Stempel op het chassis BX998A/19 (Algemeen)

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 09.10.2014, 15:03 (3701 dagen geleden)

Onder het typeplaatje van mijn BX998A/19 - die nu volop in de restauratie is -
staat ook een stempel.
Hier even een foto van het typeplaatje met serienummer en de stempel.
Kan iemand wat meer vertellen over deze stempel met naast het typenummer
andere informatie?
Dank.

[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 09.10.2014, 16:19 (3701 dagen geleden) @ RR1957

Onder het typeplaatje van mijn BX998A/19 - die nu volop in de restauratie is -
staat ook een stempel.
Hier even een foto van het typeplaatje met serienummer en de stempel.
Kan iemand wat meer vertellen over deze stempel met naast het typenummer
andere informatie?
Dank.

[image]

Hallo René .... de eerste nummers zijn uiteraard het typenummer van de radio.
452KC is de frequentie waarop de middenfrequenttrafo's afgeregeld zijn.
De laatste cijfers en letters weet ik echter niet.

Groeten ... Hugo Sneyers

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 09.10.2014, 18:33 (3701 dagen geleden) @ RR1957

Hoi René,

Deze stempeling is deel van een lange evolutie van chassismarkeringen. Er kwam steeds meer op te staan. Ik ga ervan uit dat het patroon van de latere markeringen wordt gevolgd, maar je kunt zelf helpen om dat te bevestigen of minder aannemelijk te maken, door de spoelenbussen op datumcodes te inspecteren.

BX998A19 - het basistypenummer (in dit geval gelijk aan het volledige typenummer).
452KC - de middenfrequentie.
47 - dit is het grote vraagteken... Productiedatum week 4 van 1957? Lijkt behoorlijk laat maar ook niet onmogelijk.
E08 productiestand, dus welke wijzigingsbladen je bij de documentatie nodig hebt.

Stempel op het chassis BX998A/19

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 10.10.2014, 08:09 (3700 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door RR1957, 10.10.2014, 09:04

Hoi René,

Deze stempeling is deel van een lange evolutie van chassismarkeringen. Er kwam steeds meer op te staan. Ik ga ervan uit dat het patroon van de latere markeringen wordt gevolgd, maar je kunt zelf helpen om dat te bevestigen of minder aannemelijk te maken, door de spoelenbussen op datumcodes te inspecteren.

BX998A19 - het basistypenummer (in dit geval gelijk aan het volledige typenummer).
452KC - de middenfrequentie.
47 - dit is het grote vraagteken... Productiedatum week 4 van 1957? Lijkt behoorlijk laat maar ook niet onmogelijk.
E08 productiestand, dus welke wijzigingsbladen je bij de documentatie nodig hebt.

Hoi Maarten (en ook dank aan Hugo).

Naar aanleiding van mijn vraag hier op het forum heb ik een aantal berichten gekregen.
Tevens een verklaring van de technische persoon die de radio nu aan het reviseren is.
Wat het laatste betreft is duidelijk te constateren dat mijn exemplaar tot
de eerste productieserie behoort. Deze constatering is met stelligheid te doen
omdat in mijn exemplaar nog geen enkele modificatie is uitgevoerd zoals later in de
wijzigingsbladen is vermeld (de persoon heeft al deze bladen) en terug te vinden zijn
in de latere productie-exemplaren. Philips voerde de modificaties meteen door in de
productie en publiceerden ze in de vervolgbladen van de schemabladen.
4 staat dan voor week 4, 7 staat dan voor maand 7 en de E staat voor 5 = 1955.
De melding van de 4 en de 7 is gedaan uit ervaringen met Philips uit het verleden.
E komt ook terug op het typeplaatje links en rechts van het productienummer. Deze E's
zijn echter mee gedrukt met het typeplaatje en geen latere toevoegingen zoals het
productienummer dat er uiteraard later op aangebracht is.
Dit is 33660, wat betekend dat dit nummer 660 is als ze vanaf 33000 gingen tellen.
Nu heb ik altijd gedacht dat met /19 betekende dat het een export model betrof,
maar gezien de afstelling van de frequentie zou het toch voor Nederland bedoeld zijn.
In de /19 modellen zitten een aantal wijzigingen ten opzichte van de 'standaard' modellen
voor Nederland, zoals met name extra zekeringen die vereist werden in andere landen.

De BX998A is minstens tot 1957 geproduceerd want in de Philips Firato catalogus
van augustus 1957 werd hij nog als absoluut topmodel vermeld.
Zoals we weten dienden deze catalogussen bij verschijnen voor het jaar daarna, dus in
dit geval 1958. De Firato was immers een messe-beurs, het tonen wat het jaar erop
verkocht ging worden.
In de Firato catalogus van augustus 1958 wordt de BX998A niet meer genoemd
en is de B7X73A als topmodel aangegeven. In deze bladen werden de modellen in mate
van classificatie aflopend weergegeven, zoals Philips het toen in gedachte had.
In 1959 is dit model dus niet meer als een productiemodel door Philips verkocht.
Maar in ieder geval is het zeker dat mijn exemplaar een tamelijk vroeg model is, uit
de eerste productieserie van 1955.

Mijn exemplaar na de grote schoonmaak (85%) , maar voor de revisie, dus de originele staat:
[image]
De staat waar ik hem in kreeg is hier te zien, op dit forum:
http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=173830

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.10.2014, 09:25 (3700 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door Maarten Bakker, 10.10.2014, 09:53

Hoi René,

Als het een toestel zonder wijzigingen betreft, dan zal ik er ten onrechte een 8 in gezien hebben. Er moet dan E00 staan, en dat zou zomaar kunnen (als ik een cijfer in rood schrijf is het een interpretatie van wat er staat, 0 en 3 waren ook kanshebbers - ik was vergeten dat erbij te vermelden). Misschien kan je op het toestel zelf nakijken of het inderdaad een 0 kan zijn; soms geeft het aflezen via een foto net dat verlies aan duidelijkheid terwijl je in het echt nog een redelijke conclusie kunt trekken.

Blijft natuurlijk wel het raadsel van 47. Dat er geen E maar een 5 staat sluit ik aan de hand van de foto zo goed als uit, en dat ze een E drukken terwijl ze een getal bedoelen klopt volstrekt niet met de bij Philips gangbare coderingen. Het kan natuurlijk ook goed zijn dat 47 niets met een datum te maken heeft of een compleet afwijkende codering kent (Philips gebruikte al in een vroeg stadium weeknummers die per jaar en niet per maand optelden en dat doen ze tot op de dag van vandaag, dus ligt het op het eerste gezicht niet voor de hand dat ze hier iets met weken en maanden deden - maar juist door afwijkende theorieen of gevallen te toetsen kan je ontdekken hoe een systeem inelkaar zit), dus dan kunnen we proberen dat vast te stellen.

Kan je toch eens een controle van de productiedatum doen door naar datumcodes te kijken? Niet alleen die van de spoelenbussen, maar ook van de trafo's en luidsprekers. Er rolt dan geen keiharde datum uit (ik verwacht ook wel enige spreiding) maar er is wel een schatting naar de vroegst mogelijke datum te doen. Het toestel is dan altijd later maar misschien niet zoveel later (hangt af van de gevonden spreiding).

P.S. Ik ben inderdaad exemplaren van meerdere toesteltypes tegengekomen die bestemming /19 hebben maar gewoon voor Nederland ingericht lijken te zijn. Waarschijnlijk voldoen zulke toestellen wel aan de Zweedse eisen maar zijn ze hier het land niet uitgeweest. Men zal geen zin gehad hebben om de toestellen "om te katten" zoals soms wel gebeurde (tot 3 typestickers overelkaar heen zijn al gesignaleerd bij andere types - origineel af fabriek).

Stempel op het chassis BX998A/19

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 10.10.2014, 09:55 (3700 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door RR1957, 10.10.2014, 10:34

Hoi Maarten.

Dank voor je bericht als antwoord op dit interessante onderwerp.

Het is wel toevallig dat de E de vijfde letter van het alfabet is.
Maar goed, zekerheid hebben we natuurlijk niet. De E staat immers ook twee maal bij het
productienummer, al hoeven ze niet direct een relatie met elkaar te hebben.
WEL over de 4 en de 7, want dit heb ik vernomen van een persoon die direct te maken had
met deze coderingen van Philips. De E heb ik er bijgevoegd omdat de alfabetische volgorde
van deze letter overeenkomt met 5. De ervaringsdeskundige vond dit ook de beste oplossing.
Jouw bedoeling over het feit dat je het getal rood hebt gemaakt had ik begrepen. Het is me wel
duidelijk dat de laatste twee aanduidingen niets te maken hebben met de 4 en de 7 als
codering van de datum. Het zou (volgens de bron die ervaring had met deze coderingen) kunnen
wijzen naar een vroeg tabblad over deze radio, wellicht 03, 05 of 08. De persoon is daar wel
van overtuigd (dat het verwijst naar een blad) maar deze codering komt niet voor op de latere
modificatiebladen van Philips. Mijn exemplaar is in ieder geval uit de serie dat die modificaties nog
niet bestonden. Er kunnen natuurlijk wel bladen zijn geweest die uitgebreider ingingen op bepaalde
onderdelen die op de schema's staan, als een soort aanvullingen, zonder dat dit modificaties zijn.

In mijn link naar de eerdere discussie, onder de foto, zie je een duidelijke afbeelding van de trafo.
Wat daar opvalt is de codering V 475. Dat kan geen toeval zijn...

Hier die foto nog even. Let op de tekst bij de zekeringen....
[image]

De stempel in de kast is helaas niet duidelijk genoeg. Ook een kleinere niet.
[image]

type basluidspreker:
[image]

type hogetonenluidspreker:
[image]

:OK:

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.10.2014, 11:26 (3700 dagen geleden) @ RR1957
Bewerkt door Maarten Bakker, 10.10.2014, 11:47

Dat zijn mooie en duidelijke foto's René,

Je zou inderdaad zeggen dat het geen toeval is. V475 staat voor week 47 van 1955, dus dan ligt het zeker voor de hand dat de 47 op het chassis die daarmee overeenkomt ook dezelfde betekenis heeft.

Ik blijk in m'n archief echter een ander geval van opdruk te hebben, dat ga ik er ook nog even naastleggen. Dat lijkt op het eerste gezicht strijdig dus kan voor nieuwe inzichten zorgen.

(edit: Even nagezocht en te strijdig om in dit stadium al wat zinnigs van te kunnen maken. Er staat bij dat andere toestel 918 op die plaats in de stempeling.)

Aangezien de E vrijwel de enige letter is die je tegenkomt op Nederlandse chassis (als het voor een jaar zou staan, zou je de letters A t/m J in gelijke mate tegen moeten komen op toestellen uit betreffende jaren, maar dat klopt niet: tot ongeveer 1956 was het een E, daarna een A), ga ik er vooralsnog van uit dat deze toch gewoon hetzelfde moet betekenen als de E achter het serienummer.

Ik blijf in elk geval nog even doorpuzzelen op de BX998A, ook in verband met de serienummers en de waarde van R69 die hier wel eerder ter sprake is geweest. Ik mail je ook nog even een dezer dagen.

Stempel op het chassis BX998A/19

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 10.10.2014, 11:43 (3700 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door RR1957, 10.10.2014, 11:55

Bedankt Maarten.
Weer een stapje dichterbij.
Googelend en in mijn archiefje duikend kom ik deze stempel lang niet altijd tegen.
Zeker niet op de standaard (Nederlandse) modellen, de één zekering achterop hebben.
Maar het kan er natuurlijk afgeveegd zijn met schoonmaken. Hoewel ik hem ook niet
zag op exemplaren die niet waren schoongemaakt.

Ik heb veel meer foto's gemaakt (die elders te zien zijn) zoals ik altijd doe bij mijn
radio's: oorspronkelijke situatie, tijdens de revisie en vooral na de revisie.
Ik mail je er over.

:OK:

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door Bert Knoop @, Elst Gelderland, 10.10.2014, 18:58 (3700 dagen geleden) @ RR1957

Googelend en in mijn archiefje duikend kom ik deze stempel lang niet altijd tegen.
Zeker niet op de standaard (Nederlandse) modellen, de één zekering achterop hebben.


Bij deze het bewijs dat die er wel degelijk zijn, foto's uit mijn eigen archief.

Wat me opviel bij dit exemplaar is dat de stempel op zijn kop staat.

Dus de tweede foto 180 graden draaien en vergroten zodat je het kunt lezen

[image]

[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door Henk Folkersma @, Delfzijl, 10.10.2014, 19:18 (3700 dagen geleden) @ Bert Knoop

zal later ook eens kijken op mijn 2 radio,s bx998a
grt henk

Stempel op het chassis BX998A/19

door Franc @, 10.10.2014, 20:37 (3700 dagen geleden) @ Bert Knoop

Bert,

Dit is wel een heel vroeg exemplaar, zowat de wintermaanden van begin '55.
Zouden ze ook in '54 gemaakt kunnen zijn?

Groet Frank

Stempel op het chassis BX998A/19

door Bert Knoop @, Elst Gelderland, 10.10.2014, 20:53 (3700 dagen geleden) @ Franc

Frank,
Eerlijk gezegd heb ik me in dit soort stempels nooit verdiept, heeft ook niet zo mijn interesse.
Bij deze radio viel me de stempel wel op en toen ik de bijdrage zag ben ik even in mijn archief gaan kijken.

Wat ik wel weet is dat de radio van de eerste eigenaar afkomt welke zover men wist te herinneren in het voorjaar van 1955 aangeschaft is.

Meer kan ik er niet over vertellen.

Stempel op het chassis BX998A/19

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.10.2014, 05:41 (3699 dagen geleden) @ Franc
Bewerkt door RR1957, 11.10.2014, 05:46

Beste Frank.

Of dit model ook in 54 is gefabriceerd weet ik niet. Wel is het zo dat het ontwerp en ontwikkelingsproces in de jaren voor
het jaar van eerste productie heeft afgespeeld, dus in 54 of wellicht 53. De ontwikkeling van een product kan jaren vergen.

Of je blij moet zijn met een exemplaar uit de eerste serieproductie is nog maar de vraag ( maar uiteraard zijn we altijd blij
met een dergelijke prachtige radio ) De latere modificaties en wijzigingen die Philips doorvoerde zitten er immers niet in en
sommige ervan waren best noodzakelijk handig.
In ieder geval op zijn minst ook slim in het gebruik. Bij een revisie is het dan ook verstandig de latere wijzigingsbladen die Philips
uitgaf er naast te leggen en te kijken welke modificaties nuttig zijn. Ze zijn niet zo ingrijpend dat de radio er op een historisch
verkeerde manier mee aangetast wordt. Een goede revisie van een exemplaar uit de eerste productieseries zal je dan ook
herkennen aan die modificaties, die vroeger al toegepast werden als een gekochte radio terugkwam bij de dealer en het
probleem zich juist voordeed omdat die modificaties ontbraken. Een ( goede ) dealer kreeg immers die wijzigingsbladen
toegestuurd door Philips ( al moest hij er wel voor betalen. Om de kosten te delen werd zo'n abonnement vaak samen met
meerdere collega-dealers afgesloten ). In het productieproces van Philips werden de modificaties uiteraard meteen toegepast
en wellicht aan de hand van de datum van uitgifte van de wijzigingsbladen en de constatering van modificaties in een
ezxemplaar is de radio ook enigszins te dateren wanneer hij gefabriceerd is.
Ik kreeg het bericht van de technische man die mijn exemplaar nu restaureert dat de meeste onderdelen die een datum
bevatten of een kenmerk daarvan, deze met elkaar overeenkomen. Dit is 4 juli 1955.

:OK:

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door Franc @, 11.10.2014, 11:22 (3699 dagen geleden) @ RR1957

Nou Rene,

Heel vaak vind ik de eerste series het mooiste.
Een voorbeeld; een standaardradio BX433A, een vrij goedkoop bakelietmodel met de bekende druktoetsen.
De eerste series hadden wel de druktoetsen van de grotere broer van die serie, de BX533.
Ik vind die toetsen stukken mooier dan de normale gebitjes.

Technisch zullen de latere uitgaven wel verbeterd zijn lopende de productie van een bepaald type toestel.

Verder zoek ik altijd graag de datum codes van een radio en de daarbij behorende uitvoering en serienummers.

Groet Frank

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10.10.2014, 17:14 (3700 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De datum stempels op losse onderdelen geven een richting aan van de productie periode.
Niet een exacte week jaar dat toestel gemonteerd is.

../19 staat hier niet voor wijzigingen in chassis maar zoals zekeringhouder voor export.
Zo ook de ../16

Enige schema dat ik ken heeft 34 pagina's met 3 type stationschalen in de lijst.
Zie dan graag de wijzigings documenten gescanned.
Zou een mooie toevoeging zijn.

Ik heb een BX998A zonder toevoeging met nr E34384 E
Grote LS stempel: 55 48 5
Kleine LS stempel: 55 48 2
Trafo V485
Stempel op chassis 32451

De ../16 in de link Maarten is
E31298 E met op de LS 55 16 6 en trafo V165

Een andere ../16 vind ik met
E31251 E met op LS 55 18 3 en 55 15 2 met trafo V085


Die van mij met trafo V485 is 724 stuks jonger als die van Rene met trafo V475
Dat zou dan 1 week zijn.

De beide ../16 zijn ouder en wel V085 en V165 met 47 stuks verschil.

Luid de vraag ook nog eens of serienummers van modellen wel echt oplopend zijn.
Bedoel de nodige chassis zitten ook in meubelen.

Dan nog of de serienummers wel toestel afhankelijk zijn.
Bedoel mijn HX553A nr;E 32516 E met LS stempel 55 38 9
Zou keurig in dat rijtje passen van chassis deze 998 reeks.

Dat Rene een vroege heeft, jammer paar maandjes jonger dan de beide /16's.

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.10.2014, 17:56 (3700 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door Maarten Bakker, 10.10.2014, 18:03

Inderdaad, de meest recente gevonden datumcode geeft een ondergrens voor de productiedatum van het toestel maar ligt er in veel gevallen nog wel vrij dichtbij (paar weken hooguit). Bij af-fabriek omgekatte toestellen of bij gebruik van een ouder type chassis in een nieuw model kan het verschil flink oplopen heb ik wel gezien.

De serienummers zoals op de typesticker staan zijn voor het toestel, voor zover ik heb kunnen nagaan. Dus niet aan het chassis gebonden als dat in een ander toestel wordt gebruikt en ook niet voor toestellen met andere chassis.

De volgende vraag is of ook de verschillende uitvoeringsnummers (waarmee ik inderdaad niet de revisie bedoelde) /16 en /19 elk een eigen serienummerreeks hadden. Op basis van tot nu toe bekende gegevens kan dat beide kanten nog uit.

Het nummer dat je op het chassis van jouw BX998A aantrof is waarschijnlijk wel het een of andere niet-toestelgebonden volgnummer.

Stempel op het chassis BX998A/19

door fury, 10.10.2014, 15:13 (3700 dagen geleden) @ RR1957

wat me opvalt is de : "trög finsakring" die bij de zekeringen staat. Dat klinkt scandinavisch... dus mss oorspronkelijk idd bedoeld voor daar? Ik spreek de taal niet.. maar tviel me op.

greetz, Hans

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 10.10.2014, 15:49 (3700 dagen geleden) @ fury

Klopt, dat is een duidelijke aanwijzing dat het toestel met uitvoeringsnummer /19 wel ooit met export naar Zweden in gedachten ontwikkeld is. Waarom er (naar mijn indruk) door de jaren heen relatief veel modellen voor Zweden toch hier in de buurt zijn blijven hangen, is me niet helemaal duidelijk maar het zou ermee te maken kunnen hebben dat de normen voor Zweden strenger waren dan die voor de meeste andere landen zodat een toestel dat daaraan voldoet ook geschikt was om hier te verkopen maar andersom niet.

Stempel op het chassis BX998A/19

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 11.10.2014, 15:11 (3699 dagen geleden) @ RR1957

Hierbij wat nummers van mijn beide toestellen :

1 : typesticker BX998A E30966E ; VDT V015 ; UGT en smoorspoel V055 , stempel onleesbaar .

2 : typesticker BX998A/19 E33659E ; VDT V465 ; UGT 1 V475 ; smoorspoel en UGT 2 V425 . Stempel en de beide zekeringen met Zweeds opschrift hetzelfde als die van René .

Groet , Henk

--
It is de boer allike folle oft de ko skyt of de bolle !

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 11.10.2014, 17:42 (3699 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Hoi Henk,

Als je schrijft: stempel hetzelfde als bij René, bedoel je dan ook dat er 47 staat? En dat het laatste cijfer E0x slecht leesbaar is? Ben benieuwd, want juist de staart van die stempeling kan uitkomst bieden op de vragen.

Stempel op het chassis BX998A/19

door Tonmeister Henk † @, Leeuwarden, 11.10.2014, 17:54 (3699 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Tonmeister Henk †, 11.10.2014, 18:02

Inderdaad ook 47E08 , maar die 8 ben ik niet 100% zeker van , zou ook een 3 kunnen zijn , ga morgen nog even checken . Ga ook proberen om met beter licht het stempel van de andere te ontcijferen .

Groet , Henk

--
It is de boer allike folle oft de ko skyt of de bolle !

Stempel op het chassis BX998A/19

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.10.2014, 18:26 (3699 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door RR1957, 11.10.2014, 19:17

Deze kreeg ik zojuist van Michel vd W.
De stempel is aan het einde in ieder geval duidelijk.

Met dank aan Michel!

[image]

Opvallend is onderstaande foto, tewijl het geen /19 is....

[image]

Dit is mijn schaal. lijkt me duidelijk voor de Nederlandse markt.
Ik ken er (nog niet) alle schalen van.

[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 11.10.2014, 18:52 (3699 dagen geleden) @ RR1957

Twee andere schalen, maar verder geen info over deze modellen.

[image]

[image]

--
Vriendelijke groet, René
[image]

Stempel op het chassis BX998A/19

door MichelMarconi, 23.10.2014, 12:42 (3687 dagen geleden) @ RR1957

Zou het kunnen zijn dat mijn BX998A met het hoge serienummer 34436 en het stempel op het chassis eindigend op 29E00 uit het productiejaar week 2 van 1959 komt, waarbij alle revisiewijzingen reeds zijn doorgevoerd (ivm 00)?
Groet, Michel

Stempel op het chassis BX998A/19

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 23.10.2014, 14:16 (3687 dagen geleden) @ MichelMarconi

E00 zou op een uitvoering zonder revisies moeten slaan. Het getal dat ervoor staat is niet persé een datum, maar daar durf ik nog geen harde uitspraken over te doen.

Twee opeenvolgende exemplaren BX998A

door RR1957 ⌂ @, Haarlem, 21.10.2014, 18:16 (3689 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †

Hoi Henk.

Via mail hadden we het al geconstateerd: we hebben elk een exemplaar met opvolgende nummers!
Mijn exemplaar 33660, die van jou 33659. Beide dus uit de eerste productie serie van 1955.
Ze hebben elkaar dus aangekeken op de productielijn.
:-)

--
Vriendelijke groet, René
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum