Veldsterktemeter opgeknapt. (Algemeen)
Hallo forumlezers.
Dan is ie nu gereed, de van Tonmeister (Henk) over genomen Philips veldsterktemeter GM 4920 die er niet uit zag.
Hij moest grondig worden aangepakt en dat is nou ook een leuke bijkomstigheid van de hobby.
Allereerst viel op dat de beide deksels ontbraken en ik besloot een achterdeksel te vervaardigen zonder enig voorbeeld want op het web is ook totaal niet van en over deze meter te vinden. Het voordeksel laat ik voor wat het is want hij staat toch zichtbaar op de plank in de verzameling.
Het chassis uit de kast gehaald te hebben en alles gestript zag de kast er zo uit na het ergste vuil ook te hebben verwijderd.
Na van oude verf ontdaan te hebben de straalcabine in want batterijen hadden ook ooit hun sporen achter gelaten.
Ja, het achterdeksel gaf wat hoofdbrekens want hoe maak je nou die ronde randen, ik heb niet de mogelijkheid die zelf te maken (om te buigen) en wilde onze vriend Ben Koks er niet mee belasten want die zal ongetwijfeld wel ergens een zetapparaat hebben staan.
Gelukkig had ik nog een kast van een gesloopte scoop staan en zaagde de randen van de frontplaat er af en freesde die vlak en werd er passend een raam zilver gesoldeerd die paste op de veldsterktemeter, een hele klus maar is gelukt.
Hieronder een fase tijdens het samenstellen en solderen.
Reeds gesoldeerd en een stalen plaat passend gemaakt die precies in het raam tussen de profielen past.
Hieronder de plaat tin/zilver gesoldeerd met een lagere temperatuur want anders valt het raam weer uit elkaar tijdens het solderen
Er zat enig straal, primer en plamuurwerk aan met onderstaand resultaat.
Vervolgens kon de zaak in de Hamerite en zag zowel de kast als het achterdeksel er uit als op onderstaande foto nadat alles ook was gemonteerd.
Het lederen handvat die over een lengte in tweeen lag werd gelijmt en met zwarte shoe polisch als nieuw gemaakt, al het chroom gepoetst alleen van de sluitingen van voor en achterdeksel was het chroom dermate aangetast dat die na reinigen met wheelzilver werden gespoten. De zijbeugeltjes ook gepoetst en bevestigd.
De in elkaar geknutselde netvoeding wat in de batterijvakken zat verwijderd alsmede 2 lekkende cellen.
Het slippende nylon vislijn vervangen voor origineel schaalkoord waarmee de afstemwijzer weer perfect loop maar was een hele klus met enige gevloek maar is toch gelukt.
De frontplaat en al het bakeliet met commandant 4 onder handen genomen, een niet originele knop vervangen voor een originele die ik had liggen en ziet het apparaat er uit zoals onderstaande foto.
Oh, ja, ik was vergeten voor een aansluiting een opening te maken in het achterdeksel maar was geen probleem.
Ja, het gegevensplaatje is er niet maarja.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat en kan ook het privemuseum in.
Hans