triller buizen autoradio (Algemeen)

door Pouwel @, lekkum, 29.09.2008, 12:25 (5900 dagen geleden)

Ik ben(bijna, moet hem nog ophalen) in het bezit gekomen van een buizen autoradio type NX344. Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat je die niet zomaar aan een acuu kunt zetten , maar dat je daar ook een "triller" voor nodig hebt klopt dat? Wat is het eigenlijk precies?

Deze zit er niet bij en voordat ik er iets verkeerds mee doe toch maar even informeren. Of zit deze al ingebouwd in de radio?

Heb ik deze wel nodig. Is er misschien nog iemand die er eentje heeft en kwijt wil?

Voorheen verzamelde ik alleen portable buizen radio's van philips, maar ja deze worden steeds minder aangeboden, dus nu maar uitgebreid met de philips autoradio's, waarvan ik er ook al een paar heb.Helaas zijn deze niet van philips, maar zit en een chevrolet embleem op.

Groeten en alvast bedankt ,

Pouwel

triller buizen autoradio

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren Belgie, 29.09.2008, 12:38 (5900 dagen geleden) @ Pouwel

Hallo Pouwel .... normaal zit die triller in de radio, het ziet er ongeveer uit als een alluminium elko maar met een buisvoet, je kan hem dus gewoon uit de voet trekken. Als het ding werkt hoor je en voel je hem trillen, vandaar de naam. De functie van het ding is de gelijkspanning van de accu om te zetten in een blokspanning zodat die omhoog kan getransformeerd worden om tot de nodige spanning te komen voor de anodes van de buizen.


Groeten ... Hugo Sneyers

triller buizen autoradio

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29.09.2008, 12:42 (5900 dagen geleden) @ Pouwel

Hallo Pouwel,

Ik heb ook (slechts een) spelende buizen autoradio van Philips in de collectie en op de foto zie je hem zonder de kappen op de plank staan, puur voor het binnenwerk.

[image]

Links zie je de (triller) omvormer met eindversterker en rechts de autoradio.

De eigenlijke triller is die grijze bus helemaal links achterin op het linker chassis. Hij dient voor het genereren van de benodigde anodespanning voor de buizen, de radio wordt gevoed met 6 volt gelijkspanning en voor de anodespanning voor deze buizen is veelal 90 volt nodig, iemand die er meer van weet (hoe de triller het opwekt) zal je er wel uitgebreider over antwoorden.

;-)
Hans

triller buizen autoradio

door soundman2 @, Wouw, 29.09.2008, 14:17 (5900 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Bewerkt door soundman2, 29.09.2008, 15:10

Hallo Pouwel,

Ik heb ook (slechts een) spelende buizen autoradio van Philips in de collectie en op de foto zie je hem zonder de kappen op de plank staan, puur voor het binnenwerk.

[image]

Links zie je de (triller) omvormer met eindversterker en rechts de autoradio.

De eigenlijke triller is die grijze bus helemaal links achterin op het linker chassis. Hij dient voor het genereren van de benodigde anodespanning voor de buizen, de radio wordt gevoed met 6 volt gelijkspanning en voor de anodespanning voor deze buizen is veelal 90 volt nodig, iemand die er meer van weet (hoe de triller het opwekt) zal je er wel uitgebreider over antwoorden.

;-)
Hans


De getoonde radio is waarschijnlijk een PHILITOURING, een radio voor autobussen. Die conclusie trek ik uit de balanseindtrap.

Maar wat de triller betreft zal ik de werking proberen te omschrijven.
In een triller zitten een aantal kontakten die de gelijkspanning van de accu in mootjes hakken. De transformator heeft twee primaire windingen en om beurten wordt er één met de accuspanning verbonden. Door dit voortdurend omschakelen wordt er in de transformator een wisselende spanning opgewekt (kanteelvormig) en die wisselende spanning wordt vervolgens opgetransformeerd naar de benodigde waarde. De kontakten worden in beweging gehouden door een trilplaatje, dat op dezelfde manier werkt als een elektrische bel. De frequentie van een triller ligt zowat tussen de 40 en een paar honderd Hz.Vervolgens wordt de spanning gelijkgericht. Dat kan met een buis, maar ook mechanisch.
Ja mechanische gelijkrichting. Hoe dat werkt?
in de triller zitten op het trillende gedeelte een tweede stel kontakten, die dus synchroon openen en sluiten met het stel aan de primaire kant van de trafo.
De secondaire van de trafo heeft zoals meestal een dubbele anodewikkeling. Het tweede stel kontakten is zodanig aangesloten dat de opgewekte spanning in de secondaire wikkeling steeds in de juiste richting wordt doorgeschakeld. Het uitgangssignaal is dus een gelijkspanning. Philips paste deze schakeling veelvuldig toe, het spaarde weer een buisje uit.
Om isolatieproblemen te voorkomen en ook voor de eenvoud, zaten de schakelkontakten allen op het zelfde trilplaatje. Dat houdt in dat de wikkelingen steeds naar aarde worden geschakeld. Voor de werking maakt dat uiteraard niet uit. Het aardige is dat er uit de centertap van de trafo gelijkspanning komt. Let maar eens op, behoudens de tussenkomst van wat filterspoelen, zitten de elco's van de voeding rechtstreeks aan de middenaftakking van de trafo.
Trillers zijn niet zo dik gezaaid, maar er zijn (tijdelijke) oplossingen om twee transistoren en twee diodes het werk te laten doen. Ook in elektuur heeft wel eens zo'n trillervervanger gestaan. Dat moet ik nog wel ergens hebben.

Trillers zijn aan slijtage onderhevig. De kontakten zitten luchtdicht afgesloten in een behuizing van stikstof. Een triller waarvan de behuizing is geopend, om de kontakten te reinigen, is doorgaans nog maar een kort leven beschoren.
edit, ik vond zowaar nog ergens een schema op het internet, toen ik zocht naar car radio vibrator replacement.
Zie deze link
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30674/article.html

[image]

Henk Roovers

triller buizen autoradio

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29.09.2008, 15:06 (5900 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

:CAP: Ik heb weer wat geleerd nu het zo ter sprake kwam :CAP: bedankt voor je duidelijke uitleg.

;-)
Hans

triller buizen autoradio

door soundman2 @, Wouw, 30.09.2008, 07:22 (5900 dagen geleden) @ soundman2

Trillers zijn aan slijtage onderhevig. De kontakten zitten luchtdicht afgesloten in een behuizing van stikstof.

Een behuizing van stikstof?
Nee hoor, ik bedoel een luchtdicht afgesloten behuizing, gevuld met stikstof:-)

Henk Roovers

triller buizen autoradio

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30.09.2008, 13:02 (5899 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Was me door het snelle lezen geen eens opgevallen die behuizing van stikstof zoals je schreef, mijn instinct maakte er kennelijk meteen van dat de triller is omgeven door stikstof.

;-)
Hans

triller buizen autoradio

door Pieter Vos @, 01.10.2008, 16:26 (5898 dagen geleden) @ Pouwel

Inderdaad, je hebt voor accu voeding zeker een triller nodig. Samen met de transformator vormt de triller een DC/DC omvormer. (zie de uitleg van Henk Roovers). Men kon destijds niet anders dan de stroom naar de transformator mechanisch schakelen want bij 6 of 12 volt gaat dat niet met buizen en geschikte vermogens transistors waren er nog niet.

Zelf heb ik een NX314V/10 autoradio. De buizen zijn ECH42, EF42, EAF41 en EL 42. Vanwege het cijfer 1 op de een na laatste plaats in het type nummer zal het een toestel uit 1951 zijn. Op de NVHR site kon ik de NX314V niet vinden maar het kastje van mijn auto radio ziet er bijna net zo uit als de NX344V.

Mijn NX314V is inwendig omschakelbaar tussen 6 en 12 volt voeding door het verstellen van een aantal schroef-brugjes. Ik heb de stand 12 volt ingeschakeld.

De afstemming vindt niet plaats met een variabele condensator maar met variabele zelfinductie van de antenne en oscillator spoelen. Via de afstemknop worden kernen meer of minder diep in de spoelen geschoven. Deze variabele zelfinductie afstemming wordt vaak gebruikt in auto radio's, waarschijnlijk is ze minder gevoelig voor het trillen van de motor en bij het rijden.

Gelukkig speelt mijn auto radio nog prima, zowel op MG als op LG. Daarbij hoort met de triller zacht zoemen. Verbluffend goed:-) is daarbij de afscherming van deze schakelende DC/DC omvormer, De typische "knetter" storing van schakelende voedingen is vrijwel niet te horen als de radio speelt. En dat bij een niet afgeschermde antenne spriet direct op de antenne ingang van de radio.

Pieter

triller buizen autoradio bedankt voor de reacties

door Pouwel @, lekkum, 01.10.2008, 19:38 (5898 dagen geleden) @ Pieter Vos

Bedankt voor al jullie informatie moet dus echt op zoek naar eentje of de electronische variant, waarvan ik inmiddels een schema gevonden heb op internet.

Moet dit nog verder even goed bekijken heb daar nog niet echt tijd voor gehad helaas. Ben na het lezen van de uitleg wel een stuk wijzer geworden en begrijp dat je hem echt nodig hebt voor het juiste functioneren.

Houd me natuurlijk aanbevolen als iemand er nog eeg goede triller heeft volgens de service manual moet dit de AP 6002 zijn...maar misschien weet of heeft imand een kant en klare electronische oplossing?

Groeten Pouwel

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum