Restaureren Tesla Talisman 305 U (Techniek Radio/TV)

door TheoSimm, 12.08.2014, 15:17 (3759 dagen geleden)
Bewerkt door TheoSimm, 12.08.2014, 15:42

[image]Beste Collega's in de radiohobby,

Wie zou mij kunnen helpen met het volgende probleem ?
Pas een hele leuke Tesla 305 U gekocht, nog niet eerder los geweest vermoed ik, maar
speelde ook niet, dus een leuke uitdaging. Nou ben ik wel radioamateur maar een radio uit 1948/1949 zonder trafo met een gelijkrichtbuis is toch wel ruim van voor mijn tijd.

Toen ik de radio aanzette, was het eerst stil, daarna kwam er een steeds luider
wordende brom en de 2 lampjes van de schaalverlichting werden opeens steeds feller
en brandden door. Op internet heb ik de volledige manual gevonden inclusief het schema,

Ik wil de radio graag origineel houden en heb een nieuwe gelijkrichter ( UY1N )
gekocht en een nieuwe versterker UBL21 nieuwe lampjes van 6 volt met schroefdraad bij de fietsenmaker gehaald alles geplaatst en ik heb nog steeds hetzelfde probleem.
Ik heb gecontroleerd of de goede spanning geschakeld staat ( 220 of 120 Volt, dit staat goed ingesteld. Alle onderdelen 'lijken' in orde, kan het iets zijn met 1 of beide UCH21?

Er komt een steeds luider wordende brom, schaalverlichting wordt feller en voordat
de lampjes doorbranden de stekker eruit getrokken, dus het oorspronkelijke probleem,
is er iemand die mij op het goede spoor kan helpen, ik wil die radio zo graag in orde hebben ? Met vriendelijke groet, Cor.
[image]
[image]
[image]

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Loek @, Exloo, 12.08.2014, 16:22 (3759 dagen geleden) @ TheoSimm

Hallo TheoSimm,

Je mag een buizenradio waarvan je niet weet hoe lang hij uit heeft gestaan in ieder geval nooit direct op het lichtnet aansluiten.

De radio eerst opstarten met een gloeilamp in serie of gebruik maken van een variabele transformator.

Verder kan je de schaalverlichtinglampjes meestal niet zo maar vervangen door fiets lampjes. Deze lampjes maken onderdeel uit van de serie schakeling voor de gloeidraden van de buizen. Ze hebben daarom een specifieke weerstand/stroom dus gelijke spanning alleen is niet voldoende.

Zoals je het verschijnsel nu omschrijft lijkt het er op dat de elco's C19 en C20 een sluiting hebben. Er gaat dan, na opwarmen van de buizen, een te hoge stroom lopen en daardoor ook een te hoge stroom door de schaalverlichtinglampjes. Maar er kan ook nog veel meer defect zijn. Vaak moet de koppelcondensator (C40)vervangen worden.
Als er zwarte teer condensatoren in zitten dan moeten deze zeker vervangen worden.

Het beste is eerst wat meten, met de radio op een lage spanning en lees eerst alle onderwerpen bij tips en trucs.

Met vriendelijke groet,

Loek

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door TheoSimm, 12.08.2014, 17:29 (3759 dagen geleden) @ Loek

Hai Loek,

Allereerst erg bedankt voor je reactie,
Inderdaad de tips en trucks had ik gelezen, dat van die gloeilamp en lagere spanning en zo, het probleem was eigenlijk dat ik de radio kocht op een antiekmarkt en dat de kraamhouder me verzekerde dat de radio in orde zou zijn, dus ik had hem al gewoon aangesloten op het lichtnet.

Maar goed, dat van die lampjes had ik gezien en nagerekend, de originele lampjes waren van Tesla 6,3 V en 0,3 A = 1,89 Watt ( R=21 Ohm ?), volgens de fietsenmaker waren de nieuwe lampjes 2 Watt, werkspanning 6 Volt. ongeveer I=0,3 A en R=20?
Anders moet ik toch nog maar eens kijken naar die lampjes.

Die Elco's zijn 32 uF / 275 Volt, ik heb er nog aan gevoeld en die teer voelde nog
stevig aan, maar ik wist niet hoe ik ze moest vervangen, ik ga proberen 2 andere te krijgen die ik er dan probeer binnen in te bouwen, ik ga ze vervangen.
Ik zie nu ook dat in de handleiding een soort aluminium elco op het chassis staat van
2x32 uF en dat deze er bij mij niet op zit maar 2 van die teercondensators onderop het chassis, dus ik heb ook niet helemaal het juiste schema denk ik.
Ik zal hieronder nog een paar foto's zetten die ik net gemaakt heb.

Koppelcondensator C40 van 10.000 pF / 400 V ga ik ook vervangen, wat voor soort
kan ik daar het beste voor nemen ?

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 12.08.2014, 17:33 (3759 dagen geleden) @ TheoSimm

Bij jukebox revival vind je deze wel.. Voor koppelc best genoeg spanning nemen.. Denk dat deze van jr 630 volt kunnn hebben. Of heb ik het mis

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door TheoSimm, 12.08.2014, 17:51 (3759 dagen geleden) @ Erwin goossens

Hallo Erwin,

Ik ga daar kijken bedankt voor de tip !

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Hans van Kampen @, Voorhout, 12.08.2014, 17:36 (3759 dagen geleden) @ TheoSimm

Hallo Theo,

Deze typen polyestercondensatoren worden er veelal voor gebruikt.

[image]
Foto: Conrad.nl

Succes.

;-)
Hans

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door TheoSimm, 12.08.2014, 17:52 (3759 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Super Hans!

Bedankt voor de tip !

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Martina @, Almere, 12.08.2014, 18:27 (3759 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo Theo,

Deze typen polyestercondensatoren worden er veelal voor gebruikt.

[image]
Foto: Conrad.nl

Succes.

;-)
Hans

Ik zou toch maar voor 1200 Volt gaan omdat die koppel-C beste pieken te verwerken krijgen.:OK: 250 Volt is beslist ontoereikend

--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 12.08.2014, 19:29 (3759 dagen geleden) @ Martina

Voor een koppel-C in een normale radio kun je altijd volstaan met 400V of 630V werkspanning. 250V is inderdaad wel erg krap en zou het kunnen begeven.

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Paul Brouwer @, Haarlem, 12.08.2014, 17:43 (3759 dagen geleden) @ TheoSimm

Ik zou in dit geval eens een universeelmeter in plaats van de 2 lampjes plaatsen en eens kijken wat de spanning is bij inschakelen. De netspanning is al 230V~ in plaats van 220V~. Meet vervolgens ook eens hoeveel stroom er op dat punt getrokken wordt. Dan kan jij berekenen wat voor een lamjes jij nu nodig hebt.

Verder zou ik ook R1 (700 Ohm) eens doormeten. Als deze defect is, gaat het ook niet goed.

Groeten,
Paul

--
[image]

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door TheoSimm, 12.08.2014, 17:55 (3759 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Bewerkt door TheoSimm, 12.08.2014, 18:07

Hai Paul,

Ja ik heb wel nog wel eens wat meer dan 230 ook inderdaad, daarnaast meten is
weten ik weet het, ik ga dat doen en die weerstand R1 / 700 zal ik ook meten.

Ik loop de tips tot nu toe allemaal na en zal me daarna weer melden, ik twijfel of ik het juiste schema bezit want de opstelling van sommige componenten verschillen een beetje met mijn tekeningen, de dubbele 32 uF elco zit er bij mij niet op dit zijn twee teer gegoten elco's onder in het chassis als ik het goed gezien heb, volgens mij zit die koppel-C van 10.000 uF daar ook, ik doe er een paar foto's bij voor de beeldvorming.
[image]
[image]

Met vr gr,

Cor

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Otto Tuil ⌂ @, Drenthe, 13.08.2014, 05:00 (3758 dagen geleden) @ TheoSimm

Cor,

Met de condensatoren in de plastic kokertjes (zie afbeelding) heb ik de ervaring dat die ook vaak elektrisch lek zijn:

[image]

Controleer ze daarom goed. Gelukkig zijn de kokertjes prima van nieuwe inhoud te voorzien, zodat de authenticiteit niet te veel geweld wordt aangedaan. Let bij het leeghalen van de kokertjes wel op dat je ze niet te heet opstookt; het plastic vervormt snel bij overmatige verhitting.

Succes,
Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door TheoSimm, 13.08.2014, 15:19 (3758 dagen geleden) @ Otto Tuil

Bedankt Otto voor je nuttige tips, ik ga het allemaal nazien, ik heb binnenkort
wel vakantie, het kan eventjes stil zijn van mijn kant maar ik ga iedereen die
mij geholpen heeft laten weten wat de resultaten zijn, bedankt nogmaals voor je reactie! Met vr gr. Cor.

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 13.08.2014, 16:24 (3758 dagen geleden) @ Otto Tuil

Deze tesla c tjes hebik ookbij de barco radio (eerdere posting van mij )vervangen:) sommige hadden scheurtjes dusallesmaal eruit:-D

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 13.08.2014, 07:34 (3758 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Ik zou in dit geval eens een universeelmeter in plaats van de 2 lampjes plaatsen en eens kijken wat de spanning is bij inschakelen.
Groeten,
Paul

Paul, als je dat doet ga je gewoon de volle netspanning op je meter aflezen.

Je moet de universeelmeter niet -in plaats van- de 2 lampjes plaatsen maar -parallel over- de lampjes.

Groeten .... Hugo Sneyers

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door TheoSimm, 13.08.2014, 15:17 (3758 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Dankje Hugo voor de aanvulling !

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13.08.2014, 18:13 (3758 dagen geleden) @ TheoSimm

Mee eens. Iets te vlot ingetikt. De hier gemeten opgenomen stroom is echter wel van belang. Dit mag niet meer zijn dat 180mA.

Groeten,
Paul

--
[image]

Restaureren Tesla Talisman 305 U

door TheoSimm, 13.08.2014, 19:29 (3758 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul, ook bedankt, wanneer ik gemeten heb zal ik het hier terugkoppelen.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum