Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ? (Algemeen)
Hallo forum lezers,
Op het geweldige “radio technische weekend” in Egmond aan zee kreeg ik de indruk dat er een vreemde lucht uit mijn buizentester type AVO 160 kwam.
Ook de te meten buis gaf als resultaat een meter die stijf in de linker hoek bleef staan.
Je denkt dan direct aan iets erg!
Nu was het wel zo dat de wijzer van de draaidspoelmeter soms bleef hangen/plakken in de linker hoek.
Ter plekke uit nieuwsgierigheid toch maar de koffer opengemaakt. Er was wel iets te ruiken van een soort brand lucht. Maar je zag verder niets.
Behalve bij een transformator zat aan één zijde bij de aansluitingen een soort geel-wit blubber. Dit blubber was iets flexibel.
Bij opnieuw aan zetten werd er niets warm en er konden ook gewoon buizen mee gemeten worden.
Thuis heb ik de tester nogmaals open gemaakt en eerst de draaispoel meter in orde gemaakt door de twee eindstuitjes iets te verstellen
Nu is mijn vraag heeft iemand bij een andere tester ook dergelijke blubber gezien?
Het kan zijn dat dit gekomen is door een sluiting in de transformator en dat de sluiting weer verdwenen is. Ik denk eigenlijk van niet omdat de transformator dan volgens mij meer oververhitte verschijnselen zou moeten hebben.
Ik denk dat het voorval te maken heeft gehad met een klevende wijzer in de linker hoek en een verkeerde interpretatie van brandlucht.
Graag jullie reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Leo Snoeren , Dongen, 26.08.2014, 13:18 (3745 dagen geleden) @ Loek
Hallo Loek,
Zojuist even gekeken bij mijn 160, maar daar komt niet van dat geel/wit spul uit aan de zijkant: is gewoon bruin, zoals ook bij jou tester, de andere trafo.
Mogelijk is er iets mee aan de hand? Het kan zijn dat de trafo, als die lang aanstaat, door de warmte inwendig sluiting maakt. Het weer weggaan van de sluiting zou door afkoeling kunnen komen. Als dat zo is, gaat de trafo waarschijnlijk een keer helemaal stuk.....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Loek , Exloo, 26.08.2014, 13:32 (3745 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Hallo Loek,
Zojuist even gekeken bij mijn 160, maar daar komt niet van dat geel/wit spul uit aan de zijkant: is gewoon bruin, zoals ook bij jou tester, de andere trafo.
Mogelijk is er iets mee aan de hand? Het kan zijn dat de trafo, als die lang aanstaat, door de warmte inwendig sluiting maakt. Het weer weggaan van de sluiting zou door afkoeling kunnen komen. Als dat zo is, gaat de trafo waarschijnlijk een keer helemaal stuk.....
Hallo Leo,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de tester ongeveer 10 minuten aan gehad. Het kan zijn dat dit genoeg is voor oververhitting. Maar eigenlijk geloof ik het niet en natuurlijk hoop ik het ook niet dat er een sluiting in zit. Niet echt hoopvol dat jij geen geel/wit spul ziet.
Met vriendelijke groet,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Jac Janssen , Eindhoven, 26.08.2014, 13:37 (3745 dagen geleden) @ Loek
Loek,
Ik heb eens gekeken naar de foto's van de CT160 die ik heb gehad en ook daar niet van dat witte spul....
Jac
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Philip , ,s-gravenhage, 26.08.2014, 13:39 (3745 dagen geleden) @ Loek
Hallo Loek
Als ik goed kijk zie ik ook dat er veel gedraaid is aan de stelschroef van je
beveilings-relais, deze werkt samen met je voedingstrafo en mogelijk zijn beide nu
niet meer in orde.
Ook blijft dit dan een fout die ten elke male terug blijft komen.
Maar ja nu de hamvraag hoe kom je aan een goede trafo en nog eens een goed
beveiligings relais voor deze Avo Ct 160 .
Deze liggen niet voor het oprapen of is te koop op elke hoek van de straat dat
is eigenlijk het euvel waarmee je nu ook te kampen hebt ,volgens mij.
Met vriendelijke groet Philip.
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Loek , Exloo, 26.08.2014, 16:05 (3745 dagen geleden) @ Philip
Hallo Loek
Als ik goed kijk zie ik ook dat er veel gedraaid is aan de stelschroef van je
beveilings-relais, deze werkt samen met je voedingstrafo en mogelijk zijn beide nu
niet meer in orde.
Ook blijft dit dan een fout die ten elke male terug blijft komen.
Maar ja nu de hamvraag hoe kom je aan een goede trafo en nog eens een goed
beveiligings relais voor deze Avo Ct 160 .
Deze liggen niet voor het oprapen of is te koop op elke hoek van de straat dat
is eigenlijk het euvel waarmee je nu ook te kampen hebt ,volgens mij.
Met vriendelijke groet Philip.
Hallo Philip,
Ik heb toen ik de tester kreeg het geheel nagekeken en ook de afregeling uitgevoerd volgens de service documentatie. Bij de afregeling van de relais ben ik aan de veilige kant gaan zitten dus eerder reageren bij een lagere stroom.
Er is op dit moment niets stuk alle spanningen kloppen en de meter geeft de juiste stroom en steilheid weer.
Ik ben nog niet zo ver dat ik denk dat de trafo stuk is. Hoewel het wel opvallend is dat bij de reacties tot nu toe niemand dit verschijnsel heeft in zijn tester.
Met vriendelijke groet ,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door huub.jak , 26.08.2014, 14:42 (3745 dagen geleden) @ Loek
Bewerkt door huub.jak, 26.08.2014, 14:47
Wikkel lak verzeeping ?
Door vogt destijds .
Het komt ook voor in ErO duitsen condensators
Waar het uitperst .
Huub
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Loek , Exloo, 26.08.2014, 15:59 (3745 dagen geleden) @ huub.jak
Wikkel lak verzeeping ?
Door vogt destijds .
Het komt ook voor in ErO duitsen condensators
Waar het uitperst .Huub
Hallo Huub,
Ik heb nog nooit gehoord van "Wikkel lak verzeeping ". Gaat dat over de isolatie van het wikkeldraad? Of is het de verzeeping van het inpregneer middel?
Graag je reactie al vast bedankt met vriendelijke groet,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Philip , ,s-gravenhage, 26.08.2014, 17:07 (3745 dagen geleden) @ Loek
Beste Loek
Bij wie heb je deze tester gekocht en vraag eens na wat de reden was dat hij of zij deze tester weggedaan heeft.
p.s. goed bedoeld he .
Met vriendelijke groet Philip.,,,,
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Loek , Exloo, 26.08.2014, 17:51 (3745 dagen geleden) @ Philip
Beste Loek
Bij wie heb je deze tester gekocht en vraag eens na wat de reden was dat hij of zij deze tester weggedaan heeft.
p.s. goed bedoeld he .
Met vriendelijke groet Philip.,,,,
Ik heb deze tester in 2009 gekocht. Achteraf ontdekte ik, om een heel andere reden dan de technische staat, dat deze verkoper (ik noem op dit forum geen naam) zeker geen goede bedoelingen had.
Maar ja dat is verleden tijd. De tester werkte toen ook al goed. Ik had toen wel wat foto's gemaakt van het inwendige, maar helaas niet van deze transformator. Ik weet dus niet of dit verschijnsel er altijd is geweest. Ik weet ook niet of hierdoor de transformator stuk zal gaan.
Het verschijnsel zit op de gloeistroomtransformator daar zit ook de signaleringslamp op. Stel dat de transformator tijdelijk een sluiting had dan moet je dat gezien hebben in het zwakker worden van de signaallamp.
Bij inschakelen van bijvoorbeeld een UL41 zie je ook even een dip en dat is zeker nog geen sluiting.
Dus ik denk nog steeds dat er niets aan de hand geweest is. Maar vind dat wit-geel spul wel vreemd zeker omdat niemand anders dit nog gezien heeft.
Met vriendelijke groet,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Philip , ,s-gravenhage, 26.08.2014, 18:06 (3745 dagen geleden) @ Loek
Beste Loek
Ik begrijp je probleem en het blijven testers van ruim 50 of 60 jaar terug .
Die toen gedumpt werden omdat ze in de krijgsmacht niet meer gebruikt werden.
Nu praat ik ook alweer van zo,n 30 jaar terug .
Toen al bij de krijgsmacht werden er al testers afgekeurd door de toenmalige
reparateurs , ook de opkopers en je kan nu net zo,n afgekeurde tester
gekocht hebben deze kosten toen zeg 75 gulden nu wel wat meer .
Je moet het wel zo zien het kan afgekeurd materiaal zijn ,nu geld dit ook voor alle
merken van testers: Funke ,Avo ,Neuberger noem maar op dus jou probleem is niet
opzich staand.
Maar een hele goede tester kost veel geld en helaas ook leergeld .
Je hebt er niets aan ,maar als het aan de trafo ligt ,volgens mij einde verhaal
of iemand moet deze voor je hebben mogelijk een vrienden prijs.
Nu kost een goede tester veel geld en ook een grote dosis geluk .
Ik hoop dat je er wat aan hebt want geloof me ik spreek uit ervaring .
Met vriendelijke groet Philip.,,,,
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Maurice , Dordrecht, 26.08.2014, 18:11 (3745 dagen geleden) @ Loek
Eerst ga je de spanningen meten van de trafo.
Kloppen deze nog en wordt de trafo na 1/2 uur onbelast niet heet is er nog niets aan de hand.
Ziet er naar uit dat trafo ietsjes wat warm is geweest ooit.
Kan zijn dus het gesmolten isolatie folie materiaal wat per laag tussen de wikkelingen hoort te zitten.
Zie ik geen zwart of verkleurde op de trafo -dus valt wel mee allemaal.
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Philip , ,s-gravenhage, 26.08.2014, 18:22 (3745 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Philip, 26.08.2014, 18:28
Hallo Maurice
Zelfs een goede gerepareerde tester van welk merk dan ook kan zeker nog goed mee gaan .
Ook bij een 24 uur test en de trafo houd zijn goede bedrijfs temparatuur is het voor mij een prima tester.
Ik hoop ook voor Loek dat dit ook het geval is .
Zelf heb ik eens een Funke W 10 per ongelijk een hele dag aan laten staan ,ik was hem vergeten uit te doen ,geloof me deze tester was al ruim 70 jaar oud en er was niets aan de hand en kon zelf mijn buizen test gewoon even afmaken ,kijk dat kan ook .
Met vriendelijke groet Philip.
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Maurice , Dordrecht, 26.08.2014, 18:55 (3745 dagen geleden) @ Philip
Philip
Tja een goed meetapparaat moet dagen aan kunnen staan.
Daar ivm instel verschijnselen meestal een tester pas goed meet op bedrijfstemperatuur.
Op de zaak staat een HF-test set FUNKMESSEGERAT FUP 1D
En die staat al aan zolang ik daar werk....Gaat nooit uit.
Ok -gelogen- 1x daar de Modulatie ingang defect was geraakt -beetje veel vermogen en te lang op de ingang -foutje door defect te meten toestel.
2e:
Heb 2 Lafayette TE-46 gehad,
Beide! zijn defect gegaan na dag aanstaan.
Normaal test ik even en ding uit.
Goed een eerste keer, ding vergeten na uren en Voedingstrafo uitgebrand.
En bedoel een kompleet uitgefikte trafo, de lucht hing nog weken in de kelder
Na zoeken zowaar een 2e gevonden,lang goed gegaan en LES geleerd uit eerste.
Enfin.
Waar fouten gemaakt worden worden ze gemaakt en ook die is ter ziele,
ook weer na uren onder spanning.
Ik heb nu een 3e na enkele jaren zoeken.
Die is nog niet aan geweest al voor ik weet 100% wat er loos is met nr2.
nr1 is uiteraard al vergaan tot onderdelen.
Denk hier 160 zoals je al zag de stelschroef veiligheids relais gerommeld.
Zal een oorzaak gevolg hebben gehad met eens defecte of te zware buis getest op ding.
Of foutieve instelling eens en niet opletten op den metert die klem de hoek in vliegt.
Ik test buizen ook altijd eerst op sluiting,
Uiteraard de instellingen na iedere buis alles retour links om.
Maar goed kan ene keer fout gaan.
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Philip , ,s-gravenhage, 26.08.2014, 19:09 (3745 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Philip, 26.08.2014, 19:23
Kijk Maurice
Dit is nou net wat ik ook bedoel :
Ik test buizen ook altijd eerst op sluiting,
Uiteraard de instellingen na iedere buis alles retour links om.
Maar goed kan ene keer fout gaan.
Verder heb ik in het totaal 3 keer een Funke W 19S alle waren uit de dump dus daar zat een risico aan ,dat wist ik vooruit.
Toch heb ik laatst weer een Funke W 19 S terug gekocht en een hele goede via een zeer bekend iemand,de prijs loog er niet om ,maar ik ben weer dolgelukkig met deze aangekochte tester .
Je weet ook dat ik vele testers heb gehad maar en nu komt het om een buisje te testen en dat die ook goed moet zijn moet je ter dege materiaal hebben.
Nu zit het bij ons in de hobby sfeer en heb ook weer een tijdje ook een AVO MK 4
al jaren weer ,kijk ik heb twee zoons de die heeft al wat testers gehad van me want dat is net zo als ik een " goede hobby-ist ".
Dus ben ik weer blij met deze testers die ik nu heb .
Met vriendelijke groet Philip .
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Philip , ,s-gravenhage, 26.08.2014, 19:36 (3745 dagen geleden) @ Loek
Bewerkt door Philip, 26.08.2014, 19:42
Beste Loek
Toch even een berichtje van mij .
Nu was het wel zo dat de wijzer van de draaidspoelmeter soms bleef hangen/plakken in de linker hoek.
Ter plekke uit nieuwsgierigheid toch maar de koffer opengemaakt. Er was wel iets te ruiken van een soort brand lucht. Maar je zag verder niets.
Behalve bij een transformator zat aan één zijde bij de aansluitingen een soort geel-wit blubber. Dit blubber was iets flexibel
Ik zie op de betreffende trafo drie krassen het lijkt of het met een scherpe punt van een meetpen is gedaan ,is je dit al opgevallen en uitgelopen teer op de tweede foto aan de zijkant ??
Met vriendelijke groet Philip.,,,
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Loek , Exloo, 26.08.2014, 20:01 (3745 dagen geleden) @ Philip
Beste Loek
Toch even een berichtje van mij .
Nu was het wel zo dat de wijzer van de draaidspoelmeter soms bleef hangen/plakken in de linker hoek.
Ter plekke uit nieuwsgierigheid toch maar de koffer opengemaakt. Er was wel iets te ruiken van een soort brand lucht. Maar je zag verder niets.
Behalve bij een transformator zat aan één zijde bij de aansluitingen een soort geel-wit blubber. Dit blubber was iets flexibel
Ik zie op de betreffende trafo drie krassen het lijkt of het met een scherpe punt van een meetpen is gedaan ,is je dit al opgevallen en uitgelopen teer op de tweede foto aan de zijkant ??
Met vriendelijke groet Philip.,,,
Hallo Philip bedankt voor het meedenken,
De krassen hebben er van af het begin ingezeten. Ze zijn niet diep hooguit is de laklaag van de isolatie iets beschadigd.
Ook de uitgelopen teer zoals jij dat noemt is lak waarmee de transformatoris gëimpregneerd is. Dit zit ook zo op de andere transformator en aan alle kanten.
De gehele indruk van beide transformatoren is dat ze niet te heet geworden zijn. Je zou dan meer verkleuring verwachten. Zeker als de boel zo warm geworden is zodat er isolatie uit smelt (het wit-geel goedje). Ook staat de tester bij mij, per keer maar ongeveer 10 minuten aan. Alle spanningen en ook de gloeispanningen zijn allemaal van de juiste waarde.
Met vriendelijke groet,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Anton van den Oever , Hazerswoude-dorp, 27.08.2014, 04:51 (3744 dagen geleden) @ Loek
Hallo Loek
Er is natuurlijk maar 1 manier om de trafo te onderzoeken en dat is meten, van de wikkelingen onderling de isolatie weerstand meten met 500 V, indien in orde dan de trafo via een C’tje “aanstoten” met een blokspanning en kijken met de scoop hoeveel de boel uitslingert.
m.vr.gr.
Anton van den Oever
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Maurice , Dordrecht, 27.08.2014, 14:07 (3744 dagen geleden) @ Loek
Maar ja dat is verleden tijd. De tester werkte toen ook al goed. Ik had toen wel wat foto's gemaakt van het inwendige, maar helaas niet van deze transformator. Ik weet dus niet of dit verschijnsel er altijd is geweest. Ik weet ook niet of hierdoor de transformator stuk zal gaan.
Loek,
We kunnen nog dagen door zemelen.
Voorbarige conclusies van is nooit heet geweest... - de drap bewijst van wél.
Tevens weet je niet of het reeds al zo was.
Meet je trafo!
Zet ding aan en voel na 1/2uur of ding bloed heet is indien onbelast.
DAT is een teken dat primair de boel evt slecht is.
-Dan Belast en weet je of er een defect IN je toestel is.
Ergens wat stroom trekt.
Dat jij telkens maar 10min aan hebt staan wil niet zeggen dat de boel OK is.
Kan zijn dat door korte tijd de boel net blijft draaien.
Je zegt zelf dat afgelopen weekend na wat langere tijd aanstaan de boel vreemd begon te doen.
Dus trek je conclusies, pak een meter en ga aan de slag.
...Op het geweldige “radio technische weekend” in Egmond aan zee kreeg ik de indruk dat er een vreemde lucht uit mijn buizentester type AVO 160 kwam.
Ook de te meten buis gaf als resultaat een meter die stijf in de linker hoek bleef staan.
Je denkt dan direct aan iets erg!....
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Loek , Exloo, 27.08.2014, 16:55 (3744 dagen geleden) @ Maurice
Maar ja dat is verleden tijd. De tester werkte toen ook al goed. Ik had toen wel wat foto's gemaakt van het inwendige, maar helaas niet van deze transformator. Ik weet dus niet of dit verschijnsel er altijd is geweest. Ik weet ook niet of hierdoor de transformator stuk zal gaan.
Loek,We kunnen nog dagen door zemelen.
Voorbarige conclusies van is nooit heet geweest... - de drap bewijst van wél.
Tevens weet je niet of het reeds al zo was.Meet je trafo!
Zet ding aan en voel na 1/2uur of ding bloed heet is indien onbelast.
DAT is een teken dat primair de boel evt slecht is.
-Dan Belast en weet je of er een defect IN je toestel is.
Ergens wat stroom trekt.Dat jij telkens maar 10min aan hebt staan wil niet zeggen dat de boel OK is.
Kan zijn dat door korte tijd de boel net blijft draaien.
Je zegt zelf dat afgelopen weekend na wat langere tijd aanstaan de boel vreemd begon te doen.
Dus trek je conclusies, pak een meter en ga aan de slag....Op het geweldige “radio technische weekend” in Egmond aan zee kreeg ik de indruk dat er een vreemde lucht uit mijn buizentester type AVO 160 kwam.
Ook de te meten buis gaf als resultaat een meter die stijf in de linker hoek bleef staan.
Je denkt dan direct aan iets erg!....
Hallo Maurice,
Na de vermeende brandlucht heb ik de tester lang (en ook belast) aan gehad. Er was geen enkele warmte ontwikkeling waar tenemen. Ook heb ik de primaire stroom gemeten gedurende lange tijd.
Alle spanningen zijn in orde.
Ik heb tijdens het gebruik door mij zelf eigenlijk geen situatie gehad waarvan ik dacht dat er een kortsluiting zou zijn.
Ik heb duidelijk gemaakt dat ik niet weet of dit verschijnsel nu wel of niet was voor dat ik de tester ging gebruiken.
Voor mij is het nog steeds niet vastgesteld dat dit verschijnsel komt door oveverhitting.
Het zou ook iets kunnen zijn als een chemische reactie (verzeeping?)
Met vriendelijke groet,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Maurice , Dordrecht, 27.08.2014, 17:32 (3744 dagen geleden) @ Loek
Loek,
Niets chemisch of verzeping door tijd/leeftijd - dat heb ik in al die
decenia nog nooit meegemaakt.
Hooguit wat gebeurd door ouderdom is dat de lak uitdroogt.
Dus indien je gaat afwikkelen het gaat schilferen.
Verder door vocht en dunne lak plekken cq doorslag, gaat de boel corroderen - dus inwendig groene puntjes.
Waarbij uiteindelijk de trafo de geest geeft.
Dan de verbrande trafo's - en loopt in jouw geval de dikke lak of anders de isolatie
folie's er tussen uit.
Trafo is gewoon eens een keer wat te warm geweest door overbelasting.
Zo te lezen is de trafo nog prima - geen zorgen maken - gewoon doorgaan
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Ed de Jong , Terneuzen, 30.08.2014, 07:33 (3741 dagen geleden) @ Loek
Hallo Loek,
Omdat mijn tester nog open lag heb ik ook maar eens gekeken naar de trafo.
Hieronder wat foto's.
De foto's spreken voor zich.
Het spul is vrij hard en is een soort hars wat denk ik gebruikt is om de aansluitingen te fixeren. Dit zit echt niet tussen de wikkelingen.
De trafo is goed en wordt niet warm!
Groeten,
Ed
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Loek , Exloo, 31.08.2014, 10:45 (3740 dagen geleden) @ Ed de Jong
Hallo Loek,
Omdat mijn tester nog open lag heb ik ook maar eens gekeken naar de trafo.
Hieronder wat foto's.
De foto's spreken voor zich.
Het spul is vrij hard en is een soort hars wat denk ik gebruikt is om de aansluitingen te fixeren. Dit zit echt niet tussen de wikkelingen.
De trafo is goed en wordt niet warm!Groeten,
Ed
Hallo Ed,
Hé, eindelijk iemand die dit verschijnsel ook heeft ik dacht al ben nu de enige?
Ik had nog wel wat onderzoek gedaan het spul smelt wel bij verwarmen met een soldeer bout. Ook als ik jou foto's zie dan lijkt het niet op een gevolg van oververhitting.
Er kan een keer een te grote stroom gelopen hebben door kortsluiting van een gloeidraad in een te testen buis. Maar ook dat lijkt me vreemd je merkt dat dan toch als je aan het testen bent door ontbreken van meetresultaat. Dan laat je de tester toch niet continu aanstaan?
Maar ja zeker weet je het nooit helemaal zeker. In ieder geval gelukkig dus ook voor jou werkt alles goed en is er niets mis met de transformator
Heel erg bedankt voor je reactie met vriendelijke groet,
Loek
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door baartwijk, 02.09.2014, 15:36 (3738 dagen geleden) @ Loek
Een poosje geleden heb ik een Philips trafo te zwaar belast. Er kwam dezelfde witte troep en stank uit. precies als op de foto. Ik ben toen de trafo gaan afwikkelen, maar heb niets gevonden. Bij het weder opnieuw wikkelen raakte de wikkelingen in de knoop waardoor hij in de prullenmand belande. groeten Jan
Iets verbrand in de buizentester AVO 160 ?
door Piet , Hellendoorn, 01.09.2014, 17:42 (3739 dagen geleden) @ Loek
Bewerkt door Piet, 01.09.2014, 18:03
Even een wat andere opmerking over de AVO 160 en wel over de beveiliging van de meter. Ik heb over de meter, via een schakelaar, een shunt weerstand van 82 ohm geschakeld. Hiermee voorkom je een boel narigheid en het vastplakken van de naald door een te grote optater/stroom bij het testen. Dus beginnen met de shunt over de meter en als die nauwelijks uitslaat de shunt uitschakelen. Zie de schakelaar op de foto naast het afdekplaatje. Zo ook een twee extra aansluitingen voor D1 en D2 stroommeting aangebracht. Kan je de echte stroom door de diodes meten. De ferrietkralen over de meterbedrading is gemaakt om oscilleren tegen te gaan.
Overigens heb ik mijn CT160 bijna geheel gemodificeerd volgens methode, en in samenwerking met, Hein Ros. Helaas al poosje overleden.