motor trio track (Techniek Radio/TV)

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02.11.2014, 13:22 (3677 dagen geleden)

Beste radiovrienden,

Ik ben bezig met de snelheidsregeling van een Trio Track platenspeler model 953V
Daarvan loopt de verstelling van het tussenwiel stroef.
Dat tussenwielsetje wil ik verwijderen om schoon te maken.

Bij deze actie stuit ik op een staalkabeltje dat met een veertje wordt strak gehouden.
Die staalkabel houdt een metalen schijfje strak boven de motor.
Waarvoor dient dat en kan ik het ongestraft losmaken?

(anders blijf ik er liever van af):CAP:

Groeten van Fons


[image]

motor trio track

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 02.11.2014, 13:42 (3677 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Fons, de staaldraad dient voor de overbrenging van het fijnregelknopje naar de centrifugaalregelaar op de motor. Wanneer je aan het fijnregelknopje (pitch control in modern Nederlands) draait wordt deze draaiende beweging door het staalkabeltje overgebracht naar de centrifugaalregeling. Het regelbereik is ongeveer plus en min 10%.

Het los- en vasthaken van het veertje is meestal niet gekoppeld aan de een of andere strafoefening, en zal jou vast wel lukken.

--
http://www.hupse.eu/radio

motor trio track

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02.11.2014, 14:02 (3677 dagen geleden) @ John Hupse †

Bedankt voor de uitleg, John.
Ik had het zo gauw nog niet gezien dat dit werkte op de centrifugaalregeling.
Voorlopig kan ik er weer mee door.

Het los- en vasthaken van het veertje is meestal niet gekoppeld aan de een of andere strafoefening.

Het loshalen van strak staande veertjes is in mijn loopbaan nogal eens de inleiding geweest tot allerhande rampen.:FIR:
Vandaar dat ik graag van tevoren een beetje de gevolgen kan inschatten.
Nogmaals bedankt en groeten,
Fons

motor trio track

door soundman2 @, Wouw, 02.11.2014, 14:45 (3677 dagen geleden) @ John Hupse †

Fons, de staaldraad dient voor de overbrenging van het fijnregelknopje naar de centrifugaalregelaar op de motor. Wanneer je aan het fijnregelknopje (pitch control in modern Nederlands) draait wordt deze draaiende beweging door het staalkabeltje overgebracht naar de centrifugaalregeling. Het regelbereik is ongeveer plus en min 10%.

Het los- en vasthaken van het veertje is meestal niet gekoppeld aan de een of andere strafoefening, en zal jou vast wel lukken.

Volgens mij was die centrifugaalregeling zoals jij die noemt, een wervelstroom rem, maar ik kan me de verkeerde triotrack voor de geest halen natuurlijk.

Soundman2

motor trio track

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 02.11.2014, 17:38 (3677 dagen geleden) @ soundman2

maar ik kan me de verkeerde triotrack voor de geest halen natuurlijk

de Triotrack grammofoons zijn allemaal voorzien van een Deens SRT (Skandinavisk Radio & Television A/S) grammofoondek met een asynchroonmotor. Vlak boven deze motor is een centrifugaalregelaar gemonteerd die is uitgerust met 3 rechthoekige gewichtjes die een remschijf tegen een aantal remblokjes drukken met een kracht die afhankelijk is van het toerental.

Dit SRT dek werd in de Triotrack grammofoons toegepast in de periode 1953 tot het einde van het merk Triotrack begin jaren '70. De SRT-fabriek werd vervolgens overgenomen door B&O, een van de belangrijkste opdrachtgevers van SRT.

De grootste wijziging die SRT in dit dek heeft doorgevoerd was in 1957. De fabrikant stapte toen over van 3 naar 4 snelheden. Behalve Triotrack (een merk van Acoustical) maakte ook His Masters Voice gebruik van dit grammofoondek.

--
http://www.hupse.eu/radio

motor trio track

door soundman2 @, Wouw, 02.11.2014, 19:31 (3677 dagen geleden) @ John Hupse †

maar ik kan me de verkeerde triotrack voor de geest halen natuurlijk


de Triotrack grammofoons zijn allemaal voorzien van een Deens SRT (Skandinavisk Radio & Television A/S) grammofoondek met een asynchroonmotor. Vlak boven deze motor is een centrifugaalregelaar gemonteerd die is uitgerust met 3 rechthoekige gewichtjes die een remschijf tegen een aantal remblokjes drukken met een kracht die afhankelijk is van het toerental.

Dit SRT dek werd in de Triotrack grammofoons toegepast in de periode 1953 tot het einde van het merk Triotrack begin jaren '70. De SRT-fabriek werd vervolgens overgenomen door B&O, een van de belangrijkste opdrachtgevers van SRT.

De grootste wijziging die SRT in dit dek heeft doorgevoerd was in 1957. De fabrikant stapte toen over van 3 naar 4 snelheden. Behalve Triotrack (een merk van Acoustical) maakte ook His Masters Voice gebruik van dit grammofoondek.

John, dan laat mijn geheugen me even in de steek. Welke pu dan was voorzien van twee magneetjes met een schijfje op de motor ertussen weet ik dan niet meer. Toch hebben we veel Triotracks verkocht en we hadden ze destijds ook in de winkel om grammofoonplaten voor te spelen.
Aan de foto in deze thread kan ik niet afleiden wat het is.
Ook een zoektocht bij de NGG gaf geen antwoord op mijn vraag cq opmerking.

Soundman2

motor trio track

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02.11.2014, 21:15 (3677 dagen geleden) @ soundman2

Aan de foto in deze thread kan ik niet afleiden wat het is.


Hallo Soundman2,

Mijn pu is voorzien van een motor met remschijfjes.
Ik heb er nog eens goed naar gekeken.

Groeten van Fons

motor trio track

door Jan Bus @, Amersfoort, 02.11.2014, 21:44 (3677 dagen geleden) @ soundman2

Philips had enkele modellen met wervelstroomrem voor toerentalfijnregeling gevormd door een verstelbare magneet en een koperenschijf op de motoras, bv. de AG1005, AG2005, AG2009, AG2030, 22GA230 en afgeleide modellen. Systeem werkt erg goed. Zie de documentatie op de site van de NVHR.

Groet, Jan

motor trio track

door lee @, Venlo, 02.11.2014, 13:52 (3677 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Fons let op dat je tijdens de werkzaamheden niet per ongeluk het naastgelegen schakelaartje omzet, is mij al eens gebeurd :-(

Lee

motor trio track

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 02.11.2014, 14:03 (3677 dagen geleden) @ lee

Ik heb het gezien, Lee
Bedankt!

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum