4657 zonder fitting (Algemeen)

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 18:53 (3653 dagen geleden)

Goede avond iedereen Zoals de titel reeds aangeeft heb ik hier een buis type 4657 liggen echter zonder buisfitting.Hoe kan ik nu anode ,rooster en kathode uitvissen en de buis zijn welverdiende sokkel terug geven.??Beschik over 4 v wissel uit de buizentester en een multimeter. Groetjes en dank bij voorbaat. www.hupse.eu/radio/tubes/4657.htm

4657 zonder fitting

door Andy Janssen @, Born (limburg), 26.11.2014, 18:59 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

De twee aansluitingen van de gloeidraad hebben sowieso een zeer lage weerstand. Dus die vis je er zo tussen uit. Kun je misschien onder door het glas heen kijken? Dan kun je zien waar de resterende 3 aansluitingen heen gaan?
Het is me ook wel eens gelukt om de gloeidraad aan te sluiten, bij een ballon met een coating er om heen, om zo naar binnen te kunnen kijken. Met een beetje geluk is dat net genoeg licht opbrengst.

Groetjes Andy ;-)

--
Een slecht werkman geeft zijn gereedschap de schuld... :)

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 19:04 (3653 dagen geleden) @ Andy Janssen

Hallo Andy dat gaat niet het is een buis met goud coating.De gloei dat is geen probleem.Groeten Freddy

4657 zonder fitting

door Andy Janssen @, Born (limburg), 26.11.2014, 19:15 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Nee, maar de onderkant van de buis, waar de aansluitingen uit komen, is niet gecoat.
Kun je daar niet op de een of andere manier doorheen kijken?

--
Een slecht werkman geeft zijn gereedschap de schuld... :)

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 19:29 (3653 dagen geleden) @ Andy Janssen
Bewerkt door freddy vercruyce, 26.11.2014, 19:42

sorry Andy dat is niet mogelijk.Ik zoek een manier waarbij ik de nodige gloeispanning aanbreng en daarna via metingen de rest van de draden kan bepalen.Heb het ooit eens ergens gelezen maar ik vind het niet terug.Ik dacht iets in de zin van Gloei erop en daarna meten tussen een gloiedraad en de verschillende losse draden.Laagste meting is anode,middelste is rooster en hoogste is kathode.Of heb ik het mis? Groetjes Freddy

4657 zonder fitting

door Andy Janssen @, Born (limburg), 26.11.2014, 19:42 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Ik weet niet of ik te simpel denk, maar alleen tussen de kathode en anode of kathode en rooster kan stroom vloeien. Dat kan maar in één richting. Die richting bepaald waar de kathode zit. Dan heb je er al 1.
Dan is de anode stroom afhankelijk van de roosterspanning. Als je het rooster kiest als anode, dan kun je met de echte anode de stroom tussen kathode en het rooster niet beïnvloeden. Dus dan weet je ook hoe die twee om zitten. Toch? En het is maar een triode, dus dan zou je er als het goed is moeten zijn. Maar het is maar een experimenteer oplossing. Misschien dat iemand anders een betere testmethode weet. Ik probeer alleen mee te denken. :-D

Groetjes Andy :-)

--
Een slecht werkman geeft zijn gereedschap de schuld... :)

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 19:46 (3653 dagen geleden) @ Andy Janssen

Ik dacht iets in de zin van Gloei erop en daarna meten tussen een gloeidraad en de verschillende losse draden.Laagste meting is anode,middelste is rooster en hoogste is kathode.Of heb ik het mis? Groetjes Freddy

4657 zonder fitting

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 26.11.2014, 20:01 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Ik dacht iets in de zin van Gloei erop en daarna meten tussen een gloeidraad en de verschillende losse draden.Laagste meting is anode,middelste is rooster en hoogste is kathode.Of heb ik het mis? Groetjes Freddy

Dag Freddy .... gloeidraad aansluiten en laten gloeien, dan met een analoge Ohmmeter meten tussen de 3 overblijvende draden (ook de zwarte en rode pennen verwisselen) tot je een Ohmse waarde meet. De rode pen van je meter heeft dan de kathode gevonden.
De draad waar je dan de kleinste Ohmse waarde meet is het rooster, de andere is de anode.

Groeten .... Hugo Sneyers

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 20:05 (3653 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

analoge Ohmmeter Hallo Hugo gaat dat ook met een digitale meter Grt Freddy

4657 zonder fitting

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 26.11.2014, 20:14 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

analoge Ohmmeter Hallo Hugo gaat dat ook met een digitale meter Grt Freddy

Weet ik niet Freddy .... ik gebruik er altijd een analoge voor.
De reden dat ik analoog schrijf is omdat bij een analoge meter de rode pen inwendig verbonden is met de min van de batterij.

Groeten .... Hugo Sneyers

4657 zonder fitting

door henkk @, Alkmaar, 26.11.2014, 19:54 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Neem een spanningsbron van 24 volt gelijkstroom of zoiets met een weerstand van 10 Kohm in serie.
Zoek met de 3 draden die kathode stuurrooster en anode zijn wanneer er stroom gaat lopen.
Als er 1-2 mA gaat lopen zit de - aan de kathode en de + aan het stuurrooster,de resterende draad is de anode.
(In ieder geval gaat er bij het stuurrooster meer stroom lopen dan bij de anode tenzij je stuurrooster en kathode met de - verbind en de anode met + maar dat lijkt me bij deze buis onmogelijk.

Henk

4657 zonder fitting

door Peter1952 @, 26.11.2014, 20:08 (3653 dagen geleden) @ henkk

Misschien eerst met een bekende, gelijkwaardige buis proberen wat voor stroom er gaat lopen. Je weet dan de resultaten beter te beoordelen.
Ik ben voor de grap eens aan een AZ1 gaan meten. Zelfs op het weerstandbereik van mijn universeelmeter was al anodestroom waarneembaar.

Groeten,
Peter

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 20:23 (3653 dagen geleden) @ henkk

24 volt gelijkstroom Hallo Henk daar beschik ik niet over grt Freddy

4657 zonder fitting

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 26.11.2014, 20:26 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

24 volt gelijkstroom Hallo Henk daar beschik ik niet over grt Freddy

Ik dacht het wel Freddy ... je voeding geeft toch 22,5 Volt ? dat is ook goed hoor.

Groeten .... Hugo Sneyers

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 20:29 (3653 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

sh;; niet aan gedacht Ik ga het uit proberen Grt Freddy

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 20:31 (3653 dagen geleden) @ henkk

Hallo Henk Even niet gedacht aan mijn voeding voor mijn batterij radio's.Ga dus jouw methode toepassen .Vriendelijk dank voor de bijdrage Grt Freddy

4657 zonder fitting

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26.11.2014, 20:26 (3653 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Eigenlijk kun je er grotendeels van uit gaan bij deze oude buizen,
van binnen naar buiten werken.
Als je van onderaf kijkt wil het soms lukken dat te zien.

Anode zit dan geheel buiten op.
Roosters op volg orde naar binnen toe
de 2 binnenste draden Gloei/Kathode

Of als je de gloei hebt met niet al te hoge spanningen.
Even data nazien waarop de buis al dient te reageren bij welke anode spanning.
Maak je weinig stuk namelijk.

Dan zou je als eerste de anode moeten kunnen bepalen.
Immers gloei en kathode heb je al.
Rooster vind je dan door er een kleine regelspanning op te zetten.
En zou de Anode moeten reageren.

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 26.11.2014, 21:02 (3652 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door freddy vercruyce, 26.11.2014, 21:23

Hallo Maurice Heb de draden zo gemarkeerd zoals je beschreef en ga daar dan mee de buis testen op methode van Henk.Als ik dan juist gekeken heb gaat dat wat vlugger gaan om te zien of alles juist zit.In ieder geval bedankt ook voor jouw bijdrage Grt Freddy

4657 zonder fitting

door Jan Terranea @, Utrecht 3553 EH, 27.11.2014, 17:42 (3652 dagen geleden) @ freddy vercruyce

In Elecron 1948 (pagina 466 e.v.) heeft een artikel gestaan over het uitzoeken van de aansluitingen van een radio-buis.
Bij een hete kathode zal die enige tientallen micro-amperes uitzenden, zonder dat er verder een spanning word aangesloten op andere elektroden.
Bij een triode kunnen deze elektronen niet naar de anode gaan, maar ze laden het stuurrooster negatief op, zodat er een kleine stroom kan worden gemeten tussen kathode en stuurrooster.
Als daarna het stuurrooster wordt verbonden met de kathode, dus kortsluiten, dan gaan deze elektronen verder door naar de anode, en kan er een kleine stroom tussen anode en kathode worden gemeten.
Deze proef heb ik zelf een aantal keren gedaan en het werkt prima.
Veel succes,
Jan Teranea.

4657 zonder fitting

door freddy vercruyce @, 27.11.2014, 20:29 (3652 dagen geleden) @ Jan Terranea

Beste Heb de procedure gevolgd zoals aangegeven en er is nul komma nul stroom te meten.Stand van de meter op 2mA gelijkstroom.Vond het reeds eigenaardig dat de buis geen sokkel had en ook op de kop van de buis is wat coating weg gekrabd om te kunnen zien of de gloei goed is (veronderstel ik)1 )Ik meet wel met digitale meter.Kan dit een oorzaak zijn?
Dan dacht ik misschien is er inwendig een kaduuke verbinding en daardoor loopt er geen stroom.Toen kwam bij mij het idee op op met een c-metertje eens aan de slag te gaan op de draden.Ik meet onderling op de 'onbekende ' draden een capacitieve waarde.Ook meet ik een oplopende capacitieve waarde tussen de gloeidraad en alle drie de losse draden.Dan denk ik dat er dus geen slechte las inwendig is op anode,kathode en rooster.2)Kan ik er dan van uit gaan dat de kathode de laagste c waarde zou geven tov de gloei en de anode de grootste? Of is dit verkeerd geredeneerd?

Ik heb zoals de zaken nu staan wel de induk dat de buis end of life is maar ik zou die toch echt graag eens op de tester hebben. Groeten Freddy

4657 zonder fitting

door Jan Terranea @, Utrecht 3553 EH, 28.11.2014, 11:57 (3651 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Na het lezen van je reactie heb ik een aantal testjes gedaan.
In mijn voorraad lagen nog een A415 en een B406. Volgens de AVO 160 zijn die nog ca. 20%.
Dit zijn trioden met 4 draadjes, waarvan bij de A415 twee draadjes 12,5 Ω weerstand hebben.
Dat zijn dus de kathode en de gloeidraad.
Daarmee de buis opgewarmd met 4 volts, waarbij er een gloeistroom van ongeveer 100 milli-ampere loopt, waarvan ik aanneem. dat dit de juiste gloeistroom is. Ik neem de gloeistroom min-draad als kathode.
Vervolgens met de digitale milli-amperemeter getest welk draadje een stroom laat gaan tussen de kathode en een ander draadje, en ja hoor één draadje laat 140 micro-amperes meten en het andere draadje nul. net als de analoge meter.
Dit is dus het stuurrooster.
Daarna het stuurrooster-draadje verbonden met de kathode en het laatste draadje gemeten.
Nu loopt er tussen het vierde draadje en de kathode+stuurrooster ruim 100 micro-amperes.
Ditzelfde gebeurde bij d B406.
Een digitale of analoge meter maakt dus niet uit.
Ook heb ik de capaciteiten gemeten (maar wel met gemonteerde buissokkel) en ik kreeg tussen rooster en kathode en ook tussen anode en kathode ongeveer 9 pico-farad, tussen anode en rooster ongeveer 8 pico-farad; ik denk dat deze meting niet veel zegt.
Jan Terranea.

4657 zonder fitting: opgelost

door freddy vercruyce @, 28.11.2014, 19:36 (3651 dagen geleden) @ Jan Terranea

[image]beste Jan Je geloofd het niet! Heb dus een lamp genomen waarvan ik wist dat deze zo goed als nieuw was en gemeten zoals ik bij de buis deed met de losse draden.Resultaat:GEEN STROOM te meten.Dat kan nu toch niet.Nog eens alles gecontroleerd en gemeten....NIETS nul komma nul uitslag.Ik heb dan volgens Maurice aangaf nog eens goed bekeken waar de draadjes uit de buis kwamen en op deze manier de onbekende draden trachten identificeren.Gemarkeerd en voorlopig met lange geisoleerde draden vast gemaakt in een fitting.In de tester ermee en na een seconde of 5 begon de wijzer reeds in beweging te komen.Met als uiteindelijk meet resultaat......Volgens mij een zo goed als nieuwe buis.Zou volgens ik zie goed dienst kunnen doen als een E499.Altijd handig om achter de hand te houden. Groeten en dank iedereen voor hun reacties.Conclusie : zal mijn meter eens moeten onder de loupe nemen want daar is iets mis mee Groeten Freddy

4657 zonder fitting

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 28.11.2014, 13:23 (3651 dagen geleden) @ freddy vercruyce

Als je de Duitse taal machtig bent is dit een zeer interessante site met veel info en ook aanwijzingen voor het uitmeten van onbekende buizen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum