Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! (Techniek Radio/TV)

door Bjorn Kusters @, 18.01.2015, 13:57 (3600 dagen geleden)
Bewerkt door Bjorn Kusters, 18.01.2015, 14:15

Hallo,

Eens riep ik als ik voor een in mijn ogen een redelijk bedrag een K6 kan kopen dan komt die er ook nog!
Deze week was het dan eindelijk zo ver.

Geheel onverwacht kreeg ik een bericht van onze mede forumgenoot Vincent dat er een K6 te koop stond voor een betaalbare prijs , maar hij hem niet op kon halen.
Hij vroeg of ik wellicht interesse had aangezien het niet extreem ver van mij vandaan was.
Ik kroop op dat moment net onder de wol , maar was meteen weer klaar wakker!
Na wat over en weer berichten sturen met Vincent en de verkoper heb ik het toestel de dag erna opgehaald.

Volgens de verkoper kwam hij zo bij opa van de zolder vandaan en had hij hem alleen even met een doekje afgeveegd.
Hij waarschuwde mij wel : IK HEB HEM NIET GETEST!
Nou zo wil ik het juist hebben , waarom dat zo is hoef ik verder niet uit te leggen.

Bij thuiskomst voor de voordeur het chassis uitgebouwd , scheelt niet extreem veel in gewicht , maar hij word vooral iets hanteerbaarder zodat ik hem de trap naar mijn bovenwoning wist op te slepen.
Het toestel zat vol stof , dus eerst maar eens de stofzuiger (ex servicedienst verwarmingstoestellen), en de oude tandenborstel er bij gepakt.

Zo kwam hij hier op de bovenverdieping aan:

[image]

[image]

[image]


En na het schoonmaken van de binnenkant van de kast en chassis:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Ik mag dus helemaal niet klagen over de staat waar het toestel in verkeerd.

De hoogglanslak heeft een paar diepere krassen aan de bovenkant maar deze zijn niet door de laklaag heen.
Ik weet echter nog niet of ik dit ga opvullen met lak , uitschuren en polijsten of dat ik er was op smeer (de eerste optie heeft mijn voorkeur).

Verder ontdekte ik dat het masker rond de beeldbuis deels los zat , de afgebroken klemmen lagen gelukkig nog in de kast waardoor ik het masker op andere bevestigingspunten vast kon zetten.
Alleen aan de onderkant moet ik dit ooit nog doen maar dan is het makkelijker om de pijp er uit te halen.
Ook zal een gebroken spijltje in de bodem gerepareerd moeten worden (waaschijnlijk de tv ooit op een punt van iets geplaatst)

De kanalenkiezer hangt vast en is voorzien van 2 knoppen van een ander model.
En een knop mist de veer waarmee hij vastgeklemd zit , gelukkig ben ik de knop onderweg niet kwijtgeraakt!

Tot zo ver het uiterlijk van het toestel.

Ik heb hem nog niet getest en wil er bewust nog mee wachten.

"het opperhoofd ruikt onraad" is bij dit toestel ook van toepassing.
De weerstand R1141 hangt aan een kant los (kant van de bladveer).
Laat dit nu net de voedingslijn naar de schermroosters van de lijneindbuizen zijn.....
Dit komt me maar al te bekend voor , maar ik hoop dat ik het mis heb , en het niet de lijntrafo is die dood is.
Maarja het is en blijft een k6 he , en ze staan er bekend om!

Verder nog een bolle elco gezien in de buurt van het pal gebeuren maar dat is geen ramp natuurlijk.

Voor de rest zag het nog wel netjes uit naar mijn mening en verwacht ik geen extreme dingen.

Wanneer ik hem ga testen en of ik hem überhaupt ga testen weet ik nog niet.
Dit zal zowizo moeten wachten tot ik hersteld ben van de operartie , want momenteel niet echt mee zit.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Dirk 63 @, Amsterdam, 18.01.2015, 14:05 (3600 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hoi Bjorn ,
Wat een nostalgie zo'n mooie ouwe kleuren bak van Philips
Had ze vroeger ook een paar keer gehad
het zijn joekels van toestellen maar wel leuk ,
heb tenminste uitstraling zo'n kast .
Hoop dat je hem weer helemaal aan de praat krijg
en dat je dan foto's van laat zien met beeld natuurlijk
zodat we van jou aanwinst kunnen meegenieten .

groet Dirk.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Bjorn Kusters @, 18.01.2015, 14:45 (3600 dagen geleden) @ Dirk 63

Hallo Dirk,

Zeker een stuk nostalgie.
Heb een aantal stukken nostalgie op zolder staan.
Als ik ooit wil/moet verhuizen......een hoop kleine spullen en een stuk of 15 tv's (voornaamlijk buizenbakken).
Voordat ik hem naderhand ga testen ga ik van te voren naar de kerk om te bidden dat de lijntrafo goed mag zijn hahahaha

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Eleen @, Deurne (BE), 18.01.2015, 14:23 (3600 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hij oogt prima, mooie kast en op het eerste zicht een gezond chassis waar prcies nog geen herstellingen aan gebeurd zijn... en als die er al waren, dan toch volgens de regels van de kunst uitgevoerd. Ik duim voor je, laat het een nog goede hs trafo zijn en dit mooie stuk techniek komt nog gauw terug tot leven! :OK:

Eleen

p.s. Zie ik het goed, dat hij de extra toevoeging heeft voor de oude belgische 625l norm?

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Bjorn Kusters @, 18.01.2015, 14:47 (3600 dagen geleden) @ Eleen

Hallo Eleen,

Het is een toestel met omschakeling naar 625B.

En inderdaad onder al het stof is een mooi onverprutst toestel vandaan gekomen.
Bijna te jammer om ook maar iets aan te doen.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Gert Wouters @, 18.01.2015, 14:35 (3600 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Kijk eens, precies hetzelfde model als ik ook in mijn retro-kamer heb. Ik blijf het schitterend vinden die hoogglanslak.

De mijne had wel een defecte hsp. trafo. Destijds dmv het hsp.spoel van een KM1 kunnen herstellen. Nu een jaar verder doet hij het nog altijd prima.

In de tweede K6 die ik bezit, sprong exact dezelfde weerstand steeds open. Dit lag toen aan een defecte hoogspanningsdriver buis. Weet niet vanbuiten meer welk nummer deze buis had (op tablet niet meteen het schema bij de hand).
En die K6 doet het nog steeds met een trafo die eind jaren ´70 vervangen is. Wel altijd kurkdroog gestaan.

Hopelijk snel succes met herstelling!

Gert

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Bjorn Kusters @, 18.01.2015, 14:51 (3600 dagen geleden) @ Gert Wouters

Hallo Gert,

Ik hoop ook op een probleem in de aansturing van de lijntrap , maar ik ga van het ergste uit dan kan het alleen maar meevallen.
En als het dan toch de trafo zou zijn hoop ik op de topspoel , heb hier nog een goede topspoel van de K70 liggen (primair defect)
Maarja het zijn zorgen voor later:D

De K8 staat ook nog steeds geduldig te wachten tot je hem op komt halen , maar het heeft geen haast:D

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door v1ncent @, Bredevoort, 18.01.2015, 19:32 (3600 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Mooi hoor!! Zat echt in twijfel om 'm zelf op te halen maar was toch iets te ver.. :-) Mooi dat t chassis nog in goede originele staat is! Ik zal meeduimen voor een nog goede lijntrafo! Maar voor de prijs wat ie gekost heeft mag je eigenlijk helemaal niet klagen haha

--
TB-303 <3

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Eleen @, Deurne (BE), 18.01.2015, 23:41 (3600 dagen geleden) @ v1ncent

Met een beetje geluk is die open weerstand gewoon door een defecte "PL" veroorzaakt.
Sluiting tussen G2 en G3 kwam wel meer voor bij de PL504
Gek eigenlijk, maar PL509's hadden daar veel minder last van..

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Ben van der Kolk @, Kampen, 19.01.2015, 16:48 (3599 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Ha Bjorn

Het blijft een mooie fabriek !!


Groeten Ben

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !

door Bjorn Kusters @, 19.01.2015, 16:55 (3599 dagen geleden) @ Ben van der Kolk

Hallo Ben,

Dat zeer zeker!:D

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Bjorn Kusters @, 19.01.2015, 17:06 (3599 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo,

Ik betwijfel of het toestel ongetest was.
De netzekering lag er uit , dit was te wijten aan 2 afvlakelko's.
Na uitgevogeld te hebben waar de fout zat heb ik de lijn tussen gelijkrichter en elko's en de voedingslijn na de elko's los gemaakt.
Tussen gelijkrichter en elko's heb ik de multimeter als stroommeter aangesloten.
Bij 10V spanning liep er een stroom van 30 mA!
Dus nu afwachten hoe ver de stroom zakt , hij zakt wel maar erg langzaam.
Mogelijk zal ik de elko's moeten vervangen.
Daarna zie ik wel weer verder.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 19.01.2015, 19:30 (3599 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Bof je maar weer met zo'n mooi project.

Tja natuurlijk gaf bij een test "effe kijken of ie het doet"
actie, 1 hele grote klap.
Zal zich wel rot geschrokken zijn.

Dat zeg je natuurlijk niet.......

Dat "werkend weg gezet" met zo'n losse veiligheidsweerstand, dat zal de basis zijn waarom ding naar zolder is verhuisd.


Het geluk dat ze zo zwaar zijn om op zaterdag "even" naar de stort te brengen.
Reden dat ze hier en daar nog altijd op zolders staan.:-D

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Bjorn Kusters @, 19.01.2015, 20:17 (3599 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Ja inderdaad , die is zeker weten ooit naar de zolder verhuisd omdat hij alweer eens kapot was hahaha.
Dat stroom trekken van de elko('s) lag niet aan de elko's zelf , maar een van de twee BY's die voor de gelijkrichting zorgen was doorgeslagen.
Dus behalve de DC die een BY nog leverde , kreeg hij van de andere BY de volle mep AC , vond ie schijnbaar niet echt leuk!
Ik heb de beide BY127 vervangen door N4007 , en de goede BY als reserve appart gelegd.
Nu ben ik de voedingsspanning stapgewijs aan het opvoeren en de stroom blijft ruim binnen de tolleranties.
Als dit gebeurd is zal ik eens (voedings)lijn voor lijn gaan meten waar hij nog zo veel stroom trekt , want daar is toch nog iets mis.
Het is in ieder geval nog niet de lijneindtrap want die heeft nog steeds de losse springweerstand.
Maar het project vorderd stukje bij beetje al gaat het erg langzaam omdat ik nog niet in staat ben continu er aan te werken.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Eleen @, Deurne (BE), 19.01.2015, 20:38 (3599 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Ja inderdaad , die is zeker weten ooit naar de zolder verhuisd omdat hij alweer eens kapot was hahaha.
...

Alweer ?? In de gedachtegang van de eigenaar die het toest gebruikte dan :-)

Doet me terug denken aan een annektode over een klant die zich heel erg beklaagde dat zijn toestel alweer kapot was...
Bij het openen van het toen 6 jaar oude toestel bleek dat de garantiezegels over de schroeven nog intact waren :-D


Doe het rustig aan met je mooie aanwinst terug leven in te blazen

Eleen

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Johan Adams @, Chaam, 19.01.2015, 20:50 (3599 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hey Bjorn, gefeliciteerd met deze mooie K6!
In een grijs verleden ( ongeveer 1977 ) heb ik er ook eens een gekregen. Ik wist er toen nog niet veel vanaf, ik was nog jong, maar kan het toestel nog steeds van binnen en van buiten voor de geest halen.
Vond het toen, en zeker ook nu een erg interessant toestel.
Heb het toen uiteraard nooit kunnen repareren :-)

Toch hoop ook ik ooit nog eens zo een toestel op mijn pad te vinden ook met de 625 B lijnen systeem,.
Repareren zal voor mij nu niet meer zo een probleem zijn daar ik mede dankzij dat toestel uit 1977 in het vak van radio tv monteur ben terechtgekomen:-)
Ik heb een tijdje geleden mijn K7 verkocht, welke een geimpregneerde lijntrafo had, ik raad je aan uw trafo ook te impregneren als je het toestel spelend hebt gekregen
Mogelijk helpt het de levensduur nog wat te verlengen.

De K7 was een leuk toestel met nog mooi beeld, maar K6 is mooier vind ik.

Nogmaals gefeliciteerd en succes er mee.

Grtz

Johan

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Bjorn Kusters @, 19.01.2015, 21:03 (3599 dagen geleden) @ Johan Adams

Hallo Johan,

Als de lijntrafo goed is en blijft (ik weet niet onder welke omstandigheden hij voorheen "geleefd heeft";) gaat dat zeker gebeuren , ookal word het geen toestel om daaglijks naar te kijken.
Met de K70 was ik dat ook van plan , maar nadat ik beeld had draaide ik me om om de beeldgenerator te pakken en was het beeld al donker.
Wel gaf een eindpit wat meer licht , de schermroosters gloeide zo mooi , de lijntrafo bleek overleden.
En zo staan er hier nog een paar (wegavision 2000 , kleuren buizenbak ITT , K70 , mooie zweedse zw philips) met kapotte lijntrafo....
Had ik mijn K7 destijds maar niet verkocht (maar aan de koper van de K7 heb ik de doorverwijzing naar deze k6 te danken dus zo erg is het ook weer niet) dan had ik nog een goede lijntrafo gehad voor de K70.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 19.01.2015, 21:01 (3599 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

@Bjorn,
Als er 1 BY stuk is, vervang ze dan alle 4, die nog "goed"metende zijn echt niet meer
te vertrouwen. Praktijk ervaring. Weg gooien dus die diodes.
Echt Philips: K6, K7,K8,K9 en K11, altijd diodes stuk.Gewoon veel te licht berekend.
Later verving ik die diodes door er een 10 A brug in te monteren, die bleef goed.
Vr gr Cees.

--
CornelisBB

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Eleen @, Deurne (BE), 19.01.2015, 21:07 (3599 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

K6 heeft geen brug, enkel 2 diode's met elks hun eigen ntc weerstand
de brug is er maar pas bij de K7 gekomen en dit om de afvlakelco's een kleindere waarde te kunnen geven

Zo staat het me toch voor

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 19.01.2015, 21:36 (3599 dagen geleden) @ Eleen

K6 heeft geen brug, enkel 2 diode's met elks hun eigen ntc weerstand
de brug is er maar pas bij de K7 gekomen en dit om de afvlakelco's een kleindere waarde te kunnen geven

Zo staat het me toch voor

Ja, is ook al weer zo lang geleden.
Maar ook al zijn er enkel 2 dioden gebruikt, dan raad ik toch aan die beiden te
vervangen.
Cees.

--
CornelisBB

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Bjorn Kusters @, 19.01.2015, 21:44 (3599 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Hallo Cees,

Beide dioden zijn vervangen door N4007.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 19.01.2015, 22:15 (3599 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Cees,

Beide dioden zijn vervangen door N4007.

Gr Bjorn

O.K.
Cees.

--
CornelisBB

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! - opstart proces gestart

door ruudtx @, 20.01.2015, 15:45 (3598 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Opstarten zonder schermroosterspanning lijn eindbuizen is beter, dus de weerstanden gewoon even open laten.
Volgens mij moet je geluid krijgen, mits er VHF/UHF signaal beschikbaar is en er afgestemd kan worden.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 20.01.2015, 12:28 (3598 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo,

Na diverse connectoren te hebben schoongemaakt , gloeiketens gecontrolleerd te hebben enz. het toestel opgestart.
Dit heb ik echter zonder lijntrap gedaan want daar heb ik nog wel een paar vraagjes over.
Hierna heb ik de voedingsspanningen gemeten en deze liggen allemaal (op de g2 spanning voor de lijnpitten na) binnen 10% ....ja oke eentje is net 15% hahaha.
Tot zo ver niks schrikbarends gelukkig!
Het enige "schrikbarende" voor , in dit geval de katten , was toen ik het volume open draaide hahahaha

Nou mijn vragen betreffende de lijntrap:

De eindpitten zijn vervangen door de PL504 en PL519 , zou opzich geen probleem mogen zijn.
Ik heb de karakterestieken opgezocht in de datasheets om ze op mijn buizentester te kunnen testen (100mA max).
Bij de PL504 is dit gelukt en zou goed moeten zijn.
De 519 is een heel ander verhaal.
Ik heb hem als volgt ingesteld:

pen 1 G1 -40
Pen 2 G3 massa
Pen 3 G2 160 (tester ingesteld alsof dit een anode is , en pen 3 tevens verbonden met anode ivm pen 9)
Pen 4 massa
Pen 5 40V
pen 6 G2 nc
Pen 7 G3 nc
Pen 8 G1 nc
Pen 9 K massa

Op deze manier heb ik de PL504 ook aangesloten en dat werkte , alleen meet je dan de anode en G2 stroom tegelijk.

Bij de PL519 krijg ik helemaal geen uitslag ookal verhoog ik de verschillende spanningen.

Zie ik iets over het hoofd , is deze buis niet zo te testen , of is hij gewoon op?
Het vreemde is dat ik meerdere gebruikte PL519 heb getest en geen 1 ook maar een beetje de meter uit liet slaan.
Lijkt me sterk dat ze allemaal op zijn.

Maar nu durf ik dus niet de lijntrap in te schakelen......

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 20.01.2015, 12:52 (3598 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Bewerkt door Eleen, 20.01.2015, 13:04

Heb er even een databoek van MBLE Philips bij genomen (ET4 03-75 Receiving tubes)

Bij deze instelling zou er een kathodestroom moeten lopen van rond de 50 mA, voornamelijk anodestroom
Probeer het eens bij -37 Volt op G1 Dan zit je volgens het caracteristiekenblad nog net onder de 100 mA (ca 85 mA anode en 5 mA schermrooster)

Welke stroom mat je met de PL504 ?

In de eerste K6'en zaten PL500 en PL505 maar die kan je zonder meer door de 504 en 509 of 519 vervangen

Eleen

aanvulling:

http://frank.pocnet.net/sheets/010/p/PL509.pdf
link naar de datasheet bij frank's electron pages maar die zal je wel hebben

Fout in buizentester?
Probeer anders eens met de pennen 6, 7 en 8 te gebruiken

Wat bedoel je met "(tester ingesteld alsof dit een anode is , en pen 3 tevens verbonden met anode ivm pen 9)"

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 20.01.2015, 13:03 (3598 dagen geleden) @ Eleen

Hallo,

Bij de 504 meette ik 85mA.
Het vreemde is dat ik bij de 519 helemaal geen uitslag krijg wat ik ook doe.
Ik zou bijna zeggen ik heb iets fout aangesloten omdat 4 pl519's geen uitslag gaven.
Dat die 4 pl519's allemaal helemaal emmissieloos zijn lijkt me sterk.
Maar het gekke is dan weer dat het bij de 504 (wel pennummers anders aangesloten , maar g2 en anode op dezelfde manier gevoed) wel een uitslag gaf.
Lijkt me sterk maar iets zegt me dat het schermrooster niet mee doet.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 20.01.2015, 13:22 (3598 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Verbazing al om bij mij hoor

Heb net zelf even een EL509 (verse buis NOS) op mijn buizenmeter gezet met dezelfde instellingen die jij gebruikt (160 V op anode en schermrooster, g3 aan kathode, wel apparte meters voor a en g2 hier)
bij -40 V op g1 > anode 72 Ma scherm nauwelijks meteruitslag
bij -38 V anode 95 Ma en scherm 6 mA
net zoals de caracteristiek het toont dus

Ga beneden even een bakje troost drinken en dan weer verder, Is mij ook al overkomen hoor, je staat er op te lijken en je blijft kijken zonder te zien wat er mis is... Even wat anders doen dan

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door ruudtx @, 20.01.2015, 15:58 (3598 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Ik begrijp, geluid ruist.
Dat is een goed voorteken, dan werkt er al heel veel.

Gewoon originele buizen er in , de open weerstanden weer vastzetten en zonder serie lampen en variac opstarten. Contrast op nul en helderheid op max. Tijdens het opstarten achter t toestel naar de lijneindtrap en vooral trafo blijven kijken, loopt een buis warm, of vonk en rook effecten trafo, meteen stekker eruit, dus stekker in de hand houden tijdens opstarten/kijken.
Met schuin oog naar beeld, spiegel?, kijken, als er licht komt weet je dat je goed zit, bij 1 hor lijn meteen uitzetten, of helderheid terugdraaien.
Is er licht en valt het na paar minuten uit, meteen, maar dan ook meteen uitzetten.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 20.01.2015, 19:37 (3598 dagen geleden) @ ruudtx

Hallo,


Nou wat hij doet is ongeveer zoals ik verwacht had.
Een luid gepiep en vlak daarna weerstand die los zat begon weer te roken.
Hij trekt dus zoals het al deed vermoeden te veel stroom op de schermroosters.
Ik heb het toestel meteen weer uitgeschakeld en de hsp kooi geopend om de schermroosterspanningen te onderbreken.
Hierna ben ik dc spanningen gaan meten rond de eindpitten.
De G1 spanningen zijn juist , ook staat er spanning op de anodes dus de lijntrafo is niet doorgefikt (geeft nog geen garantie dat ie goed is , ookal beweerde de lopt tester van wel).
Nu ben ik zo ver dat ik hoogstens nog de spanningen rond de stuurtrap kan controlleren.
Daarna ga ik eens met de scoop kijken of de eindbuizen wel aangestuurd worden , maar dit zal moeten wachten tot ie naar zolder gaat.
Nog meer spullen naar beneden slepen en dan hoor ik gegrom van mijn wederhelft.

Mijn vermoeden is dat uiteindelijk zal blijken:

Lijntrafo , Booster c (maar dit type is volgens mij de beroerdste niet) of een eindpit dood is.

Maar goed ik kan vanalles gissen wat het KAN zijn , ik zal eerst weer dingen uit moeten sluiten.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 21.01.2015, 00:17 (3598 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Klinkt de lijnpiep op de goeie toonhoogte?

Ik heb een aantal keren gehad, dat de piep luid en lager in toonhoogte was dan normaal, ook met te hoge schermroosterstroom en los springen van de veiligheidsweerstand.
PCF802 was dan defect, waardoor hij op een veel te lage frequentie liep, wat natuurlijk de vermogens-overdracht in de LOPT in de war stuurde.

De balans in stuursignaal op de beide PL's liep ook wel eens mis, met open springende weerstanden als gevolg, maar dan had je die piep niet zo luid.

Eleen

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door ruudtx @, 21.01.2015, 17:15 (3597 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Als je stelt dat de spanningen op de G1 vd lijneindbuizen goed is, dus negatief, is er vrijwel zeker sprake van sturing.
Dat er te veel g2 stroom wordt getrokken is omdat de er geen boosterspanning komt op de anodes van de lijnpitten. Dat kan ondermeer door een kortgesloten winding in de lijn eindtrafo. Daar ontstaan de poblemen meestal in het EHT gedeelte. Als de EHT spoel kan verwijderen kan het best zijn dat er wel boosterspanning komt, maar geen beeld natuurlijk. Dan weet je precies waar het probleem zit.
Bij een kortgsloten winding geeft de lijn trafo tester ook een probleem aan. In het booster en lijnafbuiging gedeelte kan dan alles nog wel goed zijn, dus er komt ook anode spanning op de top aansluiting vd PL's

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 21.01.2015, 17:39 (3597 dagen geleden) @ ruudtx

Ruud,

Even om misverstanden te voorkomen misschien een dome iets , maar ik wil even zeker weten of ik het volgende goed heb gedaan:

De G1 spanningen heb ik gemeten met de schermroosters los.
Lijkt me toch dat dit zo de bedoeling is , want met g2 aangesloten krijg ik niet eens de tijd om te meten.
Of ik moet op een kampvuur uit zijn hahaha.


Ik ga toch nog eens voor de zekerheid de sturing op de scoop bekijken om hier ook een bevestiging te hebben dat het goed zit.
Al lijkt dit wel zo te zijn, als ik de g2 los heb hoor ik ook heel zacht het gepiep vanuit de lijnoscillator op de normale toonhoogte (geen extreme afwijking waar te nemen).

Jij zegt:

Als de EHT spoel kan verwijderen

Ik neem aan dat dit het zelfde is als wat ik onder de namen topspoel en hsp spoel ken?
Ik neem dan aan dat om de fout hier uit te kunnen sluiten ik hem gewoon af moet koppelen en het toestel weer in moet schakelen?


Ik heb gewoon bevestiging nodig nu omdat ik zeker wil zijn dat wat ik doe goed is.
Ik sta er niet op te wachten dat ik uiteindelijk moet concluderen dat IK de lijntrafo gemold heb terwijl deze nog goed was en de fout ergens anders zat.
Dat zou behalve een afgang ook eeuwig zonde zijn

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 21.01.2015, 17:48 (3597 dagen geleden) @ Bjorn Kusters
Bewerkt door Eleen, 21.01.2015, 17:59

Je kan inderdaad de topspoel (of ook EHS spoel genoemd) waar de topaansluiting van GY in zit dus, demonteren van de ferroxs kern, die wel terug moet gezet worden, om te zien of er dan boosterspanning is.
Gewoon voorzichtig aan doen bij de demontage, zodat ze eventueel kan terug gezet worden, mocht deze proef geen boosterspanning opleveren. Ook opletten dat de afstandplaatjes tussen beide kernhelften niet verloren gaan. Dit kunnen pertinax plaatjes zijn maar ook wat dikkere papieren ringetjes.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door ruudtx @, 21.01.2015, 18:01 (3597 dagen geleden) @ Eleen

Voor de goede orde, zoals ook aangegeven, de spoel moet echt verwijderd worden, electrisch loskoppelen is niet voldoende want een kortgesloten winding zal dan nog steeds een probleem zijn.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 21.01.2015, 18:04 (3597 dagen geleden) @ ruudtx

Verdorie ik dacht er dan makkelijk onderuit te komen hahaha.
Ik wacht natuurlijk eerst af totdat ik verder gezocht heb en nog meer zekerheid heb richting lijntrafo.
Als laatste optie zal ik proberen de topspoel er af te krijgen zonder de boel te beschadigen.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 21.01.2015, 18:23 (3597 dagen geleden) @ Eleen

Meet eerst maar eens of de trafo nog goed is. Daar zijn van die kastjes voor. Maar met een scope en een pulsdoos gaat het ook. Dan is het van belang dat de sturing van de buizen goed is. Dit kun je meten met de schermroosterweerstand los. Ook hier scope gebruiken of als die niet beschibaar is moet je een dikke negative spanning op de stuurroosters meten. Kontroleer de boostercondenstor. En als dat allemaal goed is schermrooster weerstand vast. Dan is het te hopen dat de trafo en andere hsp spullen nog voldoende hoogspanningsvast zijn.

Groeten, Hans PA0H

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 21.01.2015, 18:45 (3597 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Zomaar een mischien domme vraag, maar hoe zit het met de PY500? Als die flink op is gaan je PL's ook te veel schermroosterstroom trekken...

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 21.01.2015, 21:01 (3597 dagen geleden) @ Eleen

Hallo Eleen,

Ik heb de Py500 zojuist even getest ookal vermoedde ik eigenlijk al dat die goed zou zijn.
Hij zou anders immers de spanning vanaf +11 niet door laten.
Ik heb hem getest zoals in het boek van mijn tester beschreven stond:

anodespanning 250V
serieweerstand 5K
Hij zou dan 40mA moeten geven en hij geeft 38.
Ik heb hier ook nog exemplaren liggen die exact 40 geven , dus vervangers heb ik wel.

Maar nu valt me op dat bij deze py het scherm tussen gloeidraad en kathode aanwezig is en bij de andere niet.
Waarvoor dient het scherm eigenlijk?

Ik kon (koud) in ieder geval ook geen sluiting tussen het scherm - gloeidraad en scherm -kathode waarnemen.


Die verschillende pl509 waarvan ik deze week geen anodestroom waar kon nemen blijf ik ook nogal raar vinden.
Ik zal eens kijken of ik een kennis te pakken krijg en vraag hem of hij eens een nieuwe pl509 en mijn gebruikte wil testen.
Dan heb ik teminste bevestigd de buis wel of niet goed is.
Ik gebruik trouwens een Metrix BTR310 tester.

Toch ga ik , hoe waarschijnlijk ook dat het in orde is , de sturing bekijken met de scoop.

Zodra dit gedaan is , en in orde bevonden ga ik me richting lijntrafo verplaatsen.
De lopt tester liet weten dat hij goed is , maar voor de zekerheid hang ik hem eens aan de toonfiets en scoop.

Mocht het in de lijntrafo zitten dan ga ik proberen om de topspoel er heel vanaf te krijgen.
Maar dit echt als aller laatste.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 21.01.2015, 21:42 (3597 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Maar nu valt me op dat bij deze py het scherm tussen gloeidraad en kathode aanwezig is en bij de andere niet.
Waarvoor dient het scherm eigenlijk?

Bij de eerste versie van de PY500 en de EY500 is er inderdaad een spiraal die de gloeidraad omsluit en zich binnenin de nikkelen buis die de kathode vormt, aanwezig. Sommige PY88'ers hadden deze constructie ook.
Bedoeling hiervan is om de gloeidraad over zijn volledige lengte (of hoogte, het is maar hoe je het bekijkt en of de buis verticaal, dan wel horizontaal word gebruikt) in het midden van het kathode-buisje te houden. Omwille van de hoge piekspanning (tot 6 kV.)die de kathode voert, ten opzichte van de gloeidraad, moeten deze ongeveer 1 millimeter van elkaar worden gehouden. De warmte overdracht van de gloeidraad naar het kathodebuisje geschied dus volledig door straling.
Door de grote van het lengte van het electrodesysteem is de capaciteit tussen kathode en de spiraal niet meer te verwaarlozen, reden waarom deze via een pen op de buisvoet is naar buiten gebracht en alzo via een weerstand word aangesloten op een van de gloiedraad pennen.
Latere constructie's PY500 en EY500 hebben ofwel een andere coating op de gloeidraad (waardoor deze mechanisch stijver is), ofwel een heel dun ceramisch buisje in de plaats van de spiraal. Deze buizen hebben een letter A aan het einde van hun typenummer staan.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 21.01.2015, 23:26 (3597 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

@ Bjorn,
Wat ik wel deed, na een negatief te hebben gemeten, dat boven de -40V moet komen.
De GY en de PD er uit nemen en de top spoel draad even los nemen.
Dus ik liet dan de top spoel nog even zitten.
Als dan alle andere dingen, sturing PL's en PY en de prim ook in orde is, dan krijg je
"spriet" op de toppen van de PL's en PY. Met schroeven draaier trek je dan een blauw
vonk boogje. Als ook de Booster C in orde is.
Geen of een erg klein rood miezer vonkje, dan is het bijna zeker dat de prim defect is.
Mooie blauwe boogjes, dan top spoel vervangen.
Daarna kun je nog altijd de top spoel geheel verwijderen en het voor de zekerheid nog
maals proberen, als je geen spriet hebt.
Niet te gauw aan de lijn trafo sleutelen, eerst het minder bewerkelijke doen.
Succes, Cees.
P.S: Een verbrande, sluiting veroorzakende top spoel, kun je aan ruiken, of heel goed
bekijken en zie je het. Dus TV uit, neus tegen die spoel en meestal ruik je het dan wel.

--
CornelisBB

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 22.01.2015, 10:18 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Oorzaak te hoge G2 stroom bekend!

Hallo,

De oorzaak waarom het schermrooster zo veel stroom trok is bekend.
De topspoel is doorgeslagen naar de wikkeling tussen topspoel en kern.
Ik had eerst nog wat andere test uitgevoerd en toen moest het er toch maar van komen...de topspoel moest er uit.
Als eerste met beleid de pertinax plaat tussen kern en spoel losgewrikt , dit was vrij snel gebeurd en heeft het overleefd.
De bouten van de lijntrafo losgedraaid en toen werd het spannend , de kern moest gesplitst worden.
Dit viel eigenlijk reuze mee , na wat voorzichtig heen en weer wrikken kwam het los.
Toen de topspoel van de kern gepakt en zag al meteen waar het probleem zit:

[image]

Nu heeft de isolatie tussen topspoel en wikkeling tussen spoel en kern ook schade opgelopen.
Nu heb ik nog niet bekeken of de wikkeling zelf schade heeft , maar dat lijkt me wel.

[image]

Nog even een foto van de hsp kooi nadat de topspoel er uit was:

[image]

Ik heb zo links en rechts gehoord dat ook topspoelen van andere toestellen gebruikt kunnen worden.
Zijn hier specifieke eisen aan verbonden?
En ten tweede als de spoel tussen topspoel en kern beschadigd is zou iemand deze dan voor mij kunnen en willen wikkelen?


Oh ja, nadat ik de lijntrafo weer opgebouwd heb (zonder topspoel uiteraard) heb ik het toestel nog eens opgestart.
Geen rokende G2 weerstand meer.
En ik kan dmv een hsp probe (vond even geen volledig geïsoleerde schroevendraaier) korte maar blauwe boogjes trekken.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 22.01.2015, 11:37 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

De enige eis is dat de topspoel ongeveer hetzelfde aantal windingen heeft en fysiek past.

Als je het toestel zolang toch wilt laten spelen, kun je een kaskade gebruiken om hoogspanning op te wekken uit een beschikbare piekspanning elders aan de trafo (waar je nu het vlamboogje trok is een goede plek). Ik heb daar altijd al een keer mee willen experimenteren maar zover is het nog niet gekomen, dus practisch advies kan ik helaas niet geven.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 22.01.2015, 12:14 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Het zit je echt niet mee

[image]

Laat die wikkeling onder de topspoel nu net de primaire winding zijn van de PL500 die bij de K6 het grootste deel van de energie levert die nodig is voor de hoogspanning. Herwikkelen is niet zo moeilijk, echter zit die wikkeling direct op het kerndeel gewikkeld.

Kijk aan de onderzijde van de HS kooi, daar waar de buisvoeten van de PL's en de PY zitten, even weerstand R1480 (10 ohm, 1 watt) na, of deze verkleurd is.

Het idee met de cascade dat in de post hierboven geöpperd word, kan je hier niet toepassen. De hoogspannings stabilisatie zal het dan niet meer doen! Als het al werkend te krijgen is ga je wikkelingen belasten die daar niet op voorzien zijn. De trafo gaat onheroepelijk volledig kapot dan.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 22.01.2015, 14:06 (3596 dagen geleden) @ Eleen

Het zal niet de eerste keer (in de korte tijd dat je hier schrijft) zijn dat ik van een bericht van jou iets bijleer, dus ik ben erg benieuwd naar je reactie.

Ik had zelf op de agenda staan om eens te proberen een cascadeschakeling gewoon met de ballast te combineren. Op vintage-radio.net zijn er inderdaad mensen die de PD510 gewoon los laten hangen, en dat schijnt nog redelijk acceptabel te werken maar leidde bij mij tot de gedachte om die gewoon op de cascade aan te sluiten.

Wat die overbelasting betreft vraag ik me af of het veel verschil maakt als je daarvoor een primaire wikkeling gebruikt. Immers moet die stroom er ook door als je de energie secundair afneemt.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 22.01.2015, 18:56 (3596 dagen geleden) @ Maarten Bakker

O.K. Je hebt er zelf om gevraagd...

[image]

Met volgende dingen kom je in de problemen. Stel dat je de cascade ingang aansluit op het punt waar de anode van de PL509 zit, dat is zo te zien het punt met de hoogste impulsspanning.
Vooreerst is de terugslagimpuls daar in het beste geval 7 kilovolt. Je cascade verdrievoudigt deze spanning, dan kom je op 21 kV hoogspanning uit, ruim onvoldoende.
Aansluiten van de anode van de PD500 heeft geen enkele zin, integendeel. Omdat de PD geen negatief meer ziet op haar rooster gaat deze voluit stroom trekken, onafhankelijk of je beeldbuis nu veel of weinig verbruikt. Dus al zeker die PD niet op de HS aan sluiten. Om toch een vorm van HS stabilisatie te hebben zou je op de focus aansluiting van de cascade een VDR kunnen zetten. Grundig deed dat ondermeer in het chassis Color1500
Omdat de verhouding met de focusspanning niet meer klopt dien je die ook via de cascade te betrekken.
Door de extra capaciteit die je cascade meebrengt wordt de terugslag impuls lager (in impuls spanning) en breder, waardoor je in de problemen komt met de beeldbreedte (de nuttige lijntijd, waarin een lijn word 'geschreven' neemt af) Gevolg is verder een flinke daling van het rendement, behoorlijk wat extra verlies (dus extra dissipatie in de eindbuizen maar ook meer warmte in je trafo.

Last but least werkt de straalstroombegrenzing niet meer. Rechts bovenaan zie de diode GR491 die een negatieve regelspanning moet doorgeven naar het video - luminantie deel. Door het ontbreken van een negatieve spanning blijft de luminatie versterker ingesteld op minimum versterking, dus nauwelijks contrast...
Deze negatieve spanning wordt opgewekt door de diodewerking van rooster en kathode van de PD500. Ze krijgt hiervoor roosterstroom toegevoerd vanaf de 320 volt-lijn via de 270kOhm en de trimpotmeter (die dient voor het juiste werkpunt van de straalstroombegrenzing. Volg de pijltjes in het Phps schema maar eens.

Dit zijn zo wat de belangrijkste problemen waar je tegen aan gaat lopen. Waarschijnlijk zijn er nog waar ik nu niet onmiddelijk aan denk...

Als je er nog vragen over hebt hoor ik het wel
Mischien dan wel een nieuwe draad beginnen zodat we hier niet verder offtopic gaan

Eleen

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 22.01.2015, 22:36 (3596 dagen geleden) @ Eleen

Dank voor de uitleg, dit is voorlopig even genoeg stof tot nadenken voor me! Volgende stappen kunnen zijn dat ik een andere ombouw erbij pak waarvan gezegd wordt dat hij geslaagd is en die ook eens ga nalopen, of om zelf eens te gaan experimenteren.

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 22.01.2015, 17:59 (3596 dagen geleden) @ Eleen

Hallo,

Ik heb zojuist de defecte lijntrafo van de k70 gedemonteerd.
Dit heeft iets langer geduurd maar geen gebroken kern of beschadigde topspoel.
Het enige wat verwrongen is geraakt is de wikkeling die tussen kern en topspoel zit.
De wikkelingen zelf lijken omnbeschadigd maat is niet direct voor de k6 te gebruiken omdat de k6 een aftakking heeft en de k70 niet.
Wel heb ik de isolatie hiervan afgewikkeld om deze wikkeling eens te kunnen bekijken.
Als de k6 dezelfde draaddikte gebruikt , of in ieder geval in dezelfde ordegrootte dan is het opnieuw wikkelen goed te doen.

Nu komt mijn vraag:

Hoe kan ik een losse topspoel testen?
Ik zie geen plekken waar hij naar buiten toe doorgeslagen is , maar dit wil m.i. nog niet zeggen dat hij in orde is.
Waarschijnlijk zou een k70 topspoel bruikbaar zijn want als ik me niet heel sterk vergis heeft Gert Wouters een k6 waarbij een topspoel voor een k70 is geplaatst.

Voor de duidelijkheid de k70 trafo was echt dood!
Dit geeft zowel de uitslag van de lopt tester als een proef met toonfiets en scoop aan.
Anders zou ik dit natuurlijk niet zomaar gedaan hebben:D

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 22.01.2015, 18:19 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Gebruik de kern van de K70 trafo, waar je wel eerst alles afhaalt, behalve de topspoel en onderliggende wikkeling. Gebruik de onderliggende wikkeling om je tester aan te hangen

Eleen

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 22.01.2015, 18:49 (3596 dagen geleden) @ Eleen

Hallo Eleen,

Ik had dit al geprobeerd door de andere primaire spoelterug te zetten , en dit gaf geen goed resultaat.
Nu heb ik het geprobeerd zoals jij zegt , en hiep hiep hoera we hebben een goede topspoel:D
Morgen eens kijken naar de primaire spoel in de K6.
Is deze spoel (primaire PL505) ook van invloed op de uitslag van de lopt tester?
De tester gaf straks , na verwijdering van de topspoel , maar met de lichtelijk aangebrande primaire nog aanwezig , dat de trafo goed was (Gemeten aan de primaire van de Pl500).
Met een beetje geluk hoef ik dan alleen de isolatie te vervangen.
Maar dat zal wel niet het geval zijn:P

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Eleen @, Deurne (BE), 22.01.2015, 19:15 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Eleen,

Ik had dit al geprobeerd door de andere primaire spoelterug te zetten , en dit gaf geen goed resultaat.
Nu heb ik het geprobeerd zoals jij zegt , en hiep hiep hoera we hebben een goede topspoel:D
Morgen eens kijken naar de primaire spoel in de K6.
Is deze spoel (primaire PL505) ook van invloed op de uitslag van de lopt tester?
De tester gaf straks , na verwijdering van de topspoel , maar met de lichtelijk aangebrande primaire nog aanwezig , dat de trafo goed was (Gemeten aan de primaire van de Pl500).
Met een beetje geluk hoef ik dan alleen de isolatie te vervangen.
Maar dat zal wel niet het geval zijn:P

Gr Bjorn

Omdat er geen fisieke windingsluiting in de originele topspoel (en andere wikkelingen) zit gaf je tester "goed" aan. Het gaat maar pas fout als het toestel in werking doorslag geeft.

Je schreef in een vorige posting dat je al getest hebt zonder de topspoel (en de onderliggende wikkeling afgekoppeld?) en dat je dan een vonkje (pakweg 7 tot 10 mm) had op de top van de PL, dus de rest van de trafo is vrijwel zeker goed.

Je kan eventueel nog testen met enkel de "onderwikkeling" mee aangesloten, en goed visueel inspecteren tijdens bedrijf.Wil je helemaal op safe spelen moet je natuurlijk de "onderwikkeling ook vervangen. Ik zou het zeker doen!

Eleen

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 22.01.2015, 19:28 (3596 dagen geleden) @ Eleen

Hallo Eleen,

Ik ga zowizo die , laten we het maar voor het gemak onderspoel noemen , een stuk of geheel afwikkelen om zodoende zeker te kunnen zijn of de wikkeling wel of niet beschadigd is.
Bij ook maar het geringste twijfel wikkel ik hem opnieuw.
En misschien zelfs het beste dat ik dat zowizo doe , want niets is zo erg als er achter komen dat het toch niet goed is nadat de boel weer gemonteerd is.

Ik wil wel nog even terug komen op die vonken trekken.
Ik heb hiervoor geen goed geïsoleerde schroevendraaier gebruikt omdat ik die zo even niet voorhanden had.
Ik heb de hsp probe gepakt van mijn r&s meter (volgende project , meetinstrument defect) en deze op een multimeter aangesloten.
De aangegeven waarde klopt natuurlijk van geen kant gezien de misaanpassing.
Maar een vonk moest ik kunnen trekken.
Dat was ook zo maar het betrof slechts 2-3 mm.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Cornelis B-B. @, Amsterdam, 23.01.2015, 00:19 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo Eleen,

Ik ga zowizo die , laten we het maar voor het gemak onderspoel noemen , een stuk of geheel afwikkelen om zodoende zeker te kunnen zijn of de wikkeling wel of niet beschadigd is.
Bij ook maar het geringste twijfel wikkel ik hem opnieuw.
En misschien zelfs het beste dat ik dat zowizo doe , want niets is zo erg als er achter komen dat het toch niet goed is nadat de boel weer gemonteerd is.

Ik wil wel nog even terug komen op die vonken trekken.
Ik heb hiervoor geen goed geïsoleerde schroevendraaier gebruikt omdat ik die zo even niet voorhanden had.
Ik heb de hsp probe gepakt van mijn r&s meter (volgende project , meetinstrument defect) en deze op een multimeter aangesloten.
De aangegeven waarde klopt natuurlijk van geen kant gezien de misaanpassing.
Maar een vonk moest ik kunnen trekken.
Dat was ook zo maar het betrof slechts 2-3 mm.

Gr Bjorn

Een gewone geïsoleerde schroevendraaier zal een wat langere vonk boog trekken als
zo'n veel beter geïsoleerde H SP Probe.
Ik denk dat een top spoel van een K7 trafo het zonder meer zal kunnen doen.
Wel moet die heel goed strak passen, anders word het fluiten en piepen en op zijn
ergst weer op de zelfde manier weer opnieuw doorslag.
Succes, Cees.

--
CornelisBB

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 23.01.2015, 08:51 (3595 dagen geleden) @ Cornelis B-B.

Hallo,

De topspoel blijkt volgens Gert te passen.
Er zit echter een maar aan , een maar wat meteen het einde van de topspoel kan betekenen.
De binnen diameter zal geruimd moeten worden omdat de k6 kern dikker is.
Dit is natuurlijk k...e omdat dan ook de isolatie dunner word en er een kans is dat je de wikkeling raakt.
Als dit gelukt is zal de trafo van een isolerende lak voorzien moeten worden.
Gert heeft hem hiervoor in de tropenlak gehangen.
Dit isloleerd , als hij zich niet vergist , volgens 20kV per mm.
Voordat ik de trafo van lak voorzie ga ik hem eerst nog een paar keer "bakken" om het eventuele nog aanwezige vocht er uit te krijgen.

Zijn er misschien nog andere , betere middelen om de trafo te voorzien van isolatie?

En ten tweede vraag ik me af waardoor hij weer door kan slaan als hij niet goed strak om de kern zit?
Toen ik de lijm waarmee de topspoel van de k6 vast zat los had kon hij vrij makkelijk bewegen.
Ook zat er een stuk isolatiemateriaal in de vorm van een rietje aan de onderkant tussen de topspoel en onderspoel.
Dit wil dus zeggen dat er nog ruimte was tussen de 2 spoelen.
Dus als de spoel strak moet zitten , en ze lossen het zo op af fabriek , is dat misschien wel de oorzaak van het doorslaan.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door wvogel57 ⌂ @, Eindhoven, 22.01.2015, 19:20 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Let op bij het plaatsen van een nieuwe topspoel dat deze in de goede richting gewikkeld is. Anders 50% kans dat het werkt.

En de verhouding van de wikkelingen moet kloppen. Als de gelijkrichtbuis groen licht gaat geven: blijf uit de buurt (verhoogde rontgenstraling).

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Bjorn Kusters @, 22.01.2015, 19:32 (3596 dagen geleden) @ wvogel57

Hallo,

Ik vermelde eerder dat Gert Wouters een k70 topspoel in zijn k6 heeft zitten.
Dit is onjuist het is een KM1 topspoel , en die zou het zelfde zijn als een k7 topspoel , en de k7 lijntrafo is hetzelfde als een k70 lijntrafo , waarvan ik de topspoel wil gebruiken.
De k6 werkt volgens Gert al jaren zonder gekke toestanden met de km1 topspoel.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door wvogel57 ⌂ @, Eindhoven, 22.01.2015, 12:29 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Let op bij het plaatsen van een nieuwe topspoel dat deze in de goede richting gewikkeld is. Anders 50% kans dat het werkt.

En de verhouding van de wikkelingen moet kloppen. Als de gelijkrichtbuis groen licht gaat geven: blijf uit de buurt (verhoogde rontgenstraling).

Weer een nieuwe aanwinst , K6 !- voor het eerst aan de prik!

door Johan Adams @, Chaam, 22.01.2015, 14:05 (3596 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Volgens mij moet het wel mogelijk zijn die spoel welke nog op die kern zit te herwikkelen, deze lijkt mij niet zo erg veel wikkelingen te hebben en valt zo te zien de draaddikte ook wel mee.
of het moet zijn dat het verschillende lagen van wikkelingen zijn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! trafo wikkelen

door Bjorn Kusters @, 23.01.2015, 11:42 (3595 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

Hallo,

Zojuist begonnen met het afwikkelelen van de primaire van de k6 lijntrafo.

Dit zijn 2 lagen van 62 windingen , 2 draden parallel gewikkeld.
Ik heb ook de richting waarin gewikkeld moet worden , de plaats vanaf waar isolatie aangebracht moet worden , vanaf waar getwist moet worden enz enz opgeschreven en getekend.

De eerste helft van de wikkeling , voor de aftakking dus. laat ik zitten.
Deze ligt dieper en de isolatie die er boven lag is niet beschadigs (word wel vervangen!!)
Vanaf hier word begonnen met het wikkelen van de eerste laag na de aftakking voorzien van nieuwe draad en isolatie.
Daarna komt de 2e laag na de aftakking eveneens voorzien van nieuwe isolate.
Als deze gewikkeld is word de spoel afgedekt met....nieuwe isolatie.

De 2e laag had alleen een klein putje in het emaille.
Alleen het topje van de draad was beschadigd ,maar dat is genoeg om hem te moeten vervangen.

Nu alleen eens uitvogelen waar ik de isolatie vandaan ga halen.
Ik heb de dikte nog niet gemeten , en weet het materiaalsoort niet.
Wat adviseren jullie?
De isolatie mag niet dikker zijn dan het orgineel anders past de topspoel niet meer!

Ik meer straks even de dikte van de isolatie en draad op met een schroefmaat en dan laat ik het jullie weten.

Gr Bjorn

Weer een nieuwe aanwinst , K6 ! trafo wikkelen

door Bjorn Kusters @, 23.01.2015, 13:03 (3595 dagen geleden) @ Bjorn Kusters

De draad is 0,3 mm , dit moet geen probleem zijn.
Moet ik hierbij ook nog rekening houden met de weerstand per meter?
De exacte weerstand per meter meten word lastig daar deze over een lengte van bijna 10 meter erg laag is.

De dikte van het isolatiemateriaal is tussen o,07 en 0,08 mm dikte.
Dit zal ook wel te verkrijgen zijn , maar dan is alleen nog de vraag welk materiaal i,v,m, de doorslagspanning.

Gr Bjorn

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum