Welk Belgisch 30-er jaren chassis is dit? (Algemeen)

door Ted Mooren @, Amsterdam, 28.03.2015, 12:19 (3531 dagen geleden) @ KPL

Beste Alain en Christel.

Laten we eerlijk zijn; deze bouwwijze verdient geen schoonheidsprijs... Het ziet er uit alsof dit een door een amateur in elkaar gezette bouwdoos geweest is, die op een recenter tijdstip nog eens op zo'n zelfde wijze is gerepareerd. Ik kan mij niet voorstellen dat jullie vader dit zo afleverde!

Het betreft een eenvoudig standaard (?) schema, zo te zien. Nu op zoek naar zo'n ‘soort’ schema:
Staat ergens iets op de spoelbussen?
Probeer de typenummers van de vijf (Amerikaanse) buizen vast te stellen (doorgaans beginnend met 6 en één met 5 of een ander getal). Maak de buizen niet schoon en pak het glas niet met de vingers (vet/zuur) beet, vanwege de leesbaarheid. Onderstaand citaat uit Tips en Trucs kan nuttig zijn.

De opdruk van een oude buis is net niet leesbaar.

Soms wil het helpen om even je warme adem er op te blazen zodat er condens op het buisje komt. Soms kun je dan nog wat letters herkennen. Veeg echter nooit het vocht van de buis af. want je neemt zo de lettertjes mee.

Jonathan Hooft, William Oorschot

Bij sommige buizen staat een fabriekscode op de buis gestempeld of geëtst. Deze aanduiding is degelijker aangebracht dan het opgedrukte typenummer zodat de fabriekscode vaak nog wel leesbaar is. Deze code staat vaak onder aan de buis, soms op de bodem tussen de pennen. .../... Het is wat omslachtig , maar zo kan je er toch vaak achter komen wat voor buis het geweest is.

Ed van der Weele, Henk van den Enden

Met de buisgegevens in de hand kan een 'passend' schema gezocht worden. Duidelijk is dat e.e.a. gehele restauratie behoeft en een aantal condensatoren vervangen dienen te worden (Lees in Tips-en-Trucs iets over buizen en condensatoren!)
Voorlopig heel wat te doen, maar... haastige spoed is zelden goed!

Succes en groet,

tm.


Berichten in deze thread:

 RSS Feed van deze thread

powered by my little forum