Hoi,
Ik was wat aan het lezen, en zag tot mijn verbazing dat er ook buizen gevuld met waterstof zijn.
Bijvoorbeeld de 1904 stabilisator buis.
Hoe veilig is dat? in een 100% waterstof omgeving is er geen gevaar.
Maar wat als zo`n buis lucht hapt en een deel van de waterstof verwisseld wordt met lucht, bij een verhouding van 2:1 wordt het dan knalgas, en met de hitte van de gloeidraad is het dan boem?
Of zit ik er nu helemaal langs
Grtz,
Erik
explosive buizen??
door John Hupse † , Schoonhoven, 22.03.2014, 21:13 (3901 dagen geleden) @ Erik
Erik,
dat klopt, dit soort stroomstabilisatoren zijn gevuld met waterstof. De weerstandsdraad is gemaakt van ijzer.
Het gaat dus niet om een gloeidraad, maar om een weerstandsdraad. Wanneer de buis lek raakt zal het waterstofgas kunnen ontsnappen en zich met de lucht (een mengsel van zuurstof en stikstof, ongeveer 1 op 4) vermengen. In principe is het dus niet mogelijk dat er knalgas ontstaat, dat is immers een mengsel van waterstof en zuurstof (2 op 1).
explosive buizen??
Bedoel je misschien 'explosive tubes'? Zelfs wanneer er knalgas zou ontstaan, bijvoorbeeld omdat de stabilisatiebuis wordt gebruikt in een atmosfeer van zuivere zuurstof (wat natuurlijk vrij riskant is), dan is de kans op een ontploffing niet zo heel erg groot omdat er geen gloeidraad aanwezig is die de zaak kan aansteken.
explosive buizen??
door Erik , 22.03.2014, 22:27 (3901 dagen geleden) @ John Hupse †
Ok, wel duidelijk
Knalgas ontsteekt bij ruim 500graden, het weerstandsdraad in deze buizen (tubes) wordt dus ook simpelweg niet heet genoeg om eventueel knalgas te doen ontsteken.
Grtz,
Erik
explosive buizen??
door Gidi Verheijen , Buchten, 22.03.2014, 23:35 (3901 dagen geleden) @ John Hupse †
John,
Wanneer de buis lek raakt zal het waterstofgas kunnen ontsnappen en zich met de lucht (een mengsel van zuurstof en stikstof, ongeveer 1 op 4) vermengen. In principe is het dus niet mogelijk dat er knalgas ontstaat, dat is immers een mengsel van waterstof en zuurstof (2 op 1).
Ook gemengd met lucht kan waterstof een explosief mengsel vormen. Als lucht met waterstof gemengd wordt in de verhouding 5:2, is de verhouding zuurstof:waterstof vrijwel exact 1:2 en ontstaat een explosief mengsel (in de optimale verhouding). De aanwezige stikstof gedraagt zich daarbij gewoon als inert. Maar ook in andere verhoudingen vormt waterstof met lucht een explosief mengsel. De precieze ligging van de explosiegrenzen is niet alleen van de verhouding afhankelijk maar ook van de temperatuur en de druk. Die grenzen zijn af te lezen in het zogenaamde explosiediagram van waterstof. Bij 1 atm. en kamertemperatuur ligt de ondergrens bij 4% en de bovengrens bij 74,2% waterstof in lucht. (Het "Handbook of Chemistry and Physics", dat al meer dan 10 jaar onaangeroerd in mijn boekenkast staat, leverde de genoemde waarden op.)
Waterstof is dus in een mengsel met lucht wel degelijk en zelfs binnen ruime grenzen explosief.
Het gevaar van een explosie van waterstof die uit een weerstandsbuis vrij komt is theoretisch wel aanwezig, maar moet ook niet overdreven worden. Zonder ontstekingsbron zal er niets gebeuren en de waterstof snel in de lucht verdund worden tot een verhouding die buiten het explosiegebied ligt (kleiner dan 4%).
Verder is er ook sprake van een klein volume en bij ontsteking naar verhouding dus ook van een beperkt effect. Het grootste gevaar zit in dit geval niet in de knal, maar in eventueel rondvliegende stukjes glas.
Voorzichtigheid blijft toch geboden en experimenteren wordt ontraden.
Gidi
explosive buizen??
door henkk , Alkmaar, 23.03.2014, 06:08 (3901 dagen geleden) @ Gidi Verheijen
Met de hoeveelheid waterstofgas in zo'n buis krijg je nog geen deuk in een pakje boter
.
Henk
explosive buizen??
door John Hupse † , Schoonhoven, 23.03.2014, 11:14 (3901 dagen geleden) @ Gidi Verheijen
Bewerkt door John Hupse †, 23.03.2014, 11:42
het hangt er een beetje vanaf wat je verstaat onder "explosive tubes".
Men maakt in de Nederlandse taal meestal onderscheid tussen "exploderen" en "verbranden". Het verschil is dat bij een explosie een niet onaanzienlijke luchtverplaatsing ontstaat die min of meer ernstige schade aanricht. Bij een regulatorbuis geheel gevuld met zuivere knalgas zou dit kunnen, mits je nogal dichtbij staat. Bij een regulatorbuis gevuld met een mengsel van lucht en waterstof is dit niet het geval.
Maar, zoals eerder gezegd, het is onmogelijk dat er knalgas ontstaat wanneer je lucht mengt met waterstof.
Wat betreft het experimenteren hiermee, je krijgt enig gevoel voor de vrijkomende krachten wanneer je hiermee wat experimenteert. Het aansteken van een reageerbuisje met knalgas geeft hoofdzakelijk een fluitend geluid. Je kunt m.i. hierbij niet spreken over "explosive tubes". Wanneer je echter een kurk stevig op het buisje plaatst en het gas daarna weet aan te steken kan je worden geraakt door rondvliegende scherven respectievelijk een rondvliegende kurk.
explosive buizen??
door Jinny, 23.03.2014, 13:20 (3901 dagen geleden) @ John Hupse †
Hmmm, hoeveelheden knalgas kunnen wel degelijk een forse klap teweeg brengen.
Drie jaar terug stond ik naast een gesloten noodstroomgenerator welke aansloeg.
Daar het ding al enkele maanden stond te wachten op actie had zich boven de accu's een behoorlijke hoeveelheid waterstof vermengd met gewone lucht verzameld.
Door een vonkje van een van de schakelende relais tijdens de startprocedure ontplofte dat wat resulteerde in een grondig vernielde accu en accuzuur door de hele machine.
explosive buizen??
door John Hupse † , Schoonhoven, 23.03.2014, 13:40 (3901 dagen geleden) @ Jinny
Bewerkt door John Hupse †, 23.03.2014, 13:55
hoeveelheden knalgas kunnen wel degelijk een forse klap teweeg brengen.
ja, daarom heet het knalgas. Dit geldt ook voor materialen zoals schietkatoen, buskruit enz.
Bij het laden van een loodaccu kan wel degelijk knalgas vrijkomen. Je stelt weliswaar in je verhaal dat het om waterstof gaat, vermengt met lucht, maar in werkelijkheid komt er knalgas vrij wanneer een loodaccu te ver wordt doorgeladen. Dat heeft uiteraard niet te maken met de vraag of het noodaggregaat stond te wachten op actie. Wel met een defecte of slecht ontworpen acculader.
Omdat, zoals eerder gezegd, in het geval van stroomstabilisatiebuizen gevuld met waterstof geen knalgas vrij komt, maar hoogstens een geringe hoeveelheid waterstof, zal in geval van lekkage dan ook geen forse klap volgen.
Bij "explosive lead–acid batteries" kan ik me dan ook veel meer voorstellen dan bij "explosive tubes".