Informatie gezocht over Philips Strobophil PR 9102 (Techniek Radio/TV)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02.10.2008, 13:14 (5708 dagen geleden) @ Jim

Maurice,

Zo stelt men ook bv het tijdmechanisme af van een auto.
Op het vliegwiel staat een streep.
Sluit men een strobelamp aan op het contactpuntje.
Deze triggert de strobelamp.

EN wel juist men ziet de streep op het vliegwiel "stilstaan" en tekens op de motor vertellen of de hoek goed is.
Zoniet verdraai je het ontsteektijdstip.


Jij haalt hier 2 verschillende dingen door elkaar, namelijk de contacthoek en het ontstekingstijdstip.

Dat doet Maurice niet.
Een eenvoudige stroboscoop sluit je aan op accu en contactpunten.

Liever gezegd: de negatieve kant van de boubine. Aan de punten is erg lastig als de verdeelkap erop zit.

Een meer profesionele stroboscoop sluit je aan op de accu en de bougie kabel vd eerste cilinder.

Graag met een inductie-klem

De contacthoek van een set contactpunten stel je af met een contacthoekmeter (angle of dwell) op een bepaald aantal graden door de contactpuntenset ten opzichte van de nokkenas in de verdeler te verdraaien.


Alleen stel je de opening af tussen de onderbrekerpunten.
Je verdraai dus niet de gehele contactpuntenset, omdat je dan juist het ontsteektijdstip verstel en niet de contacthoek.
Dat doe je ook met het afstellen vd onderbrekerpunten, maar het ontsteektijdstip moet je toch altijd -na- het afstellen vd onderbrekerpunten doen.

Het is maar hoe je het interpreteert. Je verschuift de puntenset ten opzichte van de verdeleras op de basisplaat van de verdeler. Hierdoor wordt de maximale opening van de punten bepaald wat vervolgens de angle/dwell c.q. het aantal graden contacthoek bepaalt.

Het ontstekingstijdstip en het eventuele aantal graden vooronsteking stel je af met een stroboscooplamp door de gehele verdeler iets linksom of rechtsom te verdraaien en als zodanig de merktekens op het vliegwien en motorblok in lijn te brengen.

Dat is ook precies wat er verteld is.
Waarschijnlijk ben jij op de war gebracht door de term hoek.
We gebruikten ook wel de term ontsteek hoek.
Met de term hoek als zodanig is dus niets mis.

Dat heet contacthoek. Een ontsteekhoek is weer heel wat anders. Die vind je in een bougie en is afhankelijk van de positionering van de electrodes. Deze kan horizontaal, verticaal of zelfs diagonaal zijn.

Voor het afstellen van deze instellingen gelden nog meer regels en dienen in een strikte volgorde uitgevoerd te worden.

Dat klopt Paul.

Voor de goede orde: men hoeft mij niet uit te leggen hoe je een motor afregeld. Men heeft mij dat in mijn diensttijd "verplicht" bijgebracht :-P en heb het jaren als bijbaan in een garage gedaan. ;-)

Ik kan hier nog veel verder op ingaan, doch zou dan erg off topic worden.

Groet,
Paul

--
[image]


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum