Brommende Philips 2514 (Algemeen)
door Hans Op den Camp , Leusden, 29.03.2014, 19:05 (3895 dagen geleden)
Ik heb twee 2514 toestellen naast elkaar op de werktafel staan; één perfect spelend en absoluut bromvrij en een andere die meteen na het inschakelen
slechts een flinke net-brom produceert.
Van de brommende 2514 heb ik inmiddels met behulp van de documentatie ALLE weerstanden en condensators gecontroleerd en doorgemeten. Voor een
correcte meting, met name van de condensators, moesten sommige soldeerverbindingen worden losgenomen.
Ik heb de afvlakcondensators C13 en C14 losgekoppeld en provisorisch nieuwe condensators aangesloten, maar het brommen blijft. Het merkwaardige is
dat de radio zelfs minder bromt met losgekoppelde afvlakC's en sterker bromt met aangesloten exemplaren. Ik heb al diverse 2514's gerestaureerd, maar
nog niet eerder zoiets meegemaakt.
De weerstandjes R8 en R9 van 120 ohm, parallel aan de gloeistroomwikkeling meten goed. Ik heb de buizen van de prima spelende 2514 gewisseld, maar
geen enkel resultaat. De bedrading komt helemaal overeen met het schema en toch zie ik iets over het hoofd waardoor de radio bromt en totaal niet reageert
op de volumeregelaar, terugkoppeling. Ik ben even het spoor bijster......
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Brommende Philips 2514
door Wil Pfeifer † , Omgeving Sittard, 29.03.2014, 19:28 (3895 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Beste Hans,
Misschien overbodig dat ik dit zeg, maar heb je alle spanningen op de lampen gecontroleerd?
Is er negatief (ongeveer -20V) op het rooster van de B443?
Verder zou ik beginnen met de E415 en de E442 te verwijderen.
Is de brom dan weg kun je de E415 eerst terugplaatsen.
Controleer dan of de grammofoon ingang werkt voor je verder gaat.
Groeten, Wil
Brommende Philips 2514
door Jan Meilink , Hippolytushoef, 29.03.2014, 20:02 (3895 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans,
Heb je de volumeregelaar vervangen of losgesoldeerd?
Het is mij overkomen dat ik deze verkeerd heb aangesloten met als gevolg dat het toestel een stevige brom produceerde. Eindeloos zoekwerk tengevolge.
Groeten, Jan.
Brommende Philips 2514
door Fokko , Sappemeer (Groningen), 29.03.2014, 20:32 (3895 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Fokko, 29.03.2014, 20:50
Hans
in mijn 2514 voor de R8 en R9 die ik tijdens de restauratie uit het omhulsel / doosje heb gehaald, zaten twee weerstanden in van 0.1m ohm terwijl op het schema ervan staat dat deze twee 120ohm moesten zijn er is nooit iets in deze 2514 verandert dus ze zaten er origineel in ik begreep het toen niet maar ik heb er twee weerstanden ingedaan van 100k de radio speelt goed en geen brom.
Mvg.Fokko
Brommende Philips 2514
door huub.jak , 30.03.2014, 05:50 (3895 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Heb je het 220 AC net snoer los gehad
En weer te dicht op rooster van buizen
Dat het te dicht er langs loopt
ook van anderen rooster sinjalen.?
Huub
Brommende Philips 2514
door Hans Op den Camp , Leusden, 30.03.2014, 05:55 (3895 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bedankt voor jullie reacties
Omdat ik werkelijk alle zichtbare componenten heb doorgemeten en de bedrading gecontroleerd en daarbij een gammele golflengte schakelaar
heb gevonden (en gerepareerd), ging ik er van uit dat de radio gewoon zou spelen. Spanningen rond de eindbuis B443 waren in orde en alle
buizen zijn gewisseld met een prima spelende 2514. Maar helaas..........
Daarom ben ik blij met jullie reacties die mijn vermoeden bevestigen, dat het foutje wel eens achter het nogal lastig te demonteren linker zijdeksel
kan zitten. Dat is ook het enige onderdeel van de radio dat in het verleden al eens is gedemonteerd om het netsnoer te vervangen. En het is volgens
mijn mening ook niet erg vakkundig gedaan.......noem het maar prutswerk.
Achter dat zijdeksel zit namelijk de door Jan genoemde volumeregelaar. En tevens de 2 weerstanden in een kartonnen doosje - R6 en R10 van 0,1 M.
Fokko, je noemde ze R8 en R9, maar die zitten in het voorgloeicircuit en zijn inderdaad 120 ohm. Kijk maar eens in het schema.
Wil stelde voor om de E442 en E415 er uit te halen om te te zien of de brom dan weg is, maar dat maakte helaas geen verschil. De brom was er nog steeds.
Daarom is de volgende stap, het op de juiste manier demonteren van het hoogfrequentblok en het linker zijdeksel; dat is het enige dat ik nog niet heb
gecontroleerd omdat je daar zo lastig bij komt maar ik vermoed dat daar hetgeen zit dat de storing veroorzaakt.......
@Huub, het netsnoer is in het verleden al eens vervangen en ik ga het opnieuw doen. Maar nu netjes, zoals het hoort.
Ik hou jullie op de hoogte. Maar vandaag eerst genieten van het heerlijke lenteweer
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Brommende Philips 2514
door Wil Pfeifer † , Omgeving Sittard, 30.03.2014, 07:10 (3894 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hallo Hans,
Daarom ben ik blij met jullie reacties die mijn vermoeden bevestigen, dat het foutje wel eens achter het nogal lastig te demonteren linker zijdeksel
kan zitten. Dat is ook het enige onderdeel van de radio dat in het verleden al eens is gedemonteerd om het netsnoer te vervangen. En het is volgens
mijn mening ook niet erg vakkundig gedaan.......noem het maar prutswerk.
Dit is natuurlijk relevante informatie!
Inductieve of capacitieve koppeling van het netsnoer sluit ik eigenlijk uit.
Dan zou de brom weg zijn als de E442 verwijderd wordt.
Dat is de enige lamp in de buurt.
Wat ik me wel goed kan voorstellen is dat de isolatie van het netsnoer is beschadigd.
De ruimte in het linker deksel is zo krap dat het snoer knel kan zitten en contact maakt met een van de andere onderdelen.
Dat is simpel te controleren door een weerstandsmeting in de hoogste stand (> 1Mohm) tussen de netsteker en de nul van de voeding uit te voeren.
Neem als deze nul niet het frame maar b.v. het middelpunt tussen R8 en R9.
Meet je daar ook maar de geringste lek, weet je het bijna zeker.
Want ook de voedingstrafo zou een lek kunnen hebben tussen primair en secundair.
In beide gevallen komt er een wisselspanning uit het net op de voedingsspanning te staan die de brom kan veroorzaken.
Groet, Wil
Brommende Philips 2514
door Hans Steenman , 30.03.2014, 08:47 (3894 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hans, heb je al eens met een scope naar de hoogspanning gekeken? Is de rimpel normaal of veel te groot? Als de radio zonder hf- en detectorlamp bromt dan moet dat toch ergens rond de eindlamp of de voeding zitten? Heb je het rooster al eens geaard? Hou je dan brom?
Brommende Philips 2514
door steigertje †, Coevorden, 30.03.2014, 07:40 (3894 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
hallo, Hans brom in de 2514 de voeding,s trafo heb ik al eens gehad dat de wikkeling S,2 2x175 volt behoorlijk verschil had meet die spanning eens , groet steigertje
--
mjsteiger
Brommende Philips 2514
door mikkes , 30.03.2014, 10:17 (3894 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
hallo forum...de volumeregelaar regelt alleen het negatief van de hf lamp.Is het een idee om een toongenerator op het stuurrooster van de eindlamp aan te sluiten?Als ie dan niet piept zit er of een sluiting in de lfkoppeltrafo(s12) of is de eindlamp zelf evt kapot.als ie niet doorgeeft kan het ook nog in de UGT zittenDe negatiefvoorzienning voor de eindpit lijkt in orde..maar zoals gezegd moet die wel -20 volt zijn.Is dat het geval dan is de primaire van de UGT niet onderbroken, maar kan wel kortgeloten zijn!..Het voltage op het stuurrooster verraadt dus niets over de deugdelijkheid van S12.Als ie onderbroken is is er ook geen negatief.Je kunt dan alleen nog zoals eerder gezegd controleren of het stuurrooster reageert op een signaalgenerator.Er staat geen C parallel aan de primaire van de UGT althans op het schema zit ie misschien toch niet ergens anders of is die er naderhand in gezet of zit de UGT op de speaker zelf? Sluiting daarin blokkeert de doorgifte van het signaal maar dan zou er geen brom zijn denk ik.Functioneert de eindlamp wel dan komen de voorafgaande trappen in beeld Michael
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Hans Op den Camp , Leusden, 01.04.2014, 17:00 (3892 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Beste Forumlezers,
Het bromprobleem met de 2514 is na lang zoeken opgelost! Ik had alle componenten reeds doorgemeten en geen noemenswaardige afwijking gevonden.
De brom bleef echter hardnekkig aanwezig, dus moest er iets over het hoofd gezien zijn. En vandaag kwam ik erachter.
Aangezien de weerstanden, condensators en spoelen en trafo's alle geen afwijking vertoonden ben ik de bedrading gaan controleren en kwam ik er achter dat
er een onderbreking zat in de stroomweg van de plus vanaf de gelijkrichtbuis via de primaire wikkeling van de uitgangstrafo naar de anode van de eindbuis.
Door een beetje aan de bedrading te wrikken bleek de storing veroorzaakt te worden door een slechte soldeerverbinding. In het schema heb ik deze
verbinding rood omcirkeld en op de foto is de losgeraakte verbinding zichtbaar:
Ik was als een kind zo blij dat ik het had gevonden en ik weet ook wel dat er een snellere manier bestaat om tot hetzelfde resultaat te komen, namelijk door
het meten van stroom en spanning aan de buizen. Maar door gebrek aan ervaring heb ik het anders gedaan en een volgende keer doe ik het beter..........
Ik zou zeggen, al doende leert men en dit was voor mij een prima praktijkervaring met veel hobbyplezier en ga ik het een volgende keer beter aanpakken.
En de radio speelt nu weer zoals het hoort.
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Henk Folkersma , Delfzijl, 01.04.2014, 17:29 (3892 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
toppie gedaan
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Sietze Osinga , Koekange, 01.04.2014, 17:31 (3892 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Prima opgelost Hans.Nu maar lekker (bromvrij) luisteren.
Groeten,
Sietze.
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Paul Brouwer , Haarlem, 01.04.2014, 17:52 (3892 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Hoi Hans,
Toppie opgelost!
Echter begrijp ik in dit geval niet dat er ueberhaupt geluid uit het toestel kwam als de anode (en schermrooster) van de eindbuis spanningloos zijn/waren.
Groeten,
Paul
--
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Hans Op den Camp , Leusden, 01.04.2014, 18:28 (3892 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Dat vind ik ook vreemd Paul, maar als ik de soldeerverbinding weer los maak is de netbrom weer in alle hevigheid terug. Dus......... verklaar dat maar eens
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Wil Pfeifer † , Omgeving Sittard, 01.04.2014, 19:36 (3892 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Dat vind ik ook vreemd Paul, maar als ik de soldeerverbinding weer los maak is de netbrom weer in alle hevigheid terug. Dus......... verklaar dat maar eens
Dat is eigenlijk niet zo moeilijk, Hans.
Ik geef direct toe dat de bestaande bedradingstekening slecht te volgen is, maar op de nieuwe is duidelijk te zien dat deze verbinding o.a. naar de gemeenschappelijke aansluiting van C13 en C14 voert.
Met andere woorden: de afvlakcondensators staan zo buiten spel.
Bekijk de bedrading maar eens goed.
De eindbuis krijgt nog steeds anode en g2 spanning, vandaar de brom!
Ook krijgen de andere 2 buizen dan géén spanning meer.
Groeten, Wil
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Paul Brouwer , Haarlem, 02.04.2014, 10:02 (3891 dagen geleden) @ Wil Pfeifer †
Dat vind ik ook vreemd Paul, maar als ik de soldeerverbinding weer los maak is de netbrom weer in alle hevigheid terug. Dus......... verklaar dat maar eens
Dat is eigenlijk niet zo moeilijk, Hans.
Ik geef direct toe dat de bestaande bedradingstekening slecht te volgen is, maar op de nieuwe is duidelijk te zien dat deze verbinding o.a. naar de gemeenschappelijke aansluiting van C13 en C14 voert.
Met andere woorden: de afvlakcondensators staan zo buiten spel.
Bekijk de bedrading maar eens goed.
De eindbuis krijgt nog steeds anode en g2 spanning, vandaar de brom!Ook krijgen de andere 2 buizen dan géén spanning meer.
Hier begrijp ik eveneens niets van. Dat een soldeerlas naar de UGT niet goed (meer) is kan ik nog bevatten maar wat jij nu zegt, is voor mij abacadabra. Verklaar je s.v.p. nader.
Groeten,
Paul
--
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Wil Pfeifer † , Omgeving Sittard, 02.04.2014, 12:44 (3891 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hier begrijp ik eveneens niets van. Dat een soldeerlas naar de UGT niet goed (meer) is kan ik nog bevatten maar wat jij nu zegt, is voor mij abacadabra. Verklaar je s.v.p. nader.
Beste Paul,
Het is geen soldeerlas naar de UGT!
Het betreft hier de middelste van de drie lippen aan het steunpunt.
En die loopt toch echt naar o.a. de afvlakcondensators en via de spoelen naar de anodes van de eerste en tweede HF buis.
De voedingsspanning komt van de gelijkrichtbuis op de linker lip en de UGT en G2 van de eindbuis zitten aan de rechter lip.
Kijk nog eens goed naar de rode pijl op de foto van Hans en naar de bedradingstekening van de 2514 en "zie het licht".
Groeten, Wil
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Hans Op den Camp , Leusden, 02.04.2014, 13:05 (3891 dagen geleden) @ Wil Pfeifer †
Bewerkt door Hans Op den Camp, 02.04.2014, 13:19
Beste Wil,
Inmiddels kennen jij en ik een 2514 tot in de kleinste details. Inderdaad zat de losgeraakte draad aan de middelste lip van het steunpunt.
Dit is het schroefje waar aan de andere kant, het draadje naar de zij-aansluiting van de B443 aan zit.
Waarschijnlijk is de 2514 voor Paul wat minder bekend en dan is het soms lastig om in te leven wat een ander beschrijft. Zo ook in dit geval.
En...... misschien heb ik het niet duidelijk genoeg beschreven. Een feit is wel dat de radio inmiddels weer perfect speelt
@ Paul, de volgende afbeelding is denk ik duidelijker. De rode draad aan het blauw omcirkelde verbindingspunt zat los:
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Wil Pfeifer † , Omgeving Sittard, 02.04.2014, 14:00 (3891 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
@ Paul, de volgende afbeelding is denk ik duidelijker. De rode draad aan het blauw omcirkelde verbindingspunt zat los:
Ook dat is niet helemaal waar, Hans.
Maar in het schema kun je dat niet exact aangeven omdat de werkelijke bedrading anders loopt.
Zoals gezegd zat het verbindingspunt C13 / C14 ook los!
Dat was nu juist de storing!
Zoals jij het in het schema aangeeft zou C13 / C14 wél aangesloten zijn bij die losse verbinding.
Groeten, Wil
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door Hans Op den Camp , Leusden, 02.04.2014, 14:18 (3891 dagen geleden) @ Wil Pfeifer †
Wil, je hebt helemaal gelijk,
En daarom ben ik blij dat er na 86 jaar nu eindelijk een duidelijk schema gaat komen met een
lay-out tekening van de componenten en bedrading. Prima initiatief van je .
--
Met vriendelijke radiogroet, Hans
Brommende Philips 2514 OPGELOST!!!
door mikkes , 02.04.2014, 14:50 (3891 dagen geleden) @ Paul Brouwer
hallo Forum dat is knap!!Michael