'rare' storing (Algemeen)

door Pie7er, 13.09.2008, 19:24 (5916 dagen geleden)

Alles werkt ok maar;

Bij het regelen van volume (zie pijl) regelt het volume prima en gelijkmatig zonder krakerij, maar zo halverwege het regelbereik komt er een brom in, die als ik doordraai naar maximum volume weer afneemt.
Ik heb diverse c's a'en buizen al vervangen, maar krijg dit effect niet weg.
Aarding punten lijken ook goed te zijn.

Enig idee/suggesties' iemand?

[image]

'rare' storing

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 13.09.2008, 19:33 (5916 dagen geleden) @ Pie7er

dit komt door een gebrekkige afscherming van de verbinding tussen de loper van de volume potmeter en het rooster van de ECL11.

Wanneer de potmeter halverwege staat is de impedantie van dit circuit het hoogste en de brom die wordt "opgepikt" dus maximaal.

--
http://www.hupse.eu/radio

'rare' storing

door Pie7er, 14.09.2008, 13:12 (5915 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt John, dat klinkt zeer plausibel. ik zal dit eens even tijdelijk vervangen met een moderne verbinding en zien of dat helpt

Pieter

'rare' storing

door Pie7er, 14.09.2008, 17:22 (5915 dagen geleden) @ John Hupse †

Het lijkt in ieder geval in de juiste richting te wijzen.
Wanneer ik de aarde punten door soldeerde terwijl het toestel speelde, beetje slordig, maar bleek wel informatief, want de brom verdween terwijl ik dit deed maar kwam terug zodra het weer was afgekoeld!
Dat zou dus inderdaad verklaarbaar zijn door:
De kabel impedantie veranderd door temperatuur verhoging.

Dus maar even de kabeltjes vervangen, maar zonder resultaat, blijft hetzelfde probleem.

Nu weet ik niet wat de impedantie van die oude kabeltjes is. Hoog-omig? laag? iets er tussen?

zie afbeelding:
[image]
[image]
De potmeter lijkt goed.
de ECL buis vervangen leverde niets op koppel c's ook niet
Zal eens de weerstanden controleren?

'rare' storing

door Hans van der Marel ⌂ @, Hilversum, 14.09.2008, 17:37 (5915 dagen geleden) @ Pie7er

Zit die afscherming ook aan het chassis en/of de potmeter vast ?
Kan dat niet goed zien op de bovenste foto.

Impedantie van het kabeltje is niet zo relevant, wel dat de afscherming aan het chassis ligt of aan het(de) punt(en) die de fabrikant heeft bedacht.

'rare' storing

door Pie7er, 15.09.2008, 17:32 (5914 dagen geleden) @ Hans van der Marel

De 2 afgeschermde kabeltjes zijn eenzijdig geaard aan het chassis.
Ze lopen parallel door een oliekous en zijn op 2 punten aan elkaar gesoldeerd.
Aan de potmeter kant zijn wel de mantels aan elkaar maar niet verbonden met de aarde en massa aansluiting van de potmeter, die is namelijk met een losse dunne draad aan het chassis verbonden.
Nu heb ik van dit type meerdere onderhanden gehad en het is bij alle toestellen op deze manier gedaan.
Ik ga er dus vanuit dat dit de juiste manier van aarding moet zijn.
Natuurlijk heb ik wel wat ge experimenteert, maar dat is zonder positief resultaat.

'rare' storing

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14.09.2008, 19:09 (5915 dagen geleden) @ Pie7er

Je zou kunnen beginnen met een ohm metertje te pakken.

Dan met je de buitenmatel door of deze nog verbinding heeft.
Kan zijn dat deze halverwegen door is, hoewel je dat prima ziet aan de buitenkant.

Impedantie??? welnee is een heel simpel kabeltje met een gevlochten afscherming.

Aarding meet je toch ook heel eenvoudig.
Meetpen op buitenkant kabel en op chassis.

Kan niet moeilijk zijn.

Wat ook nog kan zijn is een defect toch in die potmeter.
Toch even die koolbaan doormeten, kan zijn dat deze aan de lage kant door is.

En verbind die lage-massa potmeter zijde OOK met de buitenmantel kabels.

'rare' storing

door Pie7er, 15.09.2008, 17:34 (5914 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Pie7er, 15.09.2008, 17:42

Aarding blijkt niet zo eenvoudig in buizen toestellen als vaak gedacht wordt.
Vaak zie je dat een aardpunt op een schijnbaar onlogisch punt is bevestigd, waar bijvoorbeeld een kortere verbinding ook had gekund. Dat zal weldegelijk een functie hebben?
Potmeter heb ik doorgemeten is prima maar toch vervangen...zelfde verhaal. :-|

'rare' storing

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 14.09.2008, 19:13 (5915 dagen geleden) @ Pie7er

Hallo Pieter
De impedantie van de kabel veranderd niet door de temperatuur, maar waarschijnlijk is de soldeerbout geaard en werd tijdens het solderen de afscherming aan massa gelegd hierdoor, zo aan de foto’s te zien, licht de afscherming niet aan de massa (chassis) van het toestel,
Gewoon even proberen met een snoertje met 2 krokodilbekjes.
m. vr. gr.
Anton van den Oever

'rare' storing

door ruud, 15.09.2008, 10:13 (5914 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Gewoon het toestel aarden wil inderdaad wel eens helpen.

'rare' storing

door Pie7er, 15.09.2008, 17:39 (5914 dagen geleden) @ ruud

het toestel is geaard. (al was het alleen al voor betere ontvangst op KG :-) )
Met een degelijke aardings pen in de grond op korte afstand van opstelling.

'rare' storing

door Pie7er, 15.09.2008, 17:38 (5914 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Dit was toch echt een temperatuur kwestie en impedantie zal veranderen doordat:
de isolatie (oliekous) eigenschappen veranderen daardoor de capaciteit en daardoor weer de impedantie, allee na afkoelen herstelt de oude situatie zich.
Ik heb de kroko methode op alle manieren toegepast zonder soelaas.

'rare' storing

door Ed van der Weele † @, Zeist, 14.09.2008, 19:26 (5915 dagen geleden) @ Pie7er

Zijn de afschermingen aan 1 of 2 punten "geaard"?
Als ze aan beide uiteinden met het chassis zijn verbonden kan het een aardlus zijn die de brom veroorzaakt. Een van de uiteinden loshalen kan het verschil maken.

'rare' storing

door Pie7er, 15.09.2008, 17:41 (5914 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Het is dus nog geheel origineel, en dus eenzijdig geaard aan de chassis kant.

'rare' storing

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 15.09.2008, 19:04 (5914 dagen geleden) @ Pie7er

Hallo Pieter,
Hier is maar een deel van het schema te zien, maar de eindbuis krijgt zijn negatieve roosterspanning zo te zien via een weerstand in de negatieve voedingsrail, probeer eens een nieuwe elco hierover te plaatsen.
Ondanks dat de buis in klasse A staat en de belasting en eventuele rimpelspanning dus vrij constant is kan dit mogelijkerwijs verband houden met de impedantie van de potmeter in de bepaalde stand.
(indien de rimpel wat aan de hoge kant is)
Al kan ik het temparatuur verschijnsel zoals jij het omschrijft hiermee niet verklaren.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

'rare' storing

door Pie7er, 16.09.2008, 16:21 (5913 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Ik geef 't ff op.
Alle onderdelen in dat circuit gemeten, en alles ok.
Toch koppel c's vervangen en alle andere c's.
Weerstanden en spanningen meten goed binnen tolerantie.

Ik meet - 1.1 Volt op het stuur-rooster (het rooster waar het lf op komt)
Dat komt inderdaad van de negatieve kant van de eerste elco via een paar spanning-delers.
geen idee of dat een goede waarde is, maar versterking is prima en luid en onvervormd.

Blijft alleen de bedrading, als ik die verhit verdwijnt de brom!
dat werkt op verschillende punten op de potmeter kabels.
Dus echt ff een tijdje laten vloeien en bout er weer af..weg brom. ff blazen voor afkoelen; weer brom!
Dus toch iets met de impedantie van die kabels zoals John al aangaf.
Ik heb alleen nog geen goede vervanger gevonden voor deze kabelverbinding. Het blijkt dat niet zomaar een willekeurig afgeschermd lf snoertje ok is dus.

Bedankt voor het meedenken iedereen

Groet
Pieter

'rare' storing

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 16.09.2008, 16:36 (5913 dagen geleden) @ Pie7er

Ik meet - 1.1 Volt op het stuur-rooster (het rooster waar het lf op komt)
Dat komt inderdaad van de negatieve kant van de eerste elco via een paar spanning-delers.

Meet eens de anodestroom, volgens schema zou dat 0,9 mA moeten zijn.

Ik heb alleen nog geen goede vervanger gevonden voor deze kabelverbinding. Het blijkt dat niet zomaar een willekeurig afgeschermd lf snoertje ok is dus.

Toch wel moet dat gaan met een willekeurig afgeschermd kabeltje, het is maar laagfrequent, als het hoogfrequent was kon de impedantie van een kabel een rol spelen maar hier zeker niet.

Groeten ... Hugo Sneyers

'rare' storing

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16.09.2008, 18:27 (5913 dagen geleden) @ Pie7er

Blijft alleen de bedrading, als ik die verhit verdwijnt de brom!
dat werkt op verschillende punten op de potmeter kabels.
Dus echt ff een tijdje laten vloeien en bout er weer af..weg brom. ff blazen voor afkoelen; weer brom!
Dus toch iets met de impedantie van die kabels zoals John al aangaf.
Ik heb alleen nog geen goede vervanger gevonden voor deze kabelverbinding. Het blijkt dat niet zomaar een willekeurig afgeschermd lf snoertje ok is dus.


Je hebt dit dus met beide kabels die je vervangen hebt?

Vreemd, de frequentie is te laag om erg veel invloed te hebben op impedanties.
Ik denk daarom meer aan een oscillatie dan aan een brom.
Waarbij je bout zorgt voor afvloeing en niet zozeer de temperatuur.
ALs wel de temperatuur probeer dan eens met een fohn de draad te verhitten.

Plaats ook eens even een andere voedingselko.
Immers dient ook als filter.

Is je probleem een ieder geval een doordenkertje.

'rare' storing

door Willem.H.N @, Enschede, 16.09.2008, 19:06 (5913 dagen geleden) @ Maurice

Zou het ook kunnen zijn dat er ergen in de afscherming van die kabel een breuk zit? en bij het verwarmen van de bout de afscherming gaat uitzetten en zo
weer de breuk tijdelijk herstel tot het weer krimpt bij afkoeling en de breuk er weer is.:UD:
grt. willem.

'rare' storing

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 16.09.2008, 19:13 (5913 dagen geleden) @ Willem.H.N

Je moet het inderdaad zoeken in de afscherming. Of er een breuk in zit kan je testen door een snoertje aan een kant te verbinden met het chassis en met de andere kant verschillende punten van de afscherming af te tasten. Wanneer de brom verdwijnt heb je het losse stuk afscherming te pakken.

--
http://www.hupse.eu/radio

'rare' storing

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 16.09.2008, 20:30 (5913 dagen geleden) @ Willem.H.N

Willem,

juist hierom had hij het gehele kabeltje reeds al kompleet vervangen echter dat haalt niet uit.

Vandaar dat ik opmerkte dat het iets met oscilleren te maken heeft en die bout zoals reeds al eerder opgemerkt als afvloeing werkt en niets te maken heeft met
de temperatuur als zodanig.

Tenminsten... zo iets,
blijft een raar verhaal met dat verwarmen en ook al bij het 2e kabeltje.

Kan nog zijn dat het de buisvoet zelf is.
Door verwarming kabel dat trekt door en net aan invloed heeft op materiaal buisvoet, dat het net wel klemt of iets in dien aard.

'rare' storing

door Pie7er, 20.09.2008, 14:13 (5909 dagen geleden) @ Maurice

Heb ik ook aan gedacht maar, tot 10 Mhz is er niets te zien op die punten.

Ik zoek verder.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum