Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg) (Algemeen)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 01.10.2008, 09:43 (5899 dagen geleden)

Vandaag viel er zelfs nog meer regen dan gisteren dus ben ik al een aardig eind opgeschoten met het herstel van de oude Philips 203U uit 1941 http://www.nfor.nl/archief/index.php?id=18664
De nieuwe groene serieweerstand zit al weer netjes op zijn plek evenals de vernieuwde ontkoppel-elco in zijn pertinax huls.

[image]

Ook is het oude katoenen snoer vervangen door een BD&C exemplaar en ik had ook nog een stekker gevonden met de naam Philips er op (eigenlijk hoort er in 1941 een ander model stekker aan het snoer).

Aan de onderzijde van het chassis was er gelukkig niet al te veel herstelwerk noodzakelijk. Ik heb alleen de koppel C106 en de ratelcondensator C110 (uit voorzorg) vervangen. De kenner ziet beide onderdelen - met zwart textieltape omwikkeld, om het een beetje oud te laten lijken - vast wel zitten op de foto:

[image]

De eerste indruk na het langzaam op spanning brengen van de radio is dat het toestelletje gewoon zuiver speelt en absoluut bromvrij is. Daarom heb ik besloten om de oorspronkelijke voedings-elco intact te laten. Ik laat de radio vanmiddag nog een paar uurtjes spelen en als alles goed blijft dan is de eindfase - de eindmontage - aan de beurt.

Het schaalverlichtingslampje van een 203U is een neonlampje en het zachte oranje schijnsel voldeed hoogstwaarschijnlijk aan de strenge verduisterings eisen die door de bezetter in oorlogstijd werden voorgeschreven:

[image]

En nu maar hopen dat er bij het proefdraaien niks misgaat :-) . M.vr.gr. Hans

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01.10.2008, 15:18 (5898 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hans,

Goed idee die tape om de nieuwe onderdelen,
Ga ik ook doen bij onderdelen die ik niet waard vind om helemaal in origineel uiterlijk terug te brengen.

Zwart tapje en ziet er optisch al heel goed uit.

Goed gevonden.

Zo eenvoudig.

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Willem.H.N @, Enschede, 01.10.2008, 15:22 (5898 dagen geleden) @ Maurice

Een stukje zwarte krimpkous heb ik ook al eens toegepast.;-)

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 01.10.2008, 16:23 (5898 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

En nu, na ruim 6 uur proefdraaien ben ik er weer eens achtergekomen, dat door een lange-duurtest bepaalde onderdelen (zoals condensators) zich herstellen na 30 jaar niks doen.
Ook ben ik er weer eens achter gekomen dat de bekende Philips in teer gegoten condensators echt zo slecht nog niet zijn als er zo vaak beweerd wordt. Als je zo'n condensator op een onwerkelijke wijze test dan zal hij heus wel bezwijken.
Verder mogen ze in mijn oude U-toestelletjes tot volle tevredenheid blijven zitten (behalve de ratelcondensator en de koppel C naar de eindversterkerbuis).

Groeten, Hans

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 01.10.2008, 21:25 (5898 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Ziet er zeer fraai uit hoor. :OK: Ook die textieltape is een aardige vondst.

Het rücksichtlos vervangen van teerdotten heb ik nooit gedaan. Ik kan mij maar 2 gevallen herinneren
dat het echt moest, doch in de meeste gevallen bleef het tot de kritische C's beperkt.

Groeten,
Paul

--
[image]

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door ruud, 02.10.2008, 10:07 (5898 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Behalve behoud van originaliteit scheelt het ook een hoop werk en kans op schade.
Hoe minder je aan zo'n oud ding doet hoe beter, voor mij is het een sport om een oude radio of TV met zo weinig mogelijk aanpassingen te laten werken, als nieuw hoeft niet, er hoeven ook geen nieuwe buizen in als de oudje s het nog doen.
Ik denk ook niet dat ze nu 24/7 dienst hoeven te doen.

En ze staan nooit onbewaakt aan, dus het risico is beperkt.

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Klaas, 02.10.2008, 07:24 (5898 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Mooi verhaal Hans.

Ik denk dat ik precies hetzelfde ga doen met mijn 209U-15.

Misschien komen zelfs de Elco's weer terug. Na een duurtest....

Ik zie dat er niet eens zoveel verschild in een 203 en een 209. Hetzelfde principe. Dit maakt het voor mij gemakkelijk. Inmiddels heb ik mijn zenderkoortje die geknapt was weer hersteld. Het was wel 4 uur prutsen maar met veel handigheid en het losmaken van het wiel op de as van de zenderzoeker is het gelukt.

Veel succes verder met je mooie 203U.

Klaas

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.10.2008, 07:55 (5898 dagen geleden) @ Klaas

Hallo Klaas,

Ik denk dat ik precies hetzelfde ga doen met mijn 209U-15. Misschien komen zelfs de Elco's weer terug. Na een duurtest....

Die kans acht ik héél klein.

Ik zie dat er niet eens zoveel verschild in een 203 en een 209. Hetzelfde principe. Dit maakt het voor mij gemakkelijk. Inmiddels heb ik mijn zenderkoortje die geknapt was weer hersteld. Het was wel 4 uur prutsen maar met veel handigheid en het losmaken van het wiel op de as van de zenderzoeker is het gelukt.

Uiterlijk lijkt het chassis van een 203U veel op dat van een 209U, maar er zijn grote verschillen tussen deze toestellen. Met name in het HF-gedeelte en de voeding.

Voor zover ik het mij kan herinneren moet de philitetrommel van de varco losgehaald worden om het aandrijfkoordje te kunnen vervangen omdat de spanveer aan de achterzijde zit. Voor het koord dat op een 209U de zenderwijzer aandrijft is dat dacht ik niet nodig.

Groet,
Paul

--
[image]

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Klaas, 02.10.2008, 09:34 (5898 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul.

Bedankt voor de informatie. Maar helaas zit bij mijn 209 de spanveer wel aan de achterzijde van het wiel. Zou dit weer zo'n klein verschil zijn tussen een Nederlands Philips en een Brits Mullard toestel???

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Hans Op den Camp @, Leusden, 02.10.2008, 12:57 (5897 dagen geleden) @ Klaas
Bewerkt door Hans Op den Camp, 02.10.2008, 13:06

Bedankt voor de informatie. Maar helaas zit bij mijn 209U de spanveer wel aan de achterzijde van het wiel. Zou dit weer zo'n klein verschil zijn tussen een Nederlands Philips en een Brits Mullard toestel???

Hallo Klaas, een Nederlandse 209U heeft precies dezelfde bakelieten snaarschijf als de Engelse uitvoering. Dus ook met twee touwtjes: het korte touwtje drijft de snaarschijf aan en het lange koordje laat de schaalwijzer heen en weer schuiven.

[image]

Om het lange koordje te vernieuwen had ik altijd veel gemak van een hulpstukje van ijzerdraad waarmee je het touwtje in de groef van de snaarschijf kunt vastklemmen. Dat beugeltje zie je terug in de servicedocumentatie en is erg makkelijk na te maken.

[image]

En ook dit toestelletje ligt al jaren te wachten tot ik er eindelijk eens aan begin. En zoveel werk zit er niet aan.
P.s. Op deze foto is heel goed de juiste montage te zien van de pertinax ring onder de voedings-elco. De elco mag met zijn aluminium behuizing geen contact maken met het chassis. Om dezelfde reden heeft men er textieltape omheen gewikkeld, om contact met de variabele condensator te vermijden.

Groeten, Hans

Herfstvakantie en een Philips 203 U (vervolg)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.10.2008, 13:19 (5897 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Had ik het mij toch goed herinnerd. :-D

Groeten,
Paul

--
[image]

Nog even terugkomend op dat beugeltje....

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.10.2008, 18:19 (5897 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Hallo Hans,

Om het lange koordje te vernieuwen had ik altijd veel gemak van een hulpstukje van ijzerdraad waarmee je het touwtje in de groef van de snaarschijf kunt vastklemmen. Dat beugeltje zie je terug in de servicedocumentatie en is erg makkelijk na te maken.

[image]

Om te beginnen, knap nagemaakt die beugel. :OK:

In de servicedoc. had hem ook al eens gezien, maar het lijkt mij knap lastig om dat beugeltje na inkasten er weer uit te peuteren.
Ikzelf heb mijn BX272U (ter info aan Klaas: is bijna identiek aan de 209U) een paar keer uit en weer in moeten kasten, onder andere voor een gebroken wijzerkoord.
Het is een heel gepriegel om dat koord in zo'n klein kastje over de rollen te krijgen, laat staan dat je dat beugeltje er weer uit krijgt.
Wat nog het makkelijkst werkt is het koordje met twee stukjes plakband aan de bovenzijde van de schijf vast te plakken waarbij je het plakband aan het uiteinde wat op de achterzijde van de schijf zit dubbel gevouwen is zodat je het ook makkelijk beet kan pakken.
Zo schuif je het chassis in de kast, zet het vast en legt het koord (eerst links en dan rechts) over de rollen. daarna kan je de tape verwijderen (eventueel met behulp van een punttang) en klaar is Kees. :-P

Groet,
Paul

--
[image]

Nog even terugkomend op dat beugeltje....

door Jan vd Reijden, 02.10.2008, 18:33 (5897 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul,

Met plakband gaat goed, heb ik ook gedaan. Met het beugeltje gaat het beter mits het lusje naar boven staat bij het inkasten. Met een pincet haal je hem zo weg.

Jan.

Nog even terugkomend op dat beugeltje....

door Hans Op den Camp @, Leusden, 03.10.2008, 06:29 (5897 dagen geleden) @ Jan vd Reijden

Beste 209U deskundigen,

Tip van de dag: de "krul" van het beugeltje hoort naar beneden te wijzen. En wat zie je als je een 209U aan de onderzijde bekijkt? Inderdaad, een pertinax bodemluikje. Na montage van het koordje over de rolletjes m.b.v. een (tandarts)haakje trek je de beugel via het bodemluik eenvoudig weer van de snaarschijf. Deze tip is geheel gratis :-D

Groeten, Hans

Nog even terugkomend op dat beugeltje....

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 03.10.2008, 16:19 (5896 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

En.... een MEITERS goeie tip Hans ;-)

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum