209 U is een motorboot (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23.09.2008, 18:36 (5903 dagen geleden) @ Jan vd Reijden

Sinds vorige week staat hier een 209 U. Opgestart met de variac .... geen geluid. Spanningen gemeten en dat leek goed. Om bij het eind te beginnen .... UBL21 door een gebruikt exemplaar vervangen. Resultaat geluid en radio 5 kwam door. Echter bij het opdraaien van de spanning van 200 naar 220V wordt er een hinderlijk ploppend geluid hoorbaar eventueel vergezeld van piep- en knerpgeluiden.

Voor de zekerheid C1 en C2 vervangen door gloednieuwe radiaalelco's (ingebouwd in de oude huls). C75 en C85 tot 2x toe vervangen. Niets hielp. Toen al die teerdingen vervangen. Weerstanden gemeten die op één na (R32 vervangen) goed bleken te zijn.

Het lijkt een probleem te zijn in de eindtrap. Spanningen en stromen bij de UBL21 zijn normaal, spanning bij de laatste UCH21 (triode) is wat aan de hoge kant.

Tot 200V lijkt het redelijk te gaan (licht geknetter op de achtergrond. Bij 220V is het weer motorboteren.

Heeft iemand een idee hoe ik dit goed krijg?

Hallo Jan,

Als jij zegt dat jij alle weerstanden gecontroleerd hebt en dat die op één na (R32) goed waren, verbaasd mij dat.

R30 is namelijk een NTC die in koude toestand ± 3KOhm meet en in warme toestand slechts 220 Ohm.
Deze NTC zit in de gloeispanning-serie en zal hierdoor geen invloed hebben.

Het piepend geluid wat naar mate van zuiverder afstemmen heftiger wordt, wordt veroorzaakt door
een defecte C75 (100uF 12V). Deze elco moet met de plus aan het chassis liggen.

De elco's C1/C2 dienen ook geïsoleerd van het chassis gemonteerd te zijn. De ring tussen elco's
en isolatieschijfje is via een draad met de minkant van C75 verbonden.

Het motorboten zal je mijn inziens in een lekke koppel-C (C83 van 6,8nF) moeten zoeken.

Heb jij ook die groene serieweerstand (R37,R38,R39) doorgemeten? Deze willen nog wel eens stuk
zijn en vervolgens overbrugd.

Een te hoge anodespanning op de 2e UC(H)21 kan duiden op R35 met een te lage weerstand.

Een laatste punt, niet het onbelangrijkste, is de UY1N. Het is pertinent niet uit te sluiten dat
deze buis op z'n laatste beentjes loopt en de hoge(re) anodespanning niet meer aankan.

Groet,
Paul

--
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum