defecte spoel in 655A (Techniek Radio/TV)
L.S.
Bij de restauratie van mijn 655A stuit ik op een lastig probleem.
De radio speelt na enkele ingrepen ( afvlakelco gereviseerd, bedrading deels vernieuwen, golfbereikschakelaar schoonmaken, etc) vrij zacht op alle drie golfbereiken.
Het valt mij op dat als ik een antennedraad aansluit op het rooster van de hexode van de ECH3 dat het signaal veel sterker doorkomt en de radio ook veel gevoeliger is.
In eerste instantie heb ik alle gelijkspanningen gemeten en de buizen ECH3 en EF9 vervangen maar dat maakte geen verschil. Alle gelijkspanningen rond die buizen kloppen aardig, behalve de VaT van de ECH3. Volgens de doc moet die 70 volt zijn maar ik meet 130 volt.
Weerstanden daar in de buurt zijn allemaal OK.
Ik heb alle spoelen voor de MF sectie doorgemeten en het blijkt dat spoel S17 onderbroken is.
Alle andere spoelen meten tamelijk laagohmig alhoewel de waarden vaak afwijken van hetgeen in de doc wordt vermeld.
Het lijkt erop dat ik voor de keus sta:
- de defecte spoel vervangen wat betekent dat ik waarschijnlijk het samenstel van de spoelen S17,18,19,20 moet vervangen omdat die in hetzelfde huis zitten. Deze spoelen hebben in de doc artikelnr: : A1 035 34.1
Heeft iemand nog zoiets liggen, of desnoods een sloopchassis?
Zie foto hieronder.
- Ik kan ook defecte spoel demonteren en trachten te repareren.
Heeft iemand daar ervaring mee en zijn er dingen waar ik op moet letten?
defecte spoel in 655A
door Matthias Meijer , Dordrecht, 23.11.2014, 14:29 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Hallo Haarm,
Ik zou nog onderdelen voor dit toestel moeten hebben liggen, dus die zoek ik op, en hopelijk zit de spoelbus er dan nog bij.
Zit dezelfde spoelbus misschien ook nog in vergelijkbare toestellen uit die tijd?
Groeten,
Matthias
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 23.11.2014, 15:18 (3656 dagen geleden) @ Matthias Meijer
Hoi Matthias,
Ik ben als equivalenten tot nu toe tegengekomen: 655U en 480A
Er zullen vast nog meer zijn.
groeten van Harm Post
defecte spoel in 655A
door Andy Janssen , Born (limburg), 23.11.2014, 14:31 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Hallo Haarm,
Ik heb een chassis van een 655A staan die ik ooit een gesloopt hem en gebruik voor experimentele dingen. De meeste onderdelen heb ik als het goed is nog liggen (ook de spoelen), maar het nummer dat u opgeeft staat niet direct op de spoel. Er staat als het goed is op de boven rand een 4 cijferig nummer en op de onderrand een 2 cijferig nummer. Wat staat hier bij u?
Groetjes Andy
--
Een slecht werkman geeft zijn gereedschap de schuld...
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 23.11.2014, 15:10 (3656 dagen geleden) @ Andy Janssen
Hoi Andy,
Aan de bovenrand van de spoel staat 5321
Onderaan staat: 340
Groeten van Harm
defecte spoel in 655A
door Andy Janssen , Born (limburg), 23.11.2014, 15:35 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Zal deze wel zijn denk ik. 4 aansluitingen onderaan?
Groetjes Andy
--
Een slecht werkman geeft zijn gereedschap de schuld...
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 23.11.2014, 15:40 (3656 dagen geleden) @ Andy Janssen
De cijfercode's zijn hetzelfde maar die van mij heeft 8 aansluitingen. ( er zitten 4 spoelen in )
Ook ziet de bus er iets anders uit.
groeten van Harm
defecte spoel in 655A
door Andy Janssen , Born (limburg), 23.11.2014, 15:45 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Hallo Haarm,
Weet u zeker dat die 5321 is en geen 5341? De 2 en 4 lijken veel op elkaar als die half vervaagd zijn.
Want ik heb hier nog een spoel, die het zelfde uiterlijk (twee ringen) en 8 aansluitingen heeft als die van u, maar hier is de opdruk 5341 en 340 van. Ik denk dat het dan die moet zijn.
Groetjes Andy
--
Een slecht werkman geeft zijn gereedschap de schuld...
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 23.11.2014, 16:15 (3656 dagen geleden) @ Andy Janssen
Om eerlijk te zijn: ik kan het niet goed zien en zal eerst de spoel moeten demonteren.
Dat ga ik morgen doen en dan hoor je van me.
groeten van Harm
defecte spoel in 655A
door Andy Janssen , Born (limburg), 23.11.2014, 16:23 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Ik heb alle spoelen nog liggen van die radio, dus kijk maar wat je nodig hebt.
Groetjes Andy
--
Een slecht werkman geeft zijn gereedschap de schuld...
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 24.11.2014, 09:04 (3655 dagen geleden) @ Andy Janssen
Ik heb zojuist de spoelhouder gedemonteerd.
Het is inderdaad een spoelhouder met als cijfercode 5341 en onderaan 340.
Reacties van andere forumleden hadden mij al overtuigd en tevens heb ik daarmee weer iets geleerd over de codering die Philips gebruikte.
Ik wil die spoel graag van je overnemen.
Ik stuur je een mail.
groeten van Harm Post
defecte spoel in 655A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.11.2014, 20:30 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Het korte nummer is de datumcode, het bovenste nummer moet helemaal of op het laatste cijfer na overeenkomen met de staart van het nummer in de documentatie. Ik zou dus 5341 verwachten in plaats van 5321.
Ik denk dus dat Andy gelijk heeft en je die spoel nodig hebt.
defecte spoel in 655A
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 23.11.2014, 14:35 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Ik heb hier nog het stoffelijk overschot van een 480A,
die toont gróte gelijkenis met de 655A op jouw foto
Bij belangstelling stuur ik 't tegen verzendkosten naar je toe
Nico
(edit: ophalen is duidelijk geen optie)
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 23.11.2014, 15:15 (3656 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Nico,
Een spoel uit een 480 zou inderdaad een optie zijn.
Schema en uiterlijk van dat toestel tonen grote gelijkenis.
Echter: het art nr. wijkt iets af: A1 035 34.2 ( in de 655A zit een A1 035 34.1 )
Ik hou jouw aanbod "in portefeuille" OK?
groeten van Harm
defecte spoel in 655A
door Hans van der Marel , Hilversum, 23.11.2014, 18:08 (3656 dagen geleden) @ Haarm
Echter: het art nr. wijkt iets af: A1 035 34.2 ( in de 655A zit een A1 035 34.1 )
Dat is dus de spoel die Andy voor je heeft.... 5 34.1
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 23.11.2014, 19:37 (3656 dagen geleden) @ Hans van der Marel
Bedankt voor je opmerking Hans.
Daar had ik zo gauw niet aan gedacht.
Weer iets wijzer geworden.
Groeten van Harm Post
defecte spoel in 655A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 23.11.2014, 20:34 (3656 dagen geleden) @ Haarm
.2 is een nieuwere/verbeterde uitvoering van .1 en kan in de meeste gevallen zonder wijzigingen toegepast worden.
defecte spoel in 655A
door Ouwe Schipper , Sassenheim, 24.11.2014, 10:56 (3655 dagen geleden) @ Haarm
Graag of niet.....
Misschien heeft er nog iemand anders belangstelling voor
Ik wacht een week, dan gaat 'ie de Kliko in
Nico
--
een kinderhand
is ook weer gauw leeg
defecte spoel in 655A
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 24.11.2014, 14:19 (3655 dagen geleden) @ Ouwe Schipper
Altijd maar weer dat zinloze geklikoficeer en het daarvan formuleren als dreigement, hier nog aangevuld met 'graag of niet', wat is daar toch de charme van?
Niet persoonlijk bedoeld, het is weliswaar geen overweldigende trend maar je bent zeker niet de enige die het doet en ik snap het simpelweg niet.
defecte spoel in 655A
door Pieter Vos , 23.11.2014, 18:05 (3656 dagen geleden) @ Haarm
L.S.
Bij de restauratie van mijn 655A stuit ik op een lastig probleem.
De radio speelt na enkele ingrepen ( afvlakelco gereviseerd, bedrading deels vernieuwen, golfbereikschakelaar schoonmaken, etc) vrij zacht op alle drie golfbereiken.
Het valt mij op dat als ik een antennedraad aansluit op het rooster van de hexode van de ECH3 dat het signaal veel sterker doorkomt en de radio ook veel gevoeliger is.
In eerste instantie heb ik alle gelijkspanningen gemeten en de buizen ECH3 en EF9 vervangen maar dat maakte geen verschil. Alle gelijkspanningen rond die buizen kloppen aardig, behalve de VaT van de ECH3. Volgens de doc moet die 70 volt zijn maar ik meet 130 volt.
Weerstanden daar in de buurt zijn allemaal OK.
Ik heb alle spoelen voor de MF sectie doorgemeten en het blijkt dat spoel S17 onderbroken is.
Alle andere spoelen meten tamelijk laagohmig alhoewel de waarden vaak afwijken van hetgeen in de doc wordt vermeld.
Het lijkt erop dat ik voor de keus sta:
- de defecte spoel vervangen wat betekent dat ik waarschijnlijk het samenstel van de spoelen S17,18,19,20 moet vervangen omdat die in hetzelfde huis zitten. Deze spoelen hebben in de doc artikelnr: : A1 035 34.1
Heeft iemand nog zoiets liggen, of desnoods een sloopchassis?
Zie foto hieronder.
- Ik kan ook defecte spoel demonteren en trachten te repareren.
Heeft iemand daar ervaring mee en zijn er dingen waar ik op moet letten?
Zo te zien is het de middengolf antenne koppel spoel die onderbroken is. Deze spoel koppelt met de afstemspoel S18. Omdat spoel S17 rechtstreeks verbonden is met de antenne ingang en er destijds vaak buiten opgestelde lange draad antennes werden gebruikt, is deze spoel waarschijnlijk vernield door de bliksem. Ik herinner mij goed uit mijn jeugd: als er onweer dreigde dan was altijd het devies: antenne uit de radio halen! Pas met de introductie van de ferriet antenne en een externe draad antenne niet meeer nodig was, kon men ook bij onweer de radio zonder zorgen gebruiken.
Ik ben het vaker tegengekomen bij oude radio's zonder ferriet antenne: een defecte antenne koppel spoel: bij mijn Waldorp 168, een Erres KY487 en een Fridor 513. Steeds gaat het om een defecte MG antenne koppelspoel. De LG antenne koppelspoel is vaak gespaard omdat het betreffende toestel tijdens het onweer in de MG stand stond.
In geval van mijn Waldorp 168 kon ik de antenne koppel spoel opnieuw wikkelen. Uit de service documentatie van de Erres KY466 kon ik afleiden dat de spoel ca. 100 windingen moest zijn. Kritisch is dit niet, immers het gaat om een koppel spoel, niet om de spoel die deel uitmaakt van de eerste MG afstemkring: het overwikkelen van S18 is veel meer kritisch, daarvan moet men wel precies het aantal windingen kennen om juist te kunnen opnieuw wikkelen. Nadat ik de spoel aldus gerepareed had, speelde mijn Waldorp duidelijk beter. Helaas bleek ook de ECH3 defect, deze buis vervangen en mijn Waldorp 168 speelt weer prima, met de overgewikkelde antenne koppel spoel.
In het geval van de Erres KY487 heb ik de radio uiteindelijk gesloopt omdat deze als geheel in slechte staat was.
In geval van de Fridor 513 heb ik de MG/LG antennespoel in zijn geheel vervangen door de MG/LG antennespoel van een Philips BX560A daarna prima ontvangst van de Fridor 513.
In een later stadium heb ik de gerepareerde antenne MG/LG spoel van mijn Waldorp 168 in zijn geheel uitgewisseld door de MG/LG antennespoel uit een Philips 789A. De Waldorp 168 en de Philips 789 bleken namelijk over precies dezelfde spoelen set te beschikken, met dezelfde nummers op de spoel bussen. Het uitwisselen van de MG/LG antennespoelen bracht geen verandering in de gevoeligheid van beide radio's. Dit toont aan dat het opnieuw wikkelen van de MG antenne koppel spoel met 100 windingen juist is.
Het chassis op de foto hierboven lijkt trouwens bijzonder veel op dat van de Philips 789A. Overwikkelen van de antenne koppelspoel (S17) is goed te doen. Anders naar een komplete MG/LG antenne spoel (S17,18,19,20 in een bus) omzien zoals die veel in 1939/1940 Philips en Siera chassis werd toegepast.
mvg, Pieter.
defecte spoel in 655A
door Haarm , Eenrum, 23.11.2014, 19:42 (3656 dagen geleden) @ Pieter Vos
Hoi Pieter,
Die gedachte van blikseminslag was ook al even door mij heen gespeeld.
Bedankt voor je gedetailleerde info.
Harm Post
defecte spoel in 655A
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 24.11.2014, 05:55 (3655 dagen geleden) @ Pieter Vos
Je hoeft niet alleen aan blikseminslag te denken, het kwam vroeger ook maar al te vaak voor, dat er zelf in elkaar geknutselde lichtnet-antennes werden gemaakt, die op den duur kortsloten met het lichtnet door toepassing van ongeschikte condensatoren. Vooral in steden, waar gezinnen vlak na de oorlog op zoldertjes bivakkeerden vanwege de woningnood en er geen mogelijkheid was voor een fatsoenlijke buitenantenne, gebeurde dit nogal eens.
defecte spoel in 655A vervangen
door Haarm , Eenrum, 21.12.2014, 11:38 (3628 dagen geleden) @ Haarm
Van Andy Jansen kreeg ik vorige week op de beurs een antennespoel.
Die heb ik gisteren in de radio gezet en hij speelt nu veel beter!
Inmiddels heb ik ook begrepen dat je dit soort spoelen moeilijk kunt repareren maar ik ga het toch proberen.
Alle mensen die op deze draad gereageerd hebben: bedankt voor jullie meedenken.
defecte spoel in 655A vervangen
door Martina , Almere, 21.12.2014, 12:47 (3628 dagen geleden) @ Haarm
Die spoelen met ingewalste ringen zijn sowieso niet reparabel... je krijgt het binnenwerk er door die ringen niet uit.
Dat heeft Dhr Flipse met opzet zo gedaan dat je ze niet uit elkaar kunt halen.
--
The Flying Dutchlady
Eensch legende... thans werkelijkheid!
https://www.youtube.com/watch?v=lr5d3sGxSXQ
defecte spoel in 655A vervangen
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 21.12.2014, 13:59 (3628 dagen geleden) @ Martina
Zou dat de echte reden zijn? Weet iemand dat?
defecte spoel in 655A vervangen
door Boudewijn , 21.12.2014, 14:39 (3628 dagen geleden) @ Martina
jawel hoor.op de draaibank aan stukjes steken,of met een pijpensnijdertje.
defecte spoel in 655A vervangen
door Haarm , Eenrum, 22.12.2014, 12:37 (3627 dagen geleden) @ Haarm
Beste mensen,
Die spoel openmaken is eenvoudig.
Maar opnieuw wikkelen is niet zo simpel!
Bovendien zitten die haardunne draadjes gefixeerd in een soort teer.
defecte spoel in 655A vervangen
door Willem.H.N , Enschede, 22.12.2014, 14:18 (3627 dagen geleden) @ Haarm
--
Wil het niet lukken?
overkomt mij ook wel eens.
defecte spoel in 655A vervangen
door Maurice , Dordrecht, 22.12.2014, 16:11 (3627 dagen geleden) @ Haarm
Eerst proberen of je de draden opnieuw aan lipje op voetje kan zetten.
Mogelijk dat daar een breukje zit ipv dat de spoel zelf helemaal defect is.
Of eerst even het vrije rechte stukje draad wat blank maken en meten of verbinding is.
Dacht dat enkel was is dat bruine.
Dus met beetje verwarmen met een föhn moet dat te smelten zijn.
defecte spoel in 655A vervangen
door Haarm , Eenrum, 22.12.2014, 16:51 (3627 dagen geleden) @ Maurice
Door schade en schande wordt men wijs: ik heb het spoeltje zonder verwarmen uit elkaar gehaald.
Dat was voor tenminste één van de dunne draadjes in het harde fixeermateriaal funest.
Ik ga eerst verder met het afmaken van de radio en zal het spoeltje zeker niet weggooien.
( is een kwaal van me: niks kunnen weggooien! Alles komt misschien wel weer eens van pas....)