Philips 461A (Algemeen)

door M. Peters @, Doetinchem, 15.06.2014, 17:30 (3817 dagen geleden)

Beste mede-forummers,

Vandaag ben ik in het bezit gekomen van een Philips 461A. De radio is mij verkocht als een 461U.

Op het toestel is nergens een typeplaatje of sticker te vinden, maar ook geen plek waar dit zou kunnen hebben gezeten. Meestal zie je ergens wel een wat anderskleurige plek. Was het destijds misschien gebruikelijk om geen typeaanduiding op het toestel aan te brengen? Komt dit dus vaker voor?
Volgens de (eerste!) eigenaar was het toestel ooit eens voorzien van een nieuwe AL4. Nu is dit ook net de enige buis waarbij er om de voet geen bandje zit waarop (heel klein) Philips rondom staat. Betekent het dat zo'n bandje dan aangebracht is in de fabriek en dat er dan inderdaad de eerste buizen (op één na) allemaal aanwezig zijn?
Hij wist zich nog te herinneren dat de radio tijdens de oorlog verstopt was op zolder, hij was echter vergeten dat de radio nog steeds op zolder stond en moest afgelopen week de zolder opruimen van zijn vrouw. De radio heeft dus ongeveer 70 jaar op zolder gestaan.
Alle draden zijn vergaan, deze winter zal ik er mee aan het werk gaan. Ik vind het een mooi toestel, misschien wel door zijn eenvoudige ontwerp. Oordeel zelf:

[image]

[image]

[image]

Zoals is te zien is er nog wel enig werk te verrichten, maar ik kijk nu al uit naar het moment dat de radio weer werkt! Ik wil proberen de radio zo origineel mogelijk te laten, maar het moet wel veilig blijven.

Alvast bedankt voor de informatie!

Met vriendelijke groet,

Marc Peters

Philips 461A

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 15.06.2014, 17:39 (3817 dagen geleden) @ M. Peters
Bewerkt door Maarten Bakker, 15.06.2014, 17:46

De 2 gaatjes voor het typeplaatje zijn wel op het chassis aanwezig, maar of ze bij dit exemplaar ooit gebruikt zijn is de vraag.

Als je zo eens rondzoekt zie je dat bij dit model het typeplaatje soms alleen op de achterwand zit, en soms (ook) op de houten bodemplaat geschroefd is.

Bij nader inzien zijn waarschijnlijk in de bodemplaat onder het rechterchassis (achteraanzicht) ook schroefgaatjes te zien. Het plaatje is er (lang geleden?) dus een keer uitgeschroefd.

Philips 461A

door M. Peters @, Doetinchem, 15.06.2014, 18:52 (3817 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op de achterwand is niets te vinden, op de onderplank ook niet.
De gaatjes op het chassis lijken mij nooit te zijn gebruikt.

Met vriendelijke groet,

Marc Peters

Philips 461A

door meteor @, 15.06.2014, 18:05 (3817 dagen geleden) @ M. Peters

Zo te zien heb je een redelijk origineel toestel.
Ik heb er zelf ook één gerestaureerd. Een beetje een dilemma want je zult sowieso de bedrading en de meeste teerknollen moeten vervangen en mogelijk ook beide elco's om het toestel veilig te kunnen laten spelen.
Dat de buizen mogelijk origineel zijn is overigens heel goed mogelijk.
Succes ermee :OK:

Philips 461A

door M. Peters @, Doetinchem, 15.06.2014, 18:58 (3817 dagen geleden) @ meteor

De elco's vertonen geen lekkage, maar meten zal uitwijzen hoe de staat echt is.
De bedrading is brokkelig en ik wil het toestel in principe wel dagelijks kunnen gebruiken. De teerknollen komen ook stuk voor stuk aan de beurt. Ik ben er echter niet voor om "goede" teerknollen preventief te vervangen, ze horen uiteindelijk toch bij een tijdperk. De meningen verschillen hierover nog wel eens.

Bedankt voor de reactie,

Marc Peters

Philips 461A

door Boudewijn @, 15.06.2014, 19:11 (3817 dagen geleden) @ meteor
Bewerkt door Boudewijn, 15.06.2014, 19:18

[image][image]hier een foto van mijn 461,de achterwand hangt er even onder.het typeplaatje zit op de achterwand.ik denk dat de buizen met het papieren ringetje wel de eerste zijn.de al4 is hier ook vernieuwd en de af3 is voorzien van een koperdraadje,het papiertje heb ik nog wel.het toestel is nog orgineel op de elco,s na.die heb ik van boven opengemaakt en nieuwe erin gezet.de vorige eigenaar had het toestel in de gang klaargezet toen ik hem wilde afhalen,en zijn kat heeft toen even de nagels in het luidsprekerdoek gezet,dat is dus helemaal kapot.

Philips 461A

door M. Peters @, Doetinchem, 15.06.2014, 19:30 (3817 dagen geleden) @ Boudewijn

Dag Boudewijn,

Katten.... wat eeuwig zonde van het luidsprekerdoek.:-(
Ik zie trouwens ook dat jouw 461 een gaasanode AZ1 heeft aan de ballonvorm.
Vermoedelijk is dat in beide toestellen dan nog de originele AZ1, ik weet niet vanaf wanneer de AZ1 met de "knik" in de ballon is ontwikkeld.

Mooi toestel!:OK:

Groet,

Marc Peters

Philips 461A

door Desmond @, 16.06.2014, 02:38 (3817 dagen geleden) @ M. Peters

Hallo Marc,

Zoals Maarten reeds schreef zat bij jouw toestel het typeplaatje op de onderplank, de schroefgaatjes zijn nog goed te zien.

Mvg,
Desmond[image]

Philips 461A

door M. Peters @, Doetinchem, 16.06.2014, 17:07 (3816 dagen geleden) @ Desmond

Dag Desmond,

Bedankt voor de informatie!
Misschien kom ik het plaatje ergens nog tegen in de radio...

Met vriendelijke groeten,

Marc Peters

Philips 461A

door soundman2 @, Wouw, 16.06.2014, 16:45 (3816 dagen geleden) @ M. Peters

Nog niet zo lang geleden heb ik ook vergane rubber bedrading vervangen in een toestel.
Ik gebruikte daarvoor isolatiekous, die ik van montagedraad heb gestript. Door nu de originele bedrading telkens aan één zijde los te solderen (aan de gemakkelijkst bereikbare zijde), kun je de oude isolatie verwijderen en de nieuwe er overheen schuiven.
Het bespaarde me een hoop werk.

Soundman2

Philips 461A

door M. Peters @, Doetinchem, 16.06.2014, 17:05 (3816 dagen geleden) @ soundman2

Dag Soundman2,

Dat is precies de methode die ik ook gebruik. Ik gebruik daarvoor een doos geel VD-draad van 1,5 mm2. Dit gaat ruim om de kern van de oude draad. Voordeel is ook nog dat het er erg mooi en origineel uitziet.
Om de draden te bundelen werd vroeger een zwart stoffen tape gebruikt, deze heb ik bij mijn 470a gemaakt van leukoplast dat ik zwart heb gemaakt met een watervaste stift. Het is even werk en gepruts maar het resultaat is een erg originele draadbundel.

Misschien is dat laatste nog een aanvulling op hetgeen je nu al doet.

Bedankt voor de informatie!

Met vriendelijke groeten,

Marc Peters

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum