Britse 209U-15. Vervolg. (Algemeen)

door Klaas, 30.09.2008, 12:27 (5899 dagen geleden)
Bewerkt door Klaas, 30.09.2008, 12:36

Hier dan deel twee...

Ik heb eerst maar eens rustig dit toestel bekeken op defecten e.d. Ik heb met enige tegenzin de radio voorzichtig gedemonteerd. Omdat hij waarschijnlijk nog nooit open is geweest moet je een keuze maken. Wegzetten, of herstellen.

Ik koos voor het laatste.

Nadat het binnenwerk eruit was, heb ik de kast maar eens mooi opgepoetst met meubelwas. Dit geeft een goed resultaat.Tevens kan ik nu de kilo stof verwijderen.


[image]

[image]

Nu het binnenwerk eens bekijken:

[image]

[image]

Wat mij direct opvalt is dat de teercondensatoren alle nog aanwezig zijn evenals de originele elco's. Nu eerst maar eens de Engelse stekker vervangen voor een zwart Philips exemplaar uit Nederland. Ik meet op de stekker geen sluiting met mijn multimeter, dus kan een gokje wagen. Ik waag de gok en steek de stekker in het stopcontact, wegens gebrek aan een variac.

Na enige ogenblikken beginnen alle buizen mooi rustig op te gloeien. Ik hoor geen geluiden en ruik ook geen vreemde geuren... Alleen dan het stof wat nu heet wordt. Na een minuut vind ik het mooi geweest, ik hoor nogsteeds niets, ook geen brom, en haal weer de stekker uit het contact. Even de luidspreker testen met een batterij, deze werkt wel.

Nu eens beter kijken en wat buizen verwijderen. Nu pas zie ik een ernstig defect: Een gebroken serieweerstand! Dit kon wel eens een plaag zijn, zie bijdrage van Hans over de Philips 203U. Alleen heb ik geen reserve exemplaar.

[image]

Nu is natuurlijk mijn vraag aan iedereen op dit forum, heeft iemand nog zoiets liggen voor mij? Of kan ik deze weerstand vervangen door middel van serie schakelen van apparte vermogens weerstanden (die groene)?
Het schema staat op de website van de NVHR.

[image]

Zou dit oude beestje ooit nog spelen???:-(

Klaas.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum