Hoogspanningsproblemen K6 (Techniek Radio/TV)
Een jaar of 5 geleden kwam ik in het bezit van een Aristona K6. Op een kapotte hoogspanningstrafo na was de tv technisch in goede staat. De kast en rugwand waren een ramp en de bassluidspreker ontbrak.
Na een rondvraag hier op het forum kon er mij iemand een "nieuwe" ongebruikte trafo aan de hand doen. Het forumlid in kwestie woonde in Alphen a/d Rijn en also bekwam ik mijn goede nieuwe trafo.
Deze gemonteerd leverde me een goede spelende tv op, met een beeldbuis met lichte slijtagetekenen. Omdat ik niet in het bezit was van een bass luidspreker en omdat de kast zo hard beschadigd was, besloot ik de tv opzij te zetten en te wachten tot er een luidspreker en/of kast te vinden was. Een keertje of twee per jaar liet ik de K6 een kwartier spelen wat hij steeds goed deed.
Vorige zondag kon ik een K6 ophalen welke compleet was en waar de kast werkelijk van in nieuwstaat verkeert. De tv stond 25 jaar stil in een verwarmde woonkamer. Verder geen geschiedenis van bekend.
Na de nodige inspecties door te voeren en het apparaat stilletjes met variac op te starten bleek de GY501 lucht te bevatten. Vonken vlogen naar overal in de buis. Onderaan de pennetjes zat een kleine barst in.
Buis vernieuwd door en goed exemplaar. Tijdens dit vervangen viel me ook een kleine barst in de topspoel van de hsptrafo op. Ik schakelde het toestel weer in, hoor de hoogspanning opkomen, een kleine knal met wat rook uit de hspcabine. Topspoel compleet doorgebarsten. Stuk dus naar mijn mening.
Uiteindelijk was ik in het bezit van een goed werkend chassis, dus waarom niet snel overbouwen in de mooie kast.
Voor de zekerheid de beeldbuis nagemeten met de regenerator. Die bleek nog volledig inorde te zijn. Als nieuw zelfs. Volle emissie en geen kortsluitingen.
Een uurtje later stak het "goede" chassis in de mooie kast, alles 1 op 1 overgebouwd behalve natuurlijk de beeldbuis (die leek me beter dan die in de vieze kast stak) en het convergentiepaneel. Opgestart en waarempel een prachtig mooi helder plaatje.
Nog enkele afregelproblemen: afbuigspoel scheef, noord-zuid afwijking bovenaan en convergentiefouten.
Vanavond ging ik ermee aan de slag. Met de patroongenerator op ruitjespatroon de afbuigspoel regelen zodat er een mooi recht patroon te zien was. Afbuigspoel vastgeschroefd en tv uit. Chassis dichtgeklapt, spiegel eens netjes gemaakt om alles in detail te kunnen zien. TV weer aan.
Het viel me op dat het lang duurde voor de hoogspanning opkwam. Die kwam er uiteindelijk niet. Even later een licht krakje/tikje. TV meteen weer uit. Ik kijk de hoogspanningstrafo na en ja hoor, weer een barst in dat topspoel van mijn "nieuwe" trafo.
Zondag heeft de tv 10 minuten feilloos gespeeld. Na de 10 minuten was elke spoel van die trafo nog koud. 5 jaar geleden heeft dat chassis twee weken elke avond aangestaan zonder de minste hapering en waren de spoelen aan die trafo eerder lauw op het einde van de avond. Chassis stuurt de trafo dus goed aan.
Je hoort me al afkomen: waarom sneuvelt nu zonder boe of ba plots dat topspoel van een nieuwe trafo. Zijn die nu zo slecht, of hoe komt dat?
Hopelijk lukt het om aan een oplossing te komen. Zit er erg mee in...
Bedankt voor de hulp!
Gert
Hoogspanningsproblemen K6
door doeve , Borgercompagnie, 27.02.2014, 20:44 (3924 dagen geleden) @ Gert Wouters
Waarschijnlijk toch een kwestie van te lang niet gebruik, Indertijd was het na de vakanties altijd raak! Tig lijntrafo's en of HSPspoelen vervangen! Dat was in de jaren 70. Toch vocht in de haarscheurtjes? en of plastik foutjes?
Henk
--
HJD
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 27.02.2014, 22:12 (3924 dagen geleden) @ Gert Wouters
Gert
dat hoogspanning is ook een aandachtspunt met afregelen.
K6
boosterspanning
punt 14 manual instellingen.
voer zendersignaal toe
voltmeter (bereik 1000Vdc) tussen punt 5 plug B (+pool meter) en VL515 (-pool meter)
Regel R1474 op 650V.Mag niet de 650 overschrijden!
Balanceren van de boosterdiodestroom
voltmeter tussen +11 en knooppunt R1480/C985 (plug A, lip2)
Regel R1468 op 0V.
Straalstroom instelling nazien - zie manual.
En met name die PD500 welke de ballast-Triode buis is voor de hoogspanning.
Deze neemt het verschil op tussen maximaal door beeldbuis op te nemen vermogen en het werkelijk door de beeldbuis opgenomen straalvermogen.
Lees onder K7 de laatste file - Uitleg werking Lijntrap.
http://84.86.9.180/schemas/schemas.htm
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 08:51 (3922 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Gert Wouters, 02.03.2014, 09:03
Maurice (of uiteraard andere behulpzamen ),
Ik heb je info ivm de lijntrap in de K7 toch al voor een groot stuk doorgenomen. Mooie info, bedankt hiervoor!
Wat ik me afvraag: stel de ballastschakeling doet zijn werk niet goed, dan wel slecht afgeregeld en hierdoor kans op overbelasting van de hspspoel. Is er bij sterke lichtvariaties in beeld dan geen geweldig "pompend" beeld te zien?
Wat ik me dus ook afvraag: ik heb de desbetreffende beeldbuis een prachtig plaatje zien geven. Haarscherp, maar zoals reeds gezegd met slechte noord-zuid boven en geen extreme convergentiefouten. Ook de beelbuisregenerator detecteerde geen kortsluitingen en gaf 100% emissie aan.
De theorie over de ballastschakeling in het achterhoofd, kan een eventueel defecte beeldbuis de trafo niet vernielen, of heb ik het mis?
Hoogspanningsproblemen K6
door Jan van Liempdt , Maarssen, 27.02.2014, 22:24 (3924 dagen geleden) @ Gert Wouters
Kunt u een foto van het HSP kastje aanleveren?
Groet van jan.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 28.02.2014, 18:23 (3924 dagen geleden) @ Jan van Liempdt
Bij deze enkele foto's uit de hoogspanningscabine. De hoogspanningstrafo die in de cabine zit is wel degelijk de "nieuwe". Is wel te zien denk ik...
In de close-up van het topspoel zien jullie de barst waarvan ik gisteren sprak.
Wat de boosterspanning en die andere regelingen betreffen, ik geef nu toe dat ik die na die vijf jaar niet meer nagekeken heb. Vijf jaar terug wel als ik me niet vergis, maar bedankt om het nog eens neer te schrijven.
In alle geval heb ik er momenteel niet veel meer aan. Ik veronderstel dat de topspoel naar de eeuwige jachtvelden is? Of heeft er iemand nog een redmiddel? (een seconde nadat het plofje te horen was heb ik de stekker uit het stopcontact gehaald en niet meer terug geprobeerd)
Wat mijn plannen nu zijn: als ik terug aan een werkende trafo kom, hoef ik enkel de noord-zuid correctie en convergentie af te regelen, nadat ik uiteraard de boosterspanning opnieuw afgeregeld heb.
In mijn "retro"kamer heerst een enorm lage luchtvochtigheid (gemiddeld geen 30%). Er staat een K7 en enkele zwart-witjes. Oa de K7 heeft nog zijn originele trafo van in 1970. Die laatste wordt in de winter wel minstens om de 14 dagen ingeschakeld voor een uurtje.
In alle geval gaat de K6 als hij hersteld is ook daar een plaatsje krijgen. Vocht zal de trafo dan nooit meer kunnen beschadigen.
Maar goed, wat doe ik nu het beste met de K6?
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 28.02.2014, 18:45 (3924 dagen geleden) @ Gert Wouters
Nu ja aan de gang met dat ding
Dus die HV spoel even Ohms meten of daar nog wat aan is.
PD500 vervangen voor Nieuw,.
Eerst alles opstarten met de kooi open en dus onderbroken ivm de schakelaarvan de deksel.
Controleren overige toestel.
Dan gewoon weer opstaren en direct die Booster spanning en straalstroom nazien.
Ergste geval is inderdaad weer die HV spoel heen.
tja K6 trafo's schaars.
Lijkt me, maar moet ik nog verder over nadenken,
Vervangen voor standaard HV spoel 25kV.
Lijnfrequenties zijn het zelfde dus dan ook die spanning.
Betekend demontage Trafo
DAT is vaak een probleem, Ferriet breekt snel dus eerst die lijm bedenken dat op te lossen.
evt eerst proberen met andere HV trafo's van bv defecte ZW zooi.
Aller uiterste optie is middels kascade blokken en ander geniale oplossingen zelf die 25KV gaan opwekken.
Waarom niet,.
In afwachting natuurlijk org trafo.
Experimenteer toestel heb je met die zwakke buis en andere chassis.
Dus de uitdaging is zeker daar.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 01.03.2014, 01:03 (3923 dagen geleden) @ Gert Wouters
Nou heb je goed kans dat ik eroverheen kijk... Maar welke barst?
Door schade en schande wijs geworden heb ik geconcludeerd dat het meestal toch makkelijker repareert om het chassis bij het toestel te houden, zeker als het mankement redelijk te vinden en verhelpen is.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 01.03.2014, 20:52 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
@ Maarten: Kijk in vooraanzicht halverwege van links naar rechts (in de close-up foto). Je moet goed zien, maar het kleine lijntje is de barst.
Wat uitwisselen van het chassis betreft: ik ben er ook geen voorstander van. Had echter het zekere voor het onzekere willen nemen mbt de trafo, maar ja, je ziet wel. In wezen is buiten de beeldbuis (en in mijn ogen bijbehorend convergentiepaneel) heel de handel overgezet. Kast was stuk en beeldbuis had zijn beste tijd gehad (75% emissie, de huidige nog 100). Daarom snel de chassis-swap, anders had ik het ook niet gedaan.
@ Maurice: Kan je mij zeggen hoeveel ohm een goede hoogspanningsspoel moet meten op een multimeter?
Ik heb nog een trafo van een KM1 liggen. Ik herinner me vaag dat daar ook de trafo van stuk was, maar wel één van de andere spoelen. Eén der hoogspanningsbuizen ging kei hard gloeien door een kortsluiting in de trafo.
Vraag 1: kan ik dat niet gebruiken, vermits de boel toch enkel maar moet dienen voor de opwek van 25KV? Of kan ik het spoel van een K9 hoogspanningstrafo niet gebruiken? Dat lijkt er toch ook op. Heb ik nog met massa's liggen en gaat nooit stuk...
Vraag 2: Ik heb er stilaan genoeg van, van die oude trafo's die als maar door sneuvelen. Ik ben steeds van mening geweest als zo'n K6,7, of 8 lange tijd vochtig opgeslagen werd, de trafo zijn wikkelingen doorroesten en als er de hoge spanning dan opkomt doorslagen. Mijn K7 heeft nog nooit vocht gezien en speelt volgens mij daarom nog steeds met de originele trafo, ondanks hij 25 jaar geen 220V geproefd had.
Nu heb ik een nieuwe trafo liggen, staat even stil in een niet poederdroge ruimte, maar zeker ook niet onoverkomelijk vochtige en die gaat er weer door. Het kan toch niet dat die wikkelingen doorroesten op die korte tijd. Hoe kan je ins hemelsnaam nu doorslaan van zo'n oude trafo voorkomen?
Ik kan me voorstellen dat ik de wikkeling van de KM1 overzet (mocht het lukken en mocht die nog goed zijn) en dat die binnen enkele minuten er ook doorvliegt. Chassis lag immers al meer dan 6 jaar op de onverwarmde zolder van ouders. (wist die theorie van de trafos toen nog niet)... Zo blijft het spelletje bezig natuurlijk.
Hoogspanningsproblemen K6
door Roland Huisman , Zwolle, 01.03.2014, 23:08 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hoi Gert,
De K6 trafo's gaan erg gemakkelijk uit elkaar. Gewoon een bouwdoosje.
Als topspoel kún je die van een K7 gebruiken maar dan moet je wel
voorzichtig een ronde vijl erdoor halen want dat gat is net iets te klein.
De isolatie wordt dan aan de binnenkant wel dunner maar daar is de spanning
nog niet zo hoog. Daarna is het wijs om de boel even in een coating te zetten.
En vergeet niet de luchtspleetpapiertjes terug te plaatsen!
Trafo's van K6 kunnen een eeuwigheid mee als je het treft. Maar ze
gaan wel heel vaak stuk. En dan veelal de topspoel.
De eerder genoemde afstellingen zijn daarnaast erg belangrijk.
Groeten, Roland
Hoogspanningsproblemen K6
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 01.03.2014, 23:47 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Gert,
Als je dat soort oude TV's goed wil houden, dan is het nuttig om ELKE dag zo'n
toestel een half uurtje te laten spelen.
De trafo komt dan steeds op bedrijfstemperatuur en dan blijft hij goed.
Dit geld ook als zo'n TV in een droge ruimte staat.
In een onverwarmde "droge" ruimte gaat zo'n trafo zeker stuk.
Als, zeker weten de top spoel sluiting maakt, dan is het met wat knutselwerk wel
mogelijk om een top spoel uit een andere buizen (dus geen K9)KTV over te zetten.
Maar...Als er maar de geringste speling tussen de kern en de top spoel zit, kun
je er op wachten dat hij weer stuk gaat.
Vr gr Cees.
--
CornelisBB
Hoogspanningsproblemen K6
door henkk , Alkmaar, 02.03.2014, 07:06 (3922 dagen geleden) @ Cornelis B-B.
Volgens mij is het met die trafo allemaal speculatie,ik heb een paar jaar geleden een K6 gehad die 30 jaar met plastic er om heen in een stal heeft gestaan,de schroeven van
de achterkant waren weggerot,deze heeft daarna nog heel lang goed gespeeld totdat de
isolatiekoker van de PD 500 er uit fikte,zelfs dit overleefde deze trafo.
Deze trafo's zijn gewoon een loterij,en dan een slechte.
Henk
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 07:52 (3922 dagen geleden) @ henkk
Ik weet dat de trafo's extreem zeldzaam zijn, maar toch kom je hier nog vaak mensen tegen die blijkbaar een spelende K6 bezitten. Ik kan aannemen dat zoals Henk zei je wat geluk moet hebben. Het zal nu mijn 4de of 5de K6 zijn die ik in bezit heb waar die trafo van naar de filistijnen is.
Wat ik me nu afvraag: die trafo's worden toch niet meer gemaakt. Hoe komen al die mensen dan nog aan een nieuwe goede trafo? Is er geen andere methode om zo'n topspoel te herstellen, want blijkbaar zijn het de die die altijd sneuvelen. Men maakt voor de 50er jaren zwart/witjes wel teercondensatoren na...
Mijn K7 ga ik er nu niet voor slopen, maar lukt een hoogspanningsspoel van een KM1 niet?
Iemand een idee wat een goed hoogspanninsspoel van een K6 ohms doormeet?
Hoogspanningsproblemen K6
door Hans van der Marel , Hilversum, 02.03.2014, 08:12 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Wat ongetwijfeld mee zal spelen is de destijds vrij nieuwe toepassing van gietharsen.
Nu zijn er harsen verkrijgbaar met een zelfde uitzettingscoëfficiënt als wat je er mee wil ingieten of ze blijven iets elastisch.
Dat witte spul is keihard. Door warmte/koude en door domweg de leeftijd ( veroudering materiaal ) kunnen er mechanische spanningen ontstaan waardoor er scheurtjes in komen en vocht een vrij spel heeft of waar de kracht op het apehaar erin te veel wordt waardoor het afbreekt.
Doordat dit spul destijds ook al gemengd moest worden en er altijd verschil in samenstelling van de componenten zit kunnen er zijn ingegoten met een goede batch hars en met een mindere batch hars.
Hoewel het erg dun haar is moet het mogelijk zijn deze te wikkelen. Door er 1 door te zagen kun je de wikkelwijze eruit halen ( waarschijnlijk een vrij smalle maar hoge spoel ) en het aantal windingen tellen ( als dat niet bekend is ).
Ik heb in het verleden dat gedaan voor een zwart/wit spoel door er een foto van te nemen en in een zelfgeschreven programma de foto vergoot weer te geven op iedere winding een kruisje gezet. Na afloop had ik het aantal windingen. Een scherpe foto is wel aan te bevelen....
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 08:47 (3922 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Dit verklaart natuurlijk veel waarom er hier ook gesproken is dat sommige tv's kleddernat gestaan te hebben het nog jaren goed kunnen doen.
Conclusie: een bepaalde trafo droog bewaren om alle risico uit te sluiten is de boodschap, maar een "gevonden" exemplaar kan niet op voorhand bewerkt worden om eventuele schade te vermijden?
De topspoel openzagen is nu een mogelijkheid natuurlijk, maar ik stel me de vraag of je dan de wikkelingen niet gaan beschadigen? Ik heb nu geen idee hoe de wikkelingen in dat hars verwerkt liggen, maar zijn ze er niet gewoon met hars en alles ingegoten?
Hoogspanningsproblemen K6
door Hans van der Marel , Hilversum, 02.03.2014, 09:25 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Dit verklaart natuurlijk veel waarom er hier ook gesproken is dat sommige tv's kleddernat gestaan te hebben het nog jaren goed kunnen doen.
Conclusie: een bepaalde trafo droog bewaren om alle risico uit te sluiten is de boodschap, maar een "gevonden" exemplaar kan niet op voorhand bewerkt worden om eventuele schade te vermijden?
De topspoel openzagen is nu een mogelijkheid natuurlijk, maar ik stel me de vraag of je dan de wikkelingen niet gaan beschadigen? Ik heb nu geen idee hoe de wikkelingen in dat hars verwerkt liggen, maar zijn ze er niet gewoon met hars en alles ingegoten?
Het kan voorkomen dat een trafo in de doos al is stukgegaan zelfs als hij goed is bewaard.
Ik bedoel met openzagen dat je dat op een zeker weten kapotte spoel moet doen om dan het aantal windingen te tellen.
Een spoel repareren is vrijwel kansloos omdat dat spul zo hard is.
Hoogspanningsproblemen K6
door doeve , Borgercompagnie, 02.03.2014, 09:12 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Bewerkt door doeve, 02.03.2014, 09:24
Heb je er ook al aan gedacht dat de trafo altijd voluit werkt, alle stroom gaat door de PD500 bij geen licht op de beeldbuis (bovendien is de Rontgenstraling uit de kooi dan het grootst!), de stroom door de beelbuis gaat van de PD500 af. Klopt de instelling niet kan er ongemerkt te veel stroom gaan lopen waardoor de HoogspanningSpoel inwendig te snel opwarmde met gevolg te veel druk en pang!
Henk
--
HJD
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 09:31 (3922 dagen geleden) @ doeve
Heb je er ook al aan gedacht dat de trafo altijd voluit werkt, alle stroom gaat door de PD500 bij geen licht op de beeldbuis (bovendien is de Rontgenstraling uit de kooi dan het grootst!), de stroom door de beelbuis gaat van de PD500 af. Klopt de instelling niet kan er ongemerkt te veel stroom gaan lopen waardoor de HoogspanningSpoel inwendig te snel opwarmde met gevolg te veel druk en pang!
Henk
Alles kan natuurlijk. Als de instelling na vijf jaar niet gebruikt te zijn verlopen is. Ik heb ze niet meer nagekeken dan.
De enige parameters veranderd sinds vijf jaar geleden: andere beeldbuis, ander convergentiepaneel en vijf jaar opgeslagen in een niet verwarmde ruimte (temperatuur zakt niet onder de 15°C en vocht van gemiddeld 50 à 60%).
Het is wel zo dat de nieuwe trafo donderdag tijdens opstarten gesneuveld is.
Hoogspanningsproblemen K6
door Dirk 63 , Amsterdam, 02.03.2014, 12:14 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hoi Gert ,
Ik lees jou probleem met de K6 hs travo
mischien heb je wat aan deze link
http://www.aetransformatoren.nl/pg-27032-7-68146/pagina/home.html
groet Dirk.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 12:21 (3922 dagen geleden) @ Dirk 63
Hoi Gert ,
Ik lees jou probleem met de K6 hs travo
mischien heb je wat aan deze linkhttp://www.aetransformatoren.nl/pg-27032-7-68146/pagina/home.html
groet Dirk.
Dag Dirk,
Het is zeker de moeite waard om aan die mensen even een mailtje te sturen. Ga dit dadelijk doen.
Toevallig ervaringen met die firma?
bedankt!
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.03.2014, 12:55 (3922 dagen geleden) @ Dirk 63
Of die in staat zijn HSP-trafo's te wikkelen betwijfel ik, maar het is altijd te proberen.
Een bekende specialist zit in Spanje, maar daar houden ze weinig voorraad meer aan dus geen idee wat de wachttijd en kosten van een trafo daar op het moment zijn.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 13:31 (3922 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Of die in staat zijn HSP-trafo's te wikkelen betwijfel ik, maar het is altijd te proberen.
Een bekende specialist zit in Spanje, maar daar houden ze weinig voorraad meer aan dus geen idee wat de wachttijd en kosten van een trafo daar op het moment zijn.
Ik heb het idee opgevat om een goede werkende K6,7 en 8 in mijn retrokamer neer te zetten. Nu ik weet dat de K6 na wat regelwerk als nieuw kan zijn speelt de kostprijs van die trafo me heus geen rol meer hoor (ttz het moet beschaafd blijven, ga er ook geen 1000€ voor neertellen).
Probleem van HRdiemen is dat ze gewoon nog niet antwoorden als je naar een oude hoogspanningstrafo vraagt. 13 jaar geleden toch niet.
13 jaar terug toen ik dit forum nog niet kende had ik een zwart/witje van SBR in bezit. Aanvankelijk dacht ik ook aan een defecte trafo (bleek toen een eerder foutieve geplaatste booster C te zijn). Toen herstelde ik vaak "moderne" tv's en bestelde ook vaak hoogspanningstrafo's viavia bij HRDiemen.
Rechtstreeks een mailtje naar hun ivm die zwart/wit trafo heeft nooit antwoord opgeleverd.
Om eerlijk te zijn acht ik mijn kansen héél klein. Ik denk dat er hier op dit forum mensen actief zijn die héél wat meer en langer restauraties doen aan dergelijke tv's. Moest er zo maar een kant en klare oplossing op maat te maken zijn had ik dat voorstel al lang gekregen denk ik.
Vorige keer kreeg ik spontaan een PB waarin de nieuwe trafo op een schoteltje gepresenteerd werd. Moest hem enkel op gaan halen in Alphen a/d Rhijn, waar ik binnen de dag naartoe gereden ben
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.03.2014, 14:16 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Nou is de markt in 13 jaar wel veranderd. Toen draaiden hun machines nog overuren op gangbare types voor de vervangingsmarkt en nieuwe TV-productie, grotendeels het moderne diode-splitgebeuren. Nu is de nieuwe productie volledig over op voedingstrafo's, invertertrafo's etc. en de reparatiemarkt zeer fors afgenomen dus kan me voorstellen dat ze meer op bestelling/just-in-time werken. Als ze slim zijn toch wel...
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 14:33 (3922 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Het zou me nog steeds verbazen mocht dergelijke grote firma snel even 5 hoogspanningstrafo's in elkaar knutselen voor een particulier uit België.
In alle geval is het de vraag/mail waard. Ik ga vanavond de mail er nog naar verzenden.
Mij persoonlijk lijkt het logischer dat een firma welke de publiciteit maakt dat ze allerhande trafos op maat maken me kunnen helpen.
Audio trafo,of hoogspanningstrafo's, het is toch maar koperdraad wikkelen met isolatiemateriaal tussen,niet?
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 02.03.2014, 14:41 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Misschien dat ik me wat dat laatste betreft heb laten misleiden door de eerste indruk die ik van hun website had, wie weet. Ik zou me in jouw plaats ook zeker niet beperken in het benaderen van mogelijke leveranciers.
Afhankelijk van de prijs is het misschien ook nog wel interessant om over 10 stuks inplaats van 5 stuks te praten, als ze daarvoor wel hun stoel uit willen komen.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 15:08 (3922 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Afhankelijk van de prijs is het misschien ook nog wel interessant om over 10 stuks inplaats van 5 stuks te praten, als ze daarvoor wel hun stoel uit willen komen.
Ik stel me gewoon voor als verzamelaar/restaurateur die geregeld nood heeft aan dergelijke trafos. Als ze al van goede wil zijn neem ik aan dat hun voorwaarden worden doorgemaild...
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 03.03.2014, 00:05 (3921 dagen geleden) @ Gert Wouters
Foto's er bij plaatsen.
Ingieten doen ze zeker ook.Dan wel de Rotterdamse firma.
Heb wel Pulstrafo's met ferietkern laten maken die ik heb laten ingieten in hars (niet dat zachte spul maar harde)
Krengen fikte iedere keer door en tja vocht in iets wat buiten staat in de vrieskou regen wind, golven er over heen.
Nog wonder dat dat zolang was goed gegaan.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 03.03.2014, 20:53 (3920 dagen geleden) @ Maurice
Foto's er bij plaatsen.
Ingieten doen ze zeker ook.Dan wel de Rotterdamse firma.
Welke Rotterdamse firma bedoel je?
De firma welke Meubeltje me aanbevolen heeft (aetransformatoren) heeft voorlopig nog niet geantwoord op mijn mail.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 03.03.2014, 22:02 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 11.03.2014, 14:21 (3913 dagen geleden) @ Gert Wouters
Wat ik zei.
Probeer de trafo uiteen te nemen.
De 2 U helften zitten ter hoogte van de beide spoelen (in midden elke spoel)
aan elkaar gelijmd.
Vraag of ieder geval die spoel te wikkelen is.
Daarna ingieten, dat moet toch wel lukken.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 02.03.2014, 14:49 (3922 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Op Correct verkoop heeft er dagen lang een enorme doos HV-trafo's nieuw gestaan.
Niemand gaf er een blik in.
Heb zelf even gekeken of er wat ouds tussen zat, maar allemaal jaren 90 spul.
Die hele CRT is ineen gevallen.
Dat gesjouw ook met die zware dingen.
Dan nog K6 dat is al erg lang geleden, een K8 trafo is al lastig terwijl daar relatief veel meer van zijn afgeleverd.
K6 is een toestel echt van begin KTV waarbij NL nog vol in ZW zat en de moeite en koste niet waard vonden een KTV aan te schaffen.
KTV kwam pas echt op gang in 1973 met de K9.
Denkende terug was het bijzonder periode 70-75 een KTV te vinden bij iemand.
Zelf hadden we pas in 75 een KTV.
Veel gerepareerd periode 80-97 (voor hobby vrienden en kennisen) met 2 man geregeld of bij hem te Leiden of bij mij regio Rotterdam en weekenden lang stapels Tv's repareren) zelden een echte buizen kleuren bak op tafel gehad. Mijn eerste k8 (nog altijd in bezit) 1981.
Vervolgens zijn er niet al te veel verzamelaars die met KTV bezig zijn, laat staan voorraad onderdelen.
Volgens mij een K7 trafo moet toch bruikbaar zijn.
Volgens mij was het met een Föhn dat ferriet kern verhitten tot de boel uiteen valt.
Probeer eens over de grenzen zo'n trafo te vinden, en dan bedoel ik echt gaan graven en rond vragen.
Niet plat op een forum maar proberen te achterhalen die met die oude tv's bezig zijn en op de man gaan rond mailen.
Dat is forum's lezen, kijken wat interesses zijn van personen en zo inschatten of een mail sturen zin heeft.
Vervolgens veel markten af struinen en met name de dozen onder tafel uit pluizen.
Gezegd heeft mij 20 jaar vragen en zoeken gekost eer ik een juiste AB gevonden heb voor mijn KTV K12 met TXT.26C878. En dat is dus iedere! beurs/markt etc die AB dozen vol helemaal uitpakken.
Aanhouder wint.
Hoogspanningsproblemen K6
door geurtsc, 15.03.2014, 07:54 (3909 dagen geleden) @ Maurice
probeer peter eens
Geelen ElektronikaNotaris Ruttenlaan 10 6093 CP Heythuysen 047549 1544
dacht dat hij mischien nog nieuwe hsp's heeft
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 15.03.2014, 11:50 (3909 dagen geleden) @ geurtsc
probeer peter eens
Geelen ElektronikaNotaris Ruttenlaan 10 6093 CP Heythuysen 047549 1544
dacht dat hij mischien nog nieuwe hsp's heeft
Dat is toch die man niet welke onlangs op Marktplaats een hele hal K7s + onderdelen te koop had staan? Of spreken we hier gewoon over een mede-hobbyist?
(kan ten vroegste tegen 17u bellen. Mn pauze op het werk loopt.dadelijk af.
Hoogspanningsproblemen K6
door geurtsc, 15.03.2014, 14:59 (3909 dagen geleden) @ Gert Wouters
geen idee of hij op mp gestaan heeft.
weet dat hij veel onderdelen van oude toestellen heeft
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 18.03.2014, 19:56 (3906 dagen geleden) @ geurtsc
Ongelooflijk bedankt voor deze tip.
Ik ben vandaag bij Peter Geelen geweest. Hij had nog een ongebruikte trafo liggen. Zelfs een vervangtype van Konig. Hopelijk betere kwaliteit dan de originele van Philips. Moet wel alle draadjes gaan uitzoeken, maar goed als dat tot een werkend toestel kan leiden, graag.t
De ferrietkern van die Konig trafo waar de topspoel aanhangt is wel een klein beetje beschadigd. Waar die kern op zulk "luchtpapiertje" rust, is 1/4 schuin weggebroken. Ligt er ook niet meer bij. Hoeft dat een probleem te worden?
En kreeg er van Peter ook nog een mooie K6 bij. Heb ik er inmiddels 3 staan, maar tot dusver maar één nieuwe trafo...
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 09.03.2014, 08:06 (3915 dagen geleden) @ Dirk 63
Hebben intussen teruggemaild. Zie ander topic...
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 11.03.2014, 10:45 (3913 dagen geleden) @ Gert Wouters
En tot daar de hoop op een nieuwe trafo...
Vandaag mail van de technicus des huizes bij AEtransformatoren. Kunnen dit niet aanbieden ...
Hoogspanningsproblemen K6
door rkamp , Den Haag, 11.03.2014, 11:56 (3913 dagen geleden) @ Gert Wouters
Dat is wel heel spijtig, dit is juist de firma die al mijn meest idioot uitgedachte trafos heeft kunnen maken. Zal moeilijk worden iemand te vinden die zo bereid zijn als AE. Gr. Remko.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 15:42 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Net even al die trafos met elkaar vergeleken.
De oude trafo waarvan het topspoel compleet vol barsten zit meet een dikke 0,7Mohm.
De nieuwe trafo welke een piepkleine langse barst vertoont en welke ik vermoed dat hij stuk is,meet 850 ohm.
vervolgens bezit ik een afbraakchassis van een KM1. Hiervan was de primaire spoel doorgefikt. Hiervan meet de hoogspanningsspoel 630 ohm.
Welk is nu eigenlijk een aannemelijke waarde?
Ik wil nu de boel toch nog eens proberen op te starten met die nieuwe trafo. Wat kan ik op voorhand eigenlijk nog meten/regelen/doen zodanig dat een trafo al zeker niet afziet door verkeerde regelingen?
Ik neem aan dat Maurice's info alleen geldt met aangesloten hoogspanning?
5 jaar geleden had ik de afregel manual waar Maurice uit citeert. Het gedeelte waarin de afregeling van de boosterspanning staat ontbreekt in mijn manual. Kan iemand me daar aan helpen?
Bedankt!
Hoogspanningsproblemen K6
door Matthias Meijer , Dordrecht, 02.03.2014, 16:14 (3922 dagen geleden) @ Gert Wouters
Die doos (of misschien beter: een van de dozen) van Correct waar Maurice het over had staat ondertussen bij mij en daar zat een, als het goed is, nieuwe (vervangings, dus niet origineel Philips) K6 lijntrafo in.
Vanavond zal ik de gelijkstroomweerstand van de spoel voor je meten.
Wat je in ieder geval kunt doen met de trafo's die jij hebt en waarvan je vermoed dat ze nog goed zijn, is om de wikkelverhouding te bepalen.
Bekende spanning op één van de primaire wikkelingen en dan meten op de hoogspanningsspoel wat eruit komt. Wel een geschikte frequentie gebruiken, met 50 Hz zou je niet de juiste waarden kunnen meten.
Groeten,
Matthias
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 02.03.2014, 17:53 (3922 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Aha, super dat je dat voor mij wil doormeten.
Als ik me niet vergis staat er bij mijn ouders op zolder nog een frequentiegenerator. Moet wat met te doen zijn dus...
Een niet originele Philips? Stukken beter dan origineel dus. Je verkoopt die toevallig niet?
Hoogspanningsproblemen K6
door Matthias Meijer , Dordrecht, 03.03.2014, 22:09 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hallo Gert,
Ondertussen de topspoel van de vervangingstrafo gemeten: 860 Ohm.
Bij een andere (originele Philips) K6 trafo meet ik 880 Ohm, maar helemaal zeker van de goede werking van die trafo ben ik niet. Hij ziet er optisch nog wel goed uit.
Ook heb ik hier nog een duidelijk defecte trafo: daar zit tussen topspoel en het ferriet van de trafo vieze zwarte smurrie....
Groeten,
Matthias
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 09:25 (3920 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Dat is eigenlijk min of meer de waarde die ik in mijn K6 topspoel meet...
Nog maar eens proberen dan zeker.
Zoals ik in de threat tegen Maurice ook al zei: ofwel werkt de boel terug, ofwel brandt hij verder kapot. In het laatste geval moet ik toch opzoek naar een andere
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 02.03.2014, 23:44 (3921 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Kijk zie je maar weer, goed uitpakken.
Had beide dozen toch redelijk uitgepakt, Franc zei nog, Joh 10,- hele doos , neem mee die troep.
Maar vond het toch met al die trafo's niet echt de moeite,
Blijkt maar weer mooi een echt oude trafo in te zitten, TOP.
Zal dat afregel blad scannen.
Hoogspanningsproblemen K6
door doeve , Borgercompagnie, 02.03.2014, 21:12 (3921 dagen geleden) @ Gert Wouters
Vergeet de GY501 niet te kontroleren, die kan ook defect zijn.
Henk
--
HJD
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 03.03.2014, 21:00 (3920 dagen geleden) @ doeve
Vergeet de GY501 niet te kontroleren, die kan ook defect zijn.
Henk
Optisch ziet hij er nog goed uit, maar volgens mij heeft die in het vorige chassis de topspoel vernielt met het inwendig vonken door lucht. Feit dat die zo kon vonken moet het topspoel hoogspanning gegeven hebben. Dat spoel is sowiso defect. Geeft weerstand van 0,7MEG.
Kan de buis veiligheidshalve vernieuwen, maar van de ene op de andere moment stuk gaan, kan dat?
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 03.03.2014, 00:00 (3921 dagen geleden) @ Gert Wouters
HV spoel K8 meet 567 Ohm.2 trafos gemeten.
Dus je zit er niet eens zo heel vreemd naast met die 630 Ohm.
Die 0,7 Meg is dan echt fout.
Dat spetteren is mogelijk ook een uittredende vonk via bv geleiding van koolstof wat ontstaat
na verbranding van kunststof.
Je zou nog kunnen proberen die nieuwe trafo de barst te behandelen met bv epoxy lijm of ander
lijm wat lekker hard wordt..
Eerst buitenkant goed reinigen en ontdaan van mogelijke kruip spoortjes.
Goed laten uit harden ivm aanwezige vocht in de lijm.
Dan nog eens proberen.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 03.03.2014, 21:08 (3920 dagen geleden) @ Maurice
HV spoel K8 meet 567 Ohm.2 trafos gemeten.
Dus je zit er niet eens zo heel vreemd naast met die 630 Ohm.
Die 0,7 Meg is dan echt fout.
Dat spetteren is mogelijk ook een uittredende vonk via bv geleiding van koolstof wat ontstaat
na verbranding van kunststof.Je zou nog kunnen proberen die nieuwe trafo de barst te behandelen met bv epoxy lijm of ander
lijm wat lekker hard wordt..Eerst buitenkant goed reinigen en ontdaan van mogelijke kruip spoortjes.
Goed laten uit harden ivm aanwezige vocht in de lijm.
Dan nog eens proberen.
Die 630 Ohm is gemeten op het topspoel van een KM1 trafo. Als dat de goeie blijkt te zijn, zal ik hem moeten proberen op de goede K6 trafo te monteren. Geen idee of dat lukt.
De "nieuwe" trafo zijn topspoel meet een dikke 800 ohm. Hierin zit het barstje.
Gewoon even een vraagje:
Al eerder gezegd is die retrokamer het droogste plaatsje in mijn huis. In een 1957 zwart/wit bak die daar staat hoor je de hoogspanning zelfs ritselen als deze opkomt.
Als ik de trafo met de barst in, in die kamer een weekje op de radiator leg, dan neem ik aan dat al het vocht dat er al eventueel inzat er ook uit zou moeten zijn, of is dit niet altijd waar?
Als ik die trafo dan meteen weer zou monteren in de tv, heeft de epoxy lijm dan al nut?
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 03.03.2014, 22:09 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Heeft niets met droog of vocht te maken maar met deformatie van kunststof.
Kennelijk hebben er gietspanningen in die spoel gezeten, door nu verwarmen normaal door gebruik is deze open gebarsten.
Harder blijft doorwerken ook na decenia.
Andersom idem,
Kijk bv naar de versnotterde snaren.
Polymeren zijn geen stabiele materialen.
Door vele invloeden van lucht, licht etc vergaat de boel.
Heb bv een Transmare tuner de T500 als ook de T600.
Deze zijn even oud, komen uit de familie,
1 pracht schaal, andere is op eens in 1 jaar volledig donker geworden.
Dit na op eens 35 jaar, stonden in de dezelfde kamer boven op elkaar.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 09:18 (3920 dagen geleden) @ Maurice
Waauw, verschil is duidelijk te zien op jouw tunerschaal.
Vermits in die gebarsten spoel uiteindelijk koperdraad zit en die nu nog een goede ohmse waarde heeft, zal er eigenlijk niet veel anders opzitten dan het geheel nog eens aan te sluiten en zien wat er gebeurt veronderstel ik.
2 mogelijkheden: het gaat terug spelen, ik hou hem even ingeschakeld en bewerk de boel met Oxan zoals Marcel van Grinsven doet opdat de boel in de toekomst toch niet door vocht vernietigd kan worden. (Als de kunststof gebarsten is, is intrekking van vocht wel mogelijk)
Of, er volgt een herhaling van de originele trafo in het originele chassis en de boel brandt lekker verder op en ik kan opzoek naar een andere trafo.
Klopt?
Is het eigenlijk dodelijk om die tv met open hoogspanningskooi te testen? Handig om weten wat er daarbinnen gebeurt...
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 04.03.2014, 10:29 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Ik zou voor Oxan gaan, maar even uitzoeken/nagaan/bedenken of een weekje op de verwarming voldoende is. Langer is naar mijn idee vaak beter. Ik ben even vergeten hoe lang Marcel droogt voordat hij Oxan gebruikt.
Zonder hoogspanningskooi, krijg je bij donkere beeldpassages de nodige Roentgenstraling voor je kiezen uit de PD500. Philips had speciaal voor dit doel, kooideksels met een stuk loodglas erin.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 10:47 (3920 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Zonder hoogspanningskooi, krijg je bij donkere beeldpassages de nodige Roentgenstraling voor je kiezen uit de PD500. Philips had speciaal voor dit doel, kooideksels met een stuk loodglas erin.
Dat had ik in het verleden eens ergens gelezen (uiteraard niet in bezit).
Natuurlijk ben ik niet van plan om een hele dag naast een ingeschakelde open hoogspanningskooi te staan. De bedoeling is: tv aan, kijken wat er in de kooi gebeurt en als de boel nu netjes start, de kooi weer sluiten. Zoniet, kan ik eventueel kijken wat er vonkt/rookt/warm wordt.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 04.03.2014, 10:52 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 12:14 (3920 dagen geleden) @ Maurice
Weet ik, maar er staat dus niet in vermeld of het schadelijk is voor de gezondheid als je dit één keer even doet om te kijken wat er in die kooi gebeurt (als ik de/een trafo terug ga plaatsen).
Ik neem aan dat dat deksel met ruit niet echt meer leverbaar zal zijn...
Hoogspanningsproblemen K6
door ruudtx , 07.03.2014, 16:19 (3917 dagen geleden) @ Gert Wouters
Even een verschil maken tussen iemand die (vroeger) de hele dag met dit soort toestellen bezig was en iemand die even voor de hobby wat doet.
Net als met asbest wordt het gevaar schromelijk overdreven, ja als je in Goor de hele dag in de Eterniet fabriek werkt, dan heb je een asbest probleem, maar even blootstelling aan geringe hoeveelheid is geen probleem.
Zo is het hier ook.
Natuurlijk proberen de exposure tijd zoveel mogelijk te beperken, je kan ook voor het toestel gaan staan (dan ben je vrijwel geheel afgeschermd) en een spiegel achter de hsp kooi opstellen. Kijken in zo veel mogelijk verduisterde kamer, dan zie je de vonken en vuurverschijnselen.
Tip, gebruik verlengsnoer en hou de steker van toestel in handen onmiddelijk na sarten. Zodra slechte verschijnselen zich openbaren meteen de stekker eruit, voorkomt wellicht schade.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 04.03.2014, 12:27 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Er zijn verzachtende omstandigheden. De kooi met ruitje is bedoeld voor monteurs die dagelijks aan zulke TV's werken (veel hogere statistische kans op gezondheidsproblemen) en houdt ook rekening met situaties waarin de hoogspanning veel te hoog oploopt. Bij de nominale 25kV is de Roentgenproductie een stuk lager dan wanneer er bijvoorbeeld door een defect 35kV wordt geproduceerd met het beeld op zwart.
Verder neemt de energie van de straling af met het kwadraat van de afstand. Een probleem is bepalen wat de richting van de straling is zodat je niet recht met je gezicht in de 'bundel' gaat zitten, maar als je op een afstandje gaat staan zal het voor een keertje wel loslopen.
Of je gebruikt een spiegel terwijl je voor of schuin voor het toestel blijft staan; spiegels weerkaatsen bij mijn weten geen Roentgenstraling.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 12:33 (3920 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De energie van de straling neemt af met het kwadraat van de afstand. Enige probleem is bepalen wat de richting van de straling is, maar als je op een afstandje gaat staan zal het voor een keertje wel loslopen.
Of je gebruikt een spiegel terwijl je voor of schuin voor het toestel blijft staan; spiegels weerkaatsen bij mijn weten geen Roentgenstraling.
Wel kijk, zo wetenschappelijk onderlegd was ik niet. Handige tip, daar kan ik heel wat mee als ik eea opnieuw ga proberen.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 04.03.2014, 15:33 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Inmiddels nog even wat navraag gedaan. In plaats van "helemaal geen", had ik moeten schrijven "niet of nauwelijks". Zolang je er niet met je neus op gaat staan maakt dat mijnsinziens geen verschil maar voor de volledigheid meld ik het maar even.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 03.03.2014, 00:26 (3921 dagen geleden) @ Gert Wouters
Bewerkt door Maurice, 03.03.2014, 00:33
Geef ook even een mail via envolop,
Krijg je origineelblad en K6 afregelconvergentie en servicewenken.
Beeld blaast op - PD500 en GY501 verantwoordelijk.
Geen licht controleer schermroosters lijneindbuizen en springweerstand R1144
OPM:
Bij vervangen PD500 LET OP punt 2 van buishouder van deze buis niet met chassis is doorverbonden.
Evt een verbinding beslist verwijderen.
Reden: kunnen buizen zijn gebruikt met pen 2 inwendig doorverbonden met kathode.
ALs dat zo is wordt R1491 permanent kortgesloten (Instelling straalstroombegrenzing).
Hoogspanningskooi:
De schroef in het isolatiekapje (naast de bovenste schroef aan de linker zijkant) mag onder geen voorwaarde worden losgedraaid.
Hiermee namelijk de onderbrekerpen voor uitschakelen hoogspanning bevestigd.
Pen blijft anders IN contact steken bij verwijderen kap en dan alsnog bij inschakeling hoogspanning in de kooi.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 18.03.2014, 19:51 (3906 dagen geleden) @ Maurice
Om de boosterspanning te regelen moet blijkbaar één meetpen aangesloten worden aan VL515. Ik zoek nu al 3 dagen naar die zekering, maar niet te vinden.
Ergens in de service doc staat dat het een zekering van 125mA bedraagt. De enige zekering met die waarde is VL516. Bedoelt men per toeval die?
Even voorbereidingen aan het nemen tegen dat ik terug ga opstarten...
Hoogspanningsproblemen K6
door ruudtx , 03.03.2014, 15:38 (3921 dagen geleden) @ Gert Wouters
De hoogspanning terugdraaien.
Gebruik voor het gemak als maat de beeldbreedte.
Stel deze af totdat er link en rechts al wat kleine zwarte randen ontstaan.
Waarschijnlijk zijn er dan een aantal zaken die niet kloppen zoals convergaentie en de correcties, maar er is dan minder kans op schade.
Blijft het allemaal een tijdje heel, dan opregelen tot zwarte randen net weg zijn. Zuinig afstellen dus. Misschien levert het wat minder licht op, maar een TV is geen lichtbak. En niet vergelijken met licht LCD TV.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 12:45 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Het voordeel van in de week een dagje vrij te hebben is geen storende elementen rondom je hoofd zoals een dochtertje van 2 dat constant aandacht komt vragen
Zo kon ik eens rustig nadenken over wat er gebeurd is en wil graag jullie mening daar is over horen...
Ik heb eigenlijk een megafout gemaakt door in die tv de boostercondensator nog niet te vernieuwen. Ik dacht dat ik dat 5 jaar geleden wel gedaan had, maar blijkbaar dus niet. De originele rode ERO condensator van 22nF zit er nog steeds.
Vermits er intussen al enkele behulpzame mensen hun goede topspoelen doorgemeten hebben blijkt de ohmse weerstand van mijn topspoel nog min of meer te kloppen met die 800+ ohm. Het feit dat die isolatielaag plots barst bij opstarten, dat de laag lauw aanvoelt en dat de dag ervoor na 10à15 minuten spelen heel de boel nog ijskoud was, doet me vermoeden dat er in de tv met de aansturing of de belasting van de trafo wat moet gebeurd zijn.
Ik herinner me van vroeger een K9 waar af en toe de groene boosterC inwendig van onderbrak. De vonken vlogen toen naar alle kanten uit de hoogspanningsaansluiting van de beeldbuis. Hoogspanning te hoog dus.
Hetzelfde maakte ik mee met een 23TX371 waar de boosterC stilaan aan het uitlopen was bij spelen: het beeld werd kleiner en helderder wat toch duidt op toename der hoogspanning.
Waar ook nog niemand op kunnen antwoorden heeft: kan het zijn dat de A63-11X beeldbuis op de regenerator kortsluitvrij is, 100% emissie geeft, maar soms in een dusdanige kortsluiting komt te liggen dat ze de topspoel kapot maakt? En dan dusdanig dat je geen vonken of iets abnormaals ziet als dat gebeurt?
In de 25 jaar dat ik (eerst samen met mijn pa) aan tv's sleutel, heb ik dit nooit geweten, maar ik heb totaal geen ervaring met de 90° kleurenbeeldbuizen zoals de A63-11X...
Hoogspanningsproblemen K6
door Hans PA0H , Apeldoorn, 04.03.2014, 12:54 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
In een k9 zit geen booster C. Wel zit er een afstem c op de lijntrafo. Een booster is alleen bij buizen nodig.
groeten, Hans PA0H
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 13:10 (3920 dagen geleden) @ Hans PA0H
In een k9 zit geen booster C. Wel zit er een afstem c op de lijntrafo. Een booster is alleen bij buizen nodig.
groeten, Hans PA0H
Met mijn excuus voor de verkeerde naamgeving. Het was dus de afstem C dan. 9,1nF als ik me niet vergis?
Hoogspanningsproblemen K6
door ruudtx , 07.03.2014, 16:24 (3917 dagen geleden) @ Hans PA0H
Er zat een C over de C-E van de lijn eindtor.
Als die defect of los zat had je een probleem.....
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 04.03.2014, 13:31 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
De enige plaatsen waar een dergelijke sluiting zou kunnen zitten, zullen daarbij het nodige aan vonken te zien geven. Ik denk dat het niet of nauwelijks mogelijk is zoals jij het beschrijft.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 13:56 (3920 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Altijd blij als een vermoeden bevestigd wordt. Weeral een hypothese minder...
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 04.03.2014, 20:39 (3920 dagen geleden) @ Gert Wouters
Mag de boosterC van 22nF 1250V vervangen worden door 2 parallel geschakelden van 10nF 2000V.
Mijn cursus elektronica zou daar geen bezwaar tegen hebben, maar wat zegt de ervaring? Zo heb ik velen liggen
Zo ziet het spoel vd eerste trafo eruit die 0,7Meg meet. (natuurlijk extra wrongetje gegeven)
Heeft het op temperatuurvlak hard te verduren gekregen aan de kleur te zien...
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 04.03.2014, 21:50 (3919 dagen geleden) @ Gert Wouters
Die is inderdaad zeker defect.
Houd deze spoel even zoveel mogelijk heel als je overweegt ter herwikkeling aan te bieden.
Kunnen ze die zelf verder demonteren en namaken.
Hoogspanningsproblemen K6
door PE9ZZ, 05.03.2014, 08:52 (3919 dagen geleden) @ Gert Wouters
Mag de boosterC van 22nF 1250V vervangen worden door 2 parallel geschakelden van 10nF 2000V
Zou niet weten waarom niet.
Tjerk, 9ZZ
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 05.03.2014, 11:34 (3919 dagen geleden) @ PE9ZZ
Omdat er dan nog 2nF ontbreekt. Dat wordt dus nog een 2,2n eraan parallellschakelen.
Overigens werd parallellschakelen ten tijde van de K9 door Philips afgeraden omdat de faalkans verdubbelt, maar met de huidige degelijke en bovendien nog wat overgedimensioneerde condensatoren zal het wel loslopen.
Hoogspanningsproblemen K6
door PE9ZZ, 05.03.2014, 14:04 (3919 dagen geleden) @ Maarten Bakker
De faalkans halveert. Als er eentje stukgaat heb je nog altijd de helft van de capaciteit. Da's beter dan niks. Verder is die 2.0 nF een fractie kleiner dan de gangbare tolerantie op dit soort componenten (10%).
Tjerk, 9ZZ
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 05.03.2014, 21:00 (3918 dagen geleden) @ PE9ZZ
@ Maurice: Naar de firma in Rotterdam welke je hier vernoemde heb ik nog niet gemaild. HRDiemen antwoordt niet en die andere firma (naam ontgaat me) welke trafo's voor particulieren op maat zou maken heeft me ook nog niet geantwoord.
Het zou me eigenlijk verbazen mocht een firma zulke oude K6 trafo gaan namaken... Ik breng hem er direct heen als er toch zo iemand zou zijn, maar goed, dan moeten ze eerst al eens het fatsoen hebben om te antwoorden op hun mails. Ik ben misschien wat snel, maar vind het toch een stelletje onbeschofte boeren. Ja of nee is toch snel gestuurd?
Verder dan ik op foto liet zien ga ik de spoel uiteraard niet ontmantelen onder het motto "je weet maar nooit". Je kan hem uiteraard nog dwars doorzagen en alzo de wikkelingen tellen.
@ Maarten en PE9ZZ: Op de originele boosterC staat inderdaad een tolerantie van +/-10% op. Kom ik nog uit op 20nF. Echter heb ik nog zo'n blauw cylindertje liggen van 2,2 nF. Leg ik er dan ook nog maar bij, is zekerder
Enneuh, goede condensatoren tegenwoordig???? In de dik 20 jaar dat ik aan tv's ed bezig ben, heb ik de laatste 5 jaar nooit zoveel kapotte condensatoren gehad. Meestal elco's en niet stuk te meten met de klassieke capaciteitsmeter in de Fluke multimeter. Maar da's uiteraard een ander topic...
Hoogspanningsproblemen K6
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 05.03.2014, 22:40 (3918 dagen geleden) @ Gert Wouters
Foliecondensatoren zijn tegenwoordig nog best goed (defecten komen vrijwel altijd door verkeerde zuinigheid). Papiercondensatoren (consumer grade) waren ten tijde van de afschaffing van de teerknol op hun technische hoogtepunt en zijn nooit meer beter geworden maar ook niet opzienbarend slechter. Elco's is een verhaal apart. Je hebt goede en slechte merken/constructies, maar ook vaak ondergedimensioneerde elco's (met wat pech zowel door de elcofabriek als door de apparatenfabriek, dan staan ze na 3 jaar wel bol) en ook weer die verkeerde zuinigheid.
Hoogspanningsproblemen K6
door Maurice , Dordrecht, 04.03.2014, 21:58 (3919 dagen geleden) @ Gert Wouters
Waar ook nog niemand op kunnen antwoorden heeft: kan het zijn dat de A63-11X beeldbuis op de regenerator kortsluitvrij is, 100% emissie geeft, maar soms in een dusdanige kortsluiting komt te liggen dat ze de topspoel kapot maakt?
Zoals je weet doe je deze meting alleen op de whelnett, de anode zit vooraan op de buis.
Je ziet dat er rond de plug een deel vrij is gemaakt van de grijze loodachtige coating aquadag.
Plug los en reinigen rond die plug.
Effe goed opletten op de ontlading van die pijp
Maar goed als dat zo is zal daar wat vonken getrokken zijn.
Kan geen kwaad dat eens te reinigen, glas rondje rond de plug.
Kijk ook even of de plug en ring in de buis wel goed zijn.
Heb eens een buis gehad waar dat allemaal verroest was.
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 06.03.2014, 18:22 (3918 dagen geleden) @ Maurice
Plug los en reinigen rond die plug.
Effe goed opletten op de ontlading van die pijpMaar goed als dat zo is zal daar wat vonken getrokken zijn.
Kan geen kwaad dat eens te reinigen, glas rondje rond de plug.
Kijk ook even of de plug en ring in de buis wel goed zijn.
Heb eens een buis gehad waar dat allemaal verroest was.
Vroeger dergelijke roestdingen ook vaak gezien. Ook voor deze tips weer bedankt,maar is niet van toepassing. Zowel de Aristona K6 als die mooie Philips hebben zelfs blijkbaar nooit nicotine geproefd. Ook meer uitzondering dan regel vroeger denk ik.
Alles vrij netjes,met beperkte hoeveelheid stof.
Trok ook geen vonken. Ook niet met de fatale opstart.
Ben inmiddels veel wijzer geworden. Bedankt voor alle tips. Ga ook eens proberen om een KM1 topspoel op de originele K6 trafo te krijgen. Er zijn er blijkbaar die daar in gelukt zijn...
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 21.04.2014, 05:31 (3872 dagen geleden) @ Gert Wouters
Intussen al een paar keer op dit toestel een oude film/serie gekeken en er valt me er iets vreemds aan op. Het is niet bijzonder storend, maar nu ik op de 2de K6 beeld heb gezien ben ik wel zeker dat die het niet heeft.
Let niet op scherpte enz., want heb mijn fototoestel heel gek moeten instellen om het kunnen vast te leggen.
Binnen de rode cirkel zie je in het beeld een soort van golvende zweem. Naargelang de passage is hij links, rechts en in het midden van het beeld te zien.
Het gebeurt ook dat de zweem compleet verdwijnt in het midden van het beeld en dat de vorm links en rechts wijzigt.
Het is in deze tv waar ik dus een hoogspanningsspoel van een KM1 op de HSP-trafo gebouwd heb en dat heel het afbuigspoel fout stond. Toen ik dat laatste aan het regelen was veranderde die zweem min of meer wel, maar kreeg hem nooit 100% weg.
Een idee hoe dat komt?
edit:
Ik ontdek nu net foto's die ik 5 jaar terug nam, toen het chassis nog in die andere lelijke kast stak. Toen met originele hsp-trafo en onaangeroerd afbuigspoel. Weliswaar andere vormen, maar je kan gelijkaardige lijnen ook waarnemen:
In deze foto meer aan de midden/rechterkant van het beeld
Hier denk ik dat het ontzettend duidelijk is, niet?
Hoogspanningsproblemen K6
door PE9ZZ, 21.04.2014, 05:55 (3872 dagen geleden) @ Gert Wouters
Bij het rode vlak zie ik niks maar in het groen en bij die helikopter lijkt het op hoogfrequent intermodulatie of instraling. Is het op alle kanalen? Is je testsignaalgenerator schoon? Is het daarmee op alle kanalen? Je moet nogal wat bronnen van buitenaf uitsluiten voordat je je TV de schuld gaat geven.
Overigens moet je je digicam op 1/25 seconde instellen. Sommige kunnen dat, anders op 1/30 maar dan krijg je de vlakken zoals op jouw plaatjes te zijn zijn.
Tjerk, 9ZZ
Hoogspanningsproblemen K6
door Gert Wouters , 21.04.2014, 11:24 (3872 dagen geleden) @ PE9ZZ
Het is geen zogenaamde "moirree" oid. Zet je er een wit scherm op heeft hij het. Zelfs op sneeuw als je heel goed kijkt.