triller buizen autoradio (Algemeen)

door soundman2 @, Wouw, 29.09.2008, 14:17 (5900 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Bewerkt door soundman2, 29.09.2008, 15:10

Hallo Pouwel,

Ik heb ook (slechts een) spelende buizen autoradio van Philips in de collectie en op de foto zie je hem zonder de kappen op de plank staan, puur voor het binnenwerk.

[image]

Links zie je de (triller) omvormer met eindversterker en rechts de autoradio.

De eigenlijke triller is die grijze bus helemaal links achterin op het linker chassis. Hij dient voor het genereren van de benodigde anodespanning voor de buizen, de radio wordt gevoed met 6 volt gelijkspanning en voor de anodespanning voor deze buizen is veelal 90 volt nodig, iemand die er meer van weet (hoe de triller het opwekt) zal je er wel uitgebreider over antwoorden.

;-)
Hans


De getoonde radio is waarschijnlijk een PHILITOURING, een radio voor autobussen. Die conclusie trek ik uit de balanseindtrap.

Maar wat de triller betreft zal ik de werking proberen te omschrijven.
In een triller zitten een aantal kontakten die de gelijkspanning van de accu in mootjes hakken. De transformator heeft twee primaire windingen en om beurten wordt er één met de accuspanning verbonden. Door dit voortdurend omschakelen wordt er in de transformator een wisselende spanning opgewekt (kanteelvormig) en die wisselende spanning wordt vervolgens opgetransformeerd naar de benodigde waarde. De kontakten worden in beweging gehouden door een trilplaatje, dat op dezelfde manier werkt als een elektrische bel. De frequentie van een triller ligt zowat tussen de 40 en een paar honderd Hz.Vervolgens wordt de spanning gelijkgericht. Dat kan met een buis, maar ook mechanisch.
Ja mechanische gelijkrichting. Hoe dat werkt?
in de triller zitten op het trillende gedeelte een tweede stel kontakten, die dus synchroon openen en sluiten met het stel aan de primaire kant van de trafo.
De secondaire van de trafo heeft zoals meestal een dubbele anodewikkeling. Het tweede stel kontakten is zodanig aangesloten dat de opgewekte spanning in de secondaire wikkeling steeds in de juiste richting wordt doorgeschakeld. Het uitgangssignaal is dus een gelijkspanning. Philips paste deze schakeling veelvuldig toe, het spaarde weer een buisje uit.
Om isolatieproblemen te voorkomen en ook voor de eenvoud, zaten de schakelkontakten allen op het zelfde trilplaatje. Dat houdt in dat de wikkelingen steeds naar aarde worden geschakeld. Voor de werking maakt dat uiteraard niet uit. Het aardige is dat er uit de centertap van de trafo gelijkspanning komt. Let maar eens op, behoudens de tussenkomst van wat filterspoelen, zitten de elco's van de voeding rechtstreeks aan de middenaftakking van de trafo.
Trillers zijn niet zo dik gezaaid, maar er zijn (tijdelijke) oplossingen om twee transistoren en twee diodes het werk te laten doen. Ook in elektuur heeft wel eens zo'n trillervervanger gestaan. Dat moet ik nog wel ergens hebben.

Trillers zijn aan slijtage onderhevig. De kontakten zitten luchtdicht afgesloten in een behuizing van stikstof. Een triller waarvan de behuizing is geopend, om de kontakten te reinigen, is doorgaans nog maar een kort leven beschoren.
edit, ik vond zowaar nog ergens een schema op het internet, toen ik zocht naar car radio vibrator replacement.
Zie deze link
http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30674/article.html

[image]

Henk Roovers


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum