Hallo,
Vorige eek besloten om de cartomatic van Marc (en Patricia) over te nemen voor een zeer gunstige prijs.
Het enige wat ik eigenlijk nodig had was de meter.
In het exemplaar dat ik al in bezit had was deze defect.
Dus deed ik een prijsvoorstel en zijn we er samen uitgekomen.
Het was natuurlijk spannend in welke toestand hij zou zijn.
Toen het pakket aan kwam meteen het apparaat opengeschroefd en getest.
Alleen R36 75 ohm was vervangen door een weerstand van 1K(oude reparatie).
En na controle van alle weerstanden bleek een 7k2 iets verlopen maar niet noemenswaardig.
Het vervangen van de 7k2 weerstand had bitterweinig invloed.
Het vervangen van R36 door de orginele waarde (1k --> 75ohm) had tot gevolg dat de wijzer minder ver uitsloeg.
Waarom dit ooit is gedaan mag joost weten , wellicht kan iemand dat hier verklaren.
Daarna diverse Az1's getest.
Eerst op de metrix 310BTR, volgens het boek moet hij 40mA geven en ze zaten tussen de 30 en 40 mA.
Dit komt bij de slechtste buis neer op 75% van de door metrix voorgestelde anodestroom.
De cartomatic haalde echter 1 buis er uit die net in het rood zat.
Dit vind ik wel vreemd want een gelijkrichter die 75% van zijn anodestroom haalt kan toch geen afkeur zijn?
Heeft dit misschien te maken met dat iedere fabrikant een andere manier van meten toepast en ook de aangelegde spanningen enz. anders zijn?
Daarna een paar noval buizen getest.
Dat ging ook goed tot ik bij de EL84 uit kwam.
Daar gaf een nieuwe buis zelfs geen emissie....net alsof de schermroosterspanning ontbreekt.
Terwijl ik een sigaret rookte dacht ik aan pen 9.....dat moet dmv een losse kabel verbonden worden met de tester.
Dit was dus de oorzaak van het probleem , mijn eigen fout dus.
Nu heb ik er weer een tester bij en kan hem gaan gebruiken voor het testen van de vele gebruikte buizen die ik van mensen krijg.
Met de cartomatic gaat dat net ietsje sneller dan op de metrix.
Marc hardstikke bedankt voor het snel en goed leveren van dit apparaat.
Gr Bjorn
Cartomatic
door Philip , ,s-gravenhage, 30.07.2014, 18:12 (3772 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Hallo Bjorn
Waar je deze tester gekocht heb dat is nu niet ter zake doende interreseerd me ook niet .
Maar het enigste wat juist is uit je conclusie is dit :
Dit vind ik wel vreemd want een gelijkrichter die 75% van zijn anodestroom haalt kan toch geen afkeur zijn?
Heeft dit misschien te maken met dat iedere fabrikant een andere manier van meten toepast en ook de aangelegde spanningen enz. anders zijn?
De rest van je verhaal vind ik rond uit vreemd ,Je geeft ook aan MISSCHIEN
en dat je tijdens een sigaret roken een fout maakte .
Dat is volgens mij het enige wat juist is.
Met vriendelijke groet Philip,...
Cartomatic
door peetey , Lanaken, Belgie, 31.07.2014, 19:21 (3771 dagen geleden) @ Philip
fijn bericht dit met vooral opbouwende kritiek gelardeerd Philip!!! NOT!!
gefeliciteerd met je aanwinst Bjorn,
groet,
Peter
Cartomatic
door Philip , ,s-gravenhage, 01.08.2014, 07:57 (3770 dagen geleden) @ peetey
Beste Peetey.
Het is vaak maar wat roepen maar geef je mening, van mij mag dat .
Ook doe ik dat met alle vriendelijkheid.
Met vriendelijke groeten Philip.
Cartomatic
door henkk , Alkmaar, 30.07.2014, 19:17 (3772 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Bewerkt door henkk, 30.07.2014, 19:26
Ik heb ook nog zo'n Cartomatic geval maar het is toch niet veel beschuitjes....
A)Het is totaal onduidelijk wat je meet.
B)Wie bepaalt wat afkeur is.
C)Een buizentester van een fabrikant die belang heeft bij buizenverkoop......
En zo weet ik er nog wel een paar,maar wel een leuke curiositeit zo'n ding.
Hebben andere buizenfabrikanten ook een tester uitgebracht?
Vroeger had je het Amerikaanse satirische stripblaadje "Mad",daarin zag ik ooit
een plaatje van iemand die een nieuwe buis in een "Phoney" buizentester stak.
Deze gaf aan dat de buis vervangen moest worden.
(In Amerika schijnen self service buizentesters te zijn geweest.)
Henk
Cartomatic
door S.Leunissen , regio Zuid Limburg, 31.07.2014, 18:50 (3771 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Gefeliciteerd met deze aanwinst bjorn. Mocht je de bijbehorende verloopvoeten in kist eens willen bekijken (voor de duidelijkheid niet te koop) be my guest.
--
groet Sander
Cartomatic
door John Hupse † , Schoonhoven, 31.07.2014, 19:50 (3771 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Dit vind ik wel vreemd want een gelijkrichter die 75% van zijn anodestroom haalt kan toch geen afkeur zijn? Heeft dit misschien te maken met dat iedere fabrikant een andere manier van meten toepast en ook de aangelegde spanningen enz. anders zijn?
Er zijn aan aantal soorten metingen in omloop. Een van de manieren om slijtage aan een kathode te meten is het bepalen van de emissiewaarde. Dit is een vrij goed gestandaardiseerde methode, waardoor de resultaten betrouwbaar en reproduceerbaar zijn.
De andere standaard manier is het meten van de steilheid van een buis. Deze manier kan je echter niet toepassen bij een gelijkrichtbuis zoals de AZ1. Steilheidsmetingen zijn bovendien wat ingewikkelder in het gebruik omdat de steilheid van een buis afhangt van de anodestroom. Je kan dus niet zeggen "deze buis heeft een steilheid van 10 mA per volt", je moet er altijd bij vertellen bij welke anodestroom je deze steilheid hebt gemeten. Je kunt wel zeggen: "deze buis heeft een emissiewaarde van 40 mA". Een ander voordeel van de emissiewaarde is dat je de kathode echt belast, de meetresultaten zijn daardoor realistischer.
Een Philips Cartomatic tester meet echter geen emissiewaarde. Wat je uitleest op de meter is slechts de anodestroom bij een bepaalde anodespanning. De Cartomatic kaart zorgt er voor dat er 50 volt op de anode wordt gezet van de AZ1, en de meter moet dan aangeven dat er 26 mA anodestroom loopt. Tenminste, wanneer je een perfecte AZ1 in de testvoet hebt gestoken. Wanneer de anodestroom minder is dan 80% van die 26 mA (dus minder dan 20 mA) dan staat de wijzer in het rode vak.
Deze specifieke meting wordt alleen zo gedaan door de Cartomatic. Het is dus geen standaard meting, wat betekent dat wanneer je dezelfde AZ1 in b.v. een Metrix tester stopt je een ander meetresultaat kunt verwachten.
Bovendien ligt de afkeurgrens bij Philips op 80% van de anodestroom. Je kan natuurlijk zelf een extra streepje op de meterschaal zetten wanneer je vindt dat 75% van de anodestroom een betere afkeurgrens is.
Cartomatic
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 31.07.2014, 21:38 (3771 dagen geleden) @ John Hupse †
Een emissietest blijft natuurlijk altijd een ruwe gooi, ruwer naarmate er verder van de normale bedrijfscondities van de buis afgeweken wordt. Mijnsinziens kun je de afkeurgrens met behulp van een emissiemeter beter bepalen door de verhouding tussen de emissies bij een normale en bij een ietwat verhoogde gloeispanning te nemen. Naar mate deze verhouding groter is, is de buis dichter bij noodzakelijke vervanging. Waarom dit op beeldbuistesters vrijwel vaste procedure is terwijl je het bij 'gewone' emissietesters niet zo vaak tegenkomt, zou ik niet weten. Het principe blijft toch hetzelfde.
Cartomatic
door John Hupse † , Schoonhoven, 01.08.2014, 06:16 (3770 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Een emissietest blijft natuurlijk altijd een ruwe gooi
dat is nu precies wat je vaak op internet leest. Een deugdelijk onderbouwing hiervoor ben ik nooit tegengekomen. Men praat elkaar vermoedelijk gewoon na. Wat bedoel je hier met "natuurlijk"?
Een van de eerste dingen die je bij "meten" moet doen is bepalen wat je wilt meten. Wanneer je slijtage wilt meten aan een kathode is het bepalen van de emissiewaarde vrijwel de enige mogelijkheid. Het beste is natuurlijk om gewoon de verzadigingsstroom te meten, maar voor veel kathodes is dit een destructieve meting. Dus wel geschikt voor gebruik in een laboratorium, maar niet bij een reparatiebedrijf. Het meten van de emissiewaarde komt het dichtst in de buurt van het meten van de verzadigingsstroom.
Het meten van de emissiewaarde van beeldbuizen werd inderdaad gedaan om de slijtage van de kathode te bepalen. Meestal in een professionele omgeving (TV-reparatiebedrijven en bedrijven die beeldbuizen reviseren). Wanneer dit werkelijk een "ruwe gooi" zou zijn dan zou men daar wel iets anders hebben gedaan, professionals verspillen hun tijd meestal niet. De reden dat men daar meestal bij twee iets verschillende gloeistromen meet is omdat bij een beeldbuis er maar weinig verschil is tussen de kathodestroom tijdens normaal bedrijf en de verzadigingsstroom (relatief klein kathodeoppervlak in verband met de benodigde smalle elektronenbundel). Men wil daar dus graag weten hoe dicht je tegen de verzadigingsstroom aanzit.
ruwer naarmate er verder van de normale bedrijfscondities van de buis afgeweken wordt
Wanneer je eerst even had gekeken bij welke kathodestroom een Cartomatic een AZ1 doormeet, en bij welke kathodestroom dit gebeurt bij het bepalen van de emissiewaarde dan had je deze uitspraak niet gedaan. Wat is naar jou idee de normale bedrijfsconditie van een AZ1 diode? 20 mA? 50 mA? 100 mA? 200 mA? Nogmaals, het eerste wat je moet doen wanneer je het over meten hebt is nagaan wat je wilt meten. Gewoon maar wat roepen is inderdaad de gewoonte op internet, maar wat mij betreft
Cartomatic
door Philip , ,s-gravenhage, 01.08.2014, 08:13 (3770 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Philip, 01.08.2014, 08:22
Beste John
Veel wordt hier over gesproken ,maar nu ben ik het helemaal met je eens.
een Cartomatic meet geen emmisie bij gelijkrichters volgen jouw verhaal.
Met vriendelijke groet Philip.,,,
Naderhand bijgevoegd .
Een Philips Cartomatic tester meet echter geen emissiewaarde. Wat je uitleest op de meter is slechts de anodestroom bij een bepaalde anodespanning. De Cartomatic kaart zorgt er voor dat er 50 volt op de anode wordt gezet van de AZ1, en de meter moet dan aangeven dat er 26 mA anodestroom loopt. Tenminste, wanneer je een perfecte AZ1 in de testvoet hebt gestoken. Wanneer de anodestroom minder is dan 80% van die 26 mA (dus minder dan 20 mA) dan staat de wijzer in het rode vak.
Deze specifieke meting wordt alleen zo gedaan door de Cartomatic. Het is dus geen standaard meting, wat betekent dat wanneer je dezelfde AZ1 in b.v. een Metrix tester stopt je een ander meetresultaat kunt verwachten.
Bovendien ligt de afkeurgrens bij Philips op 80% van de anodestroom. Je kan natuurlijk zelf een extra streepje op de meterschaal zetten wanneer je vindt dat 75% van de anodestroom een betere afkeurgrens is.
Cartomatic
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 01.08.2014, 08:20 (3770 dagen geleden) @ John Hupse †
Bewerkt door Maarten Bakker, 01.08.2014, 08:43
Gelukkig ben je het kennelijk met me eens dat de door mij beschreven vergelijkende methode een beter bruikbaar resultaat geeft, want je kritiek richt zich vooral op het punt dat ik een kale emissiemeting minder indicatief noem (toegegeven, ruwe gooi kan je wat zwaarder opvatten maar was niet quantificerend bedoeld) en dat het in jouw voorbeeld geen zuivere emissiemeting betrof (inderdaad wordt de gelijkrichter op enige manier bedreven, daar las ik te makkelijk overheen - de cartomatic doet zijn werk beter dan sommige andere testers).
Doordat ik dat over het hoofd zag, moet mijn betoog tegen het klakkeloos emissietesten in het algemeen worden gezien inplaats van tegen het beschreven gebruik van de cartomatic.
We zijn het er ook over eens dat een kale emissiemeting bij beeldbuizen belangrijker is dan bij gewone buizen. Reden is zoals je ook al in iets andere woorden meldt, dat de kathode daar dicht bij zijn maximale kunnen wordt gebruikt en gebrek aan emissie al snel goed zichtbaar is. Bij radiobuizen ligt dat vaak anders.
Neem bijvoorbeeld verschil in emissie tussen merken en batches. Marginaal spul dat tientallen jaren marginaal blijft terwijl het in de schakeling gewoon werkt, en bovendien waar leg je de grens? 75%? 80%? 60%? 70%? 90%? Dat is alleen al een aanwijzing dat de meting een ruwe gooi betreft, en je weet dan nog steeds niet of de emissie consequent marginaal is of dat de buis stervende is - vandaar de door mij voorgestelde levensduurvergelijkende emissiemeting.
Ik ben het overigens volledig met je eens dat elkaar naroepen niet handig is op het internet en probeer dat ook vooral niet te practiseren. Zoals ik al meldde wordt de door mij voorgestelde methode juist relatief weinig genoemd, de gemiddelde "tegenstander" van emissiemeting zoekt het onmiddelijk in de stijlheid - terwijl in werkelijkheid elke meting iets nuttigs kan zeggen. Over iets heenlezen, foutjebedankt, is iets anders dan napraten.
Cartomatic
door John Hupse † , Schoonhoven, 01.08.2014, 09:22 (3770 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Maarten,
een emissiemeting is dus geen "ruwe gooi", maar een praktische meting om de slijtage van een kathode te bepalen.
Wanneer je twee emissiemetingen doet bij een iets verschillende gloeistroom kan je bepalen of je in de buurt van de verzadigingsstroom zit. Dat men dit bij radiobuizen meestal niet doet is eigenlijk vrij logisch. Wanneer de emissie nog op peil is zit deze niet in de buurt van de verzadingsstroom, in het andere geval misschien wel maar is de buis versleten en heeft een verdere meting dus weinig zin. Bij oude accubuizen en beeldbuizen heeft dit wel zin, omdat deze buizen normaal al in de buurt van verzadiging werken.
De oorspronkelijke Cartomatic meet een AZ1 bij een stroom tussen de 20 en 26 mA, wat eigenlijk veel te weinig is om te spreken over "normaal bedrijf". In een normaal radiotoestel met zo'n buis vloeit immers een anodestroom van ongeveer 60 tot 70 mA, waarbij een dubbele gelijkrichter vrijwel altijd werkt met een piekstroom die 1,5 maal zo hoog is. Bij een test onder "bedrijfsomstandigheden" zit je dus al gauw op een piekstroom van 100 mA. Een standaard emissietester levert bij een meteruitslag van 40 mA een kathodepiekstroom die 2,8 maal zo hoog is, dus 112 mA.
Bij latere (na-oorlogse) Cartomatic testers heeft men de schakeling aangepast, waardoor deze testers een wat realistischer beeld geven. Maar nog steeds niet in de buurt komen van een normale emissietest.
Cartomatic
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 02.08.2014, 07:17 (3769 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Wat vaak vergeten wordt is om eens te kijken wat de werkelijke toepassing van dergelijke apparaten waren ten tijden van het ontwerp, inmiddels zo’n dikke 70 jaar terug!
Philips omschreef de Cartomatic als een tester voor het bepalen van de bruikbaarheidsgrenzen van radio en versterkerbuizen, ook te bedienen door ongeschoold personeel.
Geen meetinstrument voor het meten van absolute waarden dus!
En daar zit nou juist de kern, die “bruikbaarheidsgrens” die voor een ieder anders kan liggen.
Voor de reparateur van oude radiotoestellen die graag een indicatie wil hebben of de buis al dan niet nog kan functioneeren in de schakeling of voor een verkoper die graag een “meet meer dan 110%” meting wil zien.
Ik bezit inmiddels 2 van deze apparaten en ben tot de conclusie gekomen dat deze apparaten meer dan uitstekend geschikt is voor het beoogde doel.
Dit geld ook voor vele anderen testers, bv. de Amerikaanse testers als de I 177 en de TV7 series enz.
Misschien is het jullie ontgaan, maar over al die dingen kunnen we met elkaar discussiëren op het NVHR weekend op 23 & 24 augustus:
http://www.nvhr.nl/rtw-aug-2014-update.html
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Cartomatic
door Philip , ,s-gravenhage, 02.08.2014, 10:09 (3769 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Beste Anton
Je hebt gelijk en als ik een opmerking plaatst dan wordt deze gelijk als negatief bedoeld of uitgelegd,terwijl dit helemaal niet mijn bedoeling is.
Verder is het wel zo dat de discussie over buizentesters al meer dan vele decennia bestaat en ik hoop ook dat op de dag van de buizen-testers a.s vele vragen worden beantwoord naar alle op dit forum en of de leden van de N V H R .
Nu bestaat de N V H R al vanaf 1977 en het is goed dat en dat bedoel ik weer positief ,dat deze dag van de Buizen-testers er komt en dat er vele vragen worden
be-antwoord.
Sucses op deze dag en met vriendelijke groet Philip.,,,