defecte spoel in 655A (Techniek Radio/TV)

door Pieter Vos @, 23.11.2014, 18:05 (3656 dagen geleden) @ Haarm

L.S.

Bij de restauratie van mijn 655A stuit ik op een lastig probleem.
De radio speelt na enkele ingrepen ( afvlakelco gereviseerd, bedrading deels vernieuwen, golfbereikschakelaar schoonmaken, etc) vrij zacht op alle drie golfbereiken.
Het valt mij op dat als ik een antennedraad aansluit op het rooster van de hexode van de ECH3 dat het signaal veel sterker doorkomt en de radio ook veel gevoeliger is.
In eerste instantie heb ik alle gelijkspanningen gemeten en de buizen ECH3 en EF9 vervangen maar dat maakte geen verschil. Alle gelijkspanningen rond die buizen kloppen aardig, behalve de VaT van de ECH3. Volgens de doc moet die 70 volt zijn maar ik meet 130 volt.
Weerstanden daar in de buurt zijn allemaal OK.
Ik heb alle spoelen voor de MF sectie doorgemeten en het blijkt dat spoel S17 onderbroken is.
Alle andere spoelen meten tamelijk laagohmig alhoewel de waarden vaak afwijken van hetgeen in de doc wordt vermeld.
[image]

Het lijkt erop dat ik voor de keus sta:
- de defecte spoel vervangen wat betekent dat ik waarschijnlijk het samenstel van de spoelen S17,18,19,20 moet vervangen omdat die in hetzelfde huis zitten. Deze spoelen hebben in de doc artikelnr: : A1 035 34.1
Heeft iemand nog zoiets liggen, of desnoods een sloopchassis?
Zie foto hieronder.
[image]

- Ik kan ook defecte spoel demonteren en trachten te repareren.
Heeft iemand daar ervaring mee en zijn er dingen waar ik op moet letten?

Zo te zien is het de middengolf antenne koppel spoel die onderbroken is. Deze spoel koppelt met de afstemspoel S18. Omdat spoel S17 rechtstreeks verbonden is met de antenne ingang en er destijds vaak buiten opgestelde lange draad antennes werden gebruikt, is deze spoel waarschijnlijk vernield door de bliksem. Ik herinner mij goed uit mijn jeugd: als er onweer dreigde dan was altijd het devies: antenne uit de radio halen! Pas met de introductie van de ferriet antenne en een externe draad antenne niet meeer nodig was, kon men ook bij onweer de radio zonder zorgen gebruiken.

Ik ben het vaker tegengekomen bij oude radio's zonder ferriet antenne: een defecte antenne koppel spoel: bij mijn Waldorp 168, een Erres KY487 en een Fridor 513. Steeds gaat het om een defecte MG antenne koppelspoel. De LG antenne koppelspoel is vaak gespaard omdat het betreffende toestel tijdens het onweer in de MG stand stond.

In geval van mijn Waldorp 168 kon ik de antenne koppel spoel opnieuw wikkelen. Uit de service documentatie van de Erres KY466 kon ik afleiden dat de spoel ca. 100 windingen moest zijn. Kritisch is dit niet, immers het gaat om een koppel spoel, niet om de spoel die deel uitmaakt van de eerste MG afstemkring: het overwikkelen van S18 is veel meer kritisch, daarvan moet men wel precies het aantal windingen kennen om juist te kunnen opnieuw wikkelen. Nadat ik de spoel aldus gerepareed had, speelde mijn Waldorp duidelijk beter. Helaas bleek ook de ECH3 defect, deze buis vervangen en mijn Waldorp 168 speelt weer prima, met de overgewikkelde antenne koppel spoel.

In het geval van de Erres KY487 heb ik de radio uiteindelijk gesloopt omdat deze als geheel in slechte staat was.

In geval van de Fridor 513 heb ik de MG/LG antennespoel in zijn geheel vervangen door de MG/LG antennespoel van een Philips BX560A daarna prima ontvangst van de Fridor 513.

In een later stadium heb ik de gerepareerde antenne MG/LG spoel van mijn Waldorp 168 in zijn geheel uitgewisseld door de MG/LG antennespoel uit een Philips 789A. De Waldorp 168 en de Philips 789 bleken namelijk over precies dezelfde spoelen set te beschikken, met dezelfde nummers op de spoel bussen. Het uitwisselen van de MG/LG antennespoelen bracht geen verandering in de gevoeligheid van beide radio's. Dit toont aan dat het opnieuw wikkelen van de MG antenne koppel spoel met 100 windingen juist is.

Het chassis op de foto hierboven lijkt trouwens bijzonder veel op dat van de Philips 789A. Overwikkelen van de antenne koppelspoel (S17) is goed te doen. Anders naar een komplete MG/LG antenne spoel (S17,18,19,20 in een bus) omzien zoals die veel in 1939/1940 Philips en Siera chassis werd toegepast.

mvg, Pieter.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum