zijne er hier DKE38 specialisten (Techniek Radio/TV)

door peerlinck @, Lint Belgie, 28.02.2014, 09:17 (3924 dagen geleden)

kan slechts 1 post ontvangen en bromt lustig door
goede antenne en aarding,alle mogelijke verdachte onderdelen zijn vervangen
volgens een tekening zou ik op de anode van de tetrode 255 volt moeten hebben
volgens een tekening zou ik op grid 2 van de tetrode 265 volt moeten hebben
volgens een tekening zou ik op grid 1 van de tetrode min 8 volt volt moeten hebben maar dit is positief
Alvast bedankt

zijne er hier DKE38 specialisten

door Johan Adams @, Chaam, 28.02.2014, 09:48 (3924 dagen geleden) @ peerlinck

Ik zou eerst eens kijken wat de gemeten waarden zijn en deze ons laten weten,
hoe is de staat van de VCL11? en zijn de electrolyten vervangen? is er wel terugkoppeling?
kortom welke waarden meet je daadwerkelijk?

mogelijk wikkeling sluiting in de antenne spoel ( het draaibare gedeelte van de spoel combinatie.)
brommen doet dit toestelletje meestal wel wat, maar als de condensatoren goed zijn valt het wel mee, ook nakijken is de ontbrom weerstand deze willen ook wel stuk gaan.

Johan Adams

zijne er hier DKE38 specialisten

door Wolfgang @, 28.02.2014, 13:22 (3924 dagen geleden) @ peerlinck
Bewerkt door Wolfgang, 28.02.2014, 14:18

Hallo

Als je op het stuurrooster positief meet tegenover kathode dan lijkt mij de koppelcondensator 4000 pF defect te zijn.

De negative roosterspanning voor de tetrode is gemakkelijk over de 600 Ohm poti te meten en zou rond de 5 volt bedragen.

Edit: hierbij is de minimale stroom door de het triodegedeelte te verwaarlozen..

Meestal schlecht zijn de rood omcirkelde condensatoren, maar die heb je al vervangen ?

De DKE en de anderen Volksempfänger zijn vaak tijdens en na de oorlog als noodontvangers gerepareerd. Dit gebeurde vaak met schlecht materiaal of erg ondeskundig .....

Groeten, Wolfgang

[image]

zijne er hier DKE38 specialisten

door Andries van Bronkhorst ⌂ @, 28.02.2014, 13:44 (3924 dagen geleden) @ Wolfgang

De in het schema rood omcirkelde afvlakcondensatoren van 4 uF mogen beslist niet groter dan 4 uF zijn!
Dit omdat de inwendige verbinding van de kathode van het gelijkrichtbuisje VY2 geen grote inschakelstroom kan verdragen. Door relatief kleine (en dus goedkope) afvlakcondensatoren te gebruiken blijft de inschakelstroom beperkt.

Een beetje brom geeft dit toestelletje altijd wel, maar probeer dit dus niet te verhelpen met grotere afvlakcondensatoren.

Groeten
Andries

zijne er hier DKE38 specialisten

door peerlinck @, Lint Belgie, 01.03.2014, 07:47 (3923 dagen geleden) @ Wolfgang

de gelijkrichter was reeds stuk en is vervangen door een dikke diode,de elco condensatoren zijn wel 10 micro farad,zou dit zo veel kwaad kunnen met de diode
als ik het goed begrijp zou deze negatieve spannning door de regelbare bromweerstand gemaakt worden maar deze was ook al stuk en vervangen door een vaste
Lamp is getest en waarschijnlijk goed bevonden
Als ik de schroevendraaier op pen 2 stuurrooster triode zet begint hij zeer zwaar te brommen
Als ik de schroevendraaier op pen 8 stuurrooster zet begint hij zeer zwaar te brommen
Er is al zeer zwaar aan gewerkt blijkbaar door de vorige eigenaar maar deze kreeg dat ook niet klaar
de draden op pen 5 en 6 waren wel anders dan op het schema dus deze heb Ik aangesloten zoals op het schema

zijne er hier DKE38 specialisten

door PE9ZZ, 01.03.2014, 11:49 (3923 dagen geleden) @ peerlinck

de gelijkrichter was reeds stuk en is vervangen door een dikke diode,de elco condensatoren zijn wel 10 micro farad,zou dit zo veel kwaad kunnen met de diode

Die dikke diode kan daar wel tegen.

Als ik de schroevendraaier op pen 2 stuurrooster triode zet begint hij zeer zwaar te brommen
Als ik de schroevendraaier op pen 8 stuurrooster zet begint hij zeer zwaar te brommen

Ik neem aan dat het ding niet netgescheiden (isolatietrafo) wordt getest? Dan krijgen die roosters de volle netspanning voor hun kanis. Logisch dat-ie zeer zwaar begint te brommen.

Tjerk, 9ZZ

zijne er hier DKE38 specialisten

door peerlinck @, Lint Belgie, 01.03.2014, 09:10 (3923 dagen geleden) @ peerlinck

blijkbaar hangen de draden aan de bromweerstand volledig andersom dan het origineel
zal deze terug hangen zoals ze origineel zaten en dan zien we wel verder

zijne er hier DKE38 specialisten

door Hans Op den Camp @, Leusden, 01.03.2014, 12:31 (3923 dagen geleden) @ peerlinck

Beste Peerlinck,

Ik kan je verzekeren dat een DKE38 nagenoeg bromvrij kan spelen. Die van mij klinkt in ieder geval bijzonder zuiver.
En dat voor zo'n eenvoudig toestelletje met een luidspreker van geperst karton.
Ik heb ook gemerkt dat de ontbrom-potentiometer (Entbrummer) heel weinig invloed en effect heeft.

Een set met de juiste elco's en andere te vervangen condensatoren wordt regelmatig aangeboden op het Ebay.de en zijn bijzonder mooie kopieën
compleet met de symbolen uit die tijd: http://www.ebay.nl/itm/Ersatzkondensatoren-fur-DKE-38-Volksempfanger-deutscher-Kleinemp...

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

zijne er hier DKE38 specialisten

door Wolfgang @, 01.03.2014, 12:48 (3923 dagen geleden) @ peerlinck

Als je de 4000 pf condensator eenzijdig loshaald en de brom is verdwenen, dan maakt misschien de metalen lak ter afscherming van de buis geen goed contact met de kathode.

Is goed met een ohmmeter te testen...

Mvg, Wolfgang

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum