Reparatie Graetz Musica 517K (Techniek Radio/TV)

door Peter1952 @, 24.09.2014, 17:51 (3716 dagen geleden) @ John Hupse †

Meet de kathodespanning eens van de EL84. Sluit daarna het stuurrooster eens kort naar massa. Dan mag de kathodespanning niet afnemen. Gebeurt dat wel dan is de koppelcondensator lek of de EL 84 trekt roosterstroom. Neem de koppelcondensator los en doe de proef dan nogmaals. Neemt de kathodespanning dan nog steeds af dan trekt de EL84 roosterstroom. Controleer ook de lekweerstand. Als die te veel verlopen is dan treedt ook roosterstroom op.
Die 0,35 V. lijkt me in eerste instantie niet rampzalig, maar kan op roosterstroom wijzen als de koppelcondensator in orde is. Meestal is dat het begin en zal het alleen erger worden.

Die 4,7 V. Die in het buizenboek staat, is de stuurspanning nodig om de EL84 vol uit te sturen. Deze spanning is een wisselspanning en wordt aangegeven in een zwart driehoekje.

De rustspanningen moet je altijd meten zonder signaal, dus de volumeregelaar dicht. Immers door het signaal wijzigt zich de anodestroom.

De spanning die je achter de gelijkrichter meet zonder belasting, is dat met of zonder elco? Met elco moet je zoals gezegd ongeveer 300 V. of misschien zelfs meer meten. Zonder elco meet je de gemiddelde waarde van een gelijkgerichte spanning.
Het kan echter best zijn dat de spanning bij belasting teveel in elkaar zakt.

De genoemde waarde van de anodestroom geldt als de anodespanning correct is, meet je ondanks de lagere anodespanning al die waarde of zelfs meer dan is er duidelijk iets mis in de eindtrap, waardoor de voeding te zwaar belast wordt.

Groeten,
Peter


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum