voortgang Philips 680A (Algemeen)
AFgelopen beurs de 680A overgenomen van een mede hobbyist.
Nodige drama in de radio te vinden en daar is enige moed voor nodig
het spul aan te pakken.
Mouwen opstropen en aan de slag.
Uit elkaar nooit zo'n probleem, maar toch alle drukknoppen tegelijk indrukken was even een probleem.
Bleek toch nog een schakelaar op andere band te staan.
Schema geeft aan de 3 linker de bandschroefjes los te halen, maaarr ook de 4e van rechts!
het drama;
Ja die staande dubbele elko is vast helemal leeg.
Eerst dit maar eens aanpakken.
Trafo had ook het nodige meegemaakt waarvan stuk of 4 soldeereilanden weg, smeltzekering door...oh oh zal toch niet... viel mee.
ZO dat ziet beter uit.
Elko na wat pogingen kunnen voorzien van nieuwe inhoud.
Was even puzzelen hoe die te demonteren.
SChroefdraad brak helaas door ouderdom maar nog net een spoedje om toch netjes weer vast te zetten.
Na zeer grondige reiniging chassis en opnieuw smeren van het mechniek werkte ook dat weer uitstekend.
De teerknollen waren volledig naar de knoppen, gebarsten, en zo lek als een mandje. Toch allemaal weer goed gekomen.
Nog een enkele weerstand vervangen en zie hier.
Buizen opgezocht, getest en alle uitstekend in conditie.
DE ECH3 welke in mijn doosje lag had reeds al de bekende afschermprobleem opgelost zoals te zien.
De EF9 die had dat nog niet.
Gevolg enorm oscilleren en dikke brom uit de luidspreker.
Met een meetpen de verf aantikken en weg brom...dus ook dat hersteld.
SPeelt de radio weer als een zonnentje.
Wonderbaarlijk nog gevoelig ook.
Mooi systeem die schuifcondensator.
De rubbertjes bij de knoppen inmiddels ook vervangen door benzineslang - ziet tip enige dagen geleden dus hoefde ik er niet lang over na te denken hoe dat op te lossen.
Knoppen weer voorzien van een mooi wit randje.
Volgende stap.
Luidspreker zoeken - de huidige hoort er niet in.
Kast- opknappen.
Wordt vast weer een mooie radio.