Britse 209U-15. Vervolg. (Algemeen)

door Klaas, 30.09.2008, 12:27 (5899 dagen geleden)
Bewerkt door Klaas, 30.09.2008, 12:36

Hier dan deel twee...

Ik heb eerst maar eens rustig dit toestel bekeken op defecten e.d. Ik heb met enige tegenzin de radio voorzichtig gedemonteerd. Omdat hij waarschijnlijk nog nooit open is geweest moet je een keuze maken. Wegzetten, of herstellen.

Ik koos voor het laatste.

Nadat het binnenwerk eruit was, heb ik de kast maar eens mooi opgepoetst met meubelwas. Dit geeft een goed resultaat.Tevens kan ik nu de kilo stof verwijderen.


[image]

[image]

Nu het binnenwerk eens bekijken:

[image]

[image]

Wat mij direct opvalt is dat de teercondensatoren alle nog aanwezig zijn evenals de originele elco's. Nu eerst maar eens de Engelse stekker vervangen voor een zwart Philips exemplaar uit Nederland. Ik meet op de stekker geen sluiting met mijn multimeter, dus kan een gokje wagen. Ik waag de gok en steek de stekker in het stopcontact, wegens gebrek aan een variac.

Na enige ogenblikken beginnen alle buizen mooi rustig op te gloeien. Ik hoor geen geluiden en ruik ook geen vreemde geuren... Alleen dan het stof wat nu heet wordt. Na een minuut vind ik het mooi geweest, ik hoor nogsteeds niets, ook geen brom, en haal weer de stekker uit het contact. Even de luidspreker testen met een batterij, deze werkt wel.

Nu eens beter kijken en wat buizen verwijderen. Nu pas zie ik een ernstig defect: Een gebroken serieweerstand! Dit kon wel eens een plaag zijn, zie bijdrage van Hans over de Philips 203U. Alleen heb ik geen reserve exemplaar.

[image]

Nu is natuurlijk mijn vraag aan iedereen op dit forum, heeft iemand nog zoiets liggen voor mij? Of kan ik deze weerstand vervangen door middel van serie schakelen van apparte vermogens weerstanden (die groene)?
Het schema staat op de website van de NVHR.

[image]

Zou dit oude beestje ooit nog spelen???:-(

Klaas.

Britse 209U-15. Vervolg.

door Gino @, Vogelenzang, 30.09.2008, 12:47 (5899 dagen geleden) @ Klaas

Hoe kan zo'n weerstand eigenlijk stukgaan ?

Hij lijkt me niet doorgebrand, eerder gebroken.
Als dit apparaat niet open is geweest, zou de breuk kunnen zijn ontstaan door stoten, of vallen ?

Succes met de zoektocht.

Gino

--
[image]

van \'caveat emptor\' tot \'luctor et emergo\' nr : 101

Britse 209U-15. Vervolg.

door soundman2 @, Wouw, 30.09.2008, 12:50 (5899 dagen geleden) @ Klaas

Hier dan deel twee...

Ik heb eerst maar eens rustig dit toestel bekeken op defecten e.d. Ik heb met enige tegenzin de radio voorzichtig gedemonteerd. Omdat hij waarschijnlijk nog nooit open is geweest moet je een keuze maken. Wegzetten, of herstellen.

Ik koos voor het laatste.

Nadat het binnenwerk eruit was, heb ik de kast maar eens mooi opgepoetst met meubelwas. Dit geeft een goed resultaat.Tevens kan ik nu de kilo stof verwijderen.


[image]

[image]

Nu het binnenwerk eens bekijken:

[image]

[image]

Wat mij direct opvalt is dat de teercondensatoren alle nog aanwezig zijn evenals de originele elco's. Nu eerst maar eens de Engelse stekker vervangen voor een zwart Philips exemplaar uit Nederland. Ik meet op de stekker geen sluiting met mijn multimeter, dus kan een gokje wagen. Ik waag de gok en steek de stekker in het stopcontact, wegens gebrek aan een variac.

Na enige ogenblikken beginnen alle buizen mooi rustig op te gloeien. Ik hoor geen geluiden en ruik ook geen vreemde geuren... Alleen dan het stof wat nu heet wordt. Na een minuut vind ik het mooi geweest, ik hoor nogsteeds niets, ook geen brom, en haal weer de stekker uit het contact. Even de luidspreker testen met een batterij, deze werkt wel.

Nu eens beter kijken en wat buizen verwijderen. Nu pas zie ik een ernstig defect: Een gebroken serieweerstand! Dit kon wel eens een plaag zijn, zie bijdrage van Hans over de Philips 203U. Alleen heb ik geen reserve exemplaar.

[image]

Nu is natuurlijk mijn vraag aan iedereen op dit forum, heeft iemand nog zoiets liggen voor mij? Of kan ik deze weerstand vervangen door middel van serie schakelen van apparte vermogens weerstanden (die groene)?
Het schema staat op de website van de NVHR.

[image]

Zou dit oude beestje ooit nog spelen???:-(

Klaas.

In de weerstand kun je een metalen staafje steken, zodat hij in elk geval weer recht en op zijn plaats blijft. De niet gebroken secties kun je meten met de ohmmeter. De defecte sectie kun je (tijdelijk) herstellen met een nieuwe draadgewonden weerstand met de waarde volgens het schema. Een watt of 7 is wel voldoende. Vind je de originele weerstand, kun je die er altijd og in zetten. De uitlopers van de nieuwe weerstand wel goed rond de oude aansluitingen draaien. Anders kan de weerstand er zichzelf uitsolderen als er eens wat fout gaat.

Henk Roovers

Britse 209U-15. Vervolg.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30.09.2008, 13:34 (5899 dagen geleden) @ Klaas

Hallo Klaas,

Het betreft hier dus een 209U uit een Mullard fabriek (zie de M voor het serienummer).
De buizen die erin zitten zijn echter loctal-buizen die dan van het merk Mullard zijn. (2x UCH21, UBL21 en UY21)

Het deel wat van de serieweerstand is afgebroken is R5 (150 Ohm) ten behoeve van de anodespanning.
Bij vervanging/overbrugging dient hier een weerstand van minimaal 6W gebruikt te worden. Liever 10W.
Het betreft hier een viervoudige weerstand die in de Nederlandse 209U niet gebruikt is. Ik betwijfel het
of jij hier een vervanger voor zal vinden. De delen aan elkaar lijmen zal mijns inziens niet werken omdat
deze weerstanden behoorlijk heet worden.

Groet,
Paul

--
[image]

Britse 209U-15. Vervolg.

door Klaas, 30.09.2008, 18:43 (5899 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Daarom is dit forum zo fantastisch!

Deze tips opgevolgd, en waarachtig: Geluid!!!:OK: :OK: :OK:

Welliswaar met een zware brom maar dat is te verhelpen door de oude elco's aan te pakken. De teerdotten zullen ook wel niet veel goeds doen na 62 jaar maar toch.... Er zit leven in!

Bij overmaat van ramp breekt net het afstemkoort, maar ook dat is te verhelpen.:-(

Met veel geduld zal er straks weer een 209 spelen!:MUS:

Bedankt voor alle tips!

Klaas.

Britse 209U-15. Vervolg.

door ruud, 30.09.2008, 13:53 (5899 dagen geleden) @ Klaas

Die draadgewonden weerstand is wel te herstellen, mechanisch met een versteviging binnenin, al is het maar papier. Het porselein met secondenlijm. De daad gewoon aan elkaar solderen, een halve cm minder lengte maakt niets uit.
Er valt weinig te verliezen, weggooen kan altijd nog.

Britse 209U-15. Vervolg.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 30.09.2008, 14:20 (5899 dagen geleden) @ ruud
Bewerkt door Hans Op den Camp, 30.09.2008, 14:27

Dag Ruud, ik ben toch wel heel benieuwd hoe je zo'n onderbroken groene porseleinen Philips serie weerstand gaat repareren. Allereerst bereikt zo'n in porselein ingegoten draadweerstand heel gemakkelijk de smelttemperatuur van soldeertin.
Verder is de weerstandsdraad niet voor niks in emaille ingegoten omdat het anders bij die temperatuur, blootgesteld aan de buitenlucht erg snel zou oxideren en vergaan. Ook is de weerstandsdraad gemaakt van een metaal (constantaan of nikkeline) dat zich niet met soldeertin laat vervloeien.
Maar graag houd ik mijn bescheiden kennis voor een betere! :-P ! Groeten, Hans

Britse 209U-15. Vervolg.

door onbekend, 30.09.2008, 15:28 (5899 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Dag Hans,Samenbouwen van gebroken weerstanden is mogelijk op volgende manier :

Twee helften over een koperen buisje schuiven; eventueel met speciale lijm plakken; niet nodig bij iets langere koperen buisje.

Gebroken draad tegen elkaar leggen en samen braseren met koper of nog beter bij een juwelier in elkaar laten lassen; vele van deze juweliers bezitten en apparaat met punttemperaturen van 1500 tot 2000 graden cel.Constantaan heeft een smeltpunt van ongeveer 1300 graden.

Er bestaan tuben met vloeibare glazuur om oude badkuipen te retoucheren; De komplete weerstand, na het samen lassen, met dit glazuur dik instrijken en daarna terug op kleur brengen.

En gebroken draad hersteld en beschermd tegen oxydatie.

Veel geluk toegewenst

Jan

Britse 209U-15. Vervolg.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 30.09.2008, 15:58 (5899 dagen geleden) @ onbekend

Hallo Jean, Welk een mooi verhaal hoor. Is het ook wel mogelijk om gebroken geliefden weer met elkaar te veRbinden op deze manier?? Salutations, Hans

Britse 209U-15. Vervolg.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 01.10.2008, 04:54 (5899 dagen geleden) @ ruud

Pas op met secondenlijm! :CAP: Bij eerste verhitting kunnen er voor de ogen zeer irriterende gassen vrijkomen. :NO:
Zo'n serieweerstand kan zomaar 200°C worden..... :FIR:

Groet,
Paul

--
[image]

Britse 209U-15. Vervolg.

door Hans Op den Camp @, Leusden, 30.09.2008, 13:57 (5899 dagen geleden) @ Klaas

Hallo Klaas, om te beginnen met jouw laatste vraag of dit oude beestje ooit nog zal spelen even het volgende: toen ik 20 jaar geleden met deze mooie oude radio-hobby begon kreeg ik van een vriend een Engelse radio van het merk Ultra uit 1935. Ik deed de stekker niets vermoedend in het 220 stopcontact en even later begon er wat te pruttelen en te stinken naar verbrand materiaal.

Ik ben toen lid geworden van de NVHR en heb door lezen van boekjes mij de principes van elektro- en radio techniek eigen gemaakt.
Iedere dag leerde ik er een beetje radiotechniek bij en twee laar later kon ik van mezelf zeggen: hoera.... ik begrijp hoe een radio werkt!!! En die Ultra radio speelt inmiddels ook weer.

Maar nu over jouw eigen 209 U

Ik verwacht ook niet dat de radio erg veel afwijkt van een Nederlandse 209U en dat ook de serieweerstand dezelfde is. Ik weet dat er een verzamelaar in Zaltbommel is die deze serieweerstanden nog nieuw te koop heeft.

Dat er een UY21 gelijkrichter in zit i.p.v. een UY1N maakt ook helemaal niks uit.
Alleen de buisvoet is anders. Verder is de radio gelijk aan een Nederlandse 209U.
M.vr.gr. Hans

Britse 209U-15. Vervolg.

door Arjan Havelaar @, 30.09.2008, 16:00 (5899 dagen geleden) @ Hans Op den Camp
Bewerkt door Arjan Havelaar, 30.09.2008, 16:29

Hallo Hans,

Welke weerstand bedoel je dat die verzamelaar in Zaltbommel nieuw op voorraad heeft? Is dat de 3-voudige of de 4-voudige weerstand?
Ik zoek namelijk nog een 4-voudige.
Bij mijn 208U hebben ze dat niet zo mooi opgelost. Zie foto hieronder.

[image]

Verder nog een foto van de voorzijde van mijn 208U. Volgens mij zit hier ook dat doekje met kunststof op wat gisteren in een andere thread voorbij kwam.

[image]

Wie weet trouwens welke kleur wit/creme ik het beste voor die 4 biesjes kan gebruiken? Eventueel met kleurnummer?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Britse 209U-15. Vervolg.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30.09.2008, 21:37 (5899 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Hallo Arjan,

Voor zover ik het weet hat Nico den Haak de 4-voudige serieweerstand voor de 208U nog op voorraad.

Nooit geschoten, altijd mis....:-)

Groet,
Paul

--
[image]

Britse 209U-15. Vervolg.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30.09.2008, 21:44 (5899 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Ik verwacht ook niet dat de radio erg veel afwijkt van een Nederlandse 209U en dat ook de serieweerstand dezelfde is. Ik weet dat er een verzamelaar in Zaltbommel is die deze serieweerstanden nog nieuw te koop heeft.

Er zit een levensgroot verschil tussen de serieweerstand in deze Engelse 209U en de Nederlandse 209U.
De serieweerstand uit de Engelse 209U is een 4-voudige weerstand bestaande uit:
R2 : 170 Ohm
R3 : 250 Ohm
R4 : 100 Ohm
R5 : 150 Ohm

De serieweerstand uit de Nederlandse 209U is een 3-voudige weerstand bestaande uit:
R37 : 75 Ohm
R38 : 150 Ohm
R39 : 190 Ohm

Het "Nederlandse exemplaar" heb ik eventueel nog wel liggen.

Dat er een UY21 gelijkrichter in zit i.p.v. een UY1N maakt ook helemaal niks uit.
Alleen de buisvoet is anders. Verder is de radio gelijk aan een Nederlandse 209U.

Is bijna waar. De NTC R30 is in de Engelse versie 160 Ohm en in de Nederlandse versie 220 Ohm.

Groeten,
Paul

--
[image]

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum