brommen voedingstrafo (Techniek Radio/TV)

door martin72 @, Leersum, 18.01.2015, 08:10 (3600 dagen geleden)

Ik heb een buizenradio waarvan de voedingstrafo heel erg bromt. Als de radio een half tot een uurtje aanstaat verdwijnt dit geleidelijk. Hoe zou dit kunnen komen en wat kan ik er aan doen. Als ik de radio in koude toestand aanzet is het geluid buiten de radio duidelijk hoorbaar.
Het brommen is ook aanwezig als ik de gelijkrichtbuis verwijder, dus behalve de gloeidraden van de overige buizen belast ik de trafo dan niet.

brommen voedingstrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18.01.2015, 08:15 (3600 dagen geleden) @ martin72

Verzadiging kern trafo.

Of voedingsspanning verlagen of de carocel tandje hoger zetten.

brommen voedingstrafo

door martin72 @, Leersum, 18.01.2015, 08:17 (3600 dagen geleden) @ Maurice
Bewerkt door martin72, 18.01.2015, 08:28

Ik zal het caroussel eens proberen, ik kan Nuon bellen maar ik denk niet dat ze de voedingsspanning zullen verlagen voor mij :-)

Overigens heb ik de bouten van het blikpakket al iets aangedraaid maar heeft geen effect.

update: caroussel staat nu op 240V maar helpt helaas niet

brommen voedingstrafo

door Daan2810 @, wijchen, 18.01.2015, 09:00 (3600 dagen geleden) @ martin72

Kan het niet een kortsluiting zijn ??

Sluit anders een ampere meter aan en kijk hoeveel de radio trekt

brommen voedingstrafo

door Hans Op den Camp @, Leusden, 18.01.2015, 09:06 (3600 dagen geleden) @ martin72

Martin,

Zo maar een idee: Zit er soms gewoon iets los aan of in het blikpakket van de trafo waardoor deze rammelt?
Na een half uurtje is de trafo op "bedrijfstemperatuur" en is het weekijzer enigszins uitgezet.
Ik had dit met de trafo van een oude Philips 2514. Na het aandraaien van de 4 schroeven was de trafo muisstil.

--
Met vriendelijke radiogroet, Hans

[image]

brommen voedingstrafo

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 19.01.2015, 06:38 (3599 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Ik deel deze mening.

--
groet Sander
[image]

brommen voedingstrafo

door Gilbertus @, B3806 Velm, 19.01.2015, 19:21 (3599 dagen geleden) @ Hans Op den Camp

Beste Hans

Zelfde probleem gehad met voedingstransfo

Volgende oplossingen heb ik toegepast en heb de tranfo muisstil gekregen
1 Allereerst de vier schroeven losgemaakt en de kern van weekijzer proberen uit elkaar te trekken zodoende dat er openingen ontstaan tussen de lamellen ( de schroeven in geen geval uit de lamellen trekken)
2 Met een luchtcompressor met druk van ongeveer 10kg gedurende een 5 tal minuten tussen de lamellen blazen, nadien met een hete lucht verwarmer het geheel lamellen en spoelen opwarmen, ruimschoots genoeg dat je het geheel nog in de handen kunt houden.
3 daarna terug punt 2 herhalen gedurende 5 minuten.
4 daarna de schroeven terug aantrekken zodoende dat de lamellen terug goed aan elkaar passen, voor het aantrekken van de schroeven een zachte vloeibare lijm ( type pritt, velpon) in flesjes tussen de lamellen laten lopen die vooreerst ietsje opgewarmd is op een radiator of dergelijke. Tijdens het bevloeien van de lamellen het geheel op een waterdicht vet papier plaatsen en laten drogen gedurende minstens 48 uur.
5 na deze 48 uur de transfo ontdoen van alle resten lijm.
6 Tussen de 4 schroeven als de mogelijkheid bestaat gaatje van 3 mm boren door de lamellen en koperen of messing schroeven door deze gaten te steken en vast te zetten met dito moertjes. geen ander materiaal gebruiken om de magnetische eigenschappen van de weekijzer kern niet te veel te veranderen.
7 Als optie onder elk moertje een PVC of hard rubberen rondsel te steken
8 Als eindfase alle moertjes nog 1/4 toer aan te draaien.

Groetjes


Gilbertus

--
De Smet Gilbert

brommen voedingstrafo

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 18.01.2015, 09:29 (3600 dagen geleden) @ martin72

Hoe zou dit kunnen komen

de oorzaak is een resonantie in het blikpakket, in een wikkeling of ergens op het radiochassis

en wat kan ik er aan doen

Wanneer het aandraaien van de bouten in het blikpakket en van de bouten waarmee de transformator op het chassis is bevestigd niet helpt kan je de transformator nog op rubbers monteren. Deze moeten wel voldoende stevig zijn, een en ander is afhankelijk van het gewicht van de transformator. Zorg er daarbij voor dat de transformator niet meer rechtstreeks (dus via de bouten) is verbonden met het chassis, maar via de rubbers.

Dit euvel is soms erg hardnekkig.

--
http://www.hupse.eu/radio

brommen voedingstrafo

door Peter1952 @, 18.01.2015, 13:20 (3600 dagen geleden) @ John Hupse †

Zit er misschien een afschermplaatje in de buurt van de trafo dat loszit o.i.d.? Dat wil ook nog wel eens lekker meerammelen.

Groeten,
Peter

brommen voedingstrafo

door huub.jak @, 18.01.2015, 13:57 (3600 dagen geleden) @ Peter1952

Heeft de raio zeer vochtig gestaan
Bvb ineen schuur .?
Leg anders een stuk dik pertienax onder de voeding
Soms doet Philips dat ook
Huub

brommen voedingstrafo

door kris @, Gent België, 18.01.2015, 20:24 (3600 dagen geleden) @ huub.jak

Of het gebrom veroorzaakt wordt door een rammenlend bliklammel kan je testen door op verscheidene plaatsen in het pakken eens te knijpen met een universeeltang of een vise-grip. Als het brommen op een bepaald moment ophoudt heb je het losse blik gevonden. Als het niet in de buurt van de boutjes is, dan heeft verder aanspannen geen zin en is indrenken de beste oplossing.

groeten

Kris

brommen voedingstrafo

door martin72 @, Leersum, 18.01.2015, 21:06 (3600 dagen geleden) @ kris

Ik heb vandaag de trafo helemaal los gehad van het chassis gehad, rubbers tussen trafo en chassis geplaatst maar helpt helaas niet.
Daarna trafo los genomen en helemaal los op de testbank aan de spanning gehad. Bromt nog steeds als een gek.
Ik zal eens met een tang proberen te achterhalen waar precies het trillen ontstaat in het pakket.
Waar kan ik de trafo in laten drenken zoals jij beschrijft?

@Peter: er zit geen los afschermplaatje wat het brommen veroorzaakt, de trafo los doet het ook al
@Huub, de trafo ziet er nog netjes uit, het chassis ook, ik vermoed geen vochtprobleem.

brommen voedingstrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 18.01.2015, 21:50 (3600 dagen geleden) @ martin72

Heb je dit
Of voedingsspanning verlagen of de carocel tandje hoger zetten.

nog niet uitgevoerd?

Heb je geen caroucel er op zitten voor stand hoger of een regel trafo om op 220V strak te proberen.

Snap soms echt niet waarom adviezen niet opgevolgd worden.

Enfin

klooi maar lekker aan.
Zet blik pakket met een baco nog vaster tot je schroeven breken.
Zal niet helpen.
Nog beter is een stevige schoevendraaier met een stevige klap tussen de spoelen
te meppen
stopt brommen vast...


succes

GEZIEN JE VERHAAL DAT NA EEN TIJDJE SPANNING ER OP DE BOEL GAAT BROMMEN
IS DAT KERN VERZADIGING


Al klem je de boel in een bankschroef zal het niet helpen.

brommen voedingstrafo

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 18.01.2015, 22:29 (3600 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,
Lees ik dat hij dat wel heeft gedaan, maar dat het probleem bleef.
Hij schreef: De carrucel staat nu op 240V.
Kennelijk een misverstand?
Vr gr Cees.

--
CornelisBB

brommen voedingstrafo

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.01.2015, 19:43 (3599 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Cees heb ik dan in het gedruis gemist.

Heb namelijk al diverse keren gehad dat als na een tijdje de boel begint te brommen,
dat die kernverzadiging probleem is.
En niet alleen bij buizen trafo's ook in modernere torren bakken
die geen andere stand hebben dan 220/110.

brommen voedingstrafo

door Eleen @, Deurne (BE), 18.01.2015, 22:48 (3600 dagen geleden) @ Maurice

...
klooi maar lekker aan.
Zet blik pakket met een baco nog vaster tot je schroeven breken.
Zal niet helpen.
Nog beter is een stevige schoevendraaier met een stevige klap tussen de spoelen
te meppen
stopt brommen vast...


succes

GEZIEN JE VERHAAL DAT NA EEN TIJDJE SPANNING ER OP DE BOEL GAAT BROMMEN
IS DAT KERN VERZADIGING


Al klem je de boel in een bankschroef zal het niet helpen.

@ Maurice:

Ben jij altijd zo vriendelijk en beleefd? :BAD:


Overigens; in het begin van de draad wordt duidelijk verteld dat het brommen vooral met een koude trafo is en na opwarmen verminderd...

@ Martin:
Is het een klsieke E + I kern? Kan je de buitenbenen van de E blikken niet mee klemmen door middel van extra rondellen of dergelijke? Heb ooit een venijnigge "brommer" stil gemaakt met het bijplaatsen van 2 extra plaatjes op de korte zijde, zodat de buitenbenen mee opgeklemd werden

Eleen

brommen voedingstrafo

door martin72 @, Leersum, 19.01.2015, 07:25 (3599 dagen geleden) @ Eleen

Beste Eleen,
Het is inderdaad dit type trafo. Er zitten metalen strippen op de onder en bovenkant van de E kern op de bovenste en onderste poten. Dit betekent dat de I zelf niet over de gehele lengte geklemd zit. Ik zal eens kijken of dit nog kan helpen dmv extra metalen strippen.

brommen voedingstrafo

door martin72 @, Leersum, 19.01.2015, 07:21 (3599 dagen geleden) @ Maurice

Beste Maurice,
Zoals al opgemerkt door enkele andere mensen heb ik wel degelijk jouw advies opgevolgd en de spanningscaroussel op 240V ingesteld waardoor mogelijke verzadiging kan worden verminderd. Helaas gaf dit geen verbetering.
Het kan zijn dat je dit niet gelezen hebt of dat je jouw bril kwijt was.
In ieder geval ben ik niet wat aan het aankloten zoals jij beweert. Ik probeer slechts een probleem op te lossen. Als je goed had gelezen had je gezien dat ik de bouten al iets had aangedraaid maar zonder succes. Daarna heb ik het advies van John opgevolgd door rubbers te plaatsen tussen de trafo en het chassis.
Dus voor je een aggressieve toon aanslaat en dingen beweerd die nergens op slaan geef ik jou het advies om eerst het topic door te lezen en dan te reageren.

Als de gemoederen dan toch oplopen, ga dan even een flinke wandeling maken ofzo.
Ik hoop in ieder geval niet dat dit soort reacties de trend worden op het forum.

edit: Cursivering door Forumbeheer, dat tevens verwijst naar art 4 van het reglement dat gaat over Etiquette.

brommen voedingstrafo

door huub.jak @, 19.01.2015, 08:04 (3599 dagen geleden) @ Maurice

Tussen een grote bek bank schroef aan knellen
Huub

brommen voedingstrafo

door Prosper @, Driebergen, 19.01.2015, 12:09 (3599 dagen geleden) @ Maurice

Jammer, zo'n onaardige reactie.
(En dat voor een man met maar liefst 4588 bijdragen op dit forum)

brommen voedingstrafo

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 19.01.2015, 11:54 (3599 dagen geleden) @ martin72

Waar kan ik de trafo in laten drenken zoals jij beschrijft?

Beste forumleden,

Martin stelde ook de bovenstaande vraag:
Weet iemand hoe dat moet en met wat? :-(

Heb een scheidingstrafo met hetzelfde probleem.

Groeten van Fons

brommen voedingstrafo

door kris @, Gent België, 19.01.2015, 12:08 (3599 dagen geleden) @ Fons Vendrik
Bewerkt door kris, 19.01.2015, 12:39

Waar kan ik de trafo in laten drenken zoals jij beschrijft?


Beste forumleden,

Martin stelde ook de bovenstaande vraag:
Weet iemand hoe dat moet en met wat? :-(

Groeten van Fons

geduld is een schone deugd :-)


Als het zeker is dat het gegrom voortkomt uit het blikpakket,en de plaats gelocaliseerd is, dan is doordrenken van het pakket een goede oplossing.

voor 100% resultaat heb hiervoor heb je een vloeistof nodig die zeer capillair is (en zich dus goed tussen het blikpakket laat opzuigen) daarna hard wordt,electrisch isoleert en stabiel is en blijft.

Een uitmuntend resultaat valt te behalen met cyanoacrylaat, beter gekend als superlijm. Je koopt best een "pot". Hij moet nog zeer goed vloeibaar zijn, dus vers, dan is die zéér capillair. Met de borstel en handschoenen aan het blikpakket goed instrijken tot je het aan de andere kant ziet uitkomen. Snel doorwerken, je kan het maar één keer. Daarna laten harden. Eens uitgehard is het blikpakket muisstil en blijft dat ook. De borstel is uiteraard voor de vuilbak.

groeten

Kris

brommen voedingstrafo

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 19.01.2015, 12:30 (3599 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Waar kan ik de trafo in laten drenken zoals jij beschrijft?

Weet iemand hoe dat moet en met wat? :-(

Het allerbeste is vacuüm impregneren, ieder goed geoutilleerd wikkelbedrijf (transformatoren of motoren) doet dit iedere dag, aan het einde van de werkdag wordt de productie geïmpregneerd en in de droogoven gezet.
Je zou kunnen vragen of die van jou ook een nachtje mag blijven logeren, eventueel geef je hem wat gevulde koeken mee, dan maakt hij wat sneller vriendjes.;-)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

brommen voedingstrafo

door kris @, Gent België, 19.01.2015, 12:51 (3599 dagen geleden) @ Anton van den Oever

het grote voordeel van cyanoacrylaat is zijn sterke capillariteit, dit in tegenstelling tot de klassieke impregneermaterialen.
Een vacuum is dus niet nodig (wel in de buizen :-) ). Ik heb in de laatste 30 jaar zo wat onstilbare, hardleerse trafo's stil gekregen na vele experimenten met ander spul.

groeten

Kris

brommen voedingstrafo

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 19.01.2015, 13:02 (3599 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Je zou kunnen vragen of die van jou ook een nachtje mag blijven logeren, eventueel geef je hem wat gevulde koeken mee, dan maakt hij wat sneller vriendjes.;-)

Hallo Anton,

Kun je me dat een klein beetje toelichten?
Bijv. waar hij die vriendjes kan maken...:-)

Groeten van Fons

brommen voedingstrafo

door Prosper @, Driebergen, 19.01.2015, 13:40 (3599 dagen geleden) @ Fons Vendrik

Google en de Gouden Gids geven genoeg info!
(zoek op "Transformatoren" of op "Wikkelbedrijf" in de Gouden Gids en je krijgt een grote hoeveelheid adressen.
Een telefoontje leert of men je wil helpen (en of een paar gevulde koeken dan genoeg is) :-D
Prosper

brommen voedingstrafo

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 19.01.2015, 14:23 (3599 dagen geleden) @ Prosper

Een telefoontje leert of men je wil helpen (en of een paar gevulde koeken dan genoeg is) :-)

O juist ja, op die manier....
Nou, ik denk toch dat je wel iets meer kruiwagen moet hebben dan alleen een paar gevulde koeken.
Maar, het is te proberen. :-)

Groeten van Fons

brommen voedingstrafo

door verbeek @, Zutphen, 19.01.2015, 11:00 (3599 dagen geleden) @ martin72

Martin,

Je hebt het over een buizenradio. Als dit er eentje is uit de andere kant van de oceaan, waar 60Hz gangbaar is, kan het zijn dat de kern verzadigd raakt door de 50Hz alhier. Je zou dit op kunnen vangen door de netspanning te verlagen naar 50/60 * 220= 183 V. Maar dan kloppen de secundaire spanningen niet meer.

Andere vraag: Wordt de trafo warm, ook in onbelaste toestand? Als dat zo is kan je naar een andere trafo uitkijken. De trafo heeft dan zoveel verlies (wat in warmte wordt omgezet) dat deze zijn specificaties niet meer haalt.

Ooit heb ik een trafootje uit een wekkerradio stil gekregen door deze uit zijn montagebeugel te halen en tussen de wikkelingen velpon te laten vloeien. Beugel vastgezet met twee griptangen en laten drogen. Sindsdien slaap ik weer rustig :-)

Hier staat een B1x92a met hetzelfde probleem, alles trilt en bromt aan deze radio, maar de trafo wordt niet warm. Moet ik nog mee aan de gang.

Gr. Paul

brommen voedingstrafo

door huub.jak @, 19.01.2015, 12:29 (3599 dagen geleden) @ verbeek

De trafo laten opwarmen in de oven
op een lagen stand ?.kan toch vocht in zitten
Huub

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum