reparatie verslagje 638a (Algemeen)

door freddy vercruyce @, 07.12.2014, 20:04 (3641 dagen geleden)
Bewerkt door freddy vercruyce, 07.12.2014, 20:17

Hallo

Na mijn bijdrage over het povere volume van de 836a waarbij ik het vermoeden had dat R2 de boosdoener zou wezen hier een verdere verslagje. Ik had een sterke aanwijzing dat het weerstand bandje niet onderbroken was omdat ik weliswaar zeer zwak ook nog een paar zenders kon ontvangen gans langs de rechter zijde van de schaal. Indien niet dan weet je dat het bandje ergens onderbroken is.Bij deze radio had ik dit bandje al eens vervangen door een nieuw gewikkeld door Maarten Gudde.Ben begonnen met het doormeten van het bandje en ging netjes van minimum tot een 630 ohm.Niets an de hand dus.Goed gecontroleerd of er op een bepaald moment geen passage was waarop de loper geen kontakt meer maakte met het bandje.Niet dus.Er waren dus andere zaken aan de hand.Inderdaad,wat ik in een vorige draad nog niet vermeld had en toen zich ook niet voor deed was dat telkens ik van golf lengte veranderde ik een doffe plof hoorde in de luidspreker.Daarbij kwam ook nog eens het fenomeen de kop op steken dat het een hele tijd duurde vooraleer de radio terug leven gaf na het om schakelen. Het was net of je de radio koud op startte en je een poosje moest wachten tot alles opgewarmd is. Mis dus. Bij nader onderzoek bleek R7 welke in het verleden door een vorige eigenaar reeds vervangen was nogal een onfris zwart kleurtje te hebben. Na controle bleek de R7 nog steeds zijn nominale waarde te hebben. Echter merkte ik op dat ook de reeds door vorige eigenaar vervangen C 5 (van die platte gele C's )een intern kwakkel contact had.Deze zitten op een ambetante plaats in de radio en waarschijnlijk heeft men teveel druk uitgeoefend bij het op zijn plaats steken van deze.Je zag langs de onderkant van de C ook dat er een soldeerbout had gezeten waar het niet hoorde ( deels versmolten ).Na vervanging van de C en tergelijk ook maar de weerstand had ik bij het overschakelen van golflengte geen doffe plof meer in de ls en had ik ook onmiddellijk muziek bij het overschakelen van de ene naar de andere golf lengste.Echter het volume van de radio was nog steeds ondermaats.
Mijn hsp was echter niet goed.Had nauwelijks 200 v.Er zaten dus nog foute C's of weerstanden in.Bij meting vast gesteld welke dit waren en we kwamen uit bij C6 en C7 welke zwaar verlopen waren.Ook c 25;26;27;28;en 29 hadden ervan, de ene al wat meer dan de andere.Allemaal vervangen door nieuwe mosterd C's en de radio speelt terug als een tierelier.De weerstanden allemaal nog binnen de toleranties en heb die laten zitten[image]

Groeten Freddy


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum