In een partijtje oude buizen/lampen trof ik de volgende aan:
Er is geen type of fabrikaat meer te onderscheiden.
Met een EBL1 kaart in de Cartomatic doet hij helemaal niets.
De gloeidraad is goed en zit op 2 en 3.
De grootste dikte van een EBL1 is 41mm, bij deze is het 49mm.
De lengte over alles is 12 cm.
Iemand een idee welke buis dit zou kunnen zijn?
Onbekende buis
door Hans Steenman , 18.05.2014, 10:16 (3845 dagen geleden) @ Hans Steenman
Lek is al boven water
Ik vond in mijn voorraad nog een 4654 (KriegsMarine!) die dezelfde afmetingen heeft.
4654 ofwel EF50.
En als EF50 getest is de buis 100%.
Onbekende buis
door electronenbuizen , Hellevoetsluis, 18.05.2014, 10:30 (3845 dagen geleden) @ Hans Steenman
Bewerkt door electronenbuizen, 18.05.2014, 10:36
Een EF50 ziet er meestal anders uit maar misschien bedoel je EL50
Onbekende buis
door Hans Steenman , 18.05.2014, 10:54 (3845 dagen geleden) @ electronenbuizen
Ja, schrijffoutje.
Ik bedoel natuurlijk de eindbuis EL50.
Onbekende buis
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.05.2014, 04:57 (3844 dagen geleden) @ Hans Steenman
Het aardige van veel buizen is dat je door het glas heen naar binnen kunt kijken.
Bij een EBL1 etc. is de topaansluiting verbonden met het diodeplaatje, bij een EL50 is de top verbonden met de anode.
Een ander verschil zit in de huls. Bij een EBL1 is aansluiting 8 verbonden met de anode, bij een EL50 wordt deze aansluiting niet gebruikt en zie je dus een gaatje waar geen soldeer in zit:
EL50 huls
Onbekende buis
door Peter1952 , 19.05.2014, 05:16 (3844 dagen geleden) @ John Hupse †
Beste John, volgens mij ben je nu even abuis. Bij de EBL1 zit het stuurrooster aan de top, de twee diodeplaatjes zitten aan punt 5 en 6. Wat voor nut zou het hebben om één van de diodes aan de top te zetten?
Overigens kun je inderdaad door alleen maar goed te kijken vaak al bepalen wat voor buis het zou kunnen zijn.
Ook de gloeispanning kun je redelijk nauwkeurig bekijken. Het verschil tussen E en U buizen is heel simpel met een gloeistroomtrafo te bepalen. Ik probeerde dan eerst of de buis bij 6,3 V. wilde gloeien en als hij dan niets deed dan voerde ik de spanning op tot hij wel ging gloeien.
Groeten,
Peter
Onbekende buis
door John Hupse † , Schoonhoven, 19.05.2014, 07:39 (3844 dagen geleden) @ Peter1952
Peter,
klopt, het stuurrooster is bij de EBL1 etc. verbonden met de top, bij de EL50 is dit de anode. Je kan het verschil duidelijk zien bij dit soort buizen.
Onbekende buis
door Hans Steenman , 19.05.2014, 15:55 (3844 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Hans Steenman, 19.05.2014, 16:12
Bij mijn buis zijn alle contacten aan de P-voet doorgesoldeerd.
De topaansluiting gaat via een dun draadje door een micasteun ergens naar beneden.
Maar als hij op de Cartomatic als EBL1 niets doet en als EL50/4654 prima aanwijst dan moet dat toch wel het juiste type zijn?
Ik heb mijn oude 4654 er nog even bij gepakt. Dat is een Philipsbuis met duidelijke belettering. De contacten aan de p-voet zijn alle 8 doorgesoldeerd. Dus het al of niet doorsolderen van contact 8 is geen betrouwbare indicatie.
Ook bij deze buis gaat de topaansluiting via het micasteuntje ergens naar beneden. Het is niet te zien waar naar toe omdat de huls daar zwart is.
Onbekende buis
door John Hupse † , Schoonhoven, 20.05.2014, 08:10 (3843 dagen geleden) @ Hans Steenman
Dus het al of niet doorsolderen van contact 8 is geen betrouwbare indicatie.
Wanneer de buis goed test wanneer deze wordt aangesloten als een EL50 dan heb je in elk geval een redelijke mate van zekerheid dat het niet om een EBL1 (of b.v. om een AL2) gaat.
Wanneer het kontakt 8 niet is doorgesoldeerd heb je daar wat aan om te kunnen bepalen welke buis het is. Wanneer er wel soldeer in zit betekent dit natuurlijk nog niet per definitie dat er ook een draad op het kontakt is aangesloten.
De plek waar de draad van de topaansluiting door het mica gaat kan je zien. Bij een EBL1 etc. zit deze plek zeer dicht in het centrum van de buis (het eerste rooster bevindt zich immers dicht bij de kathode), bij een EL50 zit deze plek ter hoogte van de anode. Zelfs op de foto is zichtbaar dat deze draad niet aan het eerste rooster maar hoogstwaarschijnlijk aan de anode vast zit:
Onbekende buis
door Hans Steenman , 20.05.2014, 09:46 (3843 dagen geleden) @ John Hupse †
John,
ik heb nog eens heel goed gekeken. De topaansluiting gaat naar de anode.
QED?
Onbekende buis
door fred , 18.05.2014, 14:06 (3845 dagen geleden) @ Hans Steenman
Bewerkt door fred, 18.05.2014, 14:12
ik denk toch ebl1
Onbekende buis
door henk oudenampsen , borculo, 18.05.2014, 14:24 (3845 dagen geleden) @ fred
Misschien een cbl1. Henk.
Onbekende buis
door Henk Folkersma , Delfzijl, 18.05.2014, 18:16 (3845 dagen geleden) @ henk oudenampsen
ebl 1 of cbl 1 een van de 2