uitgangstrafo rookt (Techniek Radio/TV)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 12.06.2014, 14:24 (3820 dagen geleden)

Hallo, ik heb een Grundig Konzertschrank Como E/st.

Helaas komt er rook uit een van de uitgangstrafo's. Merkwaardig genoeg speelt de radio alsof er niets aan de hand is. Ik durfde dit niet langer als 1 minuut aan te zien en heb snel uitgeschakeld. Bij draaien aan de balansknop komen uit beide luidsprekers muziek, m.a.w. beide trafo sturen gewoon hun luidspreker aan.
Gaarne advise.

Groeten,

Ludo

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 12.06.2014, 14:44 (3820 dagen geleden) @ Ludo

Is het de trafo wel ?
Word deze ook zeer warm
Zit er een weerstand of condesator boven op
Of er achter die rookt ?
meestal zit er een condensator over de uitgang
als die stuk gaat dan kan het de uitgang stuk maken .
Dus pas op .
Huub

uitgangstrafo rookt

door Ouwe Schipper @, Sassenheim, 12.06.2014, 16:43 (3820 dagen geleden) @ Ludo

Let op de koppelcondensator die het signaal op G1 van de eindbuis brengt
Als die niet 100% "dicht" is kan er een positieve spanning op dat stuurrooster komen
Dan trekt die eindbuis veel te veel stroom. Meet dus de spanning over de kathodeweerstand en kijk of dat overeenkomt met de instelling van de buis
Nico

--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg

uitgangstrafo rookt

door Jan van Liempdt @, Maarssen, 12.06.2014, 21:01 (3820 dagen geleden) @ Ludo

Beste Ludo,
Als er geen element op of onder of in de nabijheid van de trafo rookt maar de trafo zelf,ja dan is er een probleem met die trafo.
Hij zal niet warm worden aan het blik,misschien de wikkellingzijden na enige tijd.
Je hebt het maar 1 minuut aangehoord en gekeken.
Probeer het nog eens maar dan zonder eindbuis van dat kanaal en dan goed kijken en ruiken.
Wikkeling-sluiting in de primaire geeft bij dit vermogen geen rook.
Sukses met dit nog voor mij niet meegemaakt probleem van rokende uitgangstrafo's die nog prima geluid gaven.
Groet van jan.

uitgangstrafo rookt

door Piet Kralt @, Rotterdam, 12.06.2014, 21:47 (3820 dagen geleden) @ Ludo

Tja, om met een open deur te beginnen: "Als het rookt, wordt het te heet". Als een onderdeel te heet wordt, gaat er een te grote stroom doorheen. De oorzaak van die te grote stroom kan velerlei zijn, maar ervaren reparateurs zijn geneigd om eerst de koppelcondensator te controleren. Gewoon omdat die meestal de oorzaak is en omdat te lang laten sudderen een eindtrap kan kosten. In dit geval lopen zowel de ELL80 als de desbetreffende transformator gevaar.

Een snelle meting van de spanning op de kathode geeft een eerste indruk. In mijn versie van het schema is dat de spanning over R87 (200 Ohm). Die moet ongeveer 9V zijn. Als die hoger dan 10V is, betekent foute boel. Overigens kan het geen kwaad om voordat je begint de waarde van R87 te controleren. Uiteraard als het toestel nog uit staat.

De door Nico al genoemde koppelcondensatoren in deze stereoversterker zijn de C68 en de C69. Een snelle test doe je hier door de roosterlekweerstand (R83 of R84, 1M8) kort te sluiten. Hierdoor valt het geluid in dat kanaal weg maar de spanning over R87 zou weer normaal moeten worden. Is dat niet het geval, dan is de condensator geen hoofdverdachte meer en is nader onderzoek nodig.

Het hoeft geen betoog dat snel werken absoluut noodzakelijk is. Het beste is de voltmeter met daarvoor geschikte klemmetjes of snoertjes met de R87 te verbinden. Een meetsnoertje met krokodillenbekjes verbind je alvast met één kant aan de roosterlekweerstand. Dan pas het toestel aanzetten. Je zal nu de spanning op zien lopen als het toestel warm wordt. Komt de spanning boven de 10V dan sluit je de roosterlekweerstand kort en mag de spanning niet verder oplopen maar moet juist wat afnemen.

Als deze exercitie niet direct het gewenste resultaat oplevert, ben je nog niet verloren. Noteer wat je allemaal gemeten hebt dan kunnen we op grond daarvan verder kijken.

Pieter Kralt

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 14.06.2014, 11:20 (3818 dagen geleden) @ Ludo

Allereerst iedereen bedankt voor de reakties!

Pieter in het bijzonder voor de zeer uitgebreide "handleiding".

Ik heb eerst R87 doorgemeten, deze was netjes 200 ohm.
Daarna de spanning op deze zelfde weerstand, die liep op tot 7,8 volt en bleef daarna stabiel totdat ik het toestel weer moest uitschakelen vanwege de rook uit de trafo. Het blik van de trafo word zelf (nog niet) heet, het duurt daarvoor te kort denk ik, je ziet de rook tussen de wikkelingen vandaan komen.

Ik heb de roosterweerstand niet geprobeerd omdat de kathodespanning goed was leek mij.

Wat nu?

uitgangstrafo rookt

door Peter1952 @, 14.06.2014, 14:38 (3818 dagen geleden) @ Ludo

Misschien sluiting tussen de primaire en secundaire wikkeling?

Groeten.
Peter

uitgangstrafo rookt

door Piet Kralt @, Rotterdam, 14.06.2014, 20:54 (3818 dagen geleden) @ Ludo

Bij elkaar genomen weet je nu met 99% zekerheid dat de trafo zelf kapot is. Om dat bevestigd te krijgen, kun je met de Ohmmeter de weerstanden van de wikkelingen van beide transformatoren vergelijken. Ook controleren op sluiting(en) tussen de wikkelingen. Eventueel de luidsprekers even losnemen. Als ik het goed zie, hoef je daarvoor niets te knippen of te solderen. Een los luidsprekerplugje in de aansluiting voor een externe luidpreker schakelt hem ook uit. (Zo niet, het plugje even omkeren.)

Houd wel in gedachten dat metingen aan een koude, spanningsloze versterker de meetresultaten kunnen beïnvloeden. Het zou niet de eerste keer zijn dat een apparaat dat in koude toestand prima meet, de mist in gaat als hij warm wordt en/of spanning krijgt. Het omgekeerde zou theoretische misschien kunnen maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Met andere woorden, als je verschillen of een sluiting meet, is het zeker foute boel.

Leveren de metingen aan de koude versterker niets op, dan kun je als het toestel warm is nog meer vergelijkende metingen doen. Spanningen op de anodes en roosters van de buizen en de aansluitingen van de transformators. Je kunt ook nog de anodestroom meten door de stroommeter tussen de anode en de voedingsspanning aan te sluiten. Ook daarvoor hoef je niets los te maken.

Als je helemaal tot het gaatje wilt gaan, kun je beide transformatoren verwisselen. Als de rook me verhuist, weet je zeker waar je aan toe bent. Een echte aanrader is het niet.

Zorg er wel voor dat je zorgvuldig noteert wat je losmaakt. Een paar foto's waarop alle details goed zichtbaar zijn, kunnen een boel ongemak voorkomen. Een paar draadjes zijn zo maar verwisseld met dikwijls onwelriekend vuurwerk als gevolg.

Laat maar weten wat je bevindingen zijn.

Pieter Kralt

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 15.06.2014, 10:21 (3817 dagen geleden) @ Piet Kralt

Piet en Peter, bedankt voor jullie reaktie.

De luidsprekers zitten met een plug vast, die heb ik losgetrokken, de Ohm meeting levered de volgende resultaten:

trafo 1: sec. 15 ohm, prim. 1,4k ohm, geen verbinding tussen primair en secundair.
trafo 2 (rokende): sec. 13 ohm, prim. 2,4k ohm, geen verbinding tussen primair en sec.

Waar zo ik zo'n trafo kunnen krijgen? Het opschrift is onleesbaar. Het lijkt trouwens een hele klus deze te vervangen, hij zit vastgesoldeerd aan het chassis, zie foto.

[image]

uitgangstrafo rookt

door Piet Kralt @, Rotterdam, 15.06.2014, 20:59 (3817 dagen geleden) @ Ludo

Het is riskant om ergens 100% van overtuigd te zijn als het een toestel betreft dat je zelf niet onder handen hebt gehad. Ik zou graag wat meer weten. met name over de metingen aan de primaire kant van de trafo's. Die hebben drie aansluitingen en ik zou dus drie meetresultaten verachten. Verder de andere zaken die ik al eerder noemde. Verder R88 en R89 en de spanningen daarover. Niettemin denk ik dat de conclusie toch zal luiden dat er een sluiting in de rokende trafo zit. Er zijn wel mensen geweest die zo'n trafo overnieuw wikkelde. Een klus waar je nogal wat spullen maar vooral veel vaardigheid voor nodig hebt. Misschien is er nog wel iemand op het forum die dit kan en wil doen.

Vervangen van de trafo blijft als enig alternatief over. Deze trafo's zijn ooit voor Grundig gemaakt en vast nooit als regulier product los te koop geweest. In de documentatie staan ze aangegeven als 9048-078.10. Ook wel eens als 9048-079.01. De enige manier om er aan te komen is een sloper met hetzelfde chassis op de kop te tikken. Het gaat dan om een CS200 chassis dat in meer dan één Grundig toestel is gebruikt. Daarvoor kun op dit forum vragen maar ook op andere. Bij de NVHR-beurs in Driebergen is ook wel eens wat te vinden. Daar heb je wel een groot geduld of wel een lange adem voor nodig.

Het vervangen van de trafo is ook nog een beste klus. Als ik het goed zie, zijn de lippen van de bevestigingsbeugel door de print gestoken, daar verbogen voor mechanische stevigheid en vervolgens gesoldeerd. Voor het losmaken moet alle soldeer verwijderd worden zowel van de beugel als van de draden en moeten de verbogen lippen van de beugel weer min of meer recht getrokken worden. Daar heb je een zware bout voor nodig en je moet snel werken anders verbrand de print. Naar mijn idee geen klus voor een beginner.

Pieter Kralt

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 16.06.2014, 07:48 (3816 dagen geleden) @ Piet Kralt

Ja best een klusje
Maar met de Tin zuigpomp wel te doen
En dan gewoon een passene aan de buis een
ook passende travo met draadjes er op bouwen
Met strippen of anders .
Maar het is wel een klus met wat bohoorlijke Kennis
Vooral de aanpassing .en of er ook nog een Tegenkoppeling aanwezig is ?
Ik heb het schema niet gezien .Maar het is te doen .
Huub

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16.06.2014, 08:11 (3816 dagen geleden) @ Piet Kralt

Piet, hierbij meer info:

trafo 1 prim: 1,38k ohm tussen beide buitenste; 13 ohm buitenste binnenste; 1,37k ohm ander buitenste binnenste.
trafo 2 (rokende)prim: 2,76k ohm tussen beide buitenste; 12,6 ohm buitenste binnenste; 2,74k ohm ander buitenste binnenste.

Vreemd dat de rokende trafo de hoogste weerstand en dus de laagste stroom heeft..

R 88 en R89 meten beide 1k ohm (zou 2k moeten wezen) vermoedelijk omdat ze parallel staan?

Spanning:
R88: 51 volt
R89: 53 volt

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 16.06.2014, 08:58 (3816 dagen geleden) @ Ludo

Men kan op de Foto,s goed zien
Dat tussen de wikkeling meer zwart zit van rook
Dus de travo is in Rook opgegaan .
Wat voor een buis staat er achter een ELL 80.? is het een mono schakeling.?
een travo van bvb EL 95 in ball zou het kunnen doen
De watt is wel minder van de el 95 maar toch wel voldoende
Huub

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16.06.2014, 11:54 (3816 dagen geleden) @ huub.jak

[image]


Huub, hier het schema :-)

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 16.06.2014, 12:53 (3816 dagen geleden) @ Ludo

Kan het niet goed lezen te onscherp
Maar er zit toch een tegenkoppelings net werkje op
Van de plus travo naar de Katode van de Ecc 83
mischen is die buis niet goed .
Huub

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16.06.2014, 17:05 (3816 dagen geleden) @ huub.jak

Huub, is er een betere manier om een schema te delen? Ik heb een upload van een file gedaan, de orginele file is zeer goed te vergroten en te lezen maar hij komt blijkbaar met een lage resolutie op het forum.

uitgangstrafo rookt

door Piet Kralt @, Rotterdam, 16.06.2014, 18:43 (3816 dagen geleden) @ huub.jak

Dit schema is gewoon van de NVHR-site te downloaden.

Pieter Kralt

uitgangstrafo rookt

door Piet Kralt @, Rotterdam, 16.06.2014, 10:51 (3816 dagen geleden) @ Ludo
Bewerkt door Piet Kralt, 16.06.2014, 10:56

Met de juiste kennis en ervaring kun je nog heel wat meer over de schakeling te weten komen. Met een paar geschikte meetinstrumenten (een oscilloscoop en een toongenerator bijvoorbeeld) krijg je nog meer informatie. Dat is heel interessant en kan in zeldzame gevallen wel eens een groot verschil maken maar de meeste gevallen zijn niet zeldzaam. Aan het eind van het verhaal houd je dezelfde gammele transformator over.

Ik heb niet genoeg informatie om veel over de aard van het defect te zeggen maar dat de hoogste weerstand in dit geval de minste stroom trekt, is lang niet zeker. De anodestroom van een penthode is namelijk binnen flinke grenzen onafhankelijk van de anodespanning. Als door beide penthodes dezelfde stroom loopt, zal een grotere anodeweerstand een hogere spanning over die weerstand opleveren en een lagere anodespanning tot gevolg hebben. De stroom zal daarbij nauwelijks veranderen. Een hogere spanning bij dezelfde stroom levert een grotere warmteontwikkeling op.

Die weerstanden staan inderdaad praktisch parallel. De trafowikklingen, althans dat gedeelte dat een rol speelt, is minder dan 20R. Verwaarloosbaar ten opzichte van 2k.

Pieter Kralt

uitgangstrafo rookt

door Peter1952 @, 16.06.2014, 14:07 (3816 dagen geleden) @ Piet Kralt

Ik kan me niet voorstellen dat het roken veroorzaakt wordt door bijv. een gedeeltelijke sluiting in de primaire. Stel dat dat zo is. De primaire stroom zal nauwelijks veranderen. Het enige wat zou kunnen is dat één van de eindbuizen sluiting maakt. Maar dan heb je door de lage primaire weerstand te weinig hoogspanning.

Is het niet gewoon een slechte soldeerverbinding op de trafo? Ik zie op de trafo dikke draden waar de uiteinden van de wikkeling op is aangesloten. De rokende trafo heeft ook een hogere weerstand.

Groeten,
Peter

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 16.06.2014, 15:00 (3816 dagen geleden) @ Peter1952

Trek eens voor de eind buis de buis er af
Krijg je dan ook rook .?
Huub

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16.06.2014, 16:58 (3816 dagen geleden) @ huub.jak

Huub, wat bedoel je precies met:

Trek eens voor de eind buis de buis er af

Bedoel je dat ik de ELL 80 moet verwijderen en dan de radio aan moet zetten?
Kan dat zomaar?

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 16.06.2014, 17:22 (3816 dagen geleden) @ Ludo

De buis die VOOR de eind buis staat
Meen te lezen Ecc 83.zie of er nog rook komt .
Huub

uitgangstrafo rookt

door Piet Kralt @, Rotterdam, 16.06.2014, 20:18 (3816 dagen geleden) @ Peter1952

Je noemt precies de reden waarom ik wat meer over de (anode)spanningen en -stromen zou willen weten. Een sluiting in de buis is niet helemaal uit te sluiten maar het feit dat er nog muziek te horen is, maakt dat toch wel onwaarschijnlijk.

Eigenlijk ben ik er - bij nader inzien waarschijnlijk ten onrechte - van uitgegaan dat een andere ELL80 al eens geprobeerd is.

Een sluiting in een transformator leidt (vaak) tot een heel heet plekje waardoor verbrandingsverschijnselen optreden. Als de draad snel helemaal doorgaat, heb je een onderbreking. Een niet te missen verschijnsel. Als de draad wat langzamer gebraden wordt, gaat de isolatie verkolen voordat de koperdraad door is. De plek krijgt dan de eigenschappen van een slechte weerstand en die wordt heet. Op den duur brandt de transformator hierdoor helemaal uit. Met kans dat ook de eindbuis er aan gaat.

Let wel dat ik hierbij uitga van de gegevens zoals die bekend zijn en noem de in mijn ogen meest waarschijnlijke oorzaak.

Pieter Kralt

uitgangstrafo rookt

door Huub @, 16.06.2014, 15:24 (3816 dagen geleden) @ Piet Kralt

In een ver verleden ;-) een aantal (Amroh) uitgangstrafo's in rook zien opgaan .
Dit gebeurde altijd indien er geen Luidspreker aangesloten was met de volume knop flink open .
Theoretisch zou het niet mogen , begreep ik later .....
In het betreffende (balans) versterkerontwerp was niet voorzien in ontkoppel c's op de primaire ,
hierdoor ging die eindtrap waarschijnlijk oscilleren
en zorgde de hoge spanningen voor doorslag naar de secundaire wikkeling/trafoblik , wat rook (en zelfs vuur )tot gevolg had .

Misschien kan je zo'n doorslag in dit geval ohms meten .....

m vr gr Huub

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 16.06.2014, 16:56 (3816 dagen geleden) @ Huub

Huub, goed suggestive, ik heb de trafo's op sluiting naar massa doorgemeten, maar die was er niet. Ook niet tussen primair en secundair.

Beide luidsprekers zijn trouwens aangesloten en spelen ook nog steeds (zolang als het nog mag duren). Volume heb ik trouwens erg laag staan.


ik zie trouwens wel ontkoppelings? C's in het primaire cirquit; C73 en C74?
Zou zo'n kapotte condensator dit kunnen veroorzaken? Maar bij oscilatie zou je toch geen muziek meer uit de luidspreker krijgen?

uitgangstrafo rookt

door Huub @, 16.06.2014, 21:16 (3816 dagen geleden) @ Ludo

blijft van mijn zijde ook ( gedegen?? ;-) )giswerk .

Ontkoppel C is stuk gegaan .
-1- sluiting trafo heet gestookt of
-2- geen capaciteit meer , LDSP 1 keer los geweest , hee ik hoor niets ,
oscillatie en schade al toegebracht .

Beide gevallen is er nu mogelijkheid tot doorslag ,
ondanks ontbreken ohmse verbinding , (maar dat komt wellicht vanzelf) .
Stel doorslagspanning ca 10 kV /cm , dus 300 Volt = 0,3 mm ...

Iets meer giswerk , de ohmse waarde (primair de 2 uitersten) zou ook zo verhoogd kunnen zijn door een breuk ,
waarbij ontstaan verbrand papier (koolstof) nu een onderdeel van de
verbinding en dus meting is ,
het lijkt me dat die waarde niet stabiel blijft na enige malen gefik .
Dat je nog steeds geluid krijgt past (nog) wel in dit scenario ..

1 ding lijkt zeker , die transfo is naar zijn grootje ,
wellicht enige belangrijke is hoe of wat oorzaak achterhalen,
om een 2de niet hetzelfde lot te laten ondergaan .

Nou , verder in deze draad nog suggesties genoeg om verder te gaan ,
succes m vr gr Huub (de Oost-variant :-) )

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 17.06.2014, 06:02 (3815 dagen geleden) @ Huub

Kort om ?
Ik denk ook niet dat men er zoo niet uit komt
Gezien naar mijn mening de trafo is
beschadigt door te warm is geworden
Gewoon wat anders monteren deels verbrand
oorzaak ouden condensators ??.meest al.
Of naast de radio een anderen trafo met langen draden aansluiten .
Ja het is allemaal een klus met kennis daar van
En men moet wel dan ook een passende trafo bezitten
Of twee kleine naar elkander op strippen .
Huub

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 17.06.2014, 08:06 (3815 dagen geleden) @ huub.jak

We kunnen wel met zekerheid vastellen dat de trafo binnenkort zal overlijden.
Ik ga opzoek naar een vervanger, maar hoe kan ik voorkomen dat deze hetzelfde lot ondergaat?

De luidsprekers zijn niet los geweest, misschien zit er een slecht kontakt in de luidspreker connector switch (degene die interne naar externe luidsprekers schakeld)
Ik zal hier een paar keer een stekker in en uitsteke, deze schakelaars zijn nooit gebruikt, bij ohms doormeten lijken deze te werken.
Ik zal ook alle soldeer verbindingen rond de trafo en ELL 80 opnieuw solderen.

Ik heb de anode spanning gemeten op de ELL 80, deze waren voor beide anodes bij inschakelen 315 volt, daarna zakte dit tot ongeveer 270 volt.

Wat is de logica om de ECC 83 te verwijderen en dan te wachten op rook?

Alvast bedankt voor enig plan, hoe verder :-)

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 17.06.2014, 09:47 (3815 dagen geleden) @ Ludo

Mischien van uit de tegen koppeling
En zit er geen sluiting bij de luidsprekers
Zijn deze nog wel goed en ook de C,s vervangen
En ook de ell80 testen laten en de Ecc 83.
Ja kan ook twee kleine philips travo,s gebruiken
Van El 95 of anderen .Dezelfde dat zal niet mee vallen
Deze te verkrijgen of iemand met een sloop schassis ?
in het buizen boek daar staat dat ELL 80 .prim 10 K zal zijn .
Succes . Huub

uitgangstrafo rookt

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 17.06.2014, 10:27 (3815 dagen geleden) @ Ludo

Ik ga opzoek naar een vervanger, maar hoe kan ik voorkomen dat deze hetzelfde lot ondergaat?

tijdens het volgen van elke goede reparatiecursus leer je dat je allereerst de anodestroom van de eindbuis moet meten. Dit voorkomt dergelijke problemen.

De ruststroom (dit is de anodestroom) per kanaal in dit toestel is 21 mA in de stand "PU". Je kan dit zeer eenvoudig meten met behulp van een universeelmeter. Tijdens deze meting wordt de uitgangstrafo beschermd tegen oververhitting.

Het euvel dat je beschrijft (de primaire wikkeling van de uitgangstrafo is verbrand) komt tegenwoordig relatief veel voor, bij radiotoestellen van alle merken. De oorzaak hiervan is vrijwel altijd dat men is "vergeten" om de anodestroom te meten (en dus geen passende maatregelen heeft genomen om verbranding te voorkomen). Het gaat om oude toestellen, en men vervangt tegenwoordig wel allerlei onderdelen door andere onderdelen, maar vergeet daarbij vaak om het toestel te repareren.

Deze meting is ook te vinden op internet, zie Meten anodestroom eindbuis Het filmpje duurt 27 seconden, dus zoveel werk is het niet. Het overwikkelen van zo'n trafo duurt meestal al langer. Het is niet nodig om de ECC83 buis te verwijderen.

Wat betreft de aanpassing van de trafo, de impedantie is primair 12,7 Kohm. Je kan dit zelf uitrekenen, bij een pentode is de optimale aanpassing immers gelijk aan de spanning gedeeld door de stroom.

--
http://www.hupse.eu/radio

uitgangstrafo rookt

door huub.jak @, 17.06.2014, 12:19 (3815 dagen geleden) @ John Hupse †

John ik meende dat hij zegt
Dat de Sec kant van de travo rookt.??
Ja dan komt het ook meestal door C,s die aflekken
Huub

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 17.06.2014, 13:21 (3815 dagen geleden) @ huub.jak

Het is toch onmogelijk om te zien welke kant rookt? Alle wikkelingen zitten om elkaar heen, er komt gewoon rook uit het hele wikkeling klos.

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 17.06.2014, 13:34 (3815 dagen geleden) @ John Hupse †

John, om deze stroom te meten zal ik toch de stroomkring ergens moeten onderbreken?
Waar stel je voor? trafo los solderen?

Ik zou ook nog graag willen weten of de suggesties om ECC 83 of ELL 80 te verwijderen zomaar kan zonder dat het apperaat kapot gaat.

Alvast bedankt voor een reaktie,

Ludo

uitgangstrafo rookt

door Piet Kralt @, Rotterdam, 17.06.2014, 14:32 (3815 dagen geleden) @ Ludo

Zoals het filmpje laat zien en ik ook al eens heb beschreven (http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=174571) kun je de anodestroom van een transformator gekoppelde buis heel goed meten zonder iets los te maken. Je zet de stroommeter parallel aan de primaire van de uitgangstrafo. De weerstand van de stroommeter is heel klein ten opzichte van de gelijkstroomweerstand van de transformatorwikkeling zodat vrijwel alle stroom door de meter gaat. Uiteraard is de anodeweerstand van de buis veel lager dan normaal, maar dat heeft weinig invloed op de anodestroom. Zo'n meting moet ook weer niet te lang duren anders heb je kans dat de buis te heet wordt.

Het verwijderen van een buis kan in deze schakeling geen kwaad. Het heeft ook niet veel zin bij dit probleem. Alleen zou ik het niet onder spanning doen. Wat wel zin heeft, is het verwisselen van een buis met één waarvan je zeker weet dat hij goed is. Een kapotte buis is dan vaak snel gevonden. Overigens is het niet slim om een kapotte buis te vervangen en het daarbij te laten. Ook als het toestel na het vervangen van een kapotte buis weer normaal lijkt te spelen, moet je toch de schakeling controleren op mogelijke fouten die het overlijden van die kapotte buis veroorzaakt kunnen hebben.

Pieter Kralt

uitgangstrafo rookt

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 17.06.2014, 15:28 (3815 dagen geleden) @ Ludo
Bewerkt door John Hupse †, 17.06.2014, 15:35

Ik zou ook nog graag willen weten of de suggesties om ECC 83 of ELL 80 te verwijderen zomaar kan zonder dat het apperaat kapot gaat.

je kan de ECC83 verwijderen, maar je kan er dan niet meer aan meten tijdens het opstarten van het toestel. Hetzelfde geldt voor de eindbuis. Bij het opstarten doe je dat dus niet. Tijdens een reparatiecursus leer je precies wat je moet doen om een radiotoestel veilig te herstellen.

Men verwijdert wel eens de eindbuis om te meten of de eindbuis roosterstroom trekt. Dat doe je niet bij het opstarten van een radiotoestel, maar kan wel een onderdeel zijn van de foutzoekprocedure die je uitvoert om de oorzaak te vinden van een te hoge anodestroom (lekke koppelcondensator, defecte kathodeweerstand, defecte ontkoppelcondensator, slechte buisvoet en/of een slechte buis).

Het repareren van een radiotoestel gaat, globaal gezien, in 3 stappen: de voorbereiding (visuele controle, schoonmaken van belangrijke kontakten etc.), het opstarten (spanning op het toestel en de belangrijkste metingen uitvoeren zoals het meten van de anodestroom) en het systematisch foutzoeken (het vinden en herstellen van fouten die in stap 1 en stap 2 niet zijn opgemerkt).

Stap 1 wordt in de praktijk soms overgeslagen, hoewel de meeste reparateurs b.v. meestal wel controleren of de juiste buizen in de juiste voeten zijn gestoken. Maar b.v. een simpele controle op sluiting in de voeding slaat men dan weer over. Stap 2 wordt zeer vaak grotendeels overgeslagen. Men concentreert zich vaak op stap 3, hoewel die de meeste tijd kost. En elke fout die je in stap 1 of stap 2 kunt vinden hoef je niet meer op een tijdrovende manier op te lossen tijdens stap 3.

--
http://www.hupse.eu/radio

uitgangstrafo rookt

door francois129 @, Aartselaar - België, 17.06.2014, 16:01 (3815 dagen geleden) @ John Hupse †

John,

Zo heb ik het vroeger ook geleerd van mijn praktijkleraar en tracht het ook nu, na zoveel jaren, ook nog terug toe te passen!!!!

François

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 18.06.2014, 13:48 (3814 dagen geleden) @ John Hupse †

John bedankt voor de uitleg.
Heb nu de anode stroom gemeten (over stroom meter over de trafo zoals Piet aangaf)

Radio in TA/TB mode gezet
Rokende trap anode stroom: 20mA
Andere trafo anode stroom: 23mA

uitgangstrafo rookt

door doeve ⌂ @, Borgercompagnie, 23.06.2014, 18:18 (3809 dagen geleden) @ Ludo

Zoals ik het nu zie zal de trafo heet geweest zijn waarna er een onderbreking optrad en vervolgens vonkvorming tussen de wikkelingen is opgetreden. Dit heeft kool vorming veroorzaakt waardoor er nu toch weer stroom kan lopen naar de eindbuis. Dit verklaart ook de hogere weerstand van deze wikkeling. Uit eindelijk zal de trafo toch vervangen moeten worden.
Henk

--
HJD

uitgangstrafo rookt

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 24.06.2014, 07:30 (3808 dagen geleden) @ doeve

Hallo allemaal, erg bedankt voor alle aangeboden hulp!
Ik ga ervanuit dat de eindbuis (zie Anode stroom) heel is en er waarschijnlijk ook geen andere problemen zijn.
Ik ben nu op zoek naar een vervangend chassis. Het zou jammer zijn om zo'n mooi radiomeubel niet weer goed spelend te krijgen.

Groeten en mogelijk tot ziens!

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum