ik neem op kleine schaal reparaties voor anderen aan voor een leuke prijs.
Stuur een mailtje bij interesse.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 10:04 (3936 dagen geleden) @ Laurens
Dank je wel
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Ben Koks, kraggenburg, 16.02.2014, 10:07 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Martin ik weet niet in welke omgeving je woont anders kan ik je of iemand in je omgeving je op weg helpen met de "techniek"
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Fons Vendrik , Ter Aar, 16.02.2014, 10:43 (3936 dagen geleden) @ Ben Koks
Precies Ben,
Dat is in feite hetzelfde wat Huub zegt.
Hij kan zich het beste even wegwijs laten maken door een radiomonteur ergens in de buurt.
Wat ook kan, is naar een reparatiedag komen van de NVHR. Dat is gratis.
Die geven ook een on-line radiocursus voor beginners.
Met respect voor alle tipgevers ben ik bang dat Martin straks door de bomen het bos niet meer ziet en zie ik die radio langzaam naar de ratsmodee gaan.
Bijv. rücksichtslos onderdelen vervangen is geen optie en heeft met repareren niets te maken, vind ik.
wel een beetje zonde zo.
Fons
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 16.02.2014, 10:48 (3936 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Preventief alles wegknippen is geen reparatie. Dan zit de foute er altijd tussen.
Ik ben er ook voor dat ie iemand in de arm neemt die hem begeleidt.
--
groet Sander
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Ben Koks, kraggenburg, 16.02.2014, 11:51 (3936 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Gued verwoord Fons. Vaak zie ik in dit soort gevraagde adviezen de meest wilde optie's.Mischien zit er alleen een draadje los in de stekker (of zoals ik het vroeger nog leerde "de steker"
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door martin72 , Leersum, 16.02.2014, 09:40 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Bewerkt door martin72, 16.02.2014, 09:45
Hallo Martin,
de Fridor 513 is geen U toestel en bevat dus gewoon een voedingstransformator. Er zitten volgens het schema geen condensators van de netspanning naar het chassis dus dat is geen probleem. Ik zou mij er even geen zorgen over maken.
C42 is de koppelcondensator naar de eindtrap, dat is vaak een boosdoener, dat je die hebt vervangen is verstandig. Ik heb begrepen dat je alle teerdotten er uit hebt geknipt en vervangen hebt voor andere. Ik verdenk dat daarbij iets fout is gegaan, dat je mogelijk 1 van de condensatoren niet op de goede plek hebt terug gemonteerd. Check in ieder geval even op de platenspeler stand of de radio een flinke brom veroorzaakt als je jouw vinger tegen de platenspeler ingangsbus houdt. Als dat het geval is, weet je dat de audioversterker (EBC41 en EL41) functioneert en moet je het zoeken in 1 de middenfrequenttrap (EAF42) of de mengcircuit/oscillator (ECH42).
Controleer ook de voedingsspanning even op de elco's (als de radio is opgewarmd, dus normaal belast 250-280 V, over C3 ongeveer 7 V en op de schermroosters/anodes van de buizen.
@P. de Koning, het schema is gewoon in de NVHR schemabibliotheek te vinden.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 09:51 (3936 dagen geleden) @ martin72
Dank voor de toelichting.
Ik ga met uw tips aan de slag. Fouten maken kan altijd. Ik heb alleen wel alle teerknollen 1 voor 1 vervangen. Dus ik denk dat ze wel goed zitten. Heb ik. Soms de spanning aan het chassis verkeerd gemeten. Heb een digitale multimeter gebruikt. Plus aan het chassis, min aan de poten van de werkbank. Weet u ook hoe je erachter kan komen dat het lekspanning is?
Ik ben erg gegrepen door de hobby en wil er zeker mee doorgaan. Alleen ben ik wat angstig met stroom. Ik heb jaren aan oldtimers gesleuteld en dan zie je wat er kapot is. Ik wil het liever niet voelen
Wel veel vragen nogmaals dank voor het uitzoeken.
Groet,
Martin
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Hugo Sneyers , Tongeren Belgie, 16.02.2014, 10:09 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Heb ik. Soms de spanning aan het chassis verkeerd gemeten. Heb een digitale multimeter gebruikt. Plus aan het chassis, min aan de poten van de werkbank. Weet u ook hoe je erachter kan komen dat het lekspanning is?
Groet,
Martin
Hallo Martin .... hang een weerstandje van bv 100K tussen het chassis van de radio en de poten van je werkbank en meet dan nog eens, waarschijnlijk ga je dan geen spanning meer meten. In dit geval is het dus maar een klein lekstroompje.
Groeten ... Hugo Sneyers
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 10:14 (3936 dagen geleden) @ Hugo Sneyers
Dank je wel.
Ik zal eens wat weerstandjes kopen.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 16.02.2014, 10:02 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Misschien is het toegevoegd plaatje niet helemaal duidelijk. Het is met printscreen trucje toegevoegd.
http://www.radiotechniek.nl/index.php?a=download&s=1&merk=Fridor&typen=Frid...
--
groet Sander
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 16.02.2014, 10:16 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
Wat als c12 is doorgeslagen?
--
groet Sander
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door P. de Koning , Castricum, 16.02.2014, 10:28 (3936 dagen geleden) @ S.Leunissen
Heb het schema gevonden. Het invoeren van de zoekterm is bepalend.
Als c12 is doorgeslagen gaat je voedingstrafo in rook op.
m vr gr.
Peter de Koning
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 11:37 (3936 dagen geleden) @ P. de Koning
{\rtf1\ansi\ansicpg1252
{\fonttbl\f0\fswiss\fcharset0 Helvetica;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue0;\red255\green255\blue255;}
\deftab720
\pard\pardeftab720\partightenfactor0
\f0\fs22 \cf2 \cb3 \expnd0\expndtw0\kerning0
\outl0\strokewidth0 \strokec2 Dank allemaal voor de wijze raad.
Ik kan het tot nu toe redelijk volgen.
Ohm test geeft geen waarde, dus oneindig.
Chassis geeft o,o3 mA
Er zit weer war geluid in iets ontvangst, maar weinig. Hij begint soms ineens te brommen na wat draaien aan de toonregeling ineens weer weg. Soms stil soms ruis.
Lijkt alsof er wat los zit. Ik ga alle soldeer verbindingen eens na.
Tot zover bedankt.
Ik laat van me horen
Groet,
Martin}
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door John Hupse † , Schoonhoven, 16.02.2014, 15:58 (3936 dagen geleden) @ Martin Gaasenbeek
De storing was, na ca. 20 minuten spelen ging het geluid vervormen.
Tijdens het volgen van een reparatiecursus leer je allereerst hoe je veilig kunt werken. En dat de koppelcondensator en de ratelcondensator (bij dit toestel C42 en C12) vervangen moeten worden voordat je het apparaat op het lichtnet aansluit. Zie Reparatiecursus voor meer informatie.
Op een forum zoals dit leer je dat helaas niet. Je krijgt wel allerlei informatie mee, die overigens in veel gevallen weinig of niets te maken heeft met de vraag die je stelt.
Na alle teerknollen vervangen (incl. C42, oorzaak storing) te hebben en de elco's C1, 2 en 3 heb ik totaal geen ontvangst meer
Het willekeurig vervangen van allerlei onderdelen, zoals op dit forum vaak wordt aanbevolen, lost meestal niets op. Dit was al bekend en geldt ook voor het willekeurig vervangen van condensatoren. Een methode die wel werkt en je veel tijd bespaart is eerst systematisch foutzoeken, en vervolgens het defecte onderdeel vervangen. Deze aanpak leer je eveneens tijdens de reparatiecursus.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door wvogel57 , Eindhoven, 16.02.2014, 16:24 (3936 dagen geleden) @ John Hupse †
Het is wel zo dat er vaak meer dan 1 fout in het toestel zit.
Los het dus systematisch op:
1. Controleer de voedingsspanningen in de radio.
2. Controleer de audioversterker van achter naar voren.
3. Controleer daarna het ontvangstgedeelte van achteren naar voren.
Vervang alle weerstanden die meer dan 10% in waarde afwijken.
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Fons Vendrik , Ter Aar, 16.02.2014, 17:10 (3936 dagen geleden) @ wvogel57
Vervang alle weerstanden die meer dan 10% in waarde afwijken.
Sorry hoor, men hoeft het niet met mij eens te zijn!
Maar ik denk toch dat het beter is om te kijken in hoeverre de spanningen kloppen dan te kijken of alle weerstandjes wel je juiste tolerantie hebben.
Want dat blijft in feite hetzelfde als zinloos onderdelen vervangen in de hoop dat het toestel er beter op wordt.
Dit is nu juist het probleem op dit forum dat John aan de orde stelt.
Fons
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door wvogel57 , Eindhoven, 16.02.2014, 17:14 (3936 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Weerstanden die uit hun tolerantie gaan worden in de volgende jaren nog slechter. Als je wil dat het toestel een 2e leven krijgt, vervang dan alle weerstanden die buiten spec zijn. Controleer naar een tijdje proefdraaien of weerstanden niet opnieuw buiten spec raken. Dan verder kijken naar mogelijke oorzaken (overbelasting, overspanning).
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 18:22 (3936 dagen geleden) @ wvogel57
Ik ga met beide adviezen aan de slag.
John ook bedankt.
Valt niet mee alle adviezen, maar ben uitermate positief verrast dat er zoveel mensen meedenken.
Groet,
Martin
Geen ontvangst, en spanning op het chassis
door Martin Gaasenbeek, 16.02.2014, 18:19 (3936 dagen geleden) @ John Hupse †
Dank je wel John voor deze waardevolle informatie.
De twee genoemde condensatoren heb ik vervangen.
Verder ben ik me nog volop aan het inlezen hoe je systematisch naar een storing kan zoeken. Valt niet mee, zo'n cursus lijkt me wel wat.
Vandaag had ik nog nagenoeg geen ontvangst, mp3 afspelen lukte wel. Ineens een brom. Tikje op de kast en de brom was weg. Toen kwam de brom weer terug na nog een tikje viel hij helemaal uit. Ik ga alles wat ik vervangen heb nog maar eens nalopen en door met inlezen.
Nogmaals bedankt.
Groet,
Martin