voortgang Philips 680A (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.10.2008, 16:13 (5894 dagen geleden)

AFgelopen beurs de 680A overgenomen van een mede hobbyist.

Nodige drama in de radio te vinden en daar is enige moed voor nodig
het spul aan te pakken.
Mouwen opstropen en aan de slag.

Uit elkaar nooit zo'n probleem, maar toch alle drukknoppen tegelijk indrukken was even een probleem.
Bleek toch nog een schakelaar op andere band te staan.
Schema geeft aan de 3 linker de bandschroefjes los te halen, maaarr ook de 4e van rechts!

het drama;
[image]

Ja die staande dubbele elko is vast helemal leeg.
[image]

Eerst dit maar eens aanpakken.
Trafo had ook het nodige meegemaakt waarvan stuk of 4 soldeereilanden weg, smeltzekering door...oh oh zal toch niet... viel mee.

[image]

ZO dat ziet beter uit.
Elko na wat pogingen kunnen voorzien van nieuwe inhoud.
Was even puzzelen hoe die te demonteren.
SChroefdraad brak helaas door ouderdom maar nog net een spoedje om toch netjes weer vast te zetten.
[image]

Na zeer grondige reiniging chassis en opnieuw smeren van het mechniek werkte ook dat weer uitstekend.
[image]

De teerknollen waren volledig naar de knoppen, gebarsten, en zo lek als een mandje. Toch allemaal weer goed gekomen.
Nog een enkele weerstand vervangen en zie hier.
[image]


Buizen opgezocht, getest en alle uitstekend in conditie.
DE ECH3 welke in mijn doosje lag had reeds al de bekende afschermprobleem opgelost zoals te zien.
De EF9 die had dat nog niet.
Gevolg enorm oscilleren en dikke brom uit de luidspreker.
Met een meetpen de verf aantikken en weg brom...dus ook dat hersteld.

SPeelt de radio weer als een zonnentje.
Wonderbaarlijk nog gevoelig ook.
Mooi systeem die schuifcondensator.

De rubbertjes bij de knoppen inmiddels ook vervangen door benzineslang - ziet tip enige dagen geleden dus hoefde ik er niet lang over na te denken hoe dat op te lossen.
Knoppen weer voorzien van een mooi wit randje.

Volgende stap.
Luidspreker zoeken - de huidige hoort er niet in.
Kast- opknappen.

Wordt vast weer een mooie radio.

voortgang Philips 680A

door Gert, 05.10.2008, 16:22 (5894 dagen geleden) @ Maurice

ook ik heb wat geleerd nu ik de foto's zo zie.
een elco met een top aansluiting.
dit heb ik nog nooit ergens gezien.
om wat voor aansluiting gaat dit?

ik wens je veel succes met de verdere restauratie!

voortgang Philips 680A

door Jan vd Reijden, 05.10.2008, 16:43 (5894 dagen geleden) @ Gert

Gert

Het zijn 2 elco's op elkaar. De een moet 50uF zijn de ander 15uF. Naast het gat voor de gecombineerde elco's zit nog een gat dat niet gebruikt wordt. Mogelijk was er een gat voor de 50uF en een voor de 15uF (voor revisie misschien?).
Ik heb vervangen door 47uF en 22uF in één huls maar zag liever de gestapelde.

Jan.

voortgang Philips 680A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.10.2008, 16:55 (5894 dagen geleden) @ Gert

Gert,

Zo zien deze er van binnen uit

Links -is onderste - is 47uF, rechts -bovenste- is 15uF
Er tussen - zie kneep- zit een schoteltje geklemt.

[image]

Hele zaak gevuld met bromium? vloeistof.(ik onthoud dat nooit ..)
Tenminste dat is de bedoeling, bij mij zat er geen druppeltje meer in.

En hier de hele boeltje weer in elkaar.
[image]

voortgang Philips 680A

door Gert, 05.10.2008, 17:00 (5894 dagen geleden) @ Maurice

hartelijk dank voor deze duidelijke uitleg.

voortgang Philips 680A

door Jan vd Reijden, 05.10.2008, 16:31 (5894 dagen geleden) @ Maurice

Maurice ik kan jaloers worden om die elco's zie pijl.

[image]

Gaat goed he met benzineslang!

Zo is de mijne geworden.

[image]

Succes.

Jan.

voortgang Philips 680A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.10.2008, 16:48 (5894 dagen geleden) @ Jan vd Reijden

Gaat uitstekend:)

[image]

voortgang Philips 680A

door Ben Dijkman ⌂ @, Hellendoorn, 05.10.2008, 17:46 (5894 dagen geleden) @ Maurice

Je bent weer een bezige bij geweest zeg!
Ziet er weer heel erg mooi en netjes uit.
..behalve dan dat witte draad...
Zo netjes gedaan allemaal... en dan toch nog wit draad gebruiken? :-(
De volgende keer voor de beurs stuur je mij even een mailtje,zodat ik niet vergeet om speciaal voor jou een paar meter mooie gele draad isolatie mee te nemen.;-)
Maar euh,eerlijk is eerlijk:Toen ik vanmorgen die rampenplank zag op het forum was ik blij dat het niet mijn toestel was.
Dit ziet er weer heel erg netjes uit hoor
:OK:

voortgang Philips 680A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.10.2008, 19:19 (5894 dagen geleden) @ Ben Dijkman

Probleem is dat ik geen vastekern geel heb,

Hopenlijk vergeeld het met de tijd.
soms bij gebrek aan beter....

Maar goed te weten dat jij geel hebt:)

De 518HU heb ik anders aangepakt, hoewel d'r moet ook nog het nodige aan gebeuren.

Mis ik nog altijd een mooi schaalfolie bv.

[image]

hier stukje nieuw gemaakt draad
[image]

voortgang Philips 680A

door johanvisser @, Nuenen, 06.10.2008, 10:44 (5893 dagen geleden) @ Maurice

hallo Maurice, jij zoekt nog een oplossing voor de schaalfolie.
Bij mijn 535A was ook de folie volledig vergeeld, maar de achterkant was nog mooi doorzichtig, dus die heb ik voor gemonteerd en achter een nieuw folie die voor documenten gebruikt wordt. Had ik nog liggen, maar kun je vrij zeker bij een boekhandel krijgen.

Die 680A is heel mooi geworden. Heb zelf een 735A gerestaureerd. Lijkt er wel wat op.
johan V
succes

voortgang Philips 680A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06.10.2008, 14:48 (5893 dagen geleden) @ johanvisser

Johan,

was dat folie maar het probleem.....
dat heb ik wel.
Maar ik mis het hele spulletje:-(

voortgang Philips 680A

door henkk @, Alkmaar, 05.10.2008, 20:30 (5894 dagen geleden) @ Maurice

Wat een fantastische constructie is dat ook om die sapbom recht boven de
voedingstrafo te monteren,kan je teminste bij leeglopen nog eens kortsluiting
en/of brand krijgen.(Er zitten natuurlijk geen zekeringen tussen.)

voortgang Philips 680A

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05.10.2008, 20:44 (5894 dagen geleden) @ henkk

Jawel een 1A smeltveiligheid bij overbelasten van de trafo.;-)

Ten minste....als je niet zoals bij deze het geval was na klappen de draad aan de andere kant van de defecte zekering te solderen....

Hier weer netjes zoals het hoort, wonderlijk de beide helften zaten er nog keurig.
Zekering is een I-profiel welke in het midden overelkaar met speciale tinlegering is gesoldeerd vervolgens verend geplaatst.

Bij warmte springt de zaak open.

Trafo netjes gereinigd en opnieuw een zwart laagje gegeven.
Mechanisch een brok ellende de trafo maar functioneerd nog wel helemaal.
Hier ook te zien de 2 draden in het teer gegoten voor nog een beetje houvast.
De soldeereilandjes zijn hier weg.

[image]

voortgang Philips 680A

door Nico den Haak, 06.10.2008, 07:21 (5894 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Leuk project, die lynodyneserie is echt zwaar ondergewaarderd. Beetje een vervelend chassis ook om aan te sleutelen, niet overal kan je goed bij. Maar ach, op tijd zit het immers niet vast, dan duurt het gewoon wat langer.

Het chassis ziet er weer fantastisch schoon uit. Zo'n radio is vrij eenvoudig en redelijk snel weer op te knappen. Zitten allemaal standaard componenten in uit die tijd, wat het repareren en vinden van onderdelen vergemakkelijkt. Mooi dat je de stapelelco voor elkaar hebt, een moderne elco in dit toestel is géén gezicht.

Deze afstemc's zijn normaal gesproken veel beter van kwaliteit dan "normaal" bij Philips, tenminste wanneer je de latere uitvoeringen met metalen lagerbussen hebt. Je hebt ook een variant met witte porselijnachtige? achtige bussen gehad, die zijn dramatisch slecht. Allemaal uitgelopen,en dan is het dááág met de gelijkloop. Onherstelbaar, enkel op te lossen door een nieuwe afstemc...

Toch één kleine kritische noot. Dat afschuwlijke witte draad, volgende keer oliekous of aub wat anders gebruiken. Alles is zo'n beetje beter dan dit, het is een storende dissonant in een verder prima geslaagd en leuk project ;-)

Veel luisterplezier,

Nico den Haak.

voortgang Philips 680A

door Koen @, GENT, 06.10.2008, 16:56 (5893 dagen geleden) @ Maurice

Maurice, ik heb sedert kort een Philips 735A: bij het lezen van jou verslag van je 680A, zie ik wat hieronder staat: vooral de laatste zin maakt me nieuwsgierig: wat bedoel je daarmee?

[b]DE ECH3 welke in mijn doosje lag had reeds al de bekende afschermprobleem opgelost zoals te zien.
De EF9 die had dat nog niet.
Gevolg enorm oscilleren en dikke brom uit de luidspreker.
Met een meetpen de verf aantikken en weg brom...dus ook dat hersteld.
[/b]

voortgang Philips 680A

door Matthias Meijer @, Dordrecht, 06.10.2008, 18:34 (5893 dagen geleden) @ Koen

Koen,

Bij dit soort buizen met geleidende verf aan de buitenkant ter afscherming, moet die afscherming geaard zijn. Dit wordt gedaan door een draadje aan de geleidende laag te verbinden. Dit zit tussen de buisvoet en de ballon gefrommeld, en als de verf ter plaatse of de lijm in de buisvoet wat afbrokkelt waardoor de ballon losjes op de voet komt te zitten, maakt de afscherming vaak geen goed contact meer. Dit is dan op te lossen door wat extra koperdraad aan dat draadje te solderen en wat extra wikkelingen over het gedeelte van de buis te leggen waar de verf er nog wel goed op zit.
Komt regelmatig voor, vroeger draaide men ook vaak de hele buis eens goed in de aluminiumfolie om het probleem op te lossen. Is wat minder aan te raden, want het raakt nogal eens los. Ik heb regelmatig van dit soort lunchpakketjes in radio's zien zitten.

Groeten,

Matthias

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum