Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A (Techniek Radio/TV)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 22.01.2008, 20:50 (6149 dagen geleden)

Misschien kan iemand me helpen?

De werking van de toonregeling van mijn B6X94A is me niet helemaal duidelijk. Hoewel de radio, na enkele ingrepen, nu prima speelt (en ook alle spanningen prima in orde zijn), doet de toonregeling het niet...

Ik heb wat zitten turen op het schema, maar de werking is me ook niet helemaal duidelijk. Wat ik snap (denk ik), is dat het laag door R67/R68 en R70/R69 (en C80a en C81a) wordt geregeld, nou ja, kan worden afgeknepen...
Hetzelfde geldt voor het hoog. Dat kan enigszins worden weggefilterd via R51/R52 en C72 en R54/R53 en C73, zo meen ik op te maken uit het schema.
Alleen, het werkt bij mijn radio dus niet.

Wat ik niet snap is al die schakelaars erom heen. In welke stand zijn deze schakelaars getekend? Allemaal in ruststand kan niet, denk ik. Er moet er toch altijd een ingeschakeld zijn?
Het gaat hierbij om de drukknopschakelaars bovenin de radio. Ik heb in onderstaand schema de schakelaars er even in 'gefotoshopt', met de welluidende termen die er kennelijk bij horen (maar waarvan mij de betekenis van 'modeste' en 'fidelitá' eigenlijk ook niet helemaal duidelijk is). De radio speelt overigens met de knop 'modesta' ingeschakeld het beste. Een werkelijk prima geluid, zowel op FM als op 'Grammofoon' (dat is schakelaar 2). Ik heb dan mijn iPod via de bandrecorderingang aangesloten.

De toonregeling zou, als die zou werken, niet veel toevoegen aan de geluidskwaliteit van de radio, denk ik. Maar ik zou graag willen weten hoe het werkt... Dus als iemand mij daar wat over zou kunnen vertellen? Graag.

Hieronder een deel van het schema:

[image]

Groeten,

--
Groeten,

Piet.

[image]

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door Ton Mijnster, 22.01.2008, 21:37 (6149 dagen geleden) @ Piet Blaas

Hallo Piet,

volgens mij moeten de knoppen alle 3x uit staan.

En dan moet toon regeling wel werken.

Maar ik kan me vergissen want het is zeker 30 jaar geleden dat ik zo een toestel gerepareerd hebt.

Groet Ton

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 22.01.2008, 21:52 (6149 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hallo Ton,

Ik denk dat de bovenburen nu meteen weer wakker zijn, want ik wilde je suggestie meteen uitproberen en dat kun je natuurlijk het beste beoordelen als de radio flink hard speelt... :-P
Het klopt wat je schrijft. Alle knoppen uit en de toonregeling doet het!
Maar eerlijk gezegd een 'fluttoonregeling'. Bij 'alle knoppen uit' kun je door het draaien aan de knoppen het geluid alleen maar slechter maken. De knop 'modeste' aan komt overeen met de toonregeling in de beste stand.
Vraag ik me alleen nog af wat 'modeste' en 'fidelitá' betekent. Ik dacht eerst dat fidelitá iets met hoge geluidskwaliteit te maken had (lijkt wat op 'high fidelity'), maar het blijkt dat 'modeste' een betere geluidskwaliteit oplevert. Bij modeste denk ik eerder aan gemiddeld (middelmatig), ofzo.

Groeten,

--
Groeten,

Piet.

[image]

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door Ton Mijnster, 22.01.2008, 22:19 (6149 dagen geleden) @ Piet Blaas

Piet,

Ik denk dat we tegenwoordig erg verwend zijn,wat mogenlijk is wat betreft tot
geluidskwaliteit!!

Dit geld zowel buizen als transistor apparaten.

Zelf heb ik een BX998 staan top app. in 1955.
Ontvangst is perfect,maar geluid is vrij matig(vindt ik)

Groeten Ton

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door Francesco, 22.01.2008, 21:56 (6149 dagen geleden) @ Piet Blaas

Hallo Piet,

ik zie dat er ook een continue toonregeling is aangebracht, welke gevormd wordt door de potmeters R51/52 en R53/54; deze vormen samen met respectievelijk C72 en C73 een regelbaar filter.
Dit filter zal evenwel alleen werken als de schakelaars 12, 13 en 14 in de getekende stand staan.
Als deze componenten in orde zijn, zou de zaak moeten werken.
Verder is het uitzoeken hoe de knoppen getekend zijn, dit staat meestal wel op het schema beschreven (bovenaanzicht knoppenunit met pijltjes en romeinse cijfers, de pijltjes geven aan welke contacten verbonden worden bij indrukken van de betreffende knop).

Overigens betekent "modeste" bescheiden (ik denk dat hier de hoge tonen wegvallen), "fideltá" wilt zeggen waarheidsgetrouw, en "parola" is woord, dus de welbekende spraakschakelaar wat alles boven ca. 8000 Hz wegfiltert (dacht ik toch of was het 2500 Hz...).

Groeten,

Francesco

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door Peter Lameijn, 23.01.2008, 08:49 (6149 dagen geleden) @ Francesco

Het geluid van deze modellen (en de b6x04...23) wordt een stuk beter als je C72 verplaatst, en hem hetzelfde aansluit als C73 (in het andere kanaal)
Deze condensator van 6N8 zorgt er voor dat de hoge tonen in het linkerkanaal om zeep worden geholpen. (kan het niet anders noemen... :) )
Misschien vondt men dit mooi, maar het geluid klinkt toch stukken beter als beide luidsprekers een gelijk geluid geven.
(Het was ook een vrij lompe manier van hoge tonen afvangen; alleen een condensator naar massa...)

M.vr.gr.
Peter Lameijn

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 23.01.2008, 12:31 (6149 dagen geleden) @ Piet Blaas

Op het eerste gezicht is knop 12 ingedrukt (staat in de andere positie getekend dan de andere knoppen). Meestal staat zoiets ook wel ergens in de documentatie vermeld.

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 23.01.2008, 14:02 (6149 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De 3 schakelaars zijn in de stand "uit" getekend. Je kan op het schema zien dat de kontakten van de schakelaars in serie staan. Wanneer je een van de drie schakelaars indrukt wordt de serieschakeling onderbroken en doen de potmeters niet meer mee.

Modeste is zacht, het laag wordt dan opgehaald. Parola is spraak, laag wordt afgesneden. Fidelita is getrouw, dit is de normale stand.

Wanneer je zowel de Stereo toets als de PU toets indrukt werkt het toestel in stereo. In dat geval is het hoog-af filter in het bovenste kanaal uitgeschakeld.

[image]

--
http://www.hupse.eu/radio

Bedankt voor het commentaar.

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 23.01.2008, 21:25 (6148 dagen geleden) @ Piet Blaas

Ja het is me nu duidelijk geworden. Ik zat een beetje vast in de gedachte dat de toonregeling met de potmeters op de een of andere manier zou moeten werken in combinatie met een van de schakelaars.
Dat is ook een beetje vanuit gewenning met mijn Siemens RC10. Dat was onze familieradio en die heb ik nog steeds. De toonregeling deed het alleen als je de toets 'Klang-R' had ingedrukt. Bij de andere twee toetsen: 'Musik' en 'Sprache' werkte het niet. Ik ging er zonder meer van uit dat het bij Philips op dezelfde manier zou werken...

Groeten,

--
Groeten,

Piet.

[image]

Zit wat te worstelen met de toonregeling van een B6X94A

door verbeek @, Zutphen, 24.01.2008, 04:48 (6148 dagen geleden) @ Piet Blaas
Bewerkt door verbeek, 24.01.2008, 05:20

Piet,

Wat je hier ziet is eigenlijk de ontwikkeling van Bi-Ampli naar stereo. Zoals je weet is halverwege de 50-er jaren het Bi-Ampli systeem ontwikkeld, op weg naar een betere geluidskwaliteit. Dat deed Philips door gescheiden versterkers en luidsprekers te gebruiken voor de hoge en lage tonen. Een kleine luidspreker voor de midden en hoge tonen en een grote luidspreker voor de lage tonen. De kreet Bi-Ampli sloeg in als een bom; de kritische luisteraar was van interferentie van de enkele luidspreker verlost. Een radio volgens dit principe is de B6X63A. Ik noem het maar de Bi-Ampli 1. Volgens sommigen de enige echte Bi-Ampli.
Maar dat was niet genoeg. Het laag kon beter door de belemmerende factor, de uitgangstransformator weg te laten (het OTL-principe). De tweede buis in serie met de eerste buis zorgt voor een lagere uitgangsimpedantie. Bi-Ampli 2 is geboren, naar mijn mening de radio met een zeer goede geluidskwaliteit met twee buizen. Eén kanaal, met twee luidsprekers H/L, gescheiden door een eenvoudige condensator (B5X61A-02).
In Duitsland kwam de 3D-Klang in zwang (o.a. Grundig 2098 Zauberklang), een lage tonen luidspreker vóór, twee hoge tonen luidsprekers opzij. Het antwoord van Philips was de plano, een (relatief) platte, lage kast met links de lage tonen luidspreker en rechts hoge tonen luidspreker (B5X84A, wel met een OTL eindtrap).
Eind jaren ‘50 werd het fenomeen stereo bij de grammofoon gemeengoed. Daar heb je twee versterkers voor nodig, één voor het linker- en de ander voor het rechterkanaal. Bi-Ampli 3 is een feit, de eerste stereo versterker met een mono tuner. Maar bij gelijke versterkers horen twee gelijke luidsprekers. In jou radio, de B5/6X94/04/A heb je dus een Bi-Ampli 1 radio en een Bi-Ampli 3 stereoversterker. In de LG/MG/KG/FM-stand worden de hoge tonen links weggefilterd en in de grammofoon/recorder stand niet.

Mijn radio, een B6X04A, heb ik een beetje veranderd. De radio geeft nu ook in de LG/MG/KG/FM stand links de hoge tonen weer door van de PU-schakelaar (2) draadje 20 naar 21 te verplaatsen.
21 is een loos contact en je kunt het altijd terugzetten.
De radio speelt nu in de stand STEREO als een gewone versterker, ongeacht de stand van LG/MG/KG/FM/PU. Wil je toch het Bi-Ampli 1 gevoel proeven, dan zet je ‘m op MONO.
De modellen B5/6X12/23/43A is niet meer van deze nep Bi-Ampli 1 voorzien. Vanf de B5/6/7X44A is Bi-Ampli helemaal passé; stereo en FM-stereo zijn de nieuwe verkoop stimulerende argumenten.

Overigens, is het je opgevallen dat bij de B4X-plano’s voor de toonkeuze de eenvoudige muzieksleutelsymbolen worden gebruikt (armeluis plano), voor de B5X-plano’s muzieknoten voor de iets meer ontwikkelde mens en voor de B6/7/8-plano’s dure, latijnse benamingen worden gebruikt. Duidelijk voor mensen die een hoge opleiding genoten hebben. Ik val in de B5X-categorie, en had er een woordenboek voor nodig, jij trouwens dus ook…;-)

Gr. Paul

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum