Reparatie Graetz Musica 517K (Techniek Radio/TV)

door jjjaaannnvvv @, Schoonhoven, 24.09.2014, 10:40 (3716 dagen geleden)

Beste forumleden,

Ik ben al een tijdje aan het werk aan een Graetz Musica 517K.
Toen ik hem kocht had hij geen FM en AM matig.
We hebben eerst alle Ero condensatoren vervangen door Philips condensatoren (mosterd).
De Ero's waren allemaal kapot. De koppelcondensator was matig tot slecht.
We hebben de ECC85 vervangen waarna we weer FM hadden.
Ook de Elco's 1x4 en 2x50mFd van de voedinghebben we vervangen.
De 50mFd bij de speaker vervangen.
We dachten in eerste instantie dat we er waren. De radio speelde redelijk.

Het bleek alleen dat het geluid vervormde.
Op laag volume valt het mee maar als het volume wat hoger is vervormd hij erg.
Het is een overstuurd geluid.
Ik dacht eerst dat het signaal op het stuurrooster van de EL84 misschien te hoog was.
Ik weet alleen niet goed hoe je dat moet meten.
In het buizenboek staat een spanning van 4.7V aangegeven.
Ik meet +0.35V tov massa.
Ik dacht dat dat altijd een negatieve spanning moest zijn.
Vervolgens hebben we de annodespanningen van alle lampen gemeten.
Die zijn allemaal veel te laag (tussen 130 en 140V) behalve de EABC80 die was goed (68V).
Onze conclusie is dat de voeding niet deugt.

[image]

We verdenken de gelijkrichter brug (K3 soral bph 250).
Gelijk achter de gelijkrichter is de gelijksspanning ook maar 140V.
Als we de + van gelijkrichter loskoppelen geeft hij wel 240V.
We hebben alle weerstanden die eventueel sluiting kunnen maken doorgemeten maar geen enkele defecte kunnen vinden.
Ik heb inmiddels een nieuwe gelijkrichterdrug besteld bij Conrad maar ik weet niet of ik die zomaar kan vervangen.
Ik las dat de inwendige weesrtand veel lager is waardoor een hogere spanning het apparaat in gaat.
Je zou dan een weerstand in serie moeten plaatsen?

Graag jullie reactie.

- Jan

Reparatie Graetz Musica 517K

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 24.09.2014, 11:19 (3716 dagen geleden) @ jjjaaannnvvv

De spanning op het stuurrooster van de eindbuis mag nooit positief zijn, normaal moet je hier 0,00V DC meten, het rooster is alleen negatief t.o.v. de kathode.
Het gaat hier denk om een buis welke last heeft van roosteremissie heeft, vervangen ervan geeft hierover uitsluitsel. Aangenomen dat de koppelcondensator in orde is.
Waarschijnlijk trekt de eindbuis hierdoor te veel stroom (meten!) waardoor de overige spanningen ook te laag zijn.
Vervangen van de gelijkrichter door een moderne (silicium dioden) geeft een wat hogere voedingspanning dan met de seleencel, een weerstandje van 100 Ω/1 W in serie met de voeding compenseert dit weer.
Als het toestel te veel stroom trekt helpt het vervangen van de gelijkrichter natuurlijk ook niet.
240 V is te laag met een trafo spanning van 225 V, dit zou onbelast ca. 300 V moeten zijn, dan wel met de elektrolytische condensatoren erbij.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Reparatie Graetz Musica 517K

door ruudtx @, 24.09.2014, 16:20 (3716 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Kortom, even de eindbuis el84 er uit, en kijken of de spanningen dan wel kloppen, zouden dan zelfs iets te hoog moeten zijn.
Zo niet dan kan de brugcel defect zijn.

Reparatie Graetz Musica 517K

door Boudewijn @, 24.09.2014, 11:23 (3716 dagen geleden) @ jjjaaannnvvv

zo,n gelijkrichtcel kun je zo openmaken,iets opbuigen met een mes en dan 4 diodes erin.

Reparatie Graetz Musica 517K

door Erwin goossens @, Lier(antwerpen), 24.09.2014, 16:48 (3716 dagen geleden) @ Boudewijn

Vervorming op alle banden of enkel op fm??

Reparatie Graetz Musica 517K

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 24.09.2014, 17:24 (3716 dagen geleden) @ jjjaaannnvvv

Beste Jan,

bij het opstarten van een oud radiotoestel kan je het beste eerst de anodestroom van de eindbuis meten. Vaak wordt dit vergeten, hierdoor ontstaat onnodige extra schade. Bij de Graetz 517K is de anodestroom 31 mA.

Zie http://www.nvhr.nl/reparatiecursus.htm voor een kort instructiefilmpje dat deze meting laat zien. Dit is bij het opstarten dus je eerste meting.

--
http://www.hupse.eu/radio

Reparatie Graetz Musica 517K

door Peter1952 @, 24.09.2014, 17:51 (3716 dagen geleden) @ John Hupse †

Meet de kathodespanning eens van de EL84. Sluit daarna het stuurrooster eens kort naar massa. Dan mag de kathodespanning niet afnemen. Gebeurt dat wel dan is de koppelcondensator lek of de EL 84 trekt roosterstroom. Neem de koppelcondensator los en doe de proef dan nogmaals. Neemt de kathodespanning dan nog steeds af dan trekt de EL84 roosterstroom. Controleer ook de lekweerstand. Als die te veel verlopen is dan treedt ook roosterstroom op.
Die 0,35 V. lijkt me in eerste instantie niet rampzalig, maar kan op roosterstroom wijzen als de koppelcondensator in orde is. Meestal is dat het begin en zal het alleen erger worden.

Die 4,7 V. Die in het buizenboek staat, is de stuurspanning nodig om de EL84 vol uit te sturen. Deze spanning is een wisselspanning en wordt aangegeven in een zwart driehoekje.

De rustspanningen moet je altijd meten zonder signaal, dus de volumeregelaar dicht. Immers door het signaal wijzigt zich de anodestroom.

De spanning die je achter de gelijkrichter meet zonder belasting, is dat met of zonder elco? Met elco moet je zoals gezegd ongeveer 300 V. of misschien zelfs meer meten. Zonder elco meet je de gemiddelde waarde van een gelijkgerichte spanning.
Het kan echter best zijn dat de spanning bij belasting teveel in elkaar zakt.

De genoemde waarde van de anodestroom geldt als de anodespanning correct is, meet je ondanks de lagere anodespanning al die waarde of zelfs meer dan is er duidelijk iets mis in de eindtrap, waardoor de voeding te zwaar belast wordt.

Groeten,
Peter

Reparatie Graetz Musica 517K

door proton @, 25.09.2014, 14:18 (3715 dagen geleden) @ John Hupse †

Hi John.
Interssant filmpje. Even een paar vragen hierover.
De hoogspannings trafo is dat de trafo waar de speakers aan zitten?
Hoe kan ik zien wat de plus van deze trafo is?
Moet je voor een stroommeting de meter niet tussen het circuit zetten?
Graag je reactie. Groet Ton.

Reparatie Graetz Musica 517K

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 25.09.2014, 15:48 (3715 dagen geleden) @ proton
Bewerkt door John Hupse †, 25.09.2014, 16:14

De hoogspannings trafo is dat de trafo waar de speakers aan zitten?

de transformator waar de luidspreker mee is verbonden wordt meestal "uitgangstrafo" of "luidsprekertrafo" genoemd. Door één van de wikkelingen van deze transformator (de primaire wikkeling) loopt de anodestroom van de eindbuis.

De anodestroom loopt van de plus van de voeding via de uitgangstrafo naar de anode van de eindbuis. In het filmpje wordt de stroommeter (in dit geval een goedkope universeelmeter) verbonden met de beide uiteinden van de wikkeling waar de anodestroom doorheen loopt. Voor wat betreft de plus en de min maakt het niet zoveel uit hoe je dit doet omdat digitale meters gewoon hun werk doen, ook wanneer je de plus van de voeding verbindt met de min van de meter. Er verschijnt dan als vanzelf een minteken voor de meetwaarde, zie ook de gebruiksaanwijzing van je multimeter.

Hoe kan ik zien wat de plus van deze trafo is?

Wanneer er geen minteken verschijnt is de rode meetpen verbonden met de plus. Wanneer er wel een minteken verschijnt is de zwarte meetpen verbonden met de plus.

Moet je voor een stroommeting de meter niet tussen het circuit zetten?

Ja, dat moet. Wanneer je hebt opgelet zie je dat de stroommeter tussen de plus van de voeding en de anode van de eindbuis zit. Omdat de weerstand van de meter veel kleiner is dan de weerstand van de transformator loopt nu vrijwel alle anodestroom via de meter zodat de waarde van de anodestroom netjes wordt gemeten. De stroom kiest dus de gemakkelijkste weg. Het resultaat hiervan zie je in het filmpje in digtaal gevormde cijfers op het uitleesscherm verschijnen. Dit gaat verder vanzelf, er zijn dus geen bijzondere gaven voor nodig.

Dit is de eerste meting die je moet doen na het opstarten van een radiotoestel. Wanneer de stroom te hoog is zet je het toestel direct uit om verdere schade te voorkomen. Wanneer je deze eenvoudige meting niet kunt doen, bijvoorbeeld in het geval van meetangst, kan je helaas ook geen radiotoestellen repareren. Het beste is om deze meting een paar keer te oefenen op een niet al te kostbaar radiotoestel. Je leert dan meteen om een multimeter te gebruiken en om twee meetpennen te gebruiken zonder kortsluiting te maken.

[image]

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

Reparatie Graetz Musica 517K

door proton @, 25.09.2014, 19:03 (3715 dagen geleden) @ John Hupse †

Hi John. Super duidelijk! We gaan er mee aan de slag. Groet Ton.

Reparatie Graetz Musica 517K

door jjjaaannnvvv @, Schoonhoven, 24.09.2014, 19:04 (3716 dagen geleden) @ jjjaaannnvvv

De vervorming is op alle banden. De spanningen blijven hetzelfde als ik de el84 verwissel voor eem ander exemplaar, en ook zonder el84 zijn de spanningen op de andere buizen te laag.

Reparatie Graetz Musica 517K

door mikkes @, 25.09.2014, 06:42 (3715 dagen geleden) @ jjjaaannnvvv

hallo forum vreemde vraag,maar ruikt de brugcel naar rotte eieren?Michael

Reparatie Graetz Musica 517K

door proton @, 29.09.2014, 18:50 (3711 dagen geleden) @ mikkes

Nee hoor. Gaf geen geur maar was wel kapot. Na vervanging alle weer ok.

Reparatie Graetz Musica 517K

door jjjaaannnvvv @, Schoonhoven, 27.09.2014, 07:35 (3713 dagen geleden) @ jjjaaannnvvv

De Radio is weer in orde.

We hebben de brugcel vervangen, en nu speelt hij weer goed.
Iedereen bedankt voor de tips.

Groeten, Jan

Reparatie Graetz Musica 517K

door Bert 2 @, Venlo, 21.01.2015, 15:01 (3597 dagen geleden) @ jjjaaannnvvv

Goede middag Jan
Ik lees zojuist het bericht over de Graetz Radio op het forum
Ik ben op het moment ook aan het stoeien met een Graetz 519
De problematiek waar ik tegen aan loop lijkt verdacht veel op de problemen die juli beschrijven.
Juli schrijven op het laatst dat de brugcel vervangen is en alles weer prima functioneert.
Mijn vraag nu is de hele cel compleet vernieuw?
Of is de cel open gemaakt en zijn de diodes vervangen?
En waar zo ik eventueel een nieuwe cel kunnen bestellen?
Bvd Bert

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum