Philips bx653a (Techniek Radio/TV)

door JanW, 01.07.2014, 18:59 (3801 dagen geleden)

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en hier dan mijn eerste vraag:

Ik probeer een Philips BX653A te repareren met mijn zoon.
Na het vervangen van de condensatoren en elko's speelde de radio weer goed.
Alleen na een tijdje vielen de hogetonen weg, en bleven ook weg.

Nu (b)lijkt de hoge tonentrafo defect (als ik de tussenaftakking gebruik werkt t wel weer).

Mijn vraag is nu hoe los ik dit probleem op en hoe kom ik aan een andere trafo?

Vast bedankt,
Jan Wunderink

Philips bx653a

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 03.07.2014, 07:52 (3799 dagen geleden) @ JanW

Nu (b)lijkt de hoge tonentrafo defect (als ik de tussenaftakking gebruik werkt t wel weer).

Wanneer de trafo defect is kan je 'm het beste overwikkelen.

Wanneer de trafo niet defect is is dit niet nodig. Je kunt zowel S44 als S45 eenvoudig doormeten met een multimeter. Welke twee weerstanden meet je dan?

De oorzaak van een onderbreking is vrijwel altijd een te hoge anodestroom van B9. Welke anodestroom meet je? (verbindt de multimeter hiervoor met de uiteinden van S44 en lees vervolgens de waarde van de anodestroom af op het uitleesvenster van de meter).

Wat betreft de "tussenaftakking", de aftakking op S44 wordt niet gebruikt bij dit toestel.

Mijn vraag is nu hoe los ik dit probleem op en hoe kom ik aan een andere trafo?

Zie hierboven. Ga eerst na of de trafo defect is, ik heb hierboven aangegeven hoe je dit kunt meten.

Trafo's zijn b.v. verkrijgbaar op de radiobeurs in Driebergen. Dit soort trafo's raakt vrijwel altijd aan de primaire kant defect omdat men vergeet de anodestroom van de eindbuis na te meten. En direct allerlei willekeurige onderdelen (meestal de condensatoren) gaat vervangen. Men doet dit omdat het op internetforums wordt gepropageerd, maar erg verstandig lijkt het niet.

Wanneer je niet meer weet hoe je de anodestroom meet kan je b.v. dit filmpje bekijken het meten van de anodestroom

--
http://www.hupse.eu/radio

Philips bx653a

door JanW, 03.07.2014, 16:37 (3799 dagen geleden) @ John Hupse †

Nu (b)lijkt de hoge tonentrafo defect (als ik de tussenaftakking gebruik werkt t wel weer).


Wanneer de trafo defect is kan je 'm het beste overwikkelen.

Wanneer de trafo niet defect is is dit niet nodig. Je kunt zowel S44 als S45 eenvoudig doormeten met een multimeter. Welke twee weerstanden meet je dan?

Op S44 meet ik geen weerstand, op de tussen aftakking naar 1 kant nog 270 Ohm.
Op S45 meet ik 0,6 Ohm


De oorzaak van een onderbreking is vrijwel altijd een te hoge anodestroom van B9. Welke anodestroom meet je? (verbindt de multimeter hiervoor met de uiteinden van S44 en lees vervolgens de waarde van de anodestroom af op het uitleesvenster van de meter).

De Anode stroom op B9 is 29,5 mA gemeten tussen punt 3 van S44 en de voeding (+).

Wat betreft de "tussenaftakking", de aftakking op S44 wordt niet gebruikt bij dit toestel.

Mijn vraag is nu hoe los ik dit probleem op en hoe kom ik aan een andere trafo?


Zie hierboven. Ga eerst na of de trafo defect is, ik heb hierboven aangegeven hoe je dit kunt meten.

Trafo's zijn b.v. verkrijgbaar op de radiobeurs in Driebergen. Dit soort trafo's raakt vrijwel altijd aan de primaire kant defect omdat men vergeet de anodestroom van de eindbuis na te meten. En direct allerlei willekeurige onderdelen (meestal de condensatoren) gaat vervangen. Men doet dit omdat het op internetforums wordt gepropageerd, maar erg verstandig lijkt het niet.

Driebergen net wat te ver weg voor me (Delden ov), misschien heeft iemand hem 2 aug in Hoenderloo bij zich.


Wanneer je niet meer weet hoe je de anodestroom meet kan je b.v. dit filmpje bekijken het meten van de anodestroom

Vast bedankt voor je hulp, hoe kan de anode stroom dan te hoog worden en hoe breng je die dan terug?

Jan

Philips bx653a

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 03.07.2014, 18:09 (3799 dagen geleden) @ JanW

hoe kan de anode stroom dan te hoog worden en hoe breng je die dan terug?

dit wordt regelmatig besproken op dit forum, en wordt natuurlijk ook behandeld in de reparatiecursus.

De anodestroom van een eindbuis kan door een aantal oorzaken te hoog oplopen. Combinaties van deze factoren komen ook voor.

Een van de mogelijke oorzaken is zojuist nog besproken door Nico, zie http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=175893 Het gaat daarbij om een lekkage waardoor gas in de ballon terecht komt. Zo'n lekkage kan b.v. ontstaan wanneer de buis in het verleden op een te hoge temperatuur heeft gewerkt. Er kan dan wat lucht via de sealing van de buispennen naar binnen zijn gelekt.

Een andere oorzaak kan het naar boven verlopen van de roosterlekweerstand zijn.

Nog een andere oorzaak is vervuiling van het stuurrooster door kathodemateriaal. Dit kan gebeuren wanneer de buis te heet wordt. Het stuurrooster gaat dan elektronen emitteren.

Weer een andere oorzaak is het (gedeeltelijk) verkolen van de buisvoet.

Een andere oorzaak is een lekke koppelcondensator.

Een mogelijke oorzaak kan ook het spontaan oscilleren van de eindbuis zijn, hierdoor zal de anodestroom eveneens toenemen.

Soms duurt het een half uur voordat de anodestroom van een eindbuis gaat oplopen. In andere gevallen gebeurt dit binnen een minuut. Je moet dus soms even wat geduld hebben.

Een oorzaak kan zijn het naar beneden verlopen van de kathodeweerstand.

Ook kom het voor dat de ontkoppelelco over de kathodeweerstand lekt of zelfs sluiting maakt.

Bij bi-ampli toestellen zoals de Philips BX653A, die twee dezelfde eindbuizen hebben, verwisselt men wel eens deze eindbuizen. Hierdoor kan het zijn dat een eindbuis defect is geraakt in het ene kanaal, en vervolgens schade aanricht in het andere kanaal.

Een andere bekende oorzaak is lek of kortsluiting van de condensator die parallel staat aan de primaire van de uitgangstrafo. Wanneer deze condensator aan één zijde is verbonden met de nul (zoals bij de Philips BX653A) kan de anodestroom die door de luidsprekertrafo loopt enorm oplopen.

Er zijn nog meer oorzaken bekend, maar dit zijn de belangrijkste. Tijdens de NVHR-reparatiedagen zie ik dit soort dingen voorbijkomen.

en hoe breng je die dan terug?

Het is van belang om eerst de oorzaak te bepalen. Wanneer je die kent weet je ook welk onderdeel je moet vervangen.

Wanneer je eerst allerlei onderdelen lukraak gaat vervangen is het vinden van de oorzaak (of van de oorzaken) een stuk lastiger geworden.

Een voorbeeld. Wanneer je eerst de eindbuis vervangt kan het zijn dat je niet meer achter de oorzaak van een doorgebrande luidsprekertrafo komt. Het gebeurt ook wel dat de vervangen eindbuis vervolgens weer in een ander toestel wordt geplaatst, waardoor er nog zo'n luidsprekertrafo wordt opgeblazen. Let wel, ik ben niet helderziend, het gaat om een voorbeeld en het is hiermee niet gezegd dat dit bij jouw toestel zo is gebeurt.

--
http://www.hupse.eu/radio

Philips bx653a

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 03.07.2014, 18:48 (3799 dagen geleden) @ JanW

Driebergen net wat te ver weg voor me (Delden ov)

Hallo Jan , ik heb nog diverse slooptoestellen staan , ga dit weekend wel even meten . Moet binnenkort naar Goor , die afstand is nog wel te overbruggen . Ik stuur je zsm een PM .

Mvg , Henk

--
It is de boer allike folle oft de ko skyt of de bolle !

Philips bx653a

door JanW, 03.07.2014, 18:58 (3799 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Hallo Henk,

Helemaal top!
Ik hoor graag van je,
Jan

Philips bx653a

door JanW, 05.10.2014, 18:36 (3705 dagen geleden) @ JanW

Hallo,

Ik probeer het nog maar een keer.

Heeft iemand een de hoge tonentrafo van deze radio voor me?
Zou fijn zijn, dan kan ik de reparatie afronden.

vast bedankt,
Jan

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum