Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo? (Techniek Radio/TV)
door Eddy , Evergem (B), 05.01.2015, 09:49 (3613 dagen geleden)
Allen,
ik heb in mijn verzameling een aantal radio bell's .
nu is er eentje : de 'standard' die voorzien is van" U " buizen maar toch een voedingstransfo heeft.
een en ander lijkt origineel
ik dacht zo dat alle toestellen met 'U' buizen geen nettransfo hadden.
zie foto's
toestel wacht ook nog op herstelling, een schema hierbij ware hulpvol.
Iemand een verklaring hiervoor ?
alvast dank voor iedere info.
vriendelijke groet:
Eddy
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door soundman2 , Wouw, 05.01.2015, 10:12 (3613 dagen geleden) @ Eddy
Bewerkt door soundman2, 05.01.2015, 10:28
Allen,
ik heb in mijn verzameling een aantal radio bell's .
nu is er eentje : de 'standard' die voorzien is van" U " buizen maar toch een voedingstransfo heeft.
een en ander lijkt origineel
ik dacht zo dat alle toestellen met 'U' buizen geen nettransfo hadden.
zie foto's
toestel wacht ook nog op herstelling, een schema hierbij ware hulpvol.
Iemand een verklaring hiervoor ?
alvast dank voor iedere info.
vriendelijke groet:
Eddy
Niet alle toestellen met U buizen zijn gelijk.
De toestellen die zowel op gelijk als wisselstroom kunnen werken hebben meetal U-buizen en nooit een voedingstrafo. Bij een lage netspanning, 110 volt bijv. zullen de toestellen soms minder presteren, omdat de hoogspanning flink daalt.
Soms wordt door fabrikanten afgezien van de mogelijkheid voor gelijkspanningsvoeding en wordt er een (goedkope)autotransformator in het toestel gezet. Op de trafo, die maar een wikkeling heeft, zit dan ook een aftakking voor 110 volt en eventueel nog andere spanningen, waardoor de prestaties bij hoge en lage netspanning gelijk zijn. Om de trafo goedkoop te houden wordt vaak ook afgezien van een gloeidraadwikkeling en een optie is dan serievoeding voor de buizen, hetgeen dus neer komt op de U series. In jouw Radiobell zitten de gloeidraden ook aangesloten op een aftakking van de trafo, waardoor serieweerstanden ook niet meer benodigd zijn.
Doordat in een autotrafo diverse stromen elkaar gedeltelijk opheffen, is het getransporteerde vermogen ook kleiner en dat maakt de trafo ook weer goedkoper.
De toestellen met een dergelijke autotransformator hebben geen netscheiding. Het is dus raadzaam om zelf geen externe aansluitingen te maken en reparaties uit te voeren met het toestel aangesloten op een scheidingstrafo.
Op de reeds aanwezige pick-up aansluiting staat de bijna volledige netspanning. Sluit hierop zeker geen externe apparatuur aan. Waarschijnlijk leverde radiobell pick-ups, die geheel geïsoleerd waren, dus een bakelieten chassis en een dito pu arm.
Ook Bij het merk SABA kwamen dergelijke toestellen voor (Saba Sabine)en het model van de pu werd voorgeschreven. Of er bij verteld werd waarom, dat weet ik niet.
Soundman2
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Peter1952 , 05.01.2015, 10:44 (3613 dagen geleden) @ soundman2
Er zijn ook toestellen die en U- buizen en een voedingstrafo met gescheiden wikkelingen hebben, bijvoorbeeld van de Franse Philips, bijvoorbeeld de B3F70A. Ook bij sommige electrogrammofoons komt dit voor.
Deze Electrobell heeft Een autotrafo zoals eerder gemeld.
Groeten,
Peter
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 05.01.2015, 11:29 (3613 dagen geleden) @ Eddy
Hallo Eddy,
Ik ben een Radiobell-verzamelaar en heb een paar weken terug een Standard speelklaar kunnen maken.Een schema heb ik ook nergens op de kop kunnen tikken, dus je zult uwe plan moeten trekken.Als 70-jarige beginneling is het mij gelukt,dus bij jou zal het ook wel lukken.Ik woon in Hoboken(Antwerpen)en indien je het wenst kan ik je die spelende Standard aan je uitlenen waarbij je de verschillende spanningen kunt vergelijken.
Je mag ook altijd langskomen,liefst op zater-of zondagdag(minder verkeer op autostrade)
groeten
Norbert
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Eddy , Evergem (B), 05.01.2015, 15:07 (3613 dagen geleden) @ Norbertos
Norbert,
fijn van je aanbod, indien ik er niet uitkom, laat ik je wat weten, intussen, met schema , moet het wel lukken ?
maar ik zou niet willen dat ik jouw radio , per ongeluk (uitschietende meetpen..) naar de verdoemenis help
ik hou je op de hoogte via PM !
Groet:
Eddy
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Peter1952 , 05.01.2015, 11:31 (3613 dagen geleden) @ Eddy
Het schema staat in de schematheek.
Groeten,
Peter
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 05.01.2015, 11:35 (3613 dagen geleden) @ Peter1952
Ongelooflijk dat ik dat niet heb gezien!!!Bedankt Peterke!!!
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door soundman2 , Wouw, 05.01.2015, 11:51 (3613 dagen geleden) @ Peter1952
Het schema staat in de schematheek.
Groeten,
Peter
Was niet moeilijk te vinden, zodoende wist ik welk toestel Freddy in huis heeft, althans waar zijn vraag over ging.
Soundman2
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 05.01.2015, 12:04 (3613 dagen geleden) @ soundman2
ik heb het reeds afgeprint soundman2http://www.nfor.nl/archief/images/smilies/thumbsup.gif
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Norbertos , Antwerpen(Hoboken), 05.01.2015, 12:30 (3613 dagen geleden) @ soundman2
Spijtig dat er op het schema geen spanningen worden vermeld;;altijd interressant voor ne beginneling ,maar dank zij het forum toch al een beetje op de goeie weg.
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Eddy , Evergem (B), 05.01.2015, 15:08 (3613 dagen geleden) @ Peter1952
Hartelijk dank hiervoor !
Groet:
Eddy
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Eddy , Evergem (B), 05.01.2015, 15:22 (3613 dagen geleden) @ Eddy
Allen,
Nog iets vergeten ivm deze radio, (ouderdom zeker of ergens een lekkende elko of verlopen weerstand ..)
Het afstem"koord" van deze radio lijkt een staaldraad te zijn en is .. gebroken .
iemand een idee waar ik dit nog kan aankopen ?
Groet:
Eddy
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Leo Snoeren , Dongen, 05.01.2015, 17:33 (3613 dagen geleden) @ Eddy
Hallo Eddy,
Probeer het eens bij Ben Dijkman: te vinden via het forum bij profielen....
Succes!
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 05.01.2015, 15:29 (3613 dagen geleden) @ Eddy
Er is ook een wisselstroom NSF-toestel ( de H 213A uit 1948) met U buizen en ik heb me daar destijds ook over verbaasd, tot ik erachter kwam, dat de Rimlock serie U-buizen al eind 1947 op de markt kwamen, terwijl de complete E-serie pas begin 1949 uitgebracht was. Vermoedelijk zijn er fabrikanten geweest, die op bescheiden schaal wisselstroomtoestellen met een trafo gebouwd hebben met U-Rimlocks erin om er ervaring mee op te doen. Prijstechnisch kwamen de Rimlock-U-buizen ook wat gunstiger uit dan de L-Octal buizen uit de E-serie.
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 06.01.2015, 13:01 (3612 dagen geleden) @ castafiore2010
In 1949/1950 kan ik alleen de EQ40 en EL113 vinden, verder een paar types die ook pas later als U-buis uitkwamen. De meeste E-buizen kwamen zo op het eerste gezicht in hetzelfde jaar uit als de bijbehorende U-buis.
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door castafiore2010 , Winsum (Gn.), 06.01.2015, 18:10 (3612 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Er waren in 1949 al heel wat E-Rimlocks uit, maar nog niet de EF43 bijvoorbeeld, de EL41 ondervond in heel 1948 nog productieproblemen (met name het safe trekken van de nok in de glazen wand gaf narigheid, zodat de eerste series werden voorzien van een metalen ring met een nok om de voet), net als de AZ-41. De U-rimlocks werden in eerste instantie uitgebracht voor kleine goedkope toestelletjes, die snel en betaalbaar het gat konden opvullen, wat in de Tweede Wereldoorlog was ontstaan. Toen echter de vraag naar grote luxetoestellen met L-Octal buizen tegenviel, werd er ook haast gemaakt met de E-serie Rimlocks. Men heeft er zelfs nog enige tijd over getwijfeld om deze hele E-serie te laten voor wat het was, omdat in Amerika de Noval-buis al terrein begon te veroveren. Vanaf 1953 zie je dus ook al veel Philips toestellen met een mix van Noval en Rimlock buizen en na 1954 is het gedaan met de E-Rimlocks. Alleen de U-rimlocks lopen nog een tijdje door in de goedkoopste U-toestelletjes, omdat daar nog grote voorraden van waren. De ECL-113 is een heel ander (Telefunken) verhaal, wat te maken heeft met het verbod van de bezetter om Noval buizen te produceren, ik geloof, dat je de info daarover op de site van Wumpus kunt vinden.
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 06.01.2015, 20:40 (3612 dagen geleden) @ castafiore2010
Ik heb op dit moment alleen de data van radiomuseum.org bij de hand, daar zie je dat de EF43 en UF43 beide in 1950 uit zouden zijn gekomen en de EF41 en UF41 beide in 1947. Dat geldt eigenlijk voor alle types waar zowel een E als een U van is die ik zo snel kon vinden. Vandaar dat ik eraan twijfel dat de E-uitvoering vaak pas later kwam.
Maar wat betreft toepassing zou je in elk geval voor de vroege types wel eens gelijk kunnen hebben. Als ik zo naar de EF41/UF41 kijk dan lijkt het erop dat de productie van toestellen met de UF41 rond 1947 op gang is gekomen terwijl de productie met de EF41 misschien pas in 1948 op gang is gekomen (modelnummers zijn deels wel van 1947 en minder daar vermelde modellen dus dat vergt nader onderzoek).
Opzich is dat misschien ook wel te verklaren vanuit de kant van de toestelbouwers; bij U-toestellen was een snelle miniaturisering voordehandliggender.
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Eleen , Deurne (BE), 17.01.2015, 21:52 (3601 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bewerkt door Eleen, 17.01.2015, 22:39
De Rimlock buizen hun geschiedenis begint bij de ontwikkeling in het diepste geheim bij Philips Eindhoven tijdens de tweede wereldoorlog, vermoedelijk 1942 aan de hand van een planning die al voor het uitbreken van de oorlog er in bestond, om de toen modernste buizen, de "21" lock-in serie nog te verkleinen. Aanvankelijk was het de bedoeling om specifiek buizen voor toepassing in TV te ontwikkelen. Mede door de omstandigheden werd hier van afgezien, maar om toch de niet geringe ontwikkelingskosten niet helemaal verloren te zien gaan, werd dus een serie buizen voor radio ontvangers ontwikkeld. Later volgden nog enkele buizen, speciaal voor TV.
Enkele type's zijn begin jaren 50 nog in noval versie heruitgebracht.
Hier onder enkele data
medio 1946 werden volgende buizen aan gekondigd:
ECH41 , EAF41 , EL41 , AZ41 en hun U type's UCH41 , UAF41 , UL41 en UY41
Midden 1947 kwamen daarbij de type's EF41 en EBC41 , respectievelijk UF41 en UBC41
Ook de type"s ECH42 en EAF42 / UCH42 en UAF42 werden uitgebracht. De ECH42 en haar U-evenknie had een hogere mengsteilheid (lees hogere gevoeligheid) en bij de EAF42 was het remrooster via een aparte pen naar buiten gebracht, wat de mogelijkheid bood om dit te gebruiken als "overloop-diode" in schakelingen voor vertraagde automatische volumeregeling.
Eind 1947 komen de EL42 en EZ41, speciaal voor autoradio's uit. Ook de EZ40 word uitgebracht. Uiteraard zijn hier geen "U" versies van.
Begin 1948 worden nog uitgebracht, de ECC40 en EF40 voor laagfrequent en een pentode met hoge steilheid, namelijk de EF42 / UF42 en een dubbeldiode met gescheiden kathodes', EB41 / UB41
Ook verschijnt voor het eerst op de europese markt een buis met zeven roosters, de enneode EQ40 / UQ40, beide laatste type's voor FM ontvangst.
Eind 1949 komen dan eindelijk de eerste type's op de markt, waarvoor in 1940 de ontwikkeling van de rimlock reeds was voorzien.
Speciaal voor toepassing in TV worden uitgebracht:
EC41 , EA40 , EB40 , EL43 , EL44 en EL46, enkel de EL44 en EL46 hebben een "U" broertje.
Enkele weetjes over deze laatste telgen in de rimlock serie
De EC41 die bedoeld is als oscilator triode tot 750 mHz heeft slechts vier pennen met telkens een "open plek" er tussen in
De EA40 is een bijzondere diode, voor gebruik als demper diode in lijn eindtrappen
De EB40 is de EB41, echter met beide diode's op één gezamelijke kathode.
De EL43 is een EL41 met extra afscherming tussen het stuurrooster en de anode. Dit type is enkel in Frankrijk uitgebracht. In het noval tijdperk zal het originele EL43 systeem als EL83 (en dan als 300mA serie PL83) verder bestaan.
De EL46 is het electrodesysteem uit de UL41, echter met een 6,3 volt gloeidraad en tevens betere mica"s tegen microfonie. Waarom de UL41 en niet de EL41? Dit heeft te maken met het feit dat beide 41'ers heel verschillende eindpenthode's zijn, namelijk hebben deze verschillende stuurroosters, waardoor de U variant bij maximaal 170 volt anode en schermroosterspanning een beduidend grotere stroom mag voeren dan de E versie die anode en schermroosterspanningen tot 250 volt toe laat.
Net als de EL43 leeft dit type als EL82 (en PL82) verder als noval uitvoering.
De EL44 is de EL46 met de anode aansluiting bovenaan, voor gebruik als lijneindbuis.
Type's die een identieke noval uitvoering hebben gekend:
EL41 als EL80 / EBC41 als EBC81 / ECH42 als ECH80 / EL42 als EL85
EC41 als EC81 en EQ40 als EQ80
Van deze type's zijn geen U versies bekend.
EF41 / UF41 komt wel in noval als EF89 / UF89
de EB41 is in weze bij haar uitbrengen reeds een kind van de amerikaanse 7 pens miniatuur buis 6AL5, die rond 1952 in europa als EB91 wordt gecomercializeerd. Later word het type EAA91.
En dan als laatste opflakkering, begin jaren 50:
De reeds hier in het topic genoemde EF43, evenals de ECH43
Begin jaren 50 begint de FM ontvangst, voornamelijk in Duitsland van de grond te komen, waarbij de radiofabrikanten naarstig op zoek gaan naar een zo eenvoudig (lees "goedkoop" mogelijke inbouw van FM ontvangst in hun toestellen. En die word gevonden in de toepassing van het superregenatief princiepe. Hiermee is het mogelijk om FM ontvangst te verwezenlijken met 2 buizen. De buis die als regenatieve trap dient, moet wel uiterst ongevoelig voor microfonie zijn. Valvo die onder licentie van Philips rimlockbuizen produceert, brengt hiervoor de type's ECH43 en EF43 uit, die in weze niet meer zijn dan uitgezochte exemplaren van de ECH42 en EF42, dit dus op betere specs kwa microfonie gevoeligheid.
De PICO serie bij Telefunken:
Waar Philips anno de jaren 1933, 1934 haar stempel drukte op het buizen gebeuren in Europa, eerst met de zijkontakthuls P5 en P8, deed Telefunken dat met de stalen buizen uit de "11" reeks. Dit was in Duitsland de meest toegepaste buizenreeks.
Toen op het einde van de tweede wereldbrand Duitsland terug moest worden opgebouwd, golden heel strikte beperkingen voor de duitse industrie. Daarnaast was er aan alles gebrek, zowel grondstoffen als productie machinerie. Bij Telefunken waren de fabrieken die de stalen radiobuizen produceerden nog redelijk uit de brand gekomen. Om aan de vraag naar buizen snel te kunnen voldoen werd de productie zo goed als mogelijk verder gezet tot begin jaren 50. Er werden aan het vooroorlogse gamma van de "11" serie een aantal nieuwe type's toe gevoegd, die werden genummerd in de "100" serie. Voorbeelden zijn de EF111 en EF112, beide penthode's in de stahlrohre - techniek. Begin 1950 plande Telefunken dan het uitbrengen van een serie PICO buizen in all glas uitvoering, in wzen volledig gelijk aan de rimlock serie van Philips. Om de stalen buizen niet onmiddelijk als verouderd te laten uitschijnen werden de nieuwe Pico types in de zelfde nummerserie voorzien, namelijk ECH113 , EF113 , EAF113 , EL111 en EZ113. Deze type's komen practisch overeen met de ECH42 , EF41 , EAF42 , EL41 en EZ40
Eigenlijk kwam Telefunken te laat met de Pico reeks, want de rimlock Philips type nummers werden dan al door verschillende duitse radiofabrikanten gebruikt. Ondermeer Blaupunkt heeft verschillende radiochassis waar stalen buizen en rimlock buizen in zijn gebruikt, zelfs combinatie's met noval zijn me bekend.
Er werden kleine voorserie's geproduceert voor de duitse radio industrie, die er echter geen gebruik van maakte, want nog het zelfde jaar verschenen de eerste buizen in noval techniek, die beduidend goedkoper was. Tot serie productie van de Pico serie is het dus nooit gekomen en de weinige pre serie exemplaren die heden nog bestaan zijn uiterst gegeerde collector's items onder de buizen verzamelaars.
Anders ging het met de ECL113 in de Pico reeks, die geen Philips evenknie heeft, en wel zijn weg vond bij de goedkopere radiotoestellen. Van dit type zijn door Telefunken zelfs tienduizenden stuks geproduceert met speciale opdruk, ondermeer voor de duiste spoorwegen en duitse politie.
Deze buis heeft ook een familielid als ECL81 (en PCL81) in de noval uitvoering.
Laat ik nog als afsluiten vermelden, dat de eerste noval buizenproductie's bij Philips gebeurden op de machine's van de rimlockbuizen en dus ook volgens de zelfde techniek en productie procede's
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Maarten Bakker , Haarlem / Delft, 17.01.2015, 23:50 (3601 dagen geleden) @ Eleen
Dankje voor deze uitgebreide uiteenzetting!
Radiobell standard: U-buizen en toch voedingstrafo?
door Cornelis B-B. , Amsterdam, 18.01.2015, 01:02 (3601 dagen geleden) @ Eleen
@ Eleen,
Een zeer interessante bijdrage.
Bedankt, Vr gr Cees.
--
CornelisBB