KPL-radio & hulp gezocht (Algemeen)

door KPL, 24.03.2015, 16:14 (3534 dagen geleden)

Graag stellen wij ons, middels onderstaande geschiedenis aan u voor.

Vorig jaar vertelde ik mijn zoon, Matthias Greffe, toevallig dat mijn vader, Joseph Greffe, tussen de twee wereldoorlogen radio's had gebouwd onder de merknaam KPL. Na even Googelen op zijn telefoon kwam hij uit op dit forum, op een reeds enkele jaren eerder geplaatste vraag van Ted Mooren om meer informatie over een KPL die vervaardigd was in Kapellen. Gelukkig vond hij in de witte gids van Amsterdam snel Ted's telefoonnummer, want het eerder vermelde e-mailadres was niet meer in gebruik. Omdat we zelf nog nooit een KPL hadden gezien was dit een onvergetelijk moment (voor heel de familie trouwens), vooral omdat Ted zo vriendelijk is geweest om hem aan ons te schenken. Als familie van de radiobouwer zijn wij hem dan ook zeer dankbaar dat deze radio terug in ons bezit is gekomen.

Omdat we zelf niet echt technisch aangelegd zijn en we deze radio toch graag zo goed mogelijk willen restaureren en eventueel terug bedrijfsklaar maken, kunnen we alle hulp en tips gebruiken.

Wij wonen nog steeds in Kapellen bij Antwerpen

Dank bij voorbaat.
Alain Greffe

[image]

[image]

[image]

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door Ted Mooren @, Amsterdam, 22.03.2015, 11:47 (3537 dagen geleden) @ KPL

Wie herkent dit Belgische 30-er jaren chassis?
Helaas kan ik het niet uitkasten*, waardoor o.a. de (Amerikaanse-) buizenbezetting niet bekend is. Vermoedelijk is het een (gedeeltelijke) bouwdoos geweest, gezien hetgeen ik, met enige moeite, onder het chassis (dat mechanisch zeker professioneel gebouwd is!) kan zien. Op de spoelbussen, nog elders, is een fabrikant/type zichtbaar.
De afgeschermde kabel gaat naar een afstemoog.
Op de schaal (dun karton achter glas) staat het logo van de samensteller/bouwer/fabrikant van het toestel ("KPL" ) vermeld.
Het toestel is opgebouwd in Kapellen (Antwerpen) door "KPL"**.

Bij voorbaat dank voor eventuele informatie!

*Het toestel, waarover eerder op het forum werd geschreven, is - in de staat waarin het al jaren verkeert - geschonken aan de nabestaanden van de heer Joseph Greffe, de fabrikant van "KPL".

**"Konstructie voor Particulieren aan Lageprijzen"

[image]

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door S.Leunissen @, regio Zuid Limburg, 22.03.2015, 19:12 (3536 dagen geleden) @ Ted Mooren

Het artikel is nog steeds te vinden:

http://nieuwsblad.typepad.com/kapellen/2007/12/wie-kent-kapels.html

Het pand zou te koop staan.

--
groet Sander
[image]

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen), 23.03.2015, 08:09 (3536 dagen geleden) @ S.Leunissen

Aangezien het voormalige pand van "KPL" maar enkele kilometers verwijderd is van mijn woonplaats (namelijk in mijn buurgemeente) werd mijn nieuwsgierigheid gewekt.

Radiobouwer Joseph (Jozef) Greffe werd geboren op 20 december 1907.
Hij huwde met Suzanna Meeus in 1945, die afkomstig was uit het Nederlands Putte, hier vlakbij de grens.
Helaas is zijn vrouw gestorven in 2012 in Kapellen (Joseph stief al eerder, maar een datum vond ik niet), dus haar kunnen we niet meer om uitleg vragen. Maar aangezien ze 6 kinderen kregen is de kans groot dat er daar nog enkelen van leven die meer kunnen vertellen over de activiteiten van hun vader.

Zie het onderstaande knipsel uit het artikel over de adellijke familie Meeus, dat werd gepubliceerd in "'t Bruggeske Kapellen".

[image]

Welk chassis er in de radio zit weet ik niet. Maar het lijkt me erg leuk om de geschiedenis van de radio verder uit te diepen. :-)

Groetjes,

Nick

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door Ted Mooren @, Amsterdam, 24.03.2015, 15:08 (3535 dagen geleden) @ ElektroNick

Beste Nick,

Dank voor je belangstelling en informatie.

De familie Greffe (zoon- en schoondochter van Joseph, fabrikant van de KPL-radio's) heeft zich inmiddels met de gebruikersnaam "KPL" op het forum geregistreerd.
Van/via hen vernemen wij vast meer. Zodra dat gebeurt, kan forumbeheer mogelijk deze draad aan de eventuele KPL-draad hangen. Door het contact met de Greffe's ben ik het volgende te weten gekomen:

Joseph Greffe is geboren in Marcinelle (B.) op 20/12/1907.
Voor zover bekend woonde hij daarna in Châtelineau nabij Charleroi. Rond 1920 (?) verhuisde hij met zijn ouders naar Vlaanderen.
(Het zou kunnen dat zijn dat deze datum vroeger ligt en de familie gevlucht is voor het Duitse geweld in ‘14-’18, o.m. vanwege de zware gevechten rond Charleroi.)
In Antwerpen (Tygmansstraat) dreven zij een groothandelszaak in granen/koffie.
Later verhuisden ze naar Sint-Mariaburg /Ekeren (Schriek).
Tussen ± 1934 tot 1936 zouden zij in Zandvliet gewoond hebben.
Rond 1938 woonde Joseph met zijn ouders op de Antwerpsesteenweg in Kapellen.
Tijdens de oorlog (1944) is Joseph gehuwd met Suzanne Meeûs en samen hadden zij een winkel in radio’s en televisietoestellen in de Dorpstraat in Kapellen tot in 1961.
Daarna werkte hij als technicus bij Raditel, een bedrijf dat radio’s en televisietoestellen repareerde en verkocht.
In 1959 werd Alain geboren als vijfde van zes kinderen, dus wat hij weet over de periode daarvoor heeft hij van horen zeggen.
Alain: "Joseph heeft vóór de Tweede Wereldoorlog radio’s gemaakt onder de merknaam “KPL- Konstruktie voor Particulieren aan Lageprijzen"; hij speelde graag met taal en was ook een beetje filosoof. Vermoedelijk was radioproductie een 'bijberoep', want hij werkte ook, naar hij zelf vertelde, in dienstverband bij onder andere Bell en Minerva."
De thans bekende KPL’s (inmiddels twee, in al dan niet complete staat, in het bezit van Alain en één in Amerika) zijn zeker door Joseph gemaakt.
Alain: "Voor zover ik mijn vader gekend heb heeft hij, omdat hij graag zelf (kleine) meubelen maakte, zeker de kast en waarschijnlijk ook het binnenwerk van de KPL’s zelf gemaakt. Sommig metaalwerk zal hij waarschijnlijk elders hebben laten maken (Minerva?).”

Joseph is gestorven in 1991 en helaas is (nog?) niet al te veel bekend van zijn ‘radioproductie’.

Gegevens, door Alain & Christel Greffe-Coucke in januari 2015 verstrekt.

Groet, tm.

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem / Delft, 23.03.2015, 16:58 (3535 dagen geleden) @ Ted Mooren

Ik ben zeker geen expert op het gebied van Belgische merken, maar gezien de context en het uiterlijk van het chassis denk ik dat je niet vooraf moet uitsluiten dat deze firma hun eigen chassis bouwde, bijvoorbeeld op basis van ingekochte spoelensets.

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door KPL, 27.03.2015, 14:56 (3532 dagen geleden) @ Ted Mooren

Na demontage van het chassis hebben wij nergens enige vermelding van een merk gevonden. Enkel een handgeschreven nummer (LJ30381 ?).
Groeten,
Alain

[image]

[image]

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door Ted Mooren @, Amsterdam, 28.03.2015, 12:19 (3531 dagen geleden) @ KPL

Beste Alain en Christel.

Laten we eerlijk zijn; deze bouwwijze verdient geen schoonheidsprijs... Het ziet er uit alsof dit een door een amateur in elkaar gezette bouwdoos geweest is, die op een recenter tijdstip nog eens op zo'n zelfde wijze is gerepareerd. Ik kan mij niet voorstellen dat jullie vader dit zo afleverde!

Het betreft een eenvoudig standaard (?) schema, zo te zien. Nu op zoek naar zo'n ‘soort’ schema:
Staat ergens iets op de spoelbussen?
Probeer de typenummers van de vijf (Amerikaanse) buizen vast te stellen (doorgaans beginnend met 6 en één met 5 of een ander getal). Maak de buizen niet schoon en pak het glas niet met de vingers (vet/zuur) beet, vanwege de leesbaarheid. Onderstaand citaat uit Tips en Trucs kan nuttig zijn.

De opdruk van een oude buis is net niet leesbaar.

Soms wil het helpen om even je warme adem er op te blazen zodat er condens op het buisje komt. Soms kun je dan nog wat letters herkennen. Veeg echter nooit het vocht van de buis af. want je neemt zo de lettertjes mee.

Jonathan Hooft, William Oorschot

Bij sommige buizen staat een fabriekscode op de buis gestempeld of geëtst. Deze aanduiding is degelijker aangebracht dan het opgedrukte typenummer zodat de fabriekscode vaak nog wel leesbaar is. Deze code staat vaak onder aan de buis, soms op de bodem tussen de pennen. .../... Het is wat omslachtig , maar zo kan je er toch vaak achter komen wat voor buis het geweest is.

Ed van der Weele, Henk van den Enden

Met de buisgegevens in de hand kan een 'passend' schema gezocht worden. Duidelijk is dat e.e.a. gehele restauratie behoeft en een aantal condensatoren vervangen dienen te worden (Lees in Tips-en-Trucs iets over buizen en condensatoren!)
Voorlopig heel wat te doen, maar... haastige spoed is zelden goed!

Succes en groet,

tm.

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door John Hupse † ⌂, Schoonhoven, 28.03.2015, 14:48 (3531 dagen geleden) @ Ted Mooren

het gaat inderdaad om een Belgische standaard schakeling. Er is eigenlijk geen enkele reden om te veronderstellen dat het chassis van een ander fabrikaat zou zijn dan KPL. De staat van het chassis is vrij goed, de kast is er wat slechter aan toe.

Ik heb de namen van de verschillende onderdelen die op het chassis zijn gemonteerd vermeld op onderstaande foto, dat praat wat gemakkelijker. Er zijn 6 buizen gemonteerd, de afstemindicator is immers ook een buis.

[image]

Wat betreft later aangebrachte modificaties, men heeft de oorspronkelijke buisvoet van de detectorbuis vervangen door een 8-polige octalvoet, en er vervolgens een ander buistype ingestoken. Waarschijnlijk klemt hierdoor de afschermkoker van deze buis niet meer op de metalen rand van de buisvoet, en maakt ook geen kontakt meer met het chassis. Dit is echter vrij eenvoudig terug te draaien. De condensator die onder de nettrafo bungelt lijkt me een noodreparatie, deze dus verwijderen.

Verder lijkt het netsnoer te zijn verwijderd. Hetzelfde geldt voor de luidspreker en de bedieningsknoppen. De luidspreker was voorzien van een veldspoel en van een luidsprekertrafo.

De mengbuis is zeer waarschijnlijk een 6A7. De MF-buis kan een 6C6 (77) zijn. De detectorbuis een 6B8, de eindbuis een 42. De gelijkrichtbuis zal wel een 80 zijn geweest, er zit nu een Brimar vervanger in uit de jaren '40 (waarschijnlijk een 80S). Het afstemoog is moeilijk in te schatten, maar wanneer het plastic zakje en de afschermhuls worden verwijderd is ook deze buis goed te bepalen.

Een aardig detail is de ombouw naar een UKG-bereik. Hiertoe zijn twee extra spoeltjes gemonteerd op de golflengteschakelaar. Een schaalverdeling hiervoor is niet aanwezig (alleen KG en LG).

De afstemcondensator kan het beste worden ingedraaid, anders kunnen de platen (die er nu uitsteken) vrij gemakkelijk worden beschadigd.

--
http://www.hupse.eu/radio

Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit?

door Ted Mooren @, Amsterdam, 28.03.2015, 15:20 (3531 dagen geleden) @ John Hupse †

Dank voor alle correcties/aanvullingen/suggesties, John!
Hiermee kunnen de KPL-nazaten weer verder.

N.B. Mijn kritiek slaat op de onderzijde/bedrading.

[image]

Groet,

tm.

RSS Feed van deze thread
powered by my little forum