209 U is een motorboot (Techniek Radio/TV)
door Jan vd Reijden, 23.09.2008, 16:18 (5903 dagen geleden)
Sinds vorige week staat hier een 209 U. Opgestart met de variac .... geen geluid. Spanningen gemeten en dat leek goed. Om bij het eind te beginnen .... UBL21 door een gebruikt exemplaar vervangen. Resultaat geluid en radio 5 kwam door. Echter bij het opdraaien van de spanning van 200 naar 220V wordt er een hinderlijk ploppend geluid hoorbaar eventueel vergezeld van piep- en knerpgeluiden.
Voor de zekerheid C1 en C2 vervangen door gloednieuwe radiaalelco's (ingebouwd in de oude huls). C75 en C85 tot 2x toe vervangen. Niets hielp. Toen al die teerdingen vervangen. Weerstanden gemeten die op één na (R32 vervangen) goed bleken te zijn.
Het lijkt een probleem te zijn in de eindtrap. Spanningen en stromen bij de UBL21 zijn normaal, spanning bij de laatste UCH21 (triode) is wat aan de hoge kant.
Tot 200V lijkt het redelijk te gaan (licht geknetter op de achtergrond. Bij 220V is het weer motorboteren.
Heeft iemand een idee hoe ik dit goed krijg?
209 U is een motorboot
door Maurice , Dordrecht, 23.09.2008, 16:34 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden
Er staat iets te oscilleren.
Haal de draad van de loper af of de condensator naar de ingang versteker los.
Zo ben je echt enkel bezig met die verstreker.
Vervang de eindbuis.
Bekijk heel goed de buishouder - kan zomaar een koolspoortje zijn die de boel omzeep helpt.
Weet zeker dat ook de koppel C's goed zijn.
C83 los halen - Motor boot?
C113 los halen - motor boot?
C75 goed?, nu ja die zal denk ik geen oorzaak hebben in dat motor boot,
Verder kan ook nog een of andere rare aardfout zijn.
Of
Soms krijg je dat door luctuaties in de voeding, maar je gaf al aan C1-2 vervangen.
Zou eerst eens starten met de gelijkrichter buis.
Kan zijn dat die de stroom niet goed meer kan leveren.
Kun je ook dergelijke fouten krijgen.
209 U is een motorboot
door Jan vd Reijden, 23.09.2008, 16:40 (5903 dagen geleden) @ Maurice
Bedankt voor je reactie Maurice. De truc met C83 en C113 heb ik ook al geprobeerd. Met C83 los is het al mis. Ik denk inderdaad dat de UBL21 niet gezond is. De voedingsspanning is stabiel. Ik zal eens zien of ik nog ergens een UBL21 op de kop kan tikken. Meppel?
Jan.
Vergat ik te zeggen. Bij het motorboteren blijft de anodestroom bij de UBL21 nagenoeg gelijk.
209 U is een motorboot
door Jan vd Reijden, 23.09.2008, 18:35 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden
Zou eerst eens starten met de gelijkrichter buis.
Kan zijn dat die de stroom niet goed meer kan leveren.
Kun je ook dergelijke fouten krijgen.
De UY1N even vervangen door een BY100 (gloeidraad natuurlijk laten staan). Geen verbetering. Gelijkrichten gaat dus wel goed.
Jan.
209 U is een motorboot
door Paul Brouwer , Haarlem, 23.09.2008, 18:36 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden
Sinds vorige week staat hier een 209 U. Opgestart met de variac .... geen geluid. Spanningen gemeten en dat leek goed. Om bij het eind te beginnen .... UBL21 door een gebruikt exemplaar vervangen. Resultaat geluid en radio 5 kwam door. Echter bij het opdraaien van de spanning van 200 naar 220V wordt er een hinderlijk ploppend geluid hoorbaar eventueel vergezeld van piep- en knerpgeluiden.
Voor de zekerheid C1 en C2 vervangen door gloednieuwe radiaalelco's (ingebouwd in de oude huls). C75 en C85 tot 2x toe vervangen. Niets hielp. Toen al die teerdingen vervangen. Weerstanden gemeten die op één na (R32 vervangen) goed bleken te zijn.
Het lijkt een probleem te zijn in de eindtrap. Spanningen en stromen bij de UBL21 zijn normaal, spanning bij de laatste UCH21 (triode) is wat aan de hoge kant.
Tot 200V lijkt het redelijk te gaan (licht geknetter op de achtergrond. Bij 220V is het weer motorboteren.
Heeft iemand een idee hoe ik dit goed krijg?
Hallo Jan,
Als jij zegt dat jij alle weerstanden gecontroleerd hebt en dat die op één na (R32) goed waren, verbaasd mij dat.
R30 is namelijk een NTC die in koude toestand ± 3KOhm meet en in warme toestand slechts 220 Ohm.
Deze NTC zit in de gloeispanning-serie en zal hierdoor geen invloed hebben.
Het piepend geluid wat naar mate van zuiverder afstemmen heftiger wordt, wordt veroorzaakt door
een defecte C75 (100uF 12V). Deze elco moet met de plus aan het chassis liggen.
De elco's C1/C2 dienen ook geïsoleerd van het chassis gemonteerd te zijn. De ring tussen elco's
en isolatieschijfje is via een draad met de minkant van C75 verbonden.
Het motorboten zal je mijn inziens in een lekke koppel-C (C83 van 6,8nF) moeten zoeken.
Heb jij ook die groene serieweerstand (R37,R38,R39) doorgemeten? Deze willen nog wel eens stuk
zijn en vervolgens overbrugd.
Een te hoge anodespanning op de 2e UC(H)21 kan duiden op R35 met een te lage weerstand.
Een laatste punt, niet het onbelangrijkste, is de UY1N. Het is pertinent niet uit te sluiten dat
deze buis op z'n laatste beentjes loopt en de hoge(re) anodespanning niet meer aankan.
Groet,
Paul
--
209 U is een motorboot
door Jan vd Reijden, 23.09.2008, 19:00 (5903 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Hallo Jan,
Als jij zegt dat jij alle weerstanden gecontroleerd hebt en dat die op één na (R32) goed waren, verbaasd mij dat.
R30 is namelijk een NTC die in koude toestand ± 3KOhm meet en in warme toestand slechts 220 Ohm.
Deze NTC zit in de gloeispanning-serie en zal hierdoor geen invloed hebben.
Het piepend geluid wat naar mate van zuiverder afstemmen heftiger wordt, wordt veroorzaakt door
een defecte C75 (100uF 12V). Deze elco moet met de plus aan het chassis liggen.
De elco's C1/C2 dienen ook geïsoleerd van het chassis gemonteerd te zijn. De ring tussen elco's
en isolatieschijfje is via een draad met de minkant van C75 verbonden.
Het motorboten zal je mijn inziens in een lekke koppel-C (C83 van 6,8nF) moeten zoeken.
Heb jij ook die groene serieweerstand (R37,R38,R39) doorgemeten? Deze willen nog wel eens stuk
zijn en vervolgens overbrugd.
Een te hoge anodespanning op de 2e UC(H)21 kan duiden op R35 met een te lage weerstand.
Een laatste punt, niet het onbelangrijkste, is de UY1N. Het is pertinent niet uit te sluiten dat
deze buis op z'n laatste beentjes loopt en de hoge(re) anodespanning niet meer aankan.
Groet,
Paul
Hallo Paul,
Bedankt voor je reactie.
Niet R30 (NTC) was verlopen maar R32 de anodeweerstand van de eerste UCH21 triode(10K was 16K geworden).
C1 en 2 heb ik tov het chassis met isolatiering geisoleerd.
C75 ligt met + aan het chassis en met de - aan de min van C1 en 2 en is goed.
C83 is vervangen.
R37, R38,R39 zijn doorgemeten en zijn verbazend goed op waarde. Voor de zekerheid heb ik de caroussel op 125V gezet en daarmee omzeil (he he geen motorboot) ik de weerstanden R37 en 38. Het effect bleef gelijk.
R35 nagemeten en bleek precies op waarde.
UY1N zie boven. Had ik even vervangen door een BY100.
Uitgangstrafo meet goed.
Ik had al grijze haren maar als ik ze niet had zou ik ze spontaan krijgen. Ik heb alles geprobeerd wat in mij opkwam na ca 50 jaar ervaring met ontvangers en zenders. Ik weet niets meer te verzinnen, vandaar deze oproep op het forum.
De UBL21 staat te oscilleren (lf) ik moet toch eens een andere proberen (heb ik even niet).
Jan.
209 U is een motorboot
door Ed van der Weele † , Zeist, 23.09.2008, 19:11 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden
Hoe is de toestand van de roosterlekweerstand (R36) van de UBL21? En meet je op het stuurrooster ook een negatieve spanning t.o.v. het chassis?
Kijk ook nog naar de condensator aan de anode van de UBL21 (C85). Vervang hem bijv. tijdelijk door een nieuw exemplaar.
209 U is een motorboot
door Jan vd Reijden, 23.09.2008, 19:29 (5903 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Bewerkt door Jan vd Reijden, 23.09.2008, 19:43
Hoe is de toestand van de roosterlekweerstand (R36) van de UBL21? En meet je op het stuurrooster ook een negatieve spanning t.o.v. het chassis?
Kijk ook nog naar de condensator aan de anode van de UBL21 (C85). Vervang hem bijv. tijdelijk door een nieuw exemplaar.
Hallo Ed,
Bedankt voor je reactie.
R36 meet iets meer dan 680K (niet slecht).
C85 heb ik door een nieuwe vervangen.
Ik zal nog even op het stuurrooster meten. Had ik al gedaan maar ik weet niet meer precies wat ik daar gemeten heb.
Jan.
Ik meet -8 tot -9 volt.
Nou moet het niet gekker worden, ik heb de buiscontacten gereinigd met contactspray en het lijkt wel of het probleem opgelost is. Met een tandenborstel was het dus niet goed genoeg. Toch geen vaarbewijs nodig
Ik hoop dat het zo blijft. Nu de snaar nog maar dat lukt wel.
Allemaal bedankt voor jullie advies.
209 U is een motorboot
door Maurice , Dordrecht, 23.09.2008, 20:00 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden
Perfect,
Soms hoeft een ander niet eens met het juiste plan aan te komen.
Soms helpt het al het verhaal te vertellen, daarmee je voor je zelf ook weer even alles moet na fietsen wat je gedaan hebt.
Ieder geval maar weer duidelijk uit het verhaal, sluit zo veel mogelijk uit om zo
tot een laatste netwerkje uit te komen, en dan is het eenvoudig daarin vast bijten.
Mooi , gelukt.
209 U is een motorboot
door Ed van der Weele † , Zeist, 23.09.2008, 20:08 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden
Ik zal nog even op het stuurrooster meten. Had ik al gedaan maar ik weet niet meer precies wat ik daar gemeten heb.
Ik meet -8 tot -9 volt.Nou moet het niet gekker worden, ik heb de buiscontacten gereinigd met contactspray en het lijkt wel of het probleem opgelost is. Met een tandenborstel was het dus niet goed genoeg. Toch geen vaarbewijs nodig
De pennen van deze sleutelbuizen en de glazenvoet waar de pennen uit steken kan je het best reinigen met ammonia en een harde borstel.
Contactspray, met name Kontakt 60 en andere vettige sprays, zijn bijna een garantie voor problemen in de toekomst. Schoonmaken doen ze wel, maar het residu zorgt voor aankoekend stof en in- of verbranden bij hoge temperatuur.
Wegwassen met alcohol!
Nu de snaar nog maar dat lukt wel.
Als je maar veel geduld hebt
209 U is een motorboot
door Paul Brouwer , Haarlem, 23.09.2008, 20:32 (5903 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Ik zal nog even op het stuurrooster meten. Had ik al gedaan maar ik weet niet meer precies wat ik daar gemeten heb.
Ik meet -8 tot -9 volt.Nou moet het niet gekker worden, ik heb de buiscontacten gereinigd met contactspray en het lijkt wel of het probleem opgelost is. Met een tandenborstel was het dus niet goed genoeg. Toch geen vaarbewijs nodig
Het probleem is gevonden. De oplossing is wat minder. (zie onder)
De pennen van deze sleutelbuizen en de glazenvoet waar de pennen uit steken kan je het best reinigen met ammonia en een harde borstel.
Contactspray, met name Kontakt 60 en andere vettige sprays, zijn bijna een garantie voor problemen in de toekomst. Schoonmaken doen ze wel, maar het residu zorgt voor aankoekend stof en in- of verbranden bij hoge temperatuur.
Wegwassen met alcohol!
Yep, zeker zie UBL21 wil wel warm worden.
Nu de snaar nog maar dat lukt wel.
Als je maar veel geduld hebt
Heel veel geduld en lange magere handen.
Tip
Leg het zenderkoord eerst om de Philite-trommel en plak dat met 2 stukken plakband aan de bovenzijde van de trommel vast.
Laat de uiteinden van de tape royaal boven de rand uitsteken, zodat ze na inkasten van het chassis en om de rollen leggen van het koord ook weer te verwijderen zijn.
Op deze wijze heb ik het meerdere malen gedaan en de snelste tijd was ± 30 minuten.
Groet,
Paul
--
209 U is een motorboot
door steigertje †, Coevorden, 24.09.2008, 05:33 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden
motor boot condensatortje bij potmeter vervangen eene kant zit aan aarde geloof dat het 15 pf is ceramies en condensator op de uitgang,s trafo