Philips 206A (Algemeen)
Een poos geleden heb ik een Philips 206A radio van iemand overgenomen.
Het bleek een exemplaar te zijn dat in Engeland is gebouwd. Ik vind het wel een fascinerend idee dat deze radio is gebouwd terwijl de Spitfires de "battle of britain" uitvochten met de duitse Luftwaffe.
Deze engelse versie onderscheidt zich van de nederlandse door gebruik van octal buizen i.p.v. de P-buizen. Verder is het chassis netjes gespoten en valt de varco op door z'n mooie uitvoering. Het mooie kastje heeft geen witte strepen in de groeven boven en onder de luidspreker en de knoppen hebben ook niet het gouden randje van de nederlandse uitvoering.
De engelse componenten onderscheiden zich door hoge kwaliteit. De Erie weerstanden zijn niet verlopen en de condensatoren zijn allemaal goed. Ik heb alleen de ratelcondensator uit voorzorg vervangen en de elco uit noodzaak.
Er zaten een boel (oplosbare) problemen in omdat er ooit in gespit was. Het hoofdprobleem was missende draadjes in het spoelblok. Ik heb dit alleen kunnen oplossen door de aankoop van een andere 206 in slechte staat en daarna een soort "open hartoperatie" uitgevoerd waarbij de golfbereik schakelaar en het spoelenblok zijn uitgewisseld.
Op de laatste NVHR beurs kon ik een nieuwe ECH35 kopen. De bestaande was wat moe. Na afregeling krijg ik hoorbaar signaal van de 400Hz modulatie uit de meetzender bij 5 uV signaal. Niet slecht dus voor een radio zonder hf versterking.
Mijn radio had een (niet originele) toonregeling aan de zijkant van het kastje. Die werkte niet, maar ik heb hem vervangen door een klassieke R/C schakeling vanaf de anode van de eindbuis naar massa. Bij de huidige staat van onze middengolf aether is dat toch wel handig.
Berichten in deze thread:
- Philips 206A -
Hans Steenman,
02.01.2015, 18:45
- Philips 206A - Paul Brouwer, 02.01.2015, 20:41